Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
projekt dotyczy wprowadzenia jako podstawowego elektronicznego sposobu potwierdzania prawa do świadczeń opieki zdrowotnej przez świadczeniodawców na podstawie nr PESEL świadczeniobiorcy i związane z tym przeniesienie na NFZ ryzyka ponoszenia kosztów świadczeń udzielonych osobom nieuprawnionym; projekt zawiera też zmiany w zakresie zgłaszania do ubezpieczenia zdrowotnego i wyrejestrowania z ubezpieczenia członków rodziny, poszerzenia zakresu danych przekazywanych do Funduszu przez ZUS i KRUS oraz wprowadzenie ochrony danych identyfikujących funkcjonariuszy CBA
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 489
- Data wpłynięcia: 2012-06-05
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
- data uchwalenia: 2012-07-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1016
489
Niniejszy projekt stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 87 ust. 11
ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze
środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.).
W celu zapewnienia wszystkich danych niezbędnych do potwierdzania prawa do świadczeń
opieki zdrowotnej na podstawie danych zawartych w Centralnym Wykazie Ubezpieczonych,
ustawą z dnia ... o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze
środków publicznych (Dz. U. z ... r., poz……) rozszerzono dotychczasowy zakres
przekazywanych danych przez odpowiednio Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz Kasę
Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego o informacje dotyczące:
- osób, które pomimo wygaśnięcia obowiązku ubezpieczenia zachowują prawo do świadczeń
finansowanych przez Fundusz; zgodnie z art. 67 ust. 6 i 7 ustawy, są to osoby w okresie
pobierania zasiłku przyznanego na podstawie przepisów o ubezpieczeniu chorobowym lub
wypadkowym, którego nie zalicza się do podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie
zdrowotne, oraz osoby ubiegające się o przyznanie emerytury lub renty (art. 87 ust. 10c
i ust. 10d),
- osób korzystających z bezpłatnego urlopu; zgodnie bowiem z art. 69 ust. 3 osoby te tracą
prawo do świadczeń z ubezpieczenia zdrowotnego po upływie 30 dni od dnia rozpoczęcia
urlopu; dla ustalenia prawa do świadczeń w przypadku tych osób Fundusz potrzebuje
informacji dotyczącej osób, którym pracodawca udzielił urlopu bezpłatnego i terminu
rozpoczęcia tego urlopu oraz informacji o ponownym podjęciu pracy (w przypadku ustania
zatrudnienia pracodawca jest zobowiązany do wyrejestrowania) (art. 87 ust. 10c i 10e),
- określenia właściwego ustawodawstwa niezbędne do potwierdzania prawa do świadczeń
opieki zdrowotnej zgodnie z przepisami o koordynacji,
- potwierdzania prawa do świadczeń opieki zdrowotnej z tytułu wypadku przy pracy lub
choroby zawodowej w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub Europejskiego
Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
14
Dodatkowo ww. ustawa wprowadziła zmiany konieczne do wprowadzenia funkcjonalnego
systemu ochrony danych identyfikujących funkcjonariuszy Centralnego Biura
Antykorupcyjnego, które znalazły odzwierciedlenie w projektowanym rozporządzeniu.
Ww. ustawa ze względu na zakres regulowanych spraw, zmieniła organ właściwy do wydania
rozporządzenia i jest nim obecnie minister właściwy do spraw zdrowia, który rozporządzenie
to wydaje w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zabezpieczenia społecznego
(uprzednio była to Rada Ministrów).
Przepisy projektowanego rozporządzenia wejdą w życie z dniem 1 grudnia 2012 r., z tym że:
1) dane dotyczące daty opłacenia składek na ubezpieczenie zdrowotne (§ 5 pkt 2 lit. b
projektu rozporządzenia) w przypadku ZUS oraz powstania i wygaśnięcia obowiązku
ubezpieczenia zdrowotnego w przypadku KRUS, będą przekazywane od dnia
1 stycznia 2015 r.;
2) przepisy projektowanego rozporządzenia będą miały zastosowanie do osób
pobierających od dnia 1 grudnia 2012 r. zasiłek lub świadczenie rehabilitacyjne,
a także pracowników korzystających z urlopu bezpłatnego od tej daty albo osób, które
wystąpią od dnia 1 grudnia 2012 r. z wnioskiem o przyznanie emerytury lub renty.
15
Ocena Skutków Regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuj projektowane regulacje
Projekt rozporządzenia wywiera wpływ na Narodowy Fundusz Zdrowia, Zakład Ubezpieczeń
Społecznych, Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego oraz podmiot zobowiązany do
przekazania składek za osoby, o których mowa w art. 66 ust. 1 pkt 8a ustawy o świadczeniach
opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Podmioty te na mocy ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej w brzmieniu nadanym przez
ustawę z dnia o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych
ze środków publicznych (Dz. U. z ... r., poz. ...) zostały zobowiązane do przekazywania
szerszego zakresu danych do Funduszu.
2. Konsultacje społeczne
Projekt zostanie przekazany następującym podmiotom:
Projekt rozporządzenia – stosownie do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) – zostanie
udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej.
Projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji zgodnie z § 11a uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. –
Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.).
3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki sektora finansów publicznych, w tym na
budżet państwa i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wpływ projektowanej regulacji na dochody i wydatki sektora finansów publicznych, został
uwzględniony w Ocenie Skutków Regulacji będącej częścią uzasadnienia do projektu ustawy
o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków
publicznych.
16
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
5. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projekt nie będzie miał wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
6. Wpływ regulacji na ochronę zdrowia
Wyeliminowana zostanie sytuacja, gdy świadczeniobiorca nie może uzyskać świadczenia
z powodu braku dokumentów potwierdzających jego uprawnienia (sytuacji odsyłania pacjenta
bez udzielenia świadczenia).
7. Wpływ regulacji na warunki życia ludności
W sposób pośredni projekt przyczyni się do ułatwienia (uproszczenia) potwierdzania
uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
8. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Projekt nie jest objęty prawem Unii Europejskiej
7‐06‐dg
17
Projekt
ROZPORZ DZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia …
w sprawie odrębnego sposobu ubezpieczania ze względu na wymogi obronności
lub bezpieczeństwa państwa
Na podstawie art. 92 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027,
z póź. zm.)1) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa odrębny sposób:
1)
ubezpieczania w stosunku do osób, o których mowa w art. 66 ust. 1 pkt 5 – 8 i
8b – 13 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych, zwanej dalej „ustawą”, które ze
względu na wymogi obronności lub bezpieczeństwa państwa zostały
oddelegowane do wykonywania pracy lub wyznaczone do pełnienia służby
poza macierzystą jednostką, zwanych dalej „ubezpieczonymi na zasadach
szczególnych”;
2) zgłaszania i wyrejestrowywania z ubezpieczenia zdrowotnego osób, o których
mowa w art. 66 ust. 1 pkt 8a i członków ich rodzin, oraz przekazywania
składek na ubezpieczenie zdrowotne.
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 216, poz. 1367,
Nr 225, poz. 1486, Nr 227, poz. 1505, Nr 234, poz. 1570 i Nr 237, poz. 1654, z 2009 r. Nr 6, poz. 33,
Nr 22, poz. 120, Nr 26, poz. 157, Nr 38, poz. 299, Nr 92, poz. 753, Nr 97, poz. 800, Nr 98, poz. 817,
Nr 111, poz. 918, Nr 118, poz. 989, Nr 157, poz. 1241, Nr 161, poz. 1278 i Nr 178, poz. 1374, z 2010 r.
Nr 50, poz. 301, Nr 107, poz. 679, Nr 125, poz. 842, Nr 127, poz. 857, Nr 165, poz. 1116, Nr 182,
poz. 1228, Nr 205, poz. 1363, Nr 225, poz. 1465, Nr 238, poz. 1578 i Nr 257, poz. 1723 i 1725, z 2011 r.
Nr 45, poz. 235, Nr 73, poz. 390, Nr 81, poz. 440, Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 113, poz. 657,
Nr 122, poz. 696, Nr 138, poz. 808, Nr 149, poz. 887, Nr 171, poz. 1016, Nr 205, poz. 1203 i Nr 232,
poz. 1378 oraz z 2012 r. poz. 123, poz. 476 i poz. ...
Dokumenty związane z tym projektem:
- 489 › Pobierz plik