Poselski projekt ustawy o nauczaniu historii w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy przeniesienia regulacji kwestii dotyczących nauczania historii w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych z poziomu przepisów wykonawczych i uregulowanie tej kwestii na poziomie ustawowym, jednakże w sposób odmienny od obecnych przepisów w zakresie: nazwy przedmiotu, obowiązkowości przedmiotu na poszczególnych etapach edukacyjnych, liczby obowiązkowych godzin nauczania
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 411
- Data wpłynięcia: 2012-04-13
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
411
Warszawa, 18 kwietnia 2012 r.
BAS-WAPEiM-1003/12
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o nauczaniu historii w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych
oraz o zmianie niektórych innych ustaw (przedstawiciel wnioskodawców:
poseł Kazimierz Michał Ujazdowski)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r. poz. 32)
sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt przewiduje obowiązkowe nauczanie historii przez cały okres
nauki w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych, obejmujące zarówno
historię Polski jak i historię powszechną. Szkoły mają być zobowiązane do
zapewnienia wszystkim uczniom, na każdym etapie edukacyjnym, pełnego
kursu historii Polski i historii powszechnej jako osobnego przedmiotu. Projekt
zakłada, że wymiar zajęć z historii, jako odrębnego przedmiotu, przewidziany
w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych, nie powinien być mniejszy niż
180 godzin na każdym etapie edukacyjnym. Projekt przewiduje zmianę ustawy
z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz.
2572, ze zmianami) oraz ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy
o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 205, poz. 1206),
a także zawiera postanowienia przejściowe.
Proponowana ustawa ma wejść w życie z dniem ogłoszenia, przy czym
będzie miała zastosowanie do nauczania historii począwszy od roku szkolnego
2012/2013, rozpoczynającego się w dniu 1 września 2012 r.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Ze względu na przedmiot projektu można wskazać art. 165 ust. 1 i 2
Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TfUE). Przepis ten stanowi, że
Unia Europejska przyczynia się do rozwoju edukacji o wysokiej jakości,
poprzez zachęcanie do współpracy między państwami członkowskimi oraz, jeśli
jest to niezbędne, poprzez wspieranie i uzupełnianie ich działalności, w pełni
szanując odpowiedzialność państw członkowskich za treść nauczania
i organizację systemów edukacyjnych, jak również ich różnorodność kulturową
i językową. TfUE określa różne formy współpracy między państwami
członkowskimi w zakresie edukacji. Współpraca ta jednak zakłada, że treść
programów nauczania jak i organizacja systemu edukacji (której dotyczy
opiniowany projekt ustawy) należy do wyłącznej kompetencji państwa
członkowskiego.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii zawartych w przepisach
opiniowanego projektu.
4. Konkluzja
Przedmiot projektu ustawy o nauczaniu historii w gimnazjach i szkołach
ponadgimnazjalnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw nie jest objęty
prawem Unii Europejskiej.
Szef Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
2
Warszawa, 18 kwietnia 2012 r.
BAS-WAPEiM-1004/12
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 regulaminu Sejmu –
czy poselski projekt ustawy o nauczaniu historii w gimnazjach i szkołach
ponadgimnazjalnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Kazimierz Michał Ujazdowski)
jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej
Projekt przewiduje obowiązkowe nauczanie historii przez cały okres
nauki w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych, obejmujące zarówno
historię Polski jak i historię powszechną. Szkoły mają być zobowiązane do
zapewnienia wszystkim uczniom, na każdym etapie edukacyjnym, pełnego
kursu historii Polski i historii powszechnej jako osobnego przedmiotu. Projekt
zakłada, że wymiar zajęć z historii, jako odrębnego przedmiotu, przewidziany
w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych, nie powinien być mniejszy niż
180 godzin na każdym etapie edukacyjnym. Projekt przewiduje zmianę ustawy
z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz.
2572, ze zmianami) oraz ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy
o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 205, poz. 1206),
a także zawiera postanowienia przejściowe.
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o nauczaniu historii w gimnazjach i szkołach
ponadgimnazjalnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw nie jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Szef Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
Dokumenty związane z tym projektem:
- 411 › Pobierz plik