eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo prasowe

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo prasowe

projekt dotyczy dostosowania prawa do wyroków Trybunału Konstytucyjnego z 1 XII 2010 r. i 5 V 2004 r. a także wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z lipca 2011 r. polegającego na liberalizacji przepisów ustawy Prawo prasowe (poprzez m.in. depenalizację tych przepisów które nie zachowują precyzji określenia znamion czynu zagrożonego karą) a także ułatwień dla osób prowadzących działalność indywidualną przy użyciu nowoczesnych środków masowego przekazu w tym Internetu

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 459
  • Data wpłynięcia: 2012-05-23
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

459

Ustawy zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych wydanych
na podstawie art. 53 ust. 2 Ustawy, w brzmieniu nadanym ustawą nowelizującą. Przepisy te
zostają utrzymane w okresie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy nowelizującej.
Zakłada się, iż przepisy wykonawcze będą w przeważającej mierze odpowiadać obecnie
obowiązującym regulacjom, tj. rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 16
października 2002 r. w sprawie wyznaczenia sądów rejonowych rozpoznających sprawy o
przestępstwa prasowe16.

16 Dz.U. Nr 180, poz. 1509 ze zm,

7)
Oświadczenie o zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej albo
oświadczenie, że przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii
Europejskiej

Projektowana regulacja jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.

8)
Informacja o konsultacjach społecznych

Projekt Ustawy został poddany konsultacjom społecznym. 26 kwietnia 2012 r. projekt
przekazano do konsultacji następującym podmiotom:
 Izba Wydawców Prasy,
 Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich,
 Stowarzyszenie Dziennikarzy RP,
 Rada Etyki Mediów,
 Helsińska Fundacja Praw Człowieka,
 Stowarzyszenie Wolnego Słowa,
 Instytut Książki,
 Fundacja Media Pro Bono,
 Katolickie Stowarzyszenie Dziennikarzy,
 Stowarzyszenie Dziennikarzy Obywatelskich,
 Syndykat Dziennikarzy Polskich,
 Polska Agencja Prasowa,
 Związek Pracodawców Prywatnych Mediów „Lewiatan”,
 Katolicka Agencja Informacyjna,
 Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich.
 Związek Zawodowy Dziennikarzy,
 Konfederacja Pracodawców Polskich,
 Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR,
 Centrum Monitoringu Wolności Prasy,
 Polska Izba Druku,
 Polskie Badania Czytelnictwa Sp. z o.o.,
 Polskie Towarzystwo Wydawców Książek,
 Stowarzyszenie Gazet Lokalnych,
 Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR,
 Stowarzyszenie Polskich Mediów,
 Stowarzyszenie Prasy Firmowej,
 Stowarzyszenie Prasy Lokalnej,
 Związek Kontroli Dystrybucji Prasy,
 Agora SA,
 Presspublica,
 Polskapresse,
 Wydawnictwo Bauer,
 Edipresse Polska,
 Axel Springer Polska,
 Gruner+Jahr Polska,
 Wydawnictwo Bauer.

Niezależnie od powyższego projekt (wersja z 26 kwietnia 2012 r.) był również dostępny
w Internecie (www.psl.org.pl). Dodatkowo, w ramach konsultacji społecznych w dniu 17 maja
2012 r. zorganizowano otwartą konferencję konsultacyjną, na którą zaproszono wszystkich
zainteresowanych, w tym przedstawicieli branży wydawniczej i środowisko dziennikarskie
(uwzględniając ww. podmioty).
W toku prowadzonych konsultacji dużą aktywnością wykazała się Izby Wydawców
Prasy. Co więcej w ramach konsultacji Izba nie tylko przedstawiła swoje kompleksowe uwagi,
ale i udostępniła porównawczy materiał analityczny prowadzonych obecnie prac legislacyjnych
w zakresie Ustawy.
Sam zaprezentowany przez PSL projekt nowelizacji, w ocenie Izby, zawiera szereg
rozwiązań, z którymi środowisko prasy już wielokrotnie występowało, stąd też zasługuje
generalnie na poparcie. Realizuje on bowiem cel, jaki postawiło sobie również Ministerstwo
Kultury i Dziedzictwa Narodowego, po konsultacjach z organizacjami dziennikarskimi i
wydawcami, czyli dostosowanie przepisów ustawy zarówno do zmian ustrojowych, jak i
warunków oraz wyzwań technologicznych, z którymi obecnie mają do czynienia media. W
projekcie realizowany jest jeden z nadrzędnych priorytetów nowelizacji, czyli jej
zdekomunizowanie. Izba wskazała także, iż część postulowanych i zaproponowanych przez
PSL zmian została pośrednio lub bezpośrednio wyrażona w ostatnich orzeczeniach Trybunału
Konstytucyjnego czy też Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Jeżeli chodzi o
rozwiązania szczegółowe część z nich została przez Izbę zaaprobowana (m.in. projektowany
art. 3, art. 4 ust. 1, art. 5 ust. 1, art. 6 ust. 2, art. 6 ust. 3a, art. 16 ust. 2 i 3, art. 20), do części
Izba odniosła się krytycznie (m.in. projektowany art. 24a, czy utrzymanie systemu odpowiedzi,
o którym mowa w Rozdziale 5 projektu z 26 kwietnia 2012 r.).
W wyniku przeprowadzonych konsultacji powstała przedmiotowa wersja projektu.
Uwzględnia ona zasadniczą część wskazanych przez środowisko dziennikarskie i wydawnicze
uwag odnoszących się do projektu z 26 kwietnia 2012 r. Wymienić tu trzeba przede wszystkim
odejście od proponowanego wcześniej zmodyfikowanego i dookreślonego systemu mieszanego
(definicji sprostowania i odpowiedzi oraz wprowadzenia reguł kwalifikacyjnych w razie
powstałych wątpliwości) i utrzymania jedynie instytucji sprostowania.
Innymi wprowadzonymi do niniejszego projektu regulacjami są zmiany oparte o
materiał otrzymany od Izby Wydawców Prasy. Wskazać tu należy m.in. zmiany w odniesieniu
do art. 7 ust 2 pkt 1 (definicja prasy) oraz pkt 8 (definicja redakcji), art. 7 ust. 3 (dodanie
wyłączenia spod zakresu definicji prasy), art. 10 ust. 3 (usunięcie zwrotu „rażąco”), art. 14a
ust. 5 (dodanie sformułowania „całkowicie” w odniesieniu do negatywnych kryteriów
autoryzacji, art. 16 ust. 3 (wprowadzenie konstrukcji redaktor bezpośrednio nadrzędny nad
dziennikarzem), art. 21 ust. 4 (formuła odmowy rejestracji, jeżeli jej udzielenie stanowiłoby
naruszenie prawa do zarejestrowanego już tytułu prasowego), art. 24a i art. 27 ust. 3 (usunięcie
przepisów), art. 34 ust. 1 (rozszerzenie katalogu podmiotów uprawnionych do nadsyłania
komunikatów urzędowych), czy też art. 41 (dodanie Zgromadzenia Narodowego).





Warszawa, 6 czerwca 2012 r.

BAS–WAPEiM–1299/12


Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej
poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo prasowe
(przedstawiciel wnioskodawcy: poseł Jarosław Górczyński)


Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2012 r. poz. 32) sporządza się
następującą opinię:


I.
Przedmiot projektu ustawy
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo prasowe przewiduje
kompleksową zmianę nowelizowanej ustawy.
Zmiany dotyczą m.in. zasad rozpowszechniania prasy, udzielania prasie
informacji, odpowiedzi na krytykę prasową, definicji występujących w ustawie
pojęć, zakresu wyłączenia stosowania ustawy, zadań dziennikarzy, autoryzacji
wypowiedzi, tajemnicy dziennikarskiej, zniesienia wymogu posiadania
obywatelstwa polskiego przez redaktora naczelnego, uchylenia przepisów
dotyczących Rady Prasowej, trybu rejestracji dziennika lub czasopisma oraz
przewidzianych w ustawie sankcji.
Ustawa ma wejść w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.

II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Ze
względu na przedmiot projektu ustawy należy zwrócić uwagę na art.
45 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TfUE) oraz na dyrektywę
2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r.
dotyczącą usług na rynku wewnętrznym (Dz. Urz. UE L 376 z 27.12.2006 r., s.
36; dalej: dyrektywa).



strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: