Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
projekt dotyczy wprowadzenia jako podstawowego elektronicznego sposobu potwierdzania prawa do świadczeń opieki zdrowotnej przez świadczeniodawców na podstawie nr PESEL świadczeniobiorcy i związane z tym przeniesienie na NFZ ryzyka ponoszenia kosztów świadczeń udzielonych osobom nieuprawnionym; projekt zawiera też zmiany w zakresie zgłaszania do ubezpieczenia zdrowotnego i wyrejestrowania z ubezpieczenia członków rodziny, poszerzenia zakresu danych przekazywanych do Funduszu przez ZUS i KRUS oraz wprowadzenie ochrony danych identyfikujących funkcjonariuszy CBA
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 489
- Data wpłynięcia: 2012-06-05
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
- data uchwalenia: 2012-07-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1016
489
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego
Projektowane rozporządzenie oddziałuje na świadczeniobiorców, świadczeniodawców,
którzy udzielają świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz
Narodowy Fundusz Zdrowia. Złożenie oświadczenia, zgodnego ze wzorem gwarantuje,
iż zawiera ono niezbędne dane, wskazane w ustawie o świadczeniach. Takie oświadczenie
umożliwia świadczeniobiorcy uzyskanie świadczenia, a świadczeniodawcy daje gwarancję,
iż Narodowy Fundusz Zdrowia nie odmówi rozliczenia tego świadczenia z tytułu braku
prawa do świadczeń opieki zdrowotnej.
2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorz du terytorialnego
Projektowane rozporządzenie, określające wzory składanych oświadczeń, nie wiąże się
z koniecznością ponoszenia jakichkolwiek dodatkowych kosztów po stronie budżetu
państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Nie wprowadza także obciążeń
finansowych dla Narodowego Funduszu Zdrowia. wiadczeniodawcy nie mają obowiązku
udostępniania formularzy oświadczeń, ale można założyć, iż w celu usprawnienia obsługi
pacjentów będą udostępniać wydruki formularzy, co wiąże się z kosztami wydruku
(wykonania kopii). Trudno oszacować liczbę przypadków, w których świadczeniobiorca
złoży oświadczenie; jednakże ze względu na fakt, iż oświadczenie składane jest dopiero w
gdy świadczeniobiorca nie uzyska elektronicznego potwierdzenia, ani nie okaże dokumentu
potwierdzającego prawo do świadczeń, liczba oświadczeń składanych u indywidualnych
świadczeniodawców nie będzie znacząca.
3. Konsultacje społeczne
Projekt zostanie przekazany do konsultacji Narodowemu Funduszowi Zdrowia, Naczelnej
Radzie Lekarskiej, Naczelnej Radzie Pielęgniarek i Położnych, Naczelnej Radzie
Aptekarskiej oraz Krajowej Radzie Diagnostów Laboratoryjnych. Ze względu na fakt,
iż zakres danych zawartych w oświadczeniu określiła ustawa o świadczeniach, projektowane
rozporządzenie ma charakter techniczny i nie wymaga szerokich konsultacji społecznych.
Projekt rozporządzenia – stosownie do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn.
zm.) – zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej. Projekt rozporządzenia
został także udostępniony w
Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum
Legislacji zgodnie z § 11a uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r.
– Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.).
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projekt rozporządzenia nie ma wpływu na rynek pracy.
5
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projekt rozporządzenia nie ma wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projekt rozporządzenia nie ma wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
7. Wpływ regulacji na ochronę zdrowia ludności
Projekt rozporządzenia określając wzór składanych oświadczeń, uprości sposób
potwierdzania
8. Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej
Przedmiot projektowanej nowelizacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
14-06-aa
6
Projekt
ROZPORZ DZENIE
Ministra Zdrowia1)
z dnia ...
w sprawie szczegółowego zakresu oraz sposobu przekazywania danych dotycz cych
osób objętych ubezpieczeniem zdrowotnym i płatników składek oraz osób pobieraj cych
zasiłki przyznane na podstawie przepisów o ubezpieczeniu chorobowym lub
wypadkowym, ubiegaj cych się o przyznanie emerytury lub renty z ubezpieczeń
społecznych albo pracowników korzystaj cych z urlopu bezpłatnego
Na podstawie art. 87 ust. 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027,
z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowy zakres oraz sposób przekazywania do centrali
Narodowego Funduszu Zdrowia, zwanego dalej „Funduszem”, i oddziałów wojewódzkich
Funduszu odpowiednio przez:
1) Zakład Ubezpieczeń Społecznych, zwany dalej „Zakładem”,
2) Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, zwaną dalej „Kasą”,
3) podmiot zobowiązany do przekazywania składek za osoby, o których mowa w art. 66
ust. 1 pkt 8a ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych, zwany dalej „podmiotem zobowiązanym”
- danych dotyczących osób objętych ubezpieczeniem zdrowotnym i płatników składek
oraz osób, w stosunku do których wygasł obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego,
a pobierających zasiłki przyznane na podstawie przepisów o ubezpieczeniu chorobowym
lub wypadkowym, albo ubiegających się o przyznanie emerytury lub renty z ubezpieczeń
społecznych oraz pracowników korzystających z urlopu bezpłatnego.
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Zdrowia (Dz. U. Nr 248, poz. 1495 i Nr 284, poz. 1672).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 216, poz. 1367,
Nr 225, poz. 1486, Nr 227, poz. 1505, Nr 234, poz. 1570 i Nr 237, poz. 1654, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 22,
poz. 120, Nr 26, poz. 157, Nr 38, poz. 299, Nr 92, poz. 753, Nr 97, poz. 800, Nr 98, poz. 817, Nr 111, poz. 918,
Nr 118, poz. 989, Nr 157, poz. 1241, Nr 161, poz. 1278 i Nr 178, poz. 1374, z 2010 r. Nr 50, poz. 301, Nr 107,
poz. 679, Nr 125, poz. 842, Nr 127, poz. 857, Nr 165, poz. 1116, Nr 182, poz. 1228, Nr 205, poz. 1363, Nr 225,
poz. 1465, Nr 238, poz. 1578 i Nr 257, poz. 1723 i 1725, z 2011 r. Nr 45, poz. 235, Nr 73, poz. 390, Nr 81,
poz. 440, Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 113, poz. 657, Nr 122, poz. 696, Nr 138, poz. 808, Nr 149,
poz. 887, Nr 171, poz. 1016, Nr 205, poz. 1203 i Nr 232, poz. 1378 oraz z 2012 r. poz. 123, poz. 476 i poz. ...
1
§ 2. 1. Zakład przekazuje do centrali Funduszu następujące dane podane w zgłoszeniu do
ubezpieczenia zdrowotnego, o którym mowa w art. 77 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r.
o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, zwanej dalej
„ustawą”, dotyczące:
1) osoby podlegającej ubezpieczeniu zdrowotnemu:
a) wskazanie oddziału wojewódzkiego Funduszu,
b) nazwisko i imię,
c) datę urodzenia,
d) adres zamieszkania,
e) adres do korespondencji, o ile jest inny niż adres zamieszkania,
f) numer PESEL a w przypadku gdy ubezpieczony nie posiada numeru PESEL – numer
paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość,
g) płeć,
h) kod tytułu ubezpieczenia,
i) datę powstania obowiązku ubezpieczenia zdrowotnego,
j) datę zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego;
2) płatnika składek na ubezpieczenie zdrowotne:
a) numer NIP,
b) numer REGON,
c) numer PESEL lub numer paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego
tożsamość, jeżeli płatnikowi składek nie nadano numerów NIP i REGON lub jednego
z nich,
d) nazwę skróconą, a w przypadku płatników składek osób fizycznych nieposiadających
nazwy skróconej - imię i nazwisko.
2. Zakład przekazuje do centrali Funduszu następujące dane dotyczące:
1) osoby, w stosunku do której wygasł obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego,
a pobierającej zasiłek lub świadczenie rehabilitacyjne przyznane na podstawie przepisów
o ubezpieczeniu chorobowym lub wypadkowym:
a) dane, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b - g,
c) datę wypłaty zasiłku/świadczenia rehabilitacyjnego,
d) okres, za który wypłacono zasiłek/świadczenie rehabilitacyjne;
2) pracownika korzystającego z urlopu bezpłatnego:
a) dane, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b - g,
b) dane identyfikacyjne płatnika składek, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit a i d,
2
c) datę rozpoczęcia i zakończenia urlopu bezpłatnego w danym miesiącu
kalendarzowym,
d) identyfikator imiennego raportu miesięcznego;
3) osoby, w stosunku do której wygasł obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego,
a ubiegającej się o przyznanie emerytury lub renty z ubezpieczeń społecznych:
a) dane, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b - g,
b) datę zgłoszenia wniosku o emeryturę lub rentę w oddziale Zakładu,
c) w przypadku wydania decyzji przyznającej emeryturę lub rentę osobie zamieszkałej
na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa
członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA),
posiadającej prawo do świadczeń opieki zdrowotnej – datę powstania prawa do
emerytury lub renty podawaną w zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego z tytułu
pobierania emerytury lub renty,
d) w przypadku wydania decyzji przyznającej emeryturę lub rentę osobie
zamieszkującej poza na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub
państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA),
która nie podlega ubezpieczeniu zdrowotnemu z tytułu pobierania emerytury lub renty
- datę powstania prawa do emerytury lub renty,
e) w przypadku wydania decyzji odmawiającej prawa do emerytury lub renty, gdy nie
zostanie złożone odwołanie do sądu – datę uprawomocnienia się decyzji, liczoną jako
45 dzień od uprawomocnienia się decyzji,
f) w przypadku wydania decyzji odmawiającej prawa do emerytury/renty, gdy zostanie
złożone odwołanie od decyzji i sąd I instancji:
- uzna odwołanie za zasadne - datę powstania prawa do emerytury lub renty
ustaloną wyrokiem sądu, z zastrzeżeniem lit. c i d,
- nie uzna odwołania za zasadne – datę uprawomocnienia się wyroku,
g) w przypadku wniesienia przez zainteresowanego apelacji od wyroku sądu I instancji,
jeżeli sąd apelacyjny:
- uzna apelację za zasadną– datę powstania prawa do emerytury lub renty ustaloną
wyrokiem sądu apelacyjnego, z zastrzeżeniem lit. c i d,
- nie uzna apelacji za zasadną– datę wyroku sądu apelacyjnego,
h) w przypadku wniesienia przez Zakład apelacji od wyroku sądu I instancji, jeżeli sąd
II instancji:
- uzna apelację za zasadną - datę wyroku sądu apelacyjnego,
3
Dokumenty związane z tym projektem:
- 489 › Pobierz plik