Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
projekt dotyczy wprowadzenia jako podstawowego elektronicznego sposobu potwierdzania prawa do świadczeń opieki zdrowotnej przez świadczeniodawców na podstawie nr PESEL świadczeniobiorcy i związane z tym przeniesienie na NFZ ryzyka ponoszenia kosztów świadczeń udzielonych osobom nieuprawnionym; projekt zawiera też zmiany w zakresie zgłaszania do ubezpieczenia zdrowotnego i wyrejestrowania z ubezpieczenia członków rodziny, poszerzenia zakresu danych przekazywanych do Funduszu przez ZUS i KRUS oraz wprowadzenie ochrony danych identyfikujących funkcjonariuszy CBA
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 489
- Data wpłynięcia: 2012-06-05
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
- data uchwalenia: 2012-07-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1016
489
Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego
zostaną zobowiązane do przekazywania szerszego niż obecnie zakresu danych.
2. Konsultacje społeczne
Projekt został przekazany następującym podmiotom:
Naczelnej Radzie Lekarskiej, Naczelnej Radzie Pielęgniarek i Położnych, Naczelnej
Radzie Aptekarskiej, Krajowej Izbie Diagnostów Laboratoryjnych, Komisji
Wspólnej Rządu i
Samorządu Terytorialnego, Związkowi Powiatowych
Samodzielnych Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej Województwa
Wielkopolskiego – Organizacji Pracodawców w Gnieźnie, Związkowi Praco-
dawców Ratownictwa Medycznego Samodzielnych Publicznych Zakładów Opieki
Zdrowotnej, Wielkopolskiemu Związkowi Zakładów Opieki Zdrowotnej
– Organizacji Pracodawców, Stowarzyszeniu Dyrektorów Szpitali Klinicznych,
Polskiemu Stowarzyszeniu Dyrektorów Szpitali, Stowarzyszeniu Szpitali
Powiatowych Województwa Małopolskiego, Federacji Związków Pracodawców
Ochrony Zdrowia „Porozumienie Zielonogórskie”, Konsorcjum Szpitali
Wrocławskich, Izbie Lecznictwa Polskiego, Ogólnopolskiemu Związkowi
Pracodawców Samodzielnych Publicznych Szpitali Klinicznych, Polskiej
Konfederacji Pracodawców Prywatnych, Konfederacji Pracodawców Polskich,
Związkowi Powiatowych Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej Województwa
Podkarpackiego, Gdańskiemu Związkowi Pracodawców, Związkowi Pracodawców
Służby Zdrowia w Łodzi, Stowarzyszeniu Organizatorów i Promotorów Opieki
Długoterminowej „SOPOD” w Toruniu, Mazowieckiemu Związkowi Pracodawców
SP ZOZ, Związkowi Pracodawców Ratownictwa Medycznego, Ogólnopolskiej
Konfederacji Związków Zawodowych Pracowników Ochrony Zdrowia,
Ogólnopolskiemu Związkowi Pracodawców Opieki Zdrowotnej, Federacji
Związków Pracodawców Zakładów Opieki Zdrowotnej, Związkowi Pracodawców
Samodzielnych Publicznych ZOZ Warmii i Mazur, Unii Szpitali Klinicznych,
Konferencji Rektorów Uczelni Medycznych, Forum Związków Zawodowych,
Sekretariatowi Ochrony Zdrowia KK NSZZ „Solidarność”, Krajowemu
Sekretariatowi Ochrony Zdrowia NSZZ „Solidarność 80”, Federacji Związków
Zawodowych Pracowników Ochrony Zdrowia, Ogólnopolskiemu Porozumieniu
Związków Zawodowych, Ogólnopolskiemu Związkowi Zawodowemu Lekarzy,
12
Ogólnopolskiemu Związkowi Zawodowemu Pielęgniarek i Położnych,
Ogólnopolskiemu Związkowi Zawodowemu Położnych, Ogólnopolskiemu
Związkowi Zawodowemu Lekarzy Radiologów, Ogólnopolskiemu Związkowi
Zawodowemu Techników Medycznych Radioterapii, Ogólnopolskiemu Związkowi
Zawodowemu Techników Medycznych „Medyk”, Ogólnopolskiemu Związkowi
Zawodowemu Techników Medycznych Elektroradiologii, Ogólnopolskiemu
Związkowi Zawodowemu Pracowników Bloku Operacyjnego, Anestezjologii
i
Intensywnej Terapii, Związkowi Zawodowemu Farmaceutów, Związkowi
Zawodowemu Anestezjologów, Związkowi Zawodowemu Chirurgów Polskich,
Związkowi Zawodowemu Neonatologów, Związkowi Zawodowemu Lekarzy
Specjalności Chirurgicznych, Ogólnopolskiemu Związkowi Zawodowemu
Pracowników Fizjoterapii, Ogólnopolskiemu Związkowi Zawodowemu
Ratowników Medycznych, Stowarzyszeniu Magistrów i Techników Farmacji,
Krajowemu Związkowi Zawodowemu Pracowników Medycznych Laboratoriów
Diagnostycznych, Stowarzyszeniu Menedżerów Ochrony Zdrowia,
Ogólnopolskiemu Związkowi Pracodawców Prywatnej Służby Zdrowia, Business
Center Club, Związkowi Rzemiosła Polskiego, Unii Metropolii Polskich,
Związkowi Gmin Wiejskich RP, Związkowi Miast Polskich, Unii Miasteczek
Polskich, Związkowi Powiatów Polskich, Unii Uzdrowisk Polskich, Federacji
Regionalnych Związków Gmin i Powiatów RP, Konwentowi Marszałków
Województw, Stowarzyszeniu Primum Non Nocere, Krajowej Radzie
Transplantacyjnej, Federacji Pacjentów Polskich, Instytutowi Praw Pacjenta
i Edukacji Zdrowotnej, Narodowemu Instytutowi Zdrowia Publicznego – PZH,
Ogólnopolskiej Izbie Gospodarczej Wyrobów Medycznych POLMED, Polskiej
Izbie Przemysłu Farmaceutycznego i Sprzętu Medycznego „POLFARMED”, Izbie
Gospodarczej „Farmacja Polska”, Izbie Gospodarczej „Apteka Polska”, Polskiemu
Związkowi Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego, Stowarzyszeniu
Przedstawicieli Firm Farmaceutycznych w Polsce, Polskiemu Stowarzyszeniu
Producentów Leków bez Recepty PASMI, Unii Farmaceutów Właścicieli Aptek,
Związkowi Pracodawców Hurtowni Farmaceutycznych, Związkowi Pracodawców
Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych INFARMA, Krajowej Izbie Gospodarczej,
Kolegium Pielęgniarek i Położnych Rodzinnych w Polsce, Kolegium Lekarzy
13
Rodzinnych w Polsce, Ogólnopolskiemu Związkowi Pracodawców Rehabilitacji
Dziecięcej, Związkowi Pracodawców Aptecznych PharmaNET.
Do najważniejszych zmian, wprowadzonych do projektu w wyniku uwag
zgłoszonych przez podmioty społeczne, należy zaliczyć wprowadzenie zmian do
art. 50 ust. 14, w
którym wyraźnie zaznaczono, iż gwarancja rozliczenia
świadczenia obejmuje także przypadki stanów nagłych oraz przypadki, w których
pacjent nie był w stanie ze względu na stan zdrowia złożyć oświadczenia, o ile
dokument lub oświadczenie zostanie doniesione we wskazanych terminach. Zmiana
ta została wprowadzona, gdyż przedstawiciele świadczeniodawców wyrażali obawę,
iż te przypadki nie będą objęte gwarancją zapłaty.
Projekt ustawy – stosownie do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169,
poz. 1414, z późn. zm.) – został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej.
Od dnia udostępnienia projektu ustawy w Biuletynie Informacji Publicznej żaden
podmiot nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem, stosownie do art. 7 tej
ustawy.
Projekt ustawy został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji zgodnie z § 11a uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca
2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.).
3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki sektora finansów publicznych, w tym na
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Narodowy Fundusz Zdrowia
Koszty związane ze wzrostem zatrudnienia
Łączny wzrost zatrudnienia w NFZ w związku z realizacją nowych zadań
oszacowano na 103 etaty (97 etatów związanych z realizacją zadań, wynikających
z art. 50 ust. 18 oraz 6 etatów związanych z utrzymaniem CWU i interfejsu
elektronicznego potwierdzania uprawnień do
świadczeń opieki zdrowotnej).
Przyjęto, iż liczba etatów związanych z realizacją zadań wynikających z art. 50
ust. 18 będzie się w kolejnych latach zmniejszała, wraz z założonym spadkiem
przypadków korzystania ze świadczeń przez osoby nieuprawnione.
14
Założono, że w ciągu roku wystąpi 150 000 przypadków skorzystania ze świadczeń
przez osoby, które nie potwierdzą w żaden z dopuszczonych sposobów swojego
prawa do świadczeń (tj. 5 przypadków rocznie u każdego z 30 000 świadcze-
niodawców). Wyliczenia oparto o liczbę przypadków, a nie liczbę osób
nieuprawnionych, gdyż obecnie liczba ta jest trudna do dokładnego oszacowania.
Po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej bardzo wiele osób wyemigrowało
z kraju, szczególnie w latach 2005 i 2006. Z analiz prowadzonych w kraju na temat
migracji wynika, że liczbę emigrantów szacuje się na ponad milion. Jednak dane te
nie zostały uwzględnione w danych GUS z lat 2006 – 2011, gdyż brak informacji
jaka część ludności na stałe zamieszka poza Polską. Z powyższych względów
trudno ustalić np. czy osoby niewykazane w CWU nie mają uprawnień, czy po
prostu wyemigrowały i mieszkają poza Polską.
Przyjęto też, że jedna osoba zatrudniona w Funduszu na pełnym etacie będzie
w stanie poprowadzić średnio 1 600 spraw rocznie. Przeprowadzenie czynności
związanych z realizacją zadań wynikających z art. 50 ust. 18 będzie wymagało
zwiększenia zatrudnienia o 94 etaty w oddziałach wojewódzkich NFZ (tj. 150 000
spraw/1600 spraw na jeden etat = 93,75 etatu) i o 3 etaty w centrali NFZ.
Zakłada się, że w ciągu kilku lat liczba spraw będzie spadała. Spadek ten będzie
związany z poprawą kompletności, rzetelności i aktualności danych gromadzonych
w CWU uzyskanych dzięki: (a) wprowadzeniu Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego,
(b) eliminacji przypadków, kiedy ta sama osoba kilkakrotnie uzyskuje nienależne jej
świadczenie finansowane ze środków publicznych, a także (c) innych zmian
powodujących np. częstsze korzystanie z dobrowolnego ubezpieczenia
w powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym niż to ma miejsce obecnie. W związku
z tym przewidziano, że liczba spraw w 2016 r. spadnie do 70%, a w kolejnych
latach 2017 – 2019 będzie spadała co roku o 10%, zaś w latach 2020 – 2022
przewidziano coroczny spadek o 5%. Wynika z tego, że w latach 2016 – 2022
łączna liczba spraw rozpatrywanych w oddziałach wojewódzkich NFZ będzie
następująca:
15
Korekta
Łączna liczba etatów
w stosunku do
Łączna liczba spraw
po uwzględnieniu
Okres
roku
po uwzględnieniu
korekty (Oddziały
poprzedniego
korekty (NFZ)
Wojewódzkie NFZ )
(%)
prognoza 2013 r.
100
150 000
94
prognoza 2014 r.
100
150 000
94
prognoza 2015 r.
100
150 000
94
prognoza 2016 r.
70
105 000
66
prognoza 2017 r.
90
94 500
59
prognoza 2018 r.
90
85 050
53
prognoza 2019 r.
90
76 545
48
prognoza 2020 r.
95
72 718
45
prognoza 2021 r.
95
69 082
43
prognoza 2022 r.
95
65 628
41
Dodatkowo, utrzymanie CWU i interfejsu elektronicznego potwierdzania uprawnień
do świadczeń opieki zdrowotnej w ciągłej gotowości (24 h na dobę, 7 dni
w tygodniu, 365 dni w roku) wymaga zwiększenia o 6 etatów w centrali NFZ.
rednie miesięczne wynagrodzenie dla nowego etatu określono na poziomie
5 935 zł brutto (przy przyjęciu wskaźnika kosztów ubezpieczeń społecznych
i innych świadczeń na poziomie 0,1869). Założono, że koszty wynagrodzeń
w kolejnych latach wzrosną o prognozowany przez Ministra Finansów dla lat
2013 – 2017 wskaźnik CPI (indeks cen towarów i usług konsumpcyjnych)
– o 102,5%, a w latach 2018 – 2022 – o 102,4%.
Łączne koszty wynagrodzeń Narodowego Funduszu Zdrowia wyniosą w latach
2013 – 2022 odpowiednio:
Okres
Szacowany skutek finansowy w ujęciu rocznym (tys. zł)*
prognoza 2013 r.
7 514
prognoza 2014 r.
7 702
prognoza 2015 r.
7 895
prognoza 2016 r.
5 665
prognoza 2017 r.
5 226
prognoza 2018 r.
4 816
prognoza 2019 r.
4 438
prognoza 2020 r.
4 317
16
Dokumenty związane z tym projektem:
- 489 › Pobierz plik