Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
projekt dotyczy wprowadzenia jako podstawowego elektronicznego sposobu potwierdzania prawa do świadczeń opieki zdrowotnej przez świadczeniodawców na podstawie nr PESEL świadczeniobiorcy i związane z tym przeniesienie na NFZ ryzyka ponoszenia kosztów świadczeń udzielonych osobom nieuprawnionym; projekt zawiera też zmiany w zakresie zgłaszania do ubezpieczenia zdrowotnego i wyrejestrowania z ubezpieczenia członków rodziny, poszerzenia zakresu danych przekazywanych do Funduszu przez ZUS i KRUS oraz wprowadzenie ochrony danych identyfikujących funkcjonariuszy CBA
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 489
- Data wpłynięcia: 2012-06-05
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
- data uchwalenia: 2012-07-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1016
489
z członkami rodziny, a wyrejestrowania z ubezpieczenia zdrowotnego dokonuje
podmiot właściwy do dokonania zgłoszenia,
2) zobowiązano osobę podlegającą obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego, która
zgłosiła do Funduszu członków rodziny, do poinformowania podmiotu właściwego
do dokonania wyrejestrowania o okolicznościach, które powodują, iż członek
rodziny traci ten status (np. w przypadku dzieci powyżej 18. roku życia, przerwanie
dalszego kształcenia lub uzyskanie przez dziecko „własnego” tytułu
do ubezpieczenia).
Podmiotem odpowiedzialnym za dokonanie wyrejestrowania jest, zgodnie z przyjętymi
zasadami w ubezpieczeniach społecznych, podmiot, który dokonuje zgłoszenia. Przy
określaniu zasad, trybu i terminów dokonywania wyrejestrowywania, projekt,
analogicznie do
zgłaszania, odsyła do uregulowań obowiązujących w zakresie
ubezpieczeń społecznych.
Niedopełnienie obowiązku w zakresie zgłoszenia do ubezpieczenia lub wyrejestrowania
z ubezpieczenia zdrowotnego, zgodnie z art. 193 pkt 1a i 6, jest zagrożone karą
grzywny.
Kara grzywny wymierzana jest przez sąd po przeprowadzeniu postępowania w trybie
przepisów kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.
Zgodnie z art. 3 projektu, w stosunku do podmiotów, które w ciągu 6 miesięcy od dnia
wejścia w życie ustawy dokonają zaległego wyrejestrowania, kara grzywny nie będzie
miała zastosowania.
Poszerzenie zakresu danych udostępnianych Funduszowi przez Zakład Ubezpieczeń
Społecznych oraz Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego
W celu zapewnienia wszystkich danych niezbędnych do potwierdzania prawa
do świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie danych zawartych w CWU rozszerzono
dotychczasowy zakres przekazywanych danych o informacje dotyczące:
1) osób, które pomimo wygaśnięcia obowiązku ubezpieczenia zachowują prawo
do świadczeń finansowanych przez Fundusz. Zgodnie z art. 67 ust. 6 i 7 ustawy, są
to osoby w okresie pobierania zasiłku przyznanego na podstawie przepisów
o
ubezpieczeniu chorobowym lub wypadkowym, którego nie zalicza się do
7
podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne, oraz osoby ubiegające się
o przyznanie emerytury lub renty (art. 87 ust. 10c i 10d),
2) osób korzystających z bezpłatnego urlopu. Zgodnie bowiem z art. 69 ust. 3 osoby te
tracą prawo do świadczeń z ubezpieczenia zdrowotnego po upływie 30 dni od dnia
rozpoczęcia urlopu. Dla ustalenia prawa do świadczeń w przypadku tych osób
Fundusz potrzebuje informacji dotyczącej osób, którym pracodawca udzielił urlopu
bezpłatnego i terminu rozpoczęcia tego urlopu oraz informacji o ponownym
podjęciu pracy (w przypadku ustania zatrudnienia pracodawca jest zobowiązany do
wyrejestrowania) (art. 87 ust. 10c i 10e).
Zakres danych, jakie będą przekazywane, określi rozporządzenie wydawane na
podstawie art. 87 ust. 11. Ze względu na zakres regulowanych spraw właściwy
do wydania rozporządzenia jest minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu
z ministrem właściwym do spraw zabezpieczenia społecznego, stąd zmieniono organ
upoważniony do wydania rozporządzenia.
Ponadto w celu zapewnienia Prezesowi Fundusz danych niezbędnych:
1) przy wydawaniu decyzji o objęciu ubezpieczeniem zdrowotnym – wprowadzono
przepis art. 109 ust. 3a, zgodnie z którym w przypadku gdy wnioskodawcą jest
Zakład Ubezpieczeń Społecznych albo Kasa Rolniczego Ubezpieczenia
Społecznego, do wniosku o rozpatrzenie sprawy instytucje te dołączają kopie
posiadanych dokumentów, uzasadniających treść żądania,
2) do realizacji zadań wynikających z przepisów o koordynacji (związanych
z obowiązkiem Funduszu do wystawiania dokumentów poświadczających prawo do
świadczeń opieki zdrowotnej z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej
dla pracowników najemnych lub osób prowadzących działalność na własny
rachunek) – wprowadzono przepisy dające podstawę do otrzymywania danych
(art. 87 ust. 8).
Zmiany konieczne do wprowadzenia funkcjonalnego systemu ochrony danych
identyfikujących funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego
Projekt uwzględnia zmiany konieczne do wprowadzenia funkcjonalnego systemu
ochrony danych identyfikujących funkcjonariuszy Centralnego Biura Antyko-
8
rupcyjnego (zmiany: art. 67 ust. 1a, art. 74 ust. 2, art. 77 ust. 1a, art. 87 ust. 4 pkt 1 i 1a,
ust 7 i 8, ust. 10c – 10e i ust.11, art. 89, art. 90 ust. 5 i art. 92). W szczególności:
1) w odniesieniu do funkcjonariuszy CBA nie stosuje się powszechnych przepisów
dotyczących zgłaszania do ubezpieczenia zdrowotnego,
2) zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego oraz zgłoszenia o wyrejestrowaniu
z ubezpieczenia zdrowotnego funkcjonariuszy CBA oraz członków ich rodzin, wraz
z niezbędnymi danymi osobowymi, kierowane były bezpośrednio do centrali NFZ,
bez pośrednictwa ZUS i KRUS,
3) składki na ubezpieczenie zdrowotne funkcjonariuszy CBA będą opłacane
i ewidencjonowane w centrali NFZ.
Udzielanie informacji o statusie ubezpieczonego (art. 192)
Projekt wprowadza rozwiązania umożliwiające uzyskanie przez ubezpieczonego
informacji o statusie, jaki posiada w danym dniu, według danych przetwarzanych
w CWU. W przypadku gdy podmiot właściwy do dokonania zgłoszenia nie wywiąże się
z tego obowiązku, osoba nie uzyskuje prawa do świadczeń i w CWU nie występuje jako
osoba uprawniona. Obecnie bardzo często osoby te nie są świadome, iż nie zostały
zgłoszone. Poprawa sytuacji w tym zakresie wymaga co najmniej umożliwienia osobie
zainteresowanej sprawdzania swojego statusu m.in. w celu kontroli płatnika oraz
weryfikacji poprawności informacji zgromadzonej w CWU. Oprócz informacji
o posiadanym w danym dniu prawie do świadczeń oraz podstawie tego prawa,
ubezpieczony uzyska informację o dacie zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego,
ostatniej zarejestrowanej składce należnej oraz NIP i REGON płatnika zgłaszającego do
ubezpieczenia zdrowotnego.
Pozostałe zmiany:
1) zrezygnowano z obecnie funkcjonującej sankcji (dotychczasowy art. 50 ust. 5)
polegającej na ponoszeniu kosztów świadczeń udzielonych ubezpieczonemu
w sytuacji, gdy płatnik opóźni się w opłaceniu składki, nawet w przypadku
opóźnienia za 1 miesiąc (stosowanej jako dodatkowa kara, obok konieczności
opłacenia zaległej składki z odsetkami),
9
2) pozostałe zmiany mają na celu doprecyzowanie obecnie obowiązujących rozwiązań:
a) art. 1 pkt 2 uchyla art. 49 ust. 8. Jego dotychczasowa treść została przeniesiona
do art. 50 ust. 14,
b) art. 1 pkt 5 lit. e wprowadza zmiany do art. 67 ust. 5, różnicując okres, w jakim
przysługuje prawo do świadczeń opieki zdrowotnej w zależności od rodzaju
ukończonej szkoły. Sześciomiesięczny okres po ukończeniu szkoły ponad-
gimnazjalnej ma m.in. zagwarantować, iż w przypadku podjęcia studiów, osoba
ucząca się zachowa ciągłość prawa do świadczeń.
Projekt regulacji nie wymaga notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r.
Nr 65, poz. 597).
10
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałują projektowane regulacje
Projekt ustawy wywiera wpływ na ubezpieczonych, świadczeniodawców,
Narodowy Fundusz Zdrowia, Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Kasę Rolniczego
Ubezpieczenia Społecznego oraz płatników składek na ubezpieczenie zdrowotne.
Poprzez wprowadzenie możliwości elektronicznego potwierdzania uprawnień,
dokonywanego przez świadczeniodawcę, świadczeniobiorcy zostaną zwolnieni
z obowiązku okazywania dokumentu potwierdzającego ubezpieczenie zdrowotne,
co znacznie uprości proces potwierdzania prawa do świadczeń. Ponadto zmniejszy
obciążenie (i koszty) pracodawców w zakresie drukowania druków RMUA oraz
obciążanie innych organów, wydających obecnie poświadczenia i zaświadczenia
o prawie do świadczeń.
W przypadku niemożności potwierdzenia uprawnień w drodze elektronicznego
potwierdzania lub w przypadku braku dokumentów przewiduje się, iż świadczenie
może zostać udzielone po złożeniu przez ubezpieczonego oświadczenia
o posiadaniu prawa.
Dla świadczeniodawcy potwierdzenie przez Narodowy Fundusz Zdrowia (poprzez
dokument elektroniczny) posiadania prawa do świadczeń świadczeniobiorcy będzie
stanowiło gwarancję, iż świadczenie udzielone „zweryfikowanemu” pacjentowi nie
zostanie zakwestionowane z powodu braku tytułu uprawnienia do świadczenia,
nawet jeżeli w dalszym postępowaniu okaże się, iż pacjent nie był uprawniony.
Ze względu na fakt, iż Narodowy Fundusz Zdrowia przejmie ryzyko finansowania
świadczeń osobom nieuprawnionym, wprowadzono rozwiązania ułatwiające mu
odzyskiwanie, od osób nieuprawnionych, kosztów świadczeń. Ponadto, ponieważ
elektroniczne potwierdzanie będzie przeprowadzane w oparciu o prowadzony przez
Fundusz Centralny Wykaz Ubezpieczonych, poszerzono zakres danych
otrzymywanych od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Kasy Rolniczego
Ubezpieczenia Społecznego, tak aby poprawić jakość, aktualność i rzetelność
danych gromadzonych w tej bazie.
11
Dokumenty związane z tym projektem:
- 489 › Pobierz plik