Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
projekt dotyczy wprowadzenia jako podstawowego elektronicznego sposobu potwierdzania prawa do świadczeń opieki zdrowotnej przez świadczeniodawców na podstawie nr PESEL świadczeniobiorcy i związane z tym przeniesienie na NFZ ryzyka ponoszenia kosztów świadczeń udzielonych osobom nieuprawnionym; projekt zawiera też zmiany w zakresie zgłaszania do ubezpieczenia zdrowotnego i wyrejestrowania z ubezpieczenia członków rodziny, poszerzenia zakresu danych przekazywanych do Funduszu przez ZUS i KRUS oraz wprowadzenie ochrony danych identyfikujących funkcjonariuszy CBA
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 489
- Data wpłynięcia: 2012-06-05
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
- data uchwalenia: 2012-07-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1016
489
udzielonych osobom nieuprawnionym nie były sprawozdawane przez
świadczeniodawców do Funduszu.
wiadczeniodawcy, którzy nie posiadają komputera, będą musieli ponieść koszt
stanowiska komputerowego w rejestracji (w zależności od świadczeniodawcy może
to być kilka stanowisk) oraz koszty związane z dostępem do internetu (jeżeli do tej
pory informatyzacja placówki nie osiągnęła takiego poziomu). W przypadku gdy
świadczeniodawcy zdecydują się na korzystanie z Web Service dodatkowym
kosztem może być dostosowanie aplikacji świadczeniodawcy (jeżeli nie jest to
umowa np. ryczałtowa). Koszt dostosowania aplikacji zależy od indywidualnej
umowy z dostawcą oprogramowania.
Należy podkreślić, iż realizacja zapytań może odbywać się również za
pośrednictwem aplikacji portalowej udostępnianej centralnie przez NFZ. Ta opcja
nie rodzi kosztów dostosowania aplikacji świadczeniobiorcy (poza kosztami
związanymi z dostępem do internetu). Należy pamiętać, że świadczeniodawcy,
którzy nie są w stanie wyposażyć rejestracji w stanowisko komputerowe, mogą
dokonywać weryfikacji uprawnień na dotychczasowych zasadach (weryfikacja
dokumentów) oraz na podstawie oświadczeń.
Zważywszy na korzyści, które płyną z przeniesienia ze świadczeniodawcy na
Fundusz ryzyka ponoszenia kosztów świadczeń udzielonych osobom
nieuprawnionym oraz na oczekiwania społeczne dotyczące umożliwienia
weryfikacji uprawnień w sposób elektroniczny – wyżej wymienione koszty nowego
rozwiązania są współmierne do osiągniętych korzyści.
Dla pracodawców korzyści będą się wiązały z faktem, iż świadczeniobiorcy nie
będą musieli zwracać się o wydanie druku RMUA, będącego obecnie jednym
z dokumentów potwierdzających prawo do świadczeń. Roczne oszczędności
z tytułu zaniechania drukowania RMUA wyniosą co najmniej 15 mln zł.
Metodologię szacunku zawiera poniższa tabela.
liczba
kwota (zł)
liczba osób, które mogą wystąpić o wydanie druku RMUA
15 000 000
Średnia liczba pobieranych druków w ciągu roku
1
liczba druków RMUA pobieranych rocznie (poz. 1 x poz. 2)
15 000 000
Koszt wytworzenia druku RMUA (minimum)
1
roczny koszt druków RMUA (poz. 3 x kwota poz. 4)
15 000 000
22
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projekt nie będzie miał wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
7. Wpływ regulacji na ochronę zdrowia
Wyeliminowana zostanie sytuacja, gdy świadczeniobiorca nie może uzyskać
świadczenia z powodu braku dokumentów potwierdzających jego uprawnienia
(sytuacji odsyłania pacjenta bez udzielenia świadczenia).
8. Wpływ regulacji na warunki życia ludności
Projekt ma na celu wprowadzenie ułatwienia (uproszczenia) w zakresie
konieczności potwierdzania uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej z tytułu
ubezpieczenia. Co do zasady noszenie papierowych dokumentów nie będzie
wymagane – wystarczy elektroniczna weryfikacja przeprowadzana przez
świadczeniodawcę.
Niezbędny czas do przeprowadzenia potwierdzenia prawa do świadczeń po stronie
świadczeniobiorców po wprowadzeniu regulacji nie ulegnie znaczącej zmianie (czas
potwierdzania prawa w sposób elektroniczny obejmuje wpisanie 11 cyfr
identyfikatora PESEL + przewidywany maksymalny czas odpowiedzi z systemu
NFZ (3 s.) + opóźnienia wynikające z połączenia realizowanego przez operatora
świadczeniodawcy). Jest to czas porównywalny ze sprawdzeniem papierowych
dokumentów.
9. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
26-05-aa
23
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia …
w sprawie warunków, jakie musi spełniać świadczeniodawca lub osoba uprawniona,
występuj cy o sporz dzenie dokumentu elektronicznego
Na podstawie art. 50 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027,
z późn. zm.2)), zarządza się, co następuje:
§ 1. Warunkiem, jaki musi spełniać świadczeniodawca lub niebędąca świadczeniodawcą
osoba uprawniona w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji
leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów
medycznych (Dz. U. Nr 122, poz. 696 oraz z 2012 r. poz. 95) do występowania do
Narodowego Funduszu Zdrowia, zwanego dalej „Funduszem”, o sporządzenie dokumentu
elektronicznego, o którym mowa w art. 50 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r.
o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, zwanej dalej
„ustawą”, jest nabycie uprawnień do potwierdzania prawa do świadczeń opieki zdrowotnej
osoby ubiegającej się o udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej w sposób określony
w art. 50 ust. 3 ustawy.
§ 2. 1. Podmioty, o których mowa w § 1, w celu nabycia uprawnień do potwierdzenia prawa
do świadczeń opieki zdrowotnej osoby ubiegającej się o udzielenie świadczenia opieki
zdrowotnej w sposób określony w art. 50 ust. 3 ustawy, składają do właściwego ze względu
1) Ministerstwo Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 248, poz. 1495 i Nr 284, poz. 1672).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 216, poz. 1367,
Nr 225, poz. 1486, Nr 227, poz. 1505, Nr 234, poz. 1570 i Nr 237, poz. 1654, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 22,
poz. 120, Nr 26, poz. 157, Nr 38, poz. 299, Nr 92, poz. 753, Nr 97, poz. 800, Nr 98, poz. 817, Nr 111, poz. 918,
Nr 118, poz. 989, Nr 157, poz. 1241, Nr 161, poz. 1278 i Nr 178, poz. 1374, z 2010 r. Nr 50, poz. 301, Nr 107,
poz. 679, Nr 125, poz. 842, Nr 127, poz. 857, Nr 165, poz. 1116, Nr 182, poz. 1228, Nr 205, poz. 1363, Nr 225,
poz. 1465, Nr 238, poz. 1578 i Nr 257, poz. 1723 i 1725, z 2011 r. Nr 45, poz. 235, Nr 73, poz. 390, Nr 81,
poz. 440, Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 113, poz. 657, Nr 122, poz. 696, Nr 138, poz. 808, Nr 149,
poz. 887, Nr 171, poz. 1016, Nr 205, poz. 1203 i Nr 232, poz. 1378 oraz z 2012 r. poz. 123, poz. 476 i poz. ...
1
na miejsce siedziby podmiotu wnioskującego oddziału wojewódzkiego Funduszu wniosek
o udzielenie im tych uprawnień.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 , zawiera:
1) określenie przedmiotu wniosku;
2) dane podmiotu wnioskującego, w szczególności nazwę podmiotu, numer identyfikacyjny
podmiotu, adres siedziby;
3) dane osoby, której w imieniu podmiotu mają zostać nadane uprawnienia:
a) do logowania się do systemu informatycznego Funduszu,
b) umożliwiające zakładanie kont oraz nadawanie i odbieranie operatorom uprawnień do
logowania się do systemu informatycznego Funduszu
- w celu potwierdzenia prawa do świadczeń opieki zdrowotnej osoby ubiegającej się
o udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej w sposób określony w art. 50 ust. 3 ustawy,
w szczególności imię (imiona), nazwisko, numer PESEL, numer telefonu służbowego, adres
służbowej poczty elektronicznej;
4) wnioskowany okres, na jaki mają zostać nadane uprawnienia osobie, o której mowa
w pkt 3.
3. Oddział Wojewódzki Funduszu sprawdza poprawność danych zawartych we wniosku,
o których mowa w ust. 2.
§ 3. 1. Oddział Wojewódzki Funduszu upoważnia podmiot wnioskujący do potwierdzenia
prawa do świadczeń opieki zdrowotnej osoby ubiegającej się o udzielenie świadczenia opieki
zdrowotnej w sposób określony w art. 50 ust. 3 ustawy, po podpisaniu przez podmiot
zobowiązania do przestrzegania zasad regulaminu korzystania z systemu Elektronicznej
Weryfikacji Uprawnień
wiadczeniobiorców, sporządzając dokument upoważniający
podmiot do korzystania z systemu Elektronicznej Weryfikacji Uprawnień
wiadczeniobiorców.
2. Sporządzenie dokumentu, o którym mowa w ust. 1, wymaga formy pisemnej pod rygorem
nieważności.
§ 4. 1. Upoważnienie, o którym mowa w § 3, udzielane jest na czas wskazany we wniosku,
którym mowa w § 2 ust. 1, nie dłuższy jednak niż na okres 3 lat.
2. Upoważnienie zawiera:
1) zakres upoważnienia;
2) nazwę podmiotu upoważnianego;
2
3) dane osoby, o której mowa w § 2 ust. 2 pkt 3:
a) imię (imiona) i nazwisko,
b) numer PESEL;
4) określenie zakresu uprawnień osoby, o której mowa w ust. 3;
5) okres, na który upoważnienie zostaje udzielone;
6) podpis upoważnianego;
7) podpis dyrektora Oddziału Wojewódzkiego Funduszu;
8) klauzulę o zachowaniu tajemnic dostępu do danych osobowych w brzmieniu: „Osoba
upoważniona do przetwarzania danych objętych zakresem, o którym mowa w art. 50
ust.
5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.),
określonym w
niniejszym upoważnieniu, jest zobowiązana do zachowania ich
w tajemnicy, również po ustaniu zatrudnienia, oraz zachowania w tajemnicy informacji
o ich zabezpieczeniu.”.
§ 5. Osoba, której oddział wojewódzki Funduszu nada uprawnienia, o których mowa w § 2
ust. 2 pkt 3 otrzymuje niepowtarzalny identyfikator (login) i hasło, które musi zostać
zmienione przy pierwszym logowaniu się do systemu.
§ 6. 1. W przypadku zmiany danych, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 2 i 3, podmiot
upoważniony do potwierdzenia prawa do świadczeń opieki zdrowotnej osoby ubiegającej się
o udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej w sposób określony w art. 50 ust. 3 ustawy,
przekazuje oddziałowi wojewódzkiemu Funduszu, który udzielił upoważnienia, informację
zawierającą dane, które uległy zmianie, wskazując aktualne dane. Informację przekazuje się
niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, oddział wojewódzki Funduszu przeprowadza
procedurę udzielenia upoważnienia, o którym mowa w § 3.
§ 7. Dokumenty dotyczące upoważnień, o których mowa w § 3, są przechowywane
w oddziałach wojewódzkich Funduszu przez 10 lat od dnia udzielenia upoważnienia.
§ 8. 1. Osoba, której oddział wojewódzki Funduszu nadał uprawnienia, o których mowa w § 2
ust. 2 pkt 3 zakłada konta oraz nadaje uprawnienia umożliwiające logowanie się do systemu
informatycznego Funduszu w celu potwierdzenia prawa do świadczeń opieki zdrowotnej
3
Dokumenty związane z tym projektem:
- 489 › Pobierz plik