eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o działalności leczniczej oraz niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o działalności leczniczej oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy usunięcia trudności interpretacyjnych i nieścisłości legislacyjnych z dotychczas obowiązującej ustawy. Proponowana data wejścia w życie nowej ustawy to 30 czerwca 2012 r.

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 449
  • Data wpłynięcia: 2012-05-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o działalności leczniczej oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2012-06-14
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 742

449

na dzień poprzedzający dzień przekształcenia może powodować trudno ci, z uwagi na fakt, iż
w praktyce trudne jest precyzyjne ustalenie dnia, w którym sąd dokona wpisu, natomiast na
dzień złożenia wniosku podmiot leczniczy ma wpływ. Jednocze nie, proponuje się
doprecyzowanie, że do obliczania omawianego wskaźnika uwzględniane są przychody ze
sprawozdania finansowego za ostatni rok obrotowy, natomiast dane o zobowiązaniach i
inwestycjach krótkoterminowych - według stanu na dzień poprzedzający dzień złożenia
wniosku o przekształcenie.
Zmiana w art. 79 ust. 2 uodl ma na celu wyja nienie wątpliwo ci co do rodzaju wniosku, jaki
należy złożyć do rejestru podmiotów wykonujących działalno ć leczniczą. Spółka kapitałowa
powstała w wyniku przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej
jest jego następcą prawnym, zatem wpisywana jest w tej samej księdze rejestrowej – wniosek
o zmianę wpisu, a nie o wpis.
Zmiana w art. 87 ust. 1 pkt 2 uodl ma charakter wyłącznie porządkowy i polega na usunięciu
omyłkowo wpisanego wyrazu „rozporządzenia”. Zgodnie z art. 83 ust. 1 uodl likwidacja
podmiotu leczniczego w formie jednostki budżetowej następuje drodze zarządzenia albo
uchwały.
Zmiana w art. 88 ust. 1 uodl wynika z tego, że obowiązująca ustawa nie nadaje pracodawcy
statusu podmiotu leczniczego.
Proponuje się również dodanie przepisu nakazującego odróżnienie nazwy przedsiębiorstwa od
firmy (nazwy) podmiotu leczniczego (art. 100 uodl). Doprecyzowanie w tym zakresie wynika
z uwag zgłaszanych przez Główny Urząd Statystyczny, iż jest to niezbędne dla uznania
przedsiębiorstwa za odrębną jednostkę lokalną i nadania mu 14-znakowego numeru REGON.
Zmiana brzmienia art. 104 uodl wynika z dostosowania regulacji do przepisów ustawy o
swobodzie działalno ci gospodarczej. Dodatkowo proponuje się zrezygnować w ustawie o
okre lenia, że za wiadczenie o wpisie do rejestru zawiera kody resortowe nadane jednostkom
lub komórkom organizacyjnym – jest to jedyny element za wiadczenia, o którym stanowi
ustawa. Odstąpienie od tej regulacji upro ci procedurę dzięki temu, że nie będzie potrzeby
występowania o nowe za wiadczenie po każdej zmianie w tym zakresie.
Przepis art. 105 uodl został doprecyzowany, aby jednoznacznie wynikało z niego, że
zaokrąglenie dotyczy wysoko ci opłaty, a nie wskaźnika na podstawie którego jest ona
ustalana. Dodano również przepis na podstawie, którego wniosek o zmianę wpisu w rejestrze,
który dotyczy wyłącznie przedstawienia dokumentu ubezpieczenia jest wolny od opłat.
Ustawodawca nakłada na podmioty wykonujące działalno ć leczniczą obowiązek
każdorazowego przekazywania do rejestru informacji o zawartym ubezpieczeniu. W praktyce
umowy takie zawierane są najczę ciej na rok, a zatem brak wyłączenia powoduje konieczno ć

30
ponoszenia przez podmiot wykonujący działalno ć leczniczą kosztów takiej zmiany. Dodano
również przepis stanowiący podstawę do nadawania przez organ prowadzący rejestr
resortowych kodów identyfikacyjnych, zgodnie z zakresie udzielanych wiadczeń
zdrowotnych.
W zakresie organów prowadzących rejestr podmiotów wykonujących działalno ć leczniczą
uwzględniono Wojskową Radę Lekarską, która została pominięta w obecnym brzmieniu
ustawy (art. 106 ust. 1 uodl).
W zakresie danych i informacji objętych wpisem do rejestru podmiotów wykonujących
działalno ć leczniczą zrezygnowano z obowiązku przekazywania: numeru wpisu do KRS albo
Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalno ci Gospodarczej oraz numeru za wiadczenia o
wpisie do rejestru. Proponowane zmiany uproszczą prowadzenie działalno ci leczniczej
(deregulacja). Należy podkre lić, że posiadanie wpisu do KRS albo do CEDIG jest jednym z
warunków wykonywania działalno ci leczniczej, a o wiadczenie o ich spełnieniu
wnioskodawca składa wraz z wnioskiem. Są to zatem informacje zbędne, powodujące
nadmierne i nieuzasadnione mnożenie danych w księdze rejestrowej.
W projekcie ustawy proponuje się doprecyzowanie zakresu kontroli wykonywanej przez
organ rejestrowy (art. 111 uodl). Obecne brzmienie odwołuje się jedynie do zgodno ci
wykonywanej działalno ci leczniczej z przepisami ustawy o działalno ci leczniczej i
przepisami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie. Tymczasem warunki wykonywania
działalno ci leczniczej przez niektóre podmioty lecznicze okre lają odrębne ustawy, np.
ustawa o diagnostyce laboratoryjnej czy ustawa o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach
i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych.
Okres obowiązywania ustawy wykazał trudno ci ze stosowaniem niektórych przepisów
dotyczących kwestii finansowych, w szczególno ci działu V uodl. W związku z powyższym,
proponuje się wyłączenie zadań realizowanych w ramach programów zdrowotnych i promocji
zdrowia finansowanych z wydatków bieżących z obowiązku stosowania algorytmu zawartego
w art. 114 uodl. W ramach wydatków bieżących finansujący zlecają m. in.: wykonywanie
profilaktycznych badań, udzielanie wiadczeń zdrowotnych, zakupi dystrybucję leków dla
okre lonej w programie grupy chorych czy też realizację innych usług. Dotychczasowe
brzmienie art. 114 ust. 2 uodl uniemożliwia realizatorom programów zdrowotnych będących
podmiotami leczniczymi wyłonionymi w postępowaniu konkursowym otrzymanie pełnej
zapłaty za zlecone i wykonane usługi, w przypadku gdy uzyskują przychody z tytułu
wiadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze rodków publicznych poniżej łącznych
przychodów z tego tytułu zarówno ze rodków publicznych jak i innych źródeł. Jednocze nie
realizatorzy niebędący podmiotami leczniczymi, spełniający wymogi okre lone programem,

31
wyłonieni w postępowaniu konkursowym mogą uzyskiwać rodki na realizację analogicznych
zadań np. szkolenia, prowadzenie baz danych czy też promocję zdrowia w wysoko ci 100%
kosztów. Zaproponowana zmiana zapewni równe traktowanie realizatorów wyłonionych w
postępowaniach konkursowych oraz zabezpieczy realizację zadań finansowanych ze rodków
bieżących niezbędnych do osiągnięcia zamierzonych celów.
Ponadto proponuje się jednoznacznie okre lić, że wysoko ć przyznanych przez podmioty
tworzące rodków finansowych może być niższa niż maksymalna kwota wynikająca ze wzoru
w art. 114 uodl. Zmiana umożliwi dofinansowanie przez podmiot tworzący czę ci zadania na
zasadzie partycypacji w kosztach przez podmiot leczniczy i podmiot tworzący.
Proponuje się również okre lenie zasad ustalania wysoko ci dotacji i sposobu jej rozliczenia
dla podmiotów utworzonych w tym samym roku, w którym następuje przekazanie rodków.
Nowoutworzone podmioty lecznicze będą mogły na okre lone zadania otrzymać rodki
publiczne w wysoko ci kosztów koniecznych do realizacji tych zadań, natomiast rozliczenie
przez nowoutworzony podmiot leczniczy przekazanych i wykorzystanych rodków
publicznych będzie uwzględniało udział przychodów ze rodków publicznych w sumie
przychodów podmiotu.
Ponadto proponuje się w Dziale V okre lającym zasady przekazywania rodków publicznych
podmiotom wykonującym działalno ć leczniczą dodanie przepisu stanowiącego, że dotacja
niewykorzystana, wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem, pobrana nienależnie lub w
nadmiernej wysoko ci podlega zwrotowi na zasadach okre lonych w przepisach o finansach
publicznych.
Proponuje się także wprowadzenie zmiany zapisu w art. 116 ust. 2 uodl dotyczącego
rozliczania zadań wieloletnich. Konieczno ć zmiany przepisu związana jest z przyznawaniem
dotacji na zadania, których realizacja trwa dłużej niż jeden rok budżetowy. W związku
z nierównomiernym rozłożeniem wysoko ci finansowania w trakcie przebiegu zadania
wieloletniego, jego rozliczenie w zakresie wzoru w art. 116 uodl powinno nastąpić
po zakończeniu finansowania takiego zadania ze rodków publicznych.
Proponuje się również możliwo ć przeprowadzania przez wojewodę kontroli pod względem
medycznym i pod względem zgodno ci z prawem, w stosunku do podmiotów leczniczych
prowadzących działalno ć na terenie województwa (art. 118 i konsekwencje w art. 120 i 122
uodl). W obecnym brzmieniu uprawnienie do przeprowadzania kontroli podmiotów
leczniczych pod względem zgodno ci z prawem oraz pod względem medycznym przysługuje
jedynie Ministrowi Zdrowia, a wojewodzie tylko w przypadkach zleconych przez Ministra
Zdrowia. Proponuje się zatem przywrócenie w tym zakresie uprawnień, jakie przyznawała
wojewodom ustawa z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007

32
r. Nr 14, poz. 89, z późn. zm.). Rozwiązanie takie ze względu na fakt, iż wojewoda dysponuje
często większą wiedzą o podmiotach leczniczych działających na obszarze województwa, co
zapewnia większą skuteczno ć i efektywno ć działań kontrolnych, możliwo ć szybszego
reagowania w sytuacji podejrzenia nieprawidłowo ci, a także mniejsze koszty z tego tytułu.
W art. 119 ust. 1 uodl poprawione zostało błędne odwołanie, natomiast w ust. 4 ujednolicono
i doprecyzowano zakres uprawnień przysługujących osobie przeprowadzającej kontrolę na
zlecenie Ministra Zdrowia.
Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalno ci leczniczej zawiera przepisy umożliwiające
przekształcenie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę kapitałową
oraz możliwo ć uzyskania finansowego wsparcia tych przekształceń. W projekcie ustawy
proponuje się rozszerzenie instrumentów wsparcia procesu przekształceń, przez
wprowadzenie możliwo ci uzyskania dotacji z budżetu państwa w wysoko ci kredytów
samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, spłaconych przez podmioty
tworzące z tytułu udzielonego poręczenia (art. 197 i 199 uodl). Należy podkre lić, iż zmiana
powyższa rozszerza listę tytułów do uzyskania dotacji, jednak w ramach tych samych
rodków finansowych przeznaczonych na wsparcie procesów przekształceń samodzielnych
publicznych zakładów opieki zdrowotnej w spółki kapitałowe.
Z uwagi na fakt, iż okres pomiędzy wej ciem w życie rozporządzenia Ministra Zdrowia w
sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia
podmiotów wykonujących działalno ć leczniczą, a wynikającym z art. 207 ust. 2 uodl
terminem składania programów dostosowania do tych wymagań (30 czerwca 2012 r.) może
okazać się zbyt krótki, proponuje się przedłużenie terminu składania tych programów do dnia
31 grudnia 2012 r. Ponadto dodany został przepis przej ciowy dotyczący podmiotów
leczniczych, które sporządziły i przedłożyły organom prowadzącym rejestr programy
dostosowania pomieszczeń i urządzeń na podstawie dotychczasowych przepisów, tj.
rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 2 lutego 2011 r. w sprawie wymagań, jakim powinny
odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia zakładu
opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 31, poz. 158) oraz rozporządzeń poprzedzających. Dzięki
wprowadzeniu tego przepisu ww. podmioty nie będą zobowiązane do składania nowego
programu a jedynie do aktualizacji, bez konieczno ci opiniowania przez inspekcję sanitarną.
Zmiana ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi dotyczy finansowania
nakładów na inwestycje jednostek publicznej służbie krwi służących realizacji zadań
ustawowych oraz programów zdrowotnych z zakresu krwiodawstwa i krwiolecznictwa.
Jednym z założeń uodl jest traktowanie na równych zasadach wszystkich podmiotów
wykonujących działalno ć leczniczą w zakresie dostępu do rodków publicznych. Z tego

33
względu wysoko ć otrzymywanych rodków finansowych na realizację zadań okre lonych w
art. 114 ust. 1 pkt 1-3 uodl oraz ich rozliczanie zostały powiązane z udzielaniem wiadczeń
opieki zdrowotnej. Powiązanie to zostało ujęte w formie wzoru. Tymczasem nie można do
wszystkich podmiotów wykonujących działalno ć leczniczą, zastosować wzoru okre lonego
w art. 114 ust. 4 uodl. Istnieją bowiem takie podmioty, jak jednostki organizacyjne
publicznej służby krwi, które nie generują przychodów z tytułu udzielania wiadczeń opieki
zdrowotnej. Wykonują one usługi, będące składową wiadczeń zdrowotnych, udzielanych
przez inne podmioty lecznicze. Usługi te nie wiążą się jednak z działaniami medycznymi
wykonywanymi bezpo rednio na rzecz podmiotów uprawnionych ( wiadczeniobiorców).
Opłaty za krew i jej składniki wydawane przez regionalne centra krwiodawstwa i
krwiolecznictwa oraz dotacje celowe przekazywane na zadania wymienione w art. 27 pkt. 3-7
ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 roku o publicznej służbie krwi pokrywają wyłącznie koszty
(wydatki bieżące) związane z pobieraniem krwi, oddzielaniem jej składników, gromadzeniem
i przechowywaniem oraz ich wydawaniem. Jednostki organizacyjne publicznej służby krwi są
ponadto realizatorami dwóch programów zdrowotnych z zakresu krwiodawstwa i
krwiolecznictwa, których przedmiotem jest m.in. zakup czynników krzepnięcia oraz
mobilnych punktów poboru krwi. Wysoko ć przekazywanych rodków jednostkom
organizacyjnym publicznej służby krwi w tych programach odpowiada warto ci zakupu
czynników krzepnięcia albo mobilnych punktów poboru krwi. Kwota rodków
przeznaczonych na zakup czynników krzepnięcia jest podyktowana potrzebami zdrowotnymi
(liczbą pacjentów, którzy wymagają leczenia), a w przypadku zakupu mobilnych punktów
poboru krwi, przede wszystkim planowanym przyrostem liczby donacji krwi w stosunku do
pobranych w latach poprzednich oraz liczbą i stanem technicznym posiadanych już punktów.
Z tytułu działalno ci statutowej jednostki publicznej służby krwi, w praktyce, nie generują
przychodów z tytułu udzielania wiadczeń opieki zdrowotnej, co uniemożliwia uzyskanie
rodków publicznych na podstawie uodl na zadania okre lone w art. 114 ust. 1-3 uodl w
wysoko ci gwarantującej wykonanie nałożonych zadań. Z tego względu stosowanie
przepisów art. 114 ust. 2-4 uodl w odniesieniu do jednostek publicznej służby krwi
powodowałoby nierówne traktowanie podmiotów leczniczych w dostępie do rodków
publicznych polegające na konieczno ci wniesienia przez te jednostki wkładu własnego w
wysoko ci znacząco wyższej niż podmioty uzyskujące przychody z tytułu udzielania
wiadczeń opieki zdrowotnej.

W ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym proponuje się w art. 106
uchylić odniesienie się do działalno ci leczniczej, gdyż zgodnie z uodl uczelnia nie jest

34
strony : 1 ... 6 . [ 7 ] . 8 . 9

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: