eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz ustawy o ewidencji ludności

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz ustawy o ewidencji ludności

projekt dotyczy rejestracji danych o zmianie obywatelstwa w zbiorze PESEL i innych rejestrach centralnych oraz unieważniania, z urzędu, dowodów osobistych osób, które utraciły obywatelstwo polskie

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 486
  • Data wpłynięcia: 2012-06-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2012-07-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 921

486


Druk nr 486

Warszawa, 8 czerwca 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-44-12



Pani

Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej




Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy

- o zmianie ustawy o ewidencji ludności i
dowodach osobistych oraz ustawy o
ewidencji ludności
.

W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu w
tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister Spraw
Wewnętrznych.

Z poważaniem

(-) Donald Tusk
Projekt

U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych
oraz ustawy o ewidencji ludności

Art. 1. W ustawie z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach
osobistych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993, z późn. zm.1)) w art. 14 ust. 4 otrzymuje
brzmienie:
„4. Dane o nabyciu lub utracie obywatelstwa polskiego wojewoda lub
minister właściwy do spraw wewnętrznych, każdy zgodnie ze
swoją właściwością wynikającą z ustawy z dnia 2 kwietnia 2009 r.
o obywatelstwie polskim (Dz. U. z 2012 r. poz. 161), przekazuje
niezwłocznie do organu gminy właściwego ze względu na miejsce
pobytu stałego osoby, której dotyczy zmiana, a w przypadku
braku miejsca pobytu stałego osoby – do organu właściwego ze
względu na ostatnie miejsce pobytu stałego lub czasowego
trwającego ponad 3 miesiące oraz do organu, który wydał dowód
osobisty.”.
Art. 2. W ustawie z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U.
Nr 217, poz. 1427, z późn. zm.2)) w art. 10 w ust. 1 pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) wojewoda lub minister właściwy do spraw wewnętrznych, każdy
zgodnie ze swoją właściwością wynikającą z ustawy z dnia
2 kwietnia 2009 r. o obywatelstwie polskim (Dz. U. z 2012 r.
poz. 161) – w zakresie danych, o których mowa w art. 8 pkt 11;”.
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie z dniem 16 sierpnia 2012 r.

——————
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, z 2007 r.
Nr 21, poz. 125, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 171, poz. 1056, Nr 195, poz. 1198 i Nr 220, poz. 1414, z 2009 r.
Nr 22, poz. 120, Nr 39, poz. 306, Nr 69, poz. 595 i Nr 223, poz. 1777, z 2010 r. Nr 239, poz. 1539 i Nr 217,
poz. 1427, z 2011 r. Nr 133, poz. 768, Nr 204, poz. 1195 i Nr 288, poz. 1689 oraz z 2012 r. poz. 161.
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 239, poz. 1593 oraz z 2011 r. Nr 133,
poz. 768, Nr 204, poz. 1195 i Nr 288, poz. 1689.


U Z A S A D N I E N I E

Celem projektu jest dostosowanie ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji
ludności i dowodach osobistych oraz ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji
ludności do regulacji wynikających z ustawy z dnia 2 kwietnia 2009 r. o obywatelstwie
polskim (Dz. U. z 2012 r. poz. 161) .
Nadanie nowego brzmienia ust. 4 w art. 14 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r.
o ewidencji ludności i dowodach osobistych polega na uwzględnieniu zmian
wprowadzonych do tego przepisu ustawą z dnia 3 października 2008 r. o zmianie
ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw
(Dz. U. Nr 195, poz. 1198). Przepis art. 63 nowej ustawy o obywatelstwie polskim,
zmieniając ustawę o ewidencji ludności i dowodach osobistych, nie uwzględniał
nowelizacji tego aktu z 2008 r., mocą której rozszerzono właściwość miejscową organu
gminy, do którego przekazywane są dane o nabyciu lub utracie obywatelstwa polskiego,
oraz nałożono na wojewodę obowiązek przekazywania danych o utracie obywatelstwa
polskiego do wystawcy dowodu osobistego. Dostosowanie art. 14 ust. 4 pozwoli na
rejestrację danych o zmianie obywatelstwa w zbiorze PESEL, a w konsekwencji
i innych rejestrach centralnych, oraz umożliwi unieważnianie, z urzędu, dowodów
osobistych osób, które utraciły obywatelstwo polskie.
Przypisanie ministrowi właściwemu ds. wewnętrznych uprawnienia do rejestracji
danych dotyczących obywatelstwa w rejestrze PESEL stanowi konsekwencję
nałożonego na ministra przez ustawę o obywatelstwie polskim obowiązku orzekania
w sprawach przywrócenia obywatelstwa polskiego oraz rejestrowania tych danych
w centralnym rejestrze danych o nabyciu i utracie obywatelstwa polskiego. Rozwią-
zanie to umożliwi bezpośrednie zasilanie rejestru PESEL w dane o obywatelstwie przez
centralny rejestr danych o nabyciu i utracie obywatelstwa polskiego.
Ustawa o obywatelstwie polskim, mimo funkcjonującego w polskim porządku
prawnym obowiązku meldunkowego, określa właściwość wojewody do orzekania
w sprawach nabycia obywatelstwa polskiego oraz rejestrowania danych w centralnym
rejestrze danych o nabyciu i utracie obywatelstwa polskiego w oderwaniu od tego
obowiązku. W związku z tym odstąpiono w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o ewidencji
ludności od określania właściwości wojewody dokonującego rejestracji danych
o obywatelstwie w rejestrze PESEL według kryterium miejsca zameldowania na pobyt
stały. Zaproponowany w projekcie podział obowiązków między wojewodą a ministrem
właściwym do spraw wewnętrznych odpowiada kompetencjom przyznanym organom
mocą ustawy o obywatelstwie polskim. Rozwiązanie to pozwoli na rejestrację
w rejestrze PESEL danych o obywatelstwie wszystkich osób zamieszkujących na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również osób nieposiadających miejsca
stałego zameldowania.
Termin wejścia w życie ustawy związany jest z datą wprowadzenia do obrotu prawnego
ustawy o obywatelstwie polskim. Aby uniknąć sytuacji, gdy dwie zmiany dotyczące
tego samego przepisu, tj. art. 14 ust. 4 ustawy o ewidencji ludności i dowodach
osobistych, wchodzą w życie z tą samą datą, projektodawca przewidział, że ustawa
o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz ustawy o ewidencji
ludności będzie obowiązywała od dnia 16 sierpnia 2012 r.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt nie podlega obowiązkowi notyfikacji zgodnie z przepisami rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039
oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).











 
2

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego
Uwzględniając przewidywany zakres regulacji, podmiotami, na które będzie
oddziaływała nowelizacja ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz
ustawy o ewidencji ludności, będzie minister właściwy do spraw wewnętrznych
rejestrujący w rejestrze PESEL dane w zakresie obywatelstwa.
2. Wpływ projektowanej ustawy na sektor finansów publicznych
Projektowana ustawa nie pociągnie za sobą skutków w sektorze finansów
publicznych. Wydatki budżetu państwa związane ze zmianami zostały określone
w ocenie skutków regulacji do ustawy z dnia 2 kwietnia 2009 r. o obywatelstwie
polskim (Dz. U. z 2012 r. poz. 161). Wydatki te obejmują utworzenie i wyposażenie
nowych stanowisk oraz modernizację centralnego rejestru o nabyciu i utracie
obywatelstwa polskiego. Planowana zmiana nie wpłynie także na budżety jednostek
samorządu terytorialnego.
3. Wpływ projektowanej ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość
Projektowana ustawa nie będzie wywierać wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość.
4. Wpływ projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana ustawa nie będzie wywierać wpływu na sytuację i rozwój regionalny
5. Przeprowadzenie konsultacji
Charakter zmian wprowadzonych projektowaną ustawą nie wymaga konsultacji
społecznych oraz konsultacji z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego
oraz wojewodami. Projektowana ustawa została zamieszczona, zgodnie z wymogami
art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), w Biuletynie Informacji
Publicznej na stronach internetowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych; w tym
trybie do projektu nie zostały zgłoszone żadne uwagi.
 
3
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: