eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o ratyfikacji Umowy handlowej dotyczącej zwalczania obrotu towarami podrobionymi między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, Australią, Kanadą, Japonią, Republiką Korei, Meksykańskimi Stanami Zjednoczonymi, Królestwem Marokańskim, Nową Zelandią, Republiką Singapuru, Konfederacją Szwajcarską i Stanami Zjednoczonymi Ameryki, podpisanej w Tokio dnia 26 stycznia 2012 roku

Poselski projekt ustawy o ratyfikacji Umowy handlowej dotyczącej zwalczania obrotu towarami podrobionymi między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, Australią, Kanadą, Japonią, Republiką Korei, Meksykańskimi Stanami Zjednoczonymi, Królestwem Marokańskim, Nową Zelandią, Republiką Singapuru, Konfederacją Szwajcarską i Stanami Zjednoczonymi Ameryki, podpisanej w Tokio dnia 26 stycznia 2012 roku

projekt dotyczy zgody na ratyfikację przez RP umowy międzynarodowej ACTA

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 409
  • Data wpłynięcia: 2012-02-29
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

409


Druk nr 409

Warszawa, 29 lutego 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja



Pani

Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej


Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:



- o ratyfikacji Umowy handlowej
dotyczącej zwalczania obrotu towarami
podrobionymi między Unią Europejską
i jej państwami członkowskimi,
Australią, Kanadą, Japonią, Republiką
Korei, Meksykańskimi Stanami
Zjednoczonymi, Królestwem
Marokańskim, Nową Zelandią,
Republiką Singapuru, Konfederacją
Szwajcarską i Stanami Zjednoczonymi
Ameryki, podpisanej w Tokio dnia 26
stycznia 2012 roku
.


Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Mariusza Oriona Jędryska.

(-) Jacek
Bogucki;
(-) Andrzej
Dąbrowski;
(-) Andrzej
Dera;
(-) Mieczysław Golba; (-) Patryk Jaki; (-) Mariusz Orion Jędrysek; (-) Beata
Kempa; (-) Bartosz Kownacki; (-) Arkadiusz Mularczyk; (-) Jerzy Rębek;
(-) Józef Rojek; (-) Andrzej Romanek; (-) Edward Siarka; (-) Piotr Szeliga;
(-) Tadeusz Woźniak; (-) Marzena Dorota Wróbel; (-) Jan Ziobro;
(-) Kazimierz Ziobro; (-) Jarosław aczek.
 
Projekt
 
USTAWA
z dnia ……… 2012 r.
o ratyfikacji Umowy handlowej dotyczącej zwalczania obrotu towarami
podrobionymi między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi,
Australią, Kanadą, Japonią, Republiką Korei, Meksykańskimi Stanami
Zjednoczonymi, Królestwem Marokańskim, Nową Zelandią, Republiką
Singapuru, Konfederacją Szwajcarską i Stanami Zjednoczonymi Ameryki,
podpisanej w Tokio dnia 26 stycznia 2012 roku.
 
Art. 1
Wyraża się zgodę na dokonanie przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ratyfikacji
Umowy handlowej dotyczącej zwalczania obrotu towarami podrobionymi między
Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, Australią, Kanadą, Japonią,
Republiką Korei, Meksykańskimi Stanami Zjednoczonymi, Królestwem
Marokańskim, Nową Zelandią, Republiką Singapuru, Konfederacją Szwajcarską i
Stanami Zjednoczonymi Ameryki, podpisanej w Tokio dnia 26 stycznia 2012 roku.

Art. 2
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
 
 
 
 
 
 
 
UZASADNIENIE
 
Dopuszczalność złożenia projektu ustawy przez grupę posłów 
W  pierwszej  kolejności  należy  podnieść,  iż  złożenie  niniejszego  projektu  ustawy  przez 
podmioty wskazane w art. 32 ust. 2 Regulaminu Sejmu (komisje sejmowe lub co najmniej 15 posłów), 
zwłaszcza  gdy  Rada  Ministrów  zaniechała  obowiązku  wystąpienia  z  takim  projektem  w  sytuacji 
wskazanej w art. 89 ust. 1 Konstytucji RP, jest w prawnie dopuszczalne. 
Jak  wskazuje  bowiem  K.  Działocha:  „Reguła  stosowania  wszystkich  postanowień  konstytucji  do 
uchwalenia  ustawy  ratyfikacyjnej  odnosi  się  formalnie  m.in.  do  przepisów  dotyczących  podmiotów 
prawa  inicjatywy  ustawodawczej  (art.  118).  Trafne  jednak  będzie  także  w  odniesieniu  do 
obowiązującej  konstytucji  spostrzeżenie,  że  w  praktyce  podmiotem  inicjującym  ustawy  ratyfikacyjne 
będzie  z  reguły  RM,  z  uwagi  na  przepis  art.  146  ust.  1  pkt  10,  powierzający  jej  kompetencje 
zawierania  umów  międzynarodowych  wymagających  ratyfikacji  (…)Prawnie  nie  wyklucza  to 
działania  innych  podmiotów  prawa  inicjatywy  ustawodawczej,  szczególnie  Sejmu,  dysponującego 
władzą  kontrolną,  w  przypadku  np.  zaniechania  przez  RM  obowiązku  wystąpienia  z  projektem 
ustawy  ratyfikacyjnej  do  Sejmu”  Stanowisko  dopuszczające  możliwość  złożenia  projektu  ustawy 
ratyfikacyjnej  przez  inne  podmioty  niż  Rada  Ministrów,  w  tym  także  przez  posłów,  prezentują 
również  inni  konstytucjonaliści,  jak  dr  Ryszard  Balicki  (Uniwersytet  Wrocławski)  oraz  dr  Ryszard 
Piotrowski (Uniwersytet Warszawski)
 
Potrzeba i cel związania Rzeczypospolitej Polskiej Umową 
Negocjacje  w  sprawie  Umowy  handlowej  dotyczącej  zwalczania  obrotu  towarami 
podrobionymi  między  Unią  Europejską  i  jej  państwami  członkowskimi,  Australią,  Kanadą,  Japonią, 
Republiką Korei, Meksykańskimi Stanami Zjednoczonymi, Królestwem Marokańskim, Nową Zelandią, 
Republiką  Singapuru,  Konfederacją  Szwajcarską  i  Stanami  Zjednoczonymi  Ameryki  (Anti‐
Counterfeiting Trade Agreement, powoływana dalej jako „ACTA” lub „Umowa”) zostały zainicjowane 
w  2007  r.  przez  Stany  Zjednoczone  Ameryki  i  Japonię.  Celem  Umowy  jest  zacieśnienie 
międzynarodowej  współpracy  zmierzającej  do  skuteczniejszego  egzekwowania  praw  własności 
intelektualnej  na  poziomie  międzynarodowym,  a  także  uzupełnienie  dotychczasowych  regulacji 
międzynarodowych  w  tym  zakresie,  przede  wszystkim  Porozumienia  w  sprawie  handlowych 
aspektów  praw  własności  intelektualnej  –  TRIPS,  będącego  załącznikiem  do  Porozumienia 
ustanawiającego Światową Organizację Handlu (WTO), sporządzonego w Marakeszu dnia 15 kwietnia 
1994 r. 
                                                           
1 Por. Uzasadnienie wniosku Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego o podpisanie niniejszej Umowy –
http://www.mkidn.gov.pl/pages/strona-glowna/ministerstwo/prawo/prawo-autorskie.php 
2 K. Działocha, Komentarz do art. 89 Konstytucji RP, [w:] Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz,
Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 1999. 
3 jak  i  Parlamentu 
Europejskiego.  W  rezolucji  z  dnia  24  listopada  2010  r.  Parlament  wyraził  pogląd,  zgodnie  z  którym, 
wobec  globalnego  charakteru  naruszeń  praw,  wielostronna  umowa  wydaje  się  być  najlepszym 
sposobem rozwiązania konkretnych problemów na szczeblu międzynarodowym 
Zgodnie  z  art.  39  ACTA,  Umowa  została  otwarta  do  podpisu  z  dniem  1  maja  2011  r.  Do  dnia  1 
listopada 2011 r. została podpisana przez osiem państw: Australię, Japonię, Kanadę, Republikę Korei, 
Królestwo Marokańskie, Nową Zelandię, Republikę Singapuru oraz Stany Zjednoczone Ameryki. 
W dniu 24 czerwca 2011 r., przyjmując za podstawę prawną art. 207 ust. 4 w zw. z art. 218 ust. 5 i 
ust.  6  lit.  a)  pkt  (v)  Traktatu  o  funkcjonowaniu  Unii  Europejskiej,  Komisja  przyjęła  projekty  decyzji 
Rady  w  sprawie  podpisaniai  zawarciaUmowy  ACTA.  Stanowiska  Rządu  Rzeczypospolitej  Polskiej 
odnośnie  tych  dokumentów,  popierające  związanie  się  Umową  przez  Unię  Europejską,  zostały 
przyjęte przez Komitet do Spraw Europejskich w trybie obiegowym w dniu 10 sierpnia 2011 r. 
Uchwałą z dnia 25 listopada 2011 roku (na wniosek Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego) Rada 
Ministrów  wyraziła  zgodę  na  podpisanie  Umowy.  W  dniu  26  stycznia  2012  roku  w  Tokio  Unia 
Europejska  i  22  państwa  członkowskie  (bez  Cypru,  Estonii,  Niemiec,  Holandii  i  Słowacji)  podpisały 
Umowę ACTA. W imieniu Rządu Rzeczypospolitej Umowę podpisała polska ambasador w Japonii. 
Dostrzegając  konieczność  ujednolicenia  i  poprawy  międzynarodowych  standardów  w  zakresie 
egzekwowania  praw  własności  intelektualnej,  Rząd  Rzeczypospolitej  Polskiej  od  początku  prac  nad 
ACTA  wyrażał  poparcie  dla  prowadzenia  negocjacji,  zwracając  jednak  uwagę  na  konieczność 
zachowania zgodności umowy z europejskim acquis tym w obszarze. W opinii Rządu, należy utrzymać 
wypracowaną  w  prawie  europejskim  równowagę  pomiędzy  uprawnieniami  właścicieli  praw  a 
ochroną  prywatności,  danych  osobowych  i  zapewnieniem  możliwości  świadczenia  innowacyjnych 
oraz konkurencyjnych usług, także w środowisku cyfrowym. Cel ten został w negocjacjach osiągnięty 
–  tekst  ACTA  stanowi  kompromis  uwzględniający  różnice  w  tradycjach  i  systemach  prawnych 
negocjujących  stron  i  pomimo  pewnych  rozbieżności  w  sformułowaniach  niektórych  przepisów  nie 
wymaga  dokonywania  zmian  w  prawie  europejskim.  Komisja  Europejska  wielokrotnie  składała  taką 
deklarację, a wreszcie znalazła ona potwierdzenie w uzasadnieniu do wspomnianych wyżej projektów 
                                                           
4
Deklaracja  Komisji  obejmuje  także  przepisy  karne  ACTA,  do  tej  pory  niebędące  przedmiotem 
harmonizacji  w  prawie  europejskim.  Ponieważ  ich  ujednolicenie  nigdy  nie  było  celem  udziału  UE  w 
negocjacjach  w  sprawie  ACTA,  Komisja  zdecydowała,  że  nie  będzie  wnioskować  o  wykonanie  przez 
Unię jej ewentualnych kompetencji w obszarze dochodzenia i egzekwowania praw w postępowaniu 
karnym  na  podstawie  art.  83  ust.  2  TFUE.  Tym  samym,  ACTA  pozostanie  umową  obejmującą 
kompetencje  mieszane,  co  oznacza,  że  przewidziane  jest  jej  podpisanie  i  ratyfikacja  zarówno  przez 
Unię  jak  i  poszczególne  państwa  członkowskie.  Natomiast  przepisy  karne  ACTA,  w  państwach 
członkowskich,  w  których  okaże  się  to  konieczne,  będą  wdrażane  na  szczeblu  prawa  krajowego.  W 
prawie polskim takie zmiany nie będą potrzebne. 
Związanie się Umową ACTA leży w interesie Rzeczypospolitej Polskiej, jako państwa aspirującego do 
grona państw wysoko rozwiniętych, budujących gospodarkę opartą na wiedzy, w których ważną rolę 
odgrywa  kapitał  intelektualny,  i  w  których  jest  on  skutecznie  chroniony.  Dotychczasowe  działania 
Rzeczypospolitej  Polskiej  w  tym  obszarze  spotykały  się  z  pozytywną  reakcją  partnerów 
międzynarodowych.  Szczególnym  tego  przejawem  było  skreślenie  naszego  kraju  w  2010  r.  z  listy 
państw  o  wysokim  poziomie  naruszeń  praw  własności  intelektualnej  (tzw.  „Watch  List”), 
publikowanej  w  corocznym  raporcie  Biura  Przedstawiciela  Handlowego  USA  (tzw.  „Special  301 
Report”)Dlatego  związanie  się  Umową  ACTA  jest  istotne  także  z  punktu  widzenia  utrzymania 
dobrych relacji z jej inicjatorami, czyli Stanami Zjednoczonymi Ameryki i Japonią.  
 
Treść Umowy 
Na  treść  Umowy  ACTA  składa  się  preambuła  i  przepisy  podzielone  na  sześć  rozdziałów. 
W preambule, poza określeniem celu Umowy, jakim jest wprowadzenie środków uzupełniających w 
stosunku  do  porozumienia  TRIPS,  służących  egzekwowaniu  praw  własności  intelektualnej,  w  tym  w 
środowisku cyfrowym, oraz wspieranie współpracy międzynarodowej w tym zakresie, zawarte zostały 
istotne wytyczne do jej stosowania. Po pierwsze, środki i procedury służące egzekwowaniu praw nie 
powinny stanowić  przeszkody w handlu  prowadzonym zgodnie  z prawem. Po  drugie, potwierdzono 
znaczenie  zasad  ustanowionych  w  Deklaracji  z  Doha  w  sprawie  porozumienia  TRIPS  i  zdrowia 
publicznego, przyjętej w dniu 14 listopada 2001 r. podczas Czwartej Konferencji Ministerialnej WTO. 
Rozdział  pierwszy  zawiera  przepisy  o  charakterze  ogólnym,  określające:  stosunek  ACTA  do  innych 
umów  (art.  1  zapewniający  zgodność  z  przepisami  porozumienia  TRIPS),  charakter  i  zakres 
zobowiązań  wynikających  z  ACTA  (art.  2  umożliwiający  wprowadzenie  środków  dalej  idących  oraz 
odsyłający  do  celów  i  zasad  ogólnych  określonych  w  porozumieniu  TRIPS),  gwarancje  w  zakresie 
ochrony  prywatności  i  informacji  poufnych  (art.  4)  oraz  katalog  definicji  (art.  5).  W  tej  części 
potwierdzono  także,  że  ACTA  nie  ma  wpływu  na  określenie  materialnego  zakresu  poszczególnych 
praw własności intelektualnej, pozostawiając to do decyzji w prawie krajowym (art. 3). 
                                                           
8 Rezolucja P7_TA(2010)0432, pkt D, 4 i 6. 
9   Zgodnie  z  art.  13  ACTA,  zakres  stosowania  tego  rozdziału 
powinien  być  wyznaczany  zgodnie  z  krajowymi  systemami  ochrony  praw  własności  intelektualnej 
oraz  wymogami  ustanowionymi  w  porozumieniu  TRIPS.  Obejmuje  to  także  Deklarację  z  Doha  w 
sprawie  porozumienia  TRIPS  i  zdrowia  publicznego,  dzięki  czemu  ACTA  nie  spowoduje  utrudnień  w 
zakresie  dostępu  do  leków  w  państwach  rozwijających  się  oraz  legalnego  obrotu  lekami 
generycznymi. 
Jak  już  wspomniano  wyżej,  egzekwowanie  praw  w  postępowaniu  karnym  w  obszarze  własności 
intelektualnej nie było do tej pory przedmiotem harmonizacji europejskiej. Jednak regulacje ACTA są 
zgodne z przepisami prawa polskiego w tym zakresie.  
Katalog praw własności intelektualnej, za których naruszenie mogą być nakładane sankcje karne, jest 
w  prawie  polskim  szerszy  niż  w  ACTA,  gdzie  obejmuje  wyłącznie  umyślne  podrabianie  znaków 
towarowych lub piractwo praw autorskich i praw pokrewnych dokonywane na skalę handlową (art. 
23  ust.  1).  W  tym  kontekście,  zobowiązanie  –  w  zależności  od  ciężaru  danego  przestępstwa  –  do 
wprowadzenia kar obejmujących pozbawienie wolności albo kary pieniężne (art. 24) jest już obecnie 
realizowane  przez  przepisy  karne  zawarte  w  polskich  ustawach  z  zakresu  własności  intelektualnej 
(art. 115‐119 ustawy o prawie autorskim, art. 303‐308 Prawa własności przemysłowej, art. 12 ustawy 
o ochronie baz danych oraz art. 37 i 37a ustawy o ochronie odmian roślin). Natomiast regulacja ACTA 
dotycząca  penalizacji  nieuprawnionego  kopiowania  utworów  kinematograficznych  podczas  seansu 
filmowego w obiekcie wyświetlającym filmy ogólnie otwartym dla publiczności (art. 23 ust. 3 – tzw. 
camcording)  ma  charakter  fakultatywny  i  w  chwili  obecnej  nie  ma  planów  jej  wprowadzania  na 
gruncie prawa polskiego. 
Odnosząc się  z kolei  do przepisu ACTA  dotyczącego  przepadku i  zniszczenia towarów naruszających 
prawo  (art.  25  ust.  3‐5),  to  zawarte  w  nim  wymogi  są  realizowane  przez  odpowiednie  przepisy 
Kodeksu  karnego  (art.  44  i  45  dotyczące  przepadku  przedmiotów  pochodzących  z  przestępstwa  i 
korzyści majątkowej osiągniętej z popełnionego przestępstwa), ustawy o prawie autorskim (art. 121 
dotyczący przepadku przedmiotów pochodzących z przestępstwa oraz służących do jego popełnienia, 
a  w  niektórych  sytuacjach  określający  wręcz  obowiązek  określenia  takiego  przepadku)  oraz  Prawa 
własności przemysłowej (art. 306 dotyczący przepadku materiałów, narzędzi i środków technicznych 
służących  do  popełnienia  przestępstwa,  który  w  określonych  sytuacjach  również  jest  orzekany 
                                                           
10 W dniu 24 maja 2011 r. Komisja przyjęła projekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie
egzekwowania przepisów celnych w zakresie praw własności intelektualnej (COM(2011) 285 final), które ma
zastąpić rozporządzenie 1383/2003. 
obowiązkowo). Co prawda zarządzenie zniszczenia przedmiotów, których przepadek orzeczono, może 
nastąpić  dopiero  w  postępowaniu  wykonawczym  i  to  tylko  w  odniesieniu  do  przedmiotów  o 
nieznacznej wartości (art. 195 Kodeksu karnego wykonawczego), ale sformułowania w art. 25 ust. 3 i 
4  ACTA  wskazują  na  to,  że  to  do  państwa‐strony  umowy  należy  wybór  pomiędzy  przepadkiem  i 
zniszczeniem.  Natomiast  konfiskata  (zatrzymanie)  podejrzanych  towarów  oraz  związanych  z  nimi 
materiałów,  narzędzi,  dokumentacji  i  majątku  w  toku  postępowania  może  być  orzeczona  na 
podstawie art. 217 Kodeksu postępowania karnego i dotyczy to zarówno rzeczy mogących stanowić 
dowód  w  sprawie,  jak  i  podlegających  zajęciu  w  celu  zabezpieczenia  kar  majątkowych  i  środków 
karnych o charakterze majątkowym. 
Z kolei wymogi ACTA dotyczące ścigania przestępstw z urzędu (art. 26) zostały sformułowane na tyle 
elastycznie,  że  polskie  przepisy,  określające  które  przestępstwa  są  ścigane  z  urzędu  (art.  9  §  1 
Kodeksu postępowania karnego), a które na wniosek (art. 122 ustawy o prawie autorskim i art. 310 
ust. 1 Prawa własności przemysłowej) zachowują z nimi zgodność. 
Przepisy ACTA dotyczące egzekwowania praw własności intelektualnej w środowisku cyfrowym są 
zgodne  z  europejskim  acquis  w  tym  zakresie.  Zawierają  one  przede  wszystkim  obowiązek  objęcia 
procedurami  cywilnymi  i  karnymi  naruszeń  praw  własności  intelektualnej  dokonywanych  w 
środowisku cyfrowym (art. 27 ust. 1) przy zastrzeżeniu, że nie mogą one tworzyć barier dla zgodnej z 
prawem działalności, w tym handlu elektronicznego, ani nie mogą naruszać prawa do wolności słowa, 
sprawiedliwego procesu i prywatności, a także konkurencyjności (art. 27 ust. 2 i 3). W prawie unijnym 
i polskim egzekwowanie praw w środowisku cyfrowym jest możliwe na takich samych zasadach jak w 
przypadku pozostałych naruszeń, przede wszystkim za sprawą postanowień dyrektywy 2001/29/WE 
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2001 r. w sprawie harmonizacji niektórych aspektów 
praw  autorskich  i  pokrewnych  w  społeczeństwie  informacyjnym  oraz  wspominanej  już  wcześniej 
dyrektywy 2004/48/WE. Natomiast przepis ACTA dotyczący ujawniania właścicielowi praw informacji 
koniecznych  do  zidentyfikowania  konkretnego  użytkownika  (art.  27  ust.  4),  który  może  budzić 
zastrzeżenia  pod  kątem  jego  zgodności  z  prawem  unijnym,  jest  ujęty  jako  fakultatywny.  Unijne 
standardy  w  obszarze  handlu  elektronicznego  oraz  ochrony  danych  osobowych  i  prywatności  nie 
będą  więc  zmieniane,  natomiast  ich  szczegółowe  relacje  z  przepisami  dotyczącymi  egzekwowania 
praw  własności  intelektualnej  są,  i  najprawdopodobniej  jeszcze  przez  pewien  czas  będą,  określane 
głównie w oparciu o orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. 
Dalsze  przepisy  ACTA  w  tym  zakresie  dotyczą  ochrony  technicznych  zabezpieczeń  utworów  i 
przedmiotów praw pokrewnych oraz elektronicznych informacji o zarządzaniu prawami (art. 27 ust. 
5‐8). Ochrona ta została wprowadzona w art. 6 i 7 dyrektywy 2001/29/WE, które zostały wdrożone w 
art. 79 ust. 6 i 7 ustawy o prawie autorskim. 
3.2. Skutki społeczne 
Przez  większość  czasu  negocjacje  w  sprawie  ACTA  miały  charakter  niejawny  –  ani  teksty 
proponowanej  Umowy  ani  stanowiska  poszczególnych  państw  nie  były  ujawniane  opinii  publicznej. 
Stało  się  to  główną  przyczyną  powstania  kontrowersji  w  tym  obszarze  i  szerzeniu  się  pogłosek  na 
temat  treści  Umowy  oraz  w  znacznym  stopniu  wpłynęło  na  negatywny  odbiór  społeczny 
prowadzonych prac. W wyniku starań podejmowanych przez państwa krytykujące brak przejrzystości 
negocjacji  (w  tym  Rzeczpospolitą  Polską;  rezolucję  w  tej  sprawie  przyjął  także  Parlament 
strony : [ 1 ] . 2 . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: