Poselski projekt ustawy o ratyfikacji Umowy handlowej dotyczącej zwalczania obrotu towarami podrobionymi między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, Australią, Kanadą, Japonią, Republiką Korei, Meksykańskimi Stanami Zjednoczonymi, Królestwem Marokańskim, Nową Zelandią, Republiką Singapuru, Konfederacją Szwajcarską i Stanami Zjednoczonymi Ameryki, podpisanej w Tokio dnia 26 stycznia 2012 roku
projekt dotyczy zgody na ratyfikację przez RP umowy międzynarodowej ACTA
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 409
- Data wpłynięcia: 2012-02-29
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
409
Druk nr 409
Warszawa, 29 lutego 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o ratyfikacji Umowy handlowej
dotyczącej zwalczania obrotu towarami
podrobionymi między Unią Europejską
i jej państwami członkowskimi,
Australią, Kanadą, Japonią, Republiką
Korei, Meksykańskimi Stanami
Zjednoczonymi, Królestwem
Marokańskim, Nową Zelandią,
Republiką Singapuru, Konfederacją
Szwajcarską i Stanami Zjednoczonymi
Ameryki, podpisanej w Tokio dnia 26
stycznia 2012 roku.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Mariusza Oriona Jędryska.
(-) Jacek
Bogucki;
(-) Andrzej
Dąbrowski;
(-) Andrzej
Dera;
(-) Mieczysław Golba; (-) Patryk Jaki; (-) Mariusz Orion Jędrysek; (-) Beata
Kempa; (-) Bartosz Kownacki; (-) Arkadiusz Mularczyk; (-) Jerzy Rębek;
(-) Józef Rojek; (-) Andrzej Romanek; (-) Edward Siarka; (-) Piotr Szeliga;
(-) Tadeusz Woźniak; (-) Marzena Dorota Wróbel; (-) Jan Ziobro;
(-) Kazimierz Ziobro; (-) Jarosław aczek.
Projekt
USTAWA
z dnia ……… 2012 r.
o ratyfikacji Umowy handlowej dotyczącej zwalczania obrotu towarami
podrobionymi między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi,
Australią, Kanadą, Japonią, Republiką Korei, Meksykańskimi Stanami
Zjednoczonymi, Królestwem Marokańskim, Nową Zelandią, Republiką
Singapuru, Konfederacją Szwajcarską i Stanami Zjednoczonymi Ameryki,
podpisanej w Tokio dnia 26 stycznia 2012 roku.
Art. 1
Wyraża się zgodę na dokonanie przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ratyfikacji
Umowy handlowej dotyczącej zwalczania obrotu towarami podrobionymi między
Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, Australią, Kanadą, Japonią,
Republiką Korei, Meksykańskimi Stanami Zjednoczonymi, Królestwem
Marokańskim, Nową Zelandią, Republiką Singapuru, Konfederacją Szwajcarską i
Stanami Zjednoczonymi Ameryki, podpisanej w Tokio dnia 26 stycznia 2012 roku.
Art. 2
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
Dopuszczalność złożenia projektu ustawy przez grupę posłów
W pierwszej kolejności należy podnieść, iż złożenie niniejszego projektu ustawy przez
podmioty wskazane w art. 32 ust. 2 Regulaminu Sejmu (komisje sejmowe lub co najmniej 15 posłów),
zwłaszcza gdy Rada Ministrów zaniechała obowiązku wystąpienia z takim projektem w sytuacji
wskazanej w art. 89 ust. 1 Konstytucji RP, jest w prawnie dopuszczalne.
Jak wskazuje bowiem K. Działocha: „Reguła stosowania wszystkich postanowień konstytucji do
uchwalenia ustawy ratyfikacyjnej odnosi się formalnie m.in. do przepisów dotyczących podmiotów
prawa inicjatywy ustawodawczej (art. 118). Trafne jednak będzie także w odniesieniu do
obowiązującej konstytucji spostrzeżenie, że w praktyce podmiotem inicjującym ustawy ratyfikacyjne
będzie z reguły RM, z uwagi na przepis art. 146 ust. 1 pkt 10, powierzający jej kompetencje
zawierania umów międzynarodowych wymagających ratyfikacji (…). Prawnie nie wyklucza to
działania innych podmiotów prawa inicjatywy ustawodawczej, szczególnie Sejmu, dysponującego
władzą kontrolną, w przypadku np. zaniechania przez RM obowiązku wystąpienia z projektem
ustawy ratyfikacyjnej do Sejmu” Stanowisko dopuszczające możliwość złożenia projektu ustawy
ratyfikacyjnej przez inne podmioty niż Rada Ministrów, w tym także przez posłów, prezentują
również inni konstytucjonaliści, jak dr Ryszard Balicki (Uniwersytet Wrocławski) oraz dr Ryszard
Piotrowski (Uniwersytet Warszawski)
Potrzeba i cel związania Rzeczypospolitej Polskiej Umową
Negocjacje w sprawie Umowy handlowej dotyczącej zwalczania obrotu towarami
podrobionymi między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, Australią, Kanadą, Japonią,
Republiką Korei, Meksykańskimi Stanami Zjednoczonymi, Królestwem Marokańskim, Nową Zelandią,
Republiką Singapuru, Konfederacją Szwajcarską i Stanami Zjednoczonymi Ameryki (Anti‐
Counterfeiting Trade Agreement, powoływana dalej jako „ACTA” lub „Umowa”) zostały zainicjowane
w 2007 r. przez Stany Zjednoczone Ameryki i Japonię. Celem Umowy jest zacieśnienie
międzynarodowej współpracy zmierzającej do skuteczniejszego egzekwowania praw własności
intelektualnej na poziomie międzynarodowym, a także uzupełnienie dotychczasowych regulacji
międzynarodowych w tym zakresie, przede wszystkim Porozumienia w sprawie handlowych
aspektów praw własności intelektualnej – TRIPS, będącego załącznikiem do Porozumienia
ustanawiającego Światową Organizację Handlu (WTO), sporządzonego w Marakeszu dnia 15 kwietnia
1994 r.
1 Por. Uzasadnienie wniosku Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego o podpisanie niniejszej Umowy –
http://www.mkidn.gov.pl/pages/strona-glowna/ministerstwo/prawo/prawo-autorskie.php
2 K. Działocha, Komentarz do art. 89 Konstytucji RP, [w:] Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz,
Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 1999.
3 jak i Parlamentu
Europejskiego. W rezolucji z dnia 24 listopada 2010 r. Parlament wyraził pogląd, zgodnie z którym,
wobec globalnego charakteru naruszeń praw, wielostronna umowa wydaje się być najlepszym
sposobem rozwiązania konkretnych problemów na szczeblu międzynarodowym
Zgodnie z art. 39 ACTA, Umowa została otwarta do podpisu z dniem 1 maja 2011 r. Do dnia 1
listopada 2011 r. została podpisana przez osiem państw: Australię, Japonię, Kanadę, Republikę Korei,
Królestwo Marokańskie, Nową Zelandię, Republikę Singapuru oraz Stany Zjednoczone Ameryki.
W dniu 24 czerwca 2011 r., przyjmując za podstawę prawną art. 207 ust. 4 w zw. z art. 218 ust. 5 i
ust. 6 lit. a) pkt (v) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Komisja przyjęła projekty decyzji
Rady w sprawie podpisaniai zawarciaUmowy ACTA. Stanowiska Rządu Rzeczypospolitej Polskiej
odnośnie tych dokumentów, popierające związanie się Umową przez Unię Europejską, zostały
przyjęte przez Komitet do Spraw Europejskich w trybie obiegowym w dniu 10 sierpnia 2011 r.
Uchwałą z dnia 25 listopada 2011 roku (na wniosek Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego) Rada
Ministrów wyraziła zgodę na podpisanie Umowy. W dniu 26 stycznia 2012 roku w Tokio Unia
Europejska i 22 państwa członkowskie (bez Cypru, Estonii, Niemiec, Holandii i Słowacji) podpisały
Umowę ACTA. W imieniu Rządu Rzeczypospolitej Umowę podpisała polska ambasador w Japonii.
Dostrzegając konieczność ujednolicenia i poprawy międzynarodowych standardów w zakresie
egzekwowania praw własności intelektualnej, Rząd Rzeczypospolitej Polskiej od początku prac nad
ACTA wyrażał poparcie dla prowadzenia negocjacji, zwracając jednak uwagę na konieczność
zachowania zgodności umowy z europejskim acquis tym w obszarze. W opinii Rządu, należy utrzymać
wypracowaną w prawie europejskim równowagę pomiędzy uprawnieniami właścicieli praw a
ochroną prywatności, danych osobowych i zapewnieniem możliwości świadczenia innowacyjnych
oraz konkurencyjnych usług, także w środowisku cyfrowym. Cel ten został w negocjacjach osiągnięty
– tekst ACTA stanowi kompromis uwzględniający różnice w tradycjach i systemach prawnych
negocjujących stron i pomimo pewnych rozbieżności w sformułowaniach niektórych przepisów nie
wymaga dokonywania zmian w prawie europejskim. Komisja Europejska wielokrotnie składała taką
deklarację, a wreszcie znalazła ona potwierdzenie w uzasadnieniu do wspomnianych wyżej projektów
4
Deklaracja Komisji obejmuje także przepisy karne ACTA, do tej pory niebędące przedmiotem
harmonizacji w prawie europejskim. Ponieważ ich ujednolicenie nigdy nie było celem udziału UE w
negocjacjach w sprawie ACTA, Komisja zdecydowała, że nie będzie wnioskować o wykonanie przez
Unię jej ewentualnych kompetencji w obszarze dochodzenia i egzekwowania praw w postępowaniu
karnym na podstawie art. 83 ust. 2 TFUE. Tym samym, ACTA pozostanie umową obejmującą
kompetencje mieszane, co oznacza, że przewidziane jest jej podpisanie i ratyfikacja zarówno przez
Unię jak i poszczególne państwa członkowskie. Natomiast przepisy karne ACTA, w państwach
członkowskich, w których okaże się to konieczne, będą wdrażane na szczeblu prawa krajowego. W
prawie polskim takie zmiany nie będą potrzebne.
Związanie się Umową ACTA leży w interesie Rzeczypospolitej Polskiej, jako państwa aspirującego do
grona państw wysoko rozwiniętych, budujących gospodarkę opartą na wiedzy, w których ważną rolę
odgrywa kapitał intelektualny, i w których jest on skutecznie chroniony. Dotychczasowe działania
Rzeczypospolitej Polskiej w tym obszarze spotykały się z pozytywną reakcją partnerów
międzynarodowych. Szczególnym tego przejawem było skreślenie naszego kraju w 2010 r. z listy
państw o wysokim poziomie naruszeń praw własności intelektualnej (tzw. „Watch List”),
publikowanej w corocznym raporcie Biura Przedstawiciela Handlowego USA (tzw. „Special 301
Report”)Dlatego związanie się Umową ACTA jest istotne także z punktu widzenia utrzymania
dobrych relacji z jej inicjatorami, czyli Stanami Zjednoczonymi Ameryki i Japonią.
Treść Umowy
Na treść Umowy ACTA składa się preambuła i przepisy podzielone na sześć rozdziałów.
W preambule, poza określeniem celu Umowy, jakim jest wprowadzenie środków uzupełniających w
stosunku do porozumienia TRIPS, służących egzekwowaniu praw własności intelektualnej, w tym w
środowisku cyfrowym, oraz wspieranie współpracy międzynarodowej w tym zakresie, zawarte zostały
istotne wytyczne do jej stosowania. Po pierwsze, środki i procedury służące egzekwowaniu praw nie
powinny stanowić przeszkody w handlu prowadzonym zgodnie z prawem. Po drugie, potwierdzono
znaczenie zasad ustanowionych w Deklaracji z Doha w sprawie porozumienia TRIPS i zdrowia
publicznego, przyjętej w dniu 14 listopada 2001 r. podczas Czwartej Konferencji Ministerialnej WTO.
Rozdział pierwszy zawiera przepisy o charakterze ogólnym, określające: stosunek ACTA do innych
umów (art. 1 zapewniający zgodność z przepisami porozumienia TRIPS), charakter i zakres
zobowiązań wynikających z ACTA (art. 2 umożliwiający wprowadzenie środków dalej idących oraz
odsyłający do celów i zasad ogólnych określonych w porozumieniu TRIPS), gwarancje w zakresie
ochrony prywatności i informacji poufnych (art. 4) oraz katalog definicji (art. 5). W tej części
potwierdzono także, że ACTA nie ma wpływu na określenie materialnego zakresu poszczególnych
praw własności intelektualnej, pozostawiając to do decyzji w prawie krajowym (art. 3).
8 Rezolucja P7_TA(2010)0432, pkt D, 4 i 6.
9 Zgodnie z art. 13 ACTA, zakres stosowania tego rozdziału
powinien być wyznaczany zgodnie z krajowymi systemami ochrony praw własności intelektualnej
oraz wymogami ustanowionymi w porozumieniu TRIPS. Obejmuje to także Deklarację z Doha w
sprawie porozumienia TRIPS i zdrowia publicznego, dzięki czemu ACTA nie spowoduje utrudnień w
zakresie dostępu do leków w państwach rozwijających się oraz legalnego obrotu lekami
generycznymi.
Jak już wspomniano wyżej, egzekwowanie praw w postępowaniu karnym w obszarze własności
intelektualnej nie było do tej pory przedmiotem harmonizacji europejskiej. Jednak regulacje ACTA są
zgodne z przepisami prawa polskiego w tym zakresie.
Katalog praw własności intelektualnej, za których naruszenie mogą być nakładane sankcje karne, jest
w prawie polskim szerszy niż w ACTA, gdzie obejmuje wyłącznie umyślne podrabianie znaków
towarowych lub piractwo praw autorskich i praw pokrewnych dokonywane na skalę handlową (art.
23 ust. 1). W tym kontekście, zobowiązanie – w zależności od ciężaru danego przestępstwa – do
wprowadzenia kar obejmujących pozbawienie wolności albo kary pieniężne (art. 24) jest już obecnie
realizowane przez przepisy karne zawarte w polskich ustawach z zakresu własności intelektualnej
(art. 115‐119 ustawy o prawie autorskim, art. 303‐308 Prawa własności przemysłowej, art. 12 ustawy
o ochronie baz danych oraz art. 37 i 37a ustawy o ochronie odmian roślin). Natomiast regulacja ACTA
dotycząca penalizacji nieuprawnionego kopiowania utworów kinematograficznych podczas seansu
filmowego w obiekcie wyświetlającym filmy ogólnie otwartym dla publiczności (art. 23 ust. 3 – tzw.
camcording) ma charakter fakultatywny i w chwili obecnej nie ma planów jej wprowadzania na
gruncie prawa polskiego.
Odnosząc się z kolei do przepisu ACTA dotyczącego przepadku i zniszczenia towarów naruszających
prawo (art. 25 ust. 3‐5), to zawarte w nim wymogi są realizowane przez odpowiednie przepisy
Kodeksu karnego (art. 44 i 45 dotyczące przepadku przedmiotów pochodzących z przestępstwa i
korzyści majątkowej osiągniętej z popełnionego przestępstwa), ustawy o prawie autorskim (art. 121
dotyczący przepadku przedmiotów pochodzących z przestępstwa oraz służących do jego popełnienia,
a w niektórych sytuacjach określający wręcz obowiązek określenia takiego przepadku) oraz Prawa
własności przemysłowej (art. 306 dotyczący przepadku materiałów, narzędzi i środków technicznych
służących do popełnienia przestępstwa, który w określonych sytuacjach również jest orzekany
10 W dniu 24 maja 2011 r. Komisja przyjęła projekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie
egzekwowania przepisów celnych w zakresie praw własności intelektualnej (COM(2011) 285 final), które ma
zastąpić rozporządzenie 1383/2003.
obowiązkowo). Co prawda zarządzenie zniszczenia przedmiotów, których przepadek orzeczono, może
nastąpić dopiero w postępowaniu wykonawczym i to tylko w odniesieniu do przedmiotów o
nieznacznej wartości (art. 195 Kodeksu karnego wykonawczego), ale sformułowania w art. 25 ust. 3 i
4 ACTA wskazują na to, że to do państwa‐strony umowy należy wybór pomiędzy przepadkiem i
zniszczeniem. Natomiast konfiskata (zatrzymanie) podejrzanych towarów oraz związanych z nimi
materiałów, narzędzi, dokumentacji i majątku w toku postępowania może być orzeczona na
podstawie art. 217 Kodeksu postępowania karnego i dotyczy to zarówno rzeczy mogących stanowić
dowód w sprawie, jak i podlegających zajęciu w celu zabezpieczenia kar majątkowych i środków
karnych o charakterze majątkowym.
Z kolei wymogi ACTA dotyczące ścigania przestępstw z urzędu (art. 26) zostały sformułowane na tyle
elastycznie, że polskie przepisy, określające które przestępstwa są ścigane z urzędu (art. 9 § 1
Kodeksu postępowania karnego), a które na wniosek (art. 122 ustawy o prawie autorskim i art. 310
ust. 1 Prawa własności przemysłowej) zachowują z nimi zgodność.
Przepisy ACTA dotyczące egzekwowania praw własności intelektualnej w środowisku cyfrowym są
zgodne z europejskim acquis w tym zakresie. Zawierają one przede wszystkim obowiązek objęcia
procedurami cywilnymi i karnymi naruszeń praw własności intelektualnej dokonywanych w
środowisku cyfrowym (art. 27 ust. 1) przy zastrzeżeniu, że nie mogą one tworzyć barier dla zgodnej z
prawem działalności, w tym handlu elektronicznego, ani nie mogą naruszać prawa do wolności słowa,
sprawiedliwego procesu i prywatności, a także konkurencyjności (art. 27 ust. 2 i 3). W prawie unijnym
i polskim egzekwowanie praw w środowisku cyfrowym jest możliwe na takich samych zasadach jak w
przypadku pozostałych naruszeń, przede wszystkim za sprawą postanowień dyrektywy 2001/29/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2001 r. w sprawie harmonizacji niektórych aspektów
praw autorskich i pokrewnych w społeczeństwie informacyjnym oraz wspominanej już wcześniej
dyrektywy 2004/48/WE. Natomiast przepis ACTA dotyczący ujawniania właścicielowi praw informacji
koniecznych do zidentyfikowania konkretnego użytkownika (art. 27 ust. 4), który może budzić
zastrzeżenia pod kątem jego zgodności z prawem unijnym, jest ujęty jako fakultatywny. Unijne
standardy w obszarze handlu elektronicznego oraz ochrony danych osobowych i prywatności nie
będą więc zmieniane, natomiast ich szczegółowe relacje z przepisami dotyczącymi egzekwowania
praw własności intelektualnej są, i najprawdopodobniej jeszcze przez pewien czas będą, określane
głównie w oparciu o orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Dalsze przepisy ACTA w tym zakresie dotyczą ochrony technicznych zabezpieczeń utworów i
przedmiotów praw pokrewnych oraz elektronicznych informacji o zarządzaniu prawami (art. 27 ust.
5‐8). Ochrona ta została wprowadzona w art. 6 i 7 dyrektywy 2001/29/WE, które zostały wdrożone w
art. 79 ust. 6 i 7 ustawy o prawie autorskim.
3.2. Skutki społeczne
Przez większość czasu negocjacje w sprawie ACTA miały charakter niejawny – ani teksty
proponowanej Umowy ani stanowiska poszczególnych państw nie były ujawniane opinii publicznej.
Stało się to główną przyczyną powstania kontrowersji w tym obszarze i szerzeniu się pogłosek na
temat treści Umowy oraz w znacznym stopniu wpłynęło na negatywny odbiór społeczny
prowadzonych prac. W wyniku starań podejmowanych przez państwa krytykujące brak przejrzystości
negocjacji (w tym Rzeczpospolitą Polską; rezolucję w tej sprawie przyjął także Parlament
Dokumenty związane z tym projektem:
- 409 › Pobierz plik