Poselski projekt ustawy o nauczaniu historii w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy przeniesienia regulacji kwestii dotyczących nauczania historii w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych z poziomu przepisów wykonawczych i uregulowanie tej kwestii na poziomie ustawowym, jednakże w sposób odmienny od obecnych przepisów w zakresie: nazwy przedmiotu, obowiązkowości przedmiotu na poszczególnych etapach edukacyjnych, liczby obowiązkowych godzin nauczania
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 411
- Data wpłynięcia: 2012-04-13
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
411
Druk nr 411
Warszawa, 13 kwietnia 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o nauczaniu historii w gimnazjach i
szkołach ponadgimnazjalnych oraz o
zmianie niektórych innych ustaw.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Kazimierza Michała Ujazdowskiego.
(-) Waldemar Andzel; (-) Marek Ast; (-) Barbara Bartuś; (-) Dariusz Bąk;
(-) Andrzej Bętkowski; (-) Zbigniew Chmielowiec; (-) Witold Czarnecki;
(-) Arkadiusz Czartoryski; (-) Edward Czesak; (-) Leszek Dobrzyński;
(-) Zbigniew Dolata; (-) Tadeusz Dziuba; (-) Anna Fotyga; (-) Kazimierz
Gołojuch; (-) Artur Górski; (-) Czesław Hoc; (-) Wiesław Stanisław Janczyk;
(-) Andrzej Jaworski; (-) Tomasz Kaczmarek; (-) Lech Kołakowski;
(-) Maks Kraczkowski; (-) Zbigniew Kuźmiuk; (-) Adam Kwiatkowski;
(-) Maciej
Łopiński; (-) Marzena Machałek; (-) Maciej Małecki;
(-) Gabriela Masłowska; (-) Jerzy Materna; (-) Kazimierz Moskal; (-) Piotr
Naimski; (-) Stanisław Ożóg; (-) Bolesław Grzegorz Piecha; (-) Stanisław
Pięta; (-) Dariusz Piontkowski; (-) Marek Polak; (-) Krzysztof Popiołek;
(-) Elżbieta Rafalska; (-) Jarosław Rusiecki; (-) Małgorzata Sadurska;
(-) Jacek Sasin; (-) Grzegorz Schreiber; (-) Anna Elżbieta Sobecka;
(-) Stanisław Szwed; (-) Janusz niadek; (-) Ryszard Terlecki; (-) Kazimierz
Michał Ujazdowski; (-) Witold Waszczykowski; (-) Jadwiga Wiśniewska;
(-) Michał Wojtkiewicz; (-) Grzegorz Adam Woźniak; (-) Jarosław Zieliński;
(-) Maria Zuba; (-) Wojciech Zubowski.
Projekt
Ustawa
z dnia……………..2012r.
o nauczaniu historii w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych oraz o zmianie niektórych innych
usta
Uznając wyjątkowe znaczenie nauczania historii dla zachowania dziedzictwa kulturowego Polski i
kształtowania postaw odpowiedzialności obywatelskiej za wspólnotę narodową oraz za przyszłość
Państwa Polskiego, a także dla zachowania niepodległości i suwerenności przez Rzeczypospolitą
Polską, stanowi się co następuje:
Art. 1
Nauczanie historii jest obowiązkowe przez cały okres nauki w gimnazjach i szkołach
ponadgimnazjalnych i powinno obejmować zarówno historię Polski jak i historię powszechną.
Art. 2
Na każdym etapie edukacyjnym szkoła musi zapewnić wszystkim uczniom pełny kurs historii Polski i
historii powszechnej jako osobny przedmiot – historia.
Art. 3
Nauczanie historii w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych jako przedmiotu odrębnego i
integralnego oraz kompletnego nie może być zastąpione nauczaniem historii w ramach bloków
programowych lub w innych formach nie przewidujących wyodrębnienia nauczania historii jako
odrębnego przedmiotu.
Art. 4
W ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty:
1) po art. 13 dodaje się art. 131‐132 w brzmieniu:
„art. 131. Gimnazjum i szkoła ponadgimnazjalna zapewnia wszystkim uczniom nauczanie
historii, jako odrębnego przedmiotu obejmującego pełny kurs historii Polski i historii
powszechnej , przez cały okres nauczania w danej szkole.
Art. 132. Wymiar zajęć z historii, jako odrębnego przedmiotu, przewidziany w gimnazjach i
szkołach ponadgimnazjalnych nie powinien być mniejszy niż 180 godzin na każdym etapie
edukacyjnym. Do wymiaru tego nie wlicza się godzin wchodzących w skład bloków
programowych lub innych form nie przewidujących wyodrębnienia nauczania historii jako
1 Ustawa zmienia ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz ustawę z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie
oświaty oraz niektórych innych ustaw.
odrębnego przedmiotu, nawet jeżeli obejmują one także zagadnienia dotyczące historii Polski
lub historii powszechnej .”
2) w art. 22 w ust. 2:
pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) podstawy programowe:
a) wychowania przedszkolnego,
b) kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół,
uwzględniając w szczególności zestawy celów i treści nauczania, umiejętności
uczniów, a także zadania wychowawcze szkoły, odpowiednio do poszczególnych
etapów kształcenia i typów szkół, przy czym przy określaniu podstaw programowych
kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, uwzględniając także konieczność
zapewnienia integralności i kompletności nauczania historii jako odrębnego przedmiotu na
każdym etapie edukacyjnym przez cały okres nauczania w danym typie szkoły, a także
wymogi określone w ustawie o nauczaniu historii w gimnazjach i szkołach
ponadgimnazjalnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.;”,
Art. 5
W ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych
ustaw w art. 1 pkt 17 lit. a pierwsze tiret skreśla się.
Art. 6
Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 2 ustawy, o której mowa w art. 4
zostaną dostosowane do wymogów niniejszej ustawy do dnia 31 sierpnia 2012 r. i mają zastosowanie
po raz pierwszy od roku szkolnego 2012/2013. Po dniu 31 sierpnia 2012 r. nie stosuje się przepisów
wykonawczych nie przewidujących nauczania historii w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych
jako przedmiotu odrębnego i integralnego oraz kompletnego na każdym etapie edukacyjnym w ilości
godzin nie mniejszej niż określona w art. 132 ustawy, o której mowa w art. 4.
Art. 7
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, przy czym ma zastosowanie do nauczania historii
począwszy od roku szkolnego 2012/2013, rozpoczynającego się 1 września 2012r.
UZASADNIENIE
Wnioskodawcy projektu wyrażają przekonanie o wyjątkowym znaczeniu nauczania historii
dla zachowania dziedzictwa kulturowego Polski i kształtowania postaw odpowiedzialności
obywatelskiej za wspólnotę narodową. Historia nie jest zwykłym przedmiotem, stanowi rdzeń
edukacji patriotycznej, kształtuje umiejętność formułowania samodzielnych sądów i buduje postawy
czynnej odpowiedzialności za kształt życia publicznego.
Za koniecznością regulacji ustawowej przemawia potrzeba określenia przez ustawodawcę
zasad merytorycznych wiążących ministra właściwego w sprawach oświaty i wychowania, który jest
odpowiedzialny za szczegółowe kształtowanie podstaw programowych w drodze rozporządzenia.
Podkreślić trzeba, że brak regulacji ustawowej w tej dziedzinie pozwolił ministrowi na drastyczne
ograniczenia nauczania historii do trzech lat nauczania w gimnazjum i pierwszej klasy liceum. W
myśl rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych
planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U.2012.204) w klasie 2 i 3 szkoły ponadgimnazjalnej
integralny kurs nauczania historii w zakresie podstawowym (dla uczniów, którzy nie wybierają historii
jako przedmiotu maturalnego) zostaje zlikwidowany. Bloki tematyczne, które mają zastąpić
nauczanie historii i innych przedmiotów ( np. wiedzy o społeczeństwie) w żadnym razie nie spełniają
celów z zakresu edukacji historycznej. Trzeba podkreślić, że wprowadzone w 2008 roku rozwiązania
uderzają w podstawowy sens liceum jako szkoły powołanej do pełnowymiarowej edukacji o ogólnym
charakterze.
Wspomniane wyżej rozporządzenie ministra właściwego w sprawach oświaty i wychowania
spotkało się z protestami nauczycieli i historyków. Trzeba wyrazić szacunek dla działaczy opozycji
demokratycznej, którzy podjęli protest głodowy w Krakowie przeciwko drastycznej redukcji
nauczania historii w gimnazjach i szkołach średnich. Protesty kontynuowane są w Warszawie i innych
miastach w Polsce. Wypada przypomnieć ,że protest przeciwko rozporządzeniu ministra edukacji
podpisały Rady Instytutów Historii UJ i KUL, Rady Wydziału Historycznego Uniwersytetu
Wrocławskiego, Rada Wydziału Prawa UJ, kilkudziesięciu historyków Instytutu Historycznego UW i
Instytutu Historii PAN.
Projekt ustawy zakłada, że nauczanie historii w gimnazjum i w szkołach ponadgimnazjalnych
jest obowiązkowe przez cały okres nauki i powinno obejmować zarówno historię Polski jak i historię
powszechną. Kurs historii powinien być pełny i integralny na każdym etapie edukacyjnym i mieć
postać odrębnego przedmiotu pod nazwą historia. W szczególności nauczanie historii jako
przedmiotu odrębnego i integralnego nie może być zastąpione nauczaniem historii w ramach bloków
programowych lub innych formach odstępujących od formuły odrębnego przedmiotu. Przyjęcie
proponowanych zasad stanowi warunek edukacji historycznej uczniów w gimnazjach i szkołach
ponadgimnazjalnych.
Projekt ustawy zakłada, że wymiar zajęć na etapach edukacyjnych jakimi są gimnazjum i
szkoła ponadgimnazjalna nie powinien być mniejszy niż 180 godzin, co według opinii nauczycieli daje
możliwość osiągnięcia celów edukacyjnych. Wymiar zajęć o większej liczbie godzin w zakresie
rozszerzonym byłby określany w drodze aktów wykonawczych. W tej sprawie projekt proponuje
wprowadzenie zmiany w ustawie z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty. ( Art. 4 ust. 1 projektu).
Przyjęcie zasad integralności i kompletności nauczania historii jako odrębnego przedmiotu pociąga za
sobą konieczność zmiany w art. 22 ust. 2 ustawy o systemie regulującego określanie podstaw
programowych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w drodze rozporządzenia.
Projekt zakłada wejście w życie nowych przepisów z chwilą rozpoczęcia nowego roku
szkolnego, czyli od 1 września 2012 roku. Tylko w ten sposób można uniknąć negatywnych następstw
drastycznego ograniczenia nauczania historii. Przepisy wykonawcze wydawane na podstawie art. 22
ust. 2 pkt 2 ustawy o systemie oświaty powinny być dostosowane do nowych regulacji w terminie
umożliwiającym ich zastosowanie w nadchodzącym roku szkolnym.
Proponowane zmiany nie pociągają za sobą kosztów i mogą być realizowane w ramach
środków budżetowych będących w gestii ministra właściwego w sprawach oświaty i wychowania.
Projekt rodzi pozytywne skutki społeczne.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 411 › Pobierz plik