Rządowy projekt ustawy o odpadach
projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 456
- Data wpłynięcia: 2012-05-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o odpadach
- data uchwalenia: 2012-12-14
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21
456-c3
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 7 ust. 2
ustawy z dnia ... o odpadach (Dz. U. poz. …..).
Projekt przedmiotowego rozporządzenia ma na celu okre lenie warunków, względem
których uznaje się, że odpady znajdujące się na li cie odpadów niebezpiecznych zgodnie z
załącznikiem do rozporządzenia Ministra rodowiska w sprawie katalogu odpadów nie
posiadają wła ciwo ci lub składników i wła ciwo ci powodujących, że odpady te stanowią
odpady niebezpieczne. Tre ć danego rozporządzenia jest zgodna z dotychczas
obowiązującym rozporządzeniem z dnia 13 maja 2004 r. w sprawie warunków, w których
uznaje się, że odpady nie są niebezpieczne (Dz. U. Nr 128, poz. 1347).
Załącznik nr 1 okre la parametry graniczne dla poszczególnych wła ciwo ci, z powodu
których odpady zostały umieszczone na li cie odpadów niebezpiecznych. W tym miejscu są
okre lone cechy każdego parametru, poprzez jego nazwę, jednostkę, a także warto ci, do
których uznaje się, że odpad nie posiada wła ciwo ci decydujących o zaklasyfikowaniu, go
jako odpad niebezpieczny. Przekroczenie wspomnianych warto ci oraz brak wymienionych
w omawianym załączniku wła ciwo ci jest równoznaczne z uznaniem danego odpadu, jako
odpadu niebezpiecznego.
W załączniku nr 2 została zawarta tabela badań wła ciwo ci. W tym miejscu zostały
wymienione metody dla poszczególnych wła ciwo ci, przy pomocy których można
zweryfikować, czy dany odpad wykazuje konkretne wła ciwo ci niebezpieczne. Wspomniane
metody mają okre lony cel, zakres, wytyczne, a także metodykę wykonania danego badania.
Ponadto w omawianym załączniku znajdują się dwie tabele zawierające warto ci stężeń
roztworów potrzebnych do analizy materiałów poddawanych badaniom. Warto zwrócić
uwagę na fakt, iż tego typu badania mogą prowadzić laboratoria akredytowane, bądź takie
które posiadają wdrożony system jako ci w zakresie badania wła ciwo ci i składników
odpadów niebezpiecznych.
Stężenia poszczególnych składników zostały natomiast okre lone w załączniku nr 3
projektu rozporządzenia. Okre lone stężenia substancji, do których uznaje się że odpad nie
posiada składników mających charakter niebezpieczny. W przypadku, gdy stężenia
substancji nie przekraczają warto ci wymienionych w załączniku nr 3, taki odpad uznaje się
za nieposiadający składników oraz wła ciwo ci powodujących, że klasyfikuje się go jako
odpad niebezpieczny.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalno ci lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) rozporządzenie
zostanie zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Ministerstwa
rodowiska www.mos.gov.pl.
20
Ocena Skutków Regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuje niniejszy akt normatywny
Rozporządzenie dotyczy posiadaczy odpadów oraz podmiotów prowadzących działalno ć,
która jest związana z odpadami wymienionymi na li cie odpadów niebezpiecznych.
2. Konsultacje
Projekt rozporządzenia zostanie poddany procedurze konsultacji z następującymi organami,
instytucjami i organizacjami związanymi po rednio lub bezpo rednio z gospodarowaniem
odpadami:
1) Prezydenci Miast: Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Gorzów Wielkopolski, Katowice,
Kielce, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Opole, Poznań, Rzeszów, Szczecin, Toruń,
Warszawa, Wrocław, Zielona Góra,
2) marszałkowie województw,
3) Główny Urząd Statystyczny,
4) Główny Inspektor Ochrony rodowiska,
5) Generalna Dyrekcja Ochrony rodowiska,
6) Wojewódzkie Inspektoraty Ochrony rodowiska,
7) Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej,
8) NSZZ
„Solidarno ć”,
9) OPZZ,
10) Biuro Ochrony rodowiska m. st. Warszawy;
11) Biuro Wspierania Lobbingu Ekologicznego, ul. Raszyńska 32/44, 02-026 Warszawa,
12) Bussines Centre Club – Związek pracodawców, Plac elaznej Bramy 10, 00-136
Warszawa
13) Centralny O rodek Badawczo-Rozwojowy Opakowań, ul. Konstancińska 11, 02-942
Warszawa,
14) Centrum Prawa Ekologicznego, ul. Uniwersytecka 1, 50-951 Wrocław,
15) Federacja Regionalnych Związków Gmin i Powiatów RP,
16) Forum Związków Zawodowych, Plac Teatralny 4, 85-069 Bydgoszcz
17) Instytut Ekologii Terenów Uprzemysłowionych, ul. Kossutha, 640-844 Katowice,
18) Instytut Gospodarowania Odpadami, ul. Barbary 21a lok. 247, 40-053 Katowice,
19) Instytut Metali Nieżelaznych, Sowińskiego 5, 44-100 Gliwice,
20) Instytut Mineralnych Materiałów Budowlanych, ul. Cementowa 1, 31-983 Kraków,
21) Instytut na Rzecz Ekorozwoju, ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa,
22) Instytut Ochrony rodowiska, ul. Krucza 5/11d, 00-548 Warszawa,
23) Izba Energetyki Przemysłowej i odbiorców energii, ul. Poleczki 21, 02-822 Warszawa
24) Izba Gospodarcza Metali Nieżelaznych, ul. Graniczna 29, 40-956 Katowice,
25) Izba Przemysłowo-Handlowa Gospodarki Złomem; ul. więtokrzyska 18 lok. 206, 00-
052 Warszawa,
26) Katowicki Holding Węglowy S.A., ul. Damrota 16, 40-022 Katowice
27) Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego
28) Kompania Węglowa S.A., ul. Powstańców 30, 40-039 Katowice,
29) Konfederacja Pracodawców Polskich,
30) Krajowa Izba Gospodarcza, ul. Trębacka 4, 00-074 Warszawa,
31) Krajowa Izba Gospodarki Odpadami, Al. Jerozolimskie 44, pok. 324/325, 00-024
Warszawa,
32) Ogólnokrajowe Stowarzyszenie "Poszanowanie Energii i rodowiska" SAPE-
POLSKA, ul. więtokrzyska 20, 00-002 Warszawa,
33) Ogólnopolska Izba Gospodarcza Recyklingu, ul. Karmelicka 30/2, 00-181 Warszawa
34) Państwowa Rada Ochrony rodowiska, ul. Wawelska 52/54, 00-922 Warszawa,
35) Polska Izba Ekologii, ul. Warszawska 3, 40-009 Katowice,
36) Polska Izba Gospodarki Odpadami, ul. więtokrzyska 36 lok. 47, 00-116 Warszawa,
37) Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji, ul. Koszykowa 54, 00-675 Warszawa
21
38) Polska Izba Opakowań, ul. Konstancińska 11, 02-942 Warszawa
39) Polska Izba Producentów na rzecz obronno ci kraju, ul. Fort Wola 22, 00-961
Warszawa,
40) Polska Izba Przemysłu Chemicznego, ul. niadeckich 17, 00-654 Warszawa,
41) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
42) Polski Instytut Spalania, 00-665 Warszawa, ul. Nowowiejska 21/25,
43) Polski Klub Ekologiczny, ul. Sławkowska 26A, 31-014 Kraków,
44) Stowarzyszenie „Bez dioksyn”, ul. Zbożowa 2, 30-002 Kraków,
45) Stowarzyszenie Forum Recyklingu Samochodów, Al. Jerozolimskie 202, 02-486
Warszawa,
46) Stowarzyszenie Papierników Polskich, Pl. Komuny Paryskiej 5A, 90-007 Łódź
47) Stowarzyszenie Polskich Przedsiębiorców Gospodarki Odpadami, ul. Grunwaldzka 1,
99-300 Kutno,
48) Stowarzyszenie Producentów Kabli i Osprzętu Elektrycznego, ul. Szubińska 17, 85-
312 Bydgoszcz
49) Stowarzyszenie Technologii Ekologicznych SILESIA, ul. Tulipanów 10, 45-219 Opole,
50) Towarzystwo Gospodarcze Polskie Elektrownie, ul. Krucza 6/14, 00-950 Warszawa,
51) ZIPSEE – Związek Importerów i Producentów SEE, ul. Połczyńska 116 A, 01-304
Warszawa,
52) Związek Pracodawców Gospodarki Odpadami, ul. Mokotowska 48/205, 00-543
Warszawa,
53) Związek Pracodawców Kolejowych, ul. Chmielna 73 A, 00-801 Warszawa,
54) Związek Pracodawców Przemysłu Utylizacyjnego, ul. Nowogrodzka 31 lok. 100, 00-
511 Warszawa,
Ponadto projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej
zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalno ci lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.).
Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych zostaną zamieszczone w Biuletynie
Informacji Publicznej na stronie Ministerstwa rodowiska www.mos.gov.pl.
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sektor finansów publicznych.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć, w
tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Rozporządzenie nie wpłynie na konkurencyjno ć wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Nie przewiduje się wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
7. Wpływ aktu normatywnego na ochronę rodowiska
Nie przewiduje się wpływu na ochronę rodowiska
05/10RCH
22
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA RODOWISKA1)
z dnia
w sprawie wzorów sprawozdań o odebranych odpadach komunalnych, odebranych
nieczysto ciach ciekłych oraz realizacji zadań z zakresu gospodarki odpadami
komunalnymi
Na podstawie art. 9t ustawy z dnia 13 wrze nia 1996 r. o utrzymaniu czysto ci
i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r., poz. 391) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie okre la:
1)
wzór kwartalnego sprawozdania sporządzanego przez podmiot odbierający odpady
komunalne od wła cicieli nieruchomo ci;
2) wzór kwartalnego sprawozdania sporządzanego przez podmiot prowadzący
działalno ć w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu
nieczysto ci ciekłych;
3) wzór rocznego sprawozdania z realizacji zadań z
zakresu gospodarowania
odpadami komunalnymi, sporządzanego przez wójta, burmistrza lub prezydenta
miasta;
4) wzór rocznego sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania
odpadami komunalnymi, sporządzanego przez marszałka województwa.
§ 2. 1. Wzór sprawozdania, o którym mowa w § 1 pkt 1, jest okre lony w załączniku nr 1 do
rozporządzenia.
2. Wzór sprawozdania, o którym mowa w § 1 pkt 2, jest okre lony w załączniku nr 2 do
rozporządzenia.
3. Wzór sprawozdania, o którym mowa w § 1 pkt 3, jest okre lony w załączniku nr 3 do
rozporządzenia.
4. Wzór sprawozdania, o którym mowa w § 1 pkt 4, jest okre lony w załączniku nr 4 do
rozporządzenia.
1) Minister rodowiska kieruje działem administracji rządowej – rodowisko, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra rodowiska (Dz. U. Nr 248, poz. 1493 i Nr 284,
poz. 1671).
§ 3. Sprawozdanie, o którym mowa w § 1 pkt 4 jest przekazywane za po rednictwem Bazy
danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami
§ 4 Rozporządzenie wchodzi w życie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER RODOWISKA
2