Poselski projekt ustawy o ratyfikacji Umowy handlowej dotyczącej zwalczania obrotu towarami podrobionymi między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, Australią, Kanadą, Japonią, Republiką Korei, Meksykańskimi Stanami Zjednoczonymi, Królestwem Marokańskim, Nową Zelandią, Republiką Singapuru, Konfederacją Szwajcarską i Stanami Zjednoczonymi Ameryki, podpisanej w Tokio dnia 26 stycznia 2012 roku
projekt dotyczy zgody na ratyfikację przez RP umowy międzynarodowej ACTA
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 409
- Data wpłynięcia: 2012-02-29
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
409
Europejski, w kwietniu 2010 r. podjęto decyzję o ujawnieniu tekstu negocjowanego
porozumienia
Nie wpłynęło to jednak na poprawę negatywnego postrzegania ACTA przez niektóre środowiska.
Biorąc pod uwagę, iż w Unii Europejskiej, a w szczególności w Rzeczypospolitej Polskiej, ACTA nie
spowoduje konieczności wprowadzania zmian legislacyjnych, można domniemywać, że wyrażane
sprzeciwy są raczej przejawem ogólnego braku akceptacji dla silnej ochrony i egzekwowania praw
własności intelektualnej. Dotyczy to w szczególności Internetu, uznawanego przez niektóre
środowiska za sferę, w której możliwość swobodnych działań użytkowników i wymiany przez nich
informacji powinna stanowić wartość nadrzędną wobec takich praw jak prawo do ochrony własności
prywatnej (w tym intelektualnej). Dochodzą do tego obawy, iż ACTA może spowodować dążenie do
wprowadzenia zaostrzonych środków ochrony praw własności intelektualnej w przyszłości, w tym
większego zaangażowania przedsiębiorców internetowych w identyfikowanie i zwalczanie naruszeń.
Należy jednak zauważyć, że dyskusja w tym zakresie toczy się niezależnie od prac nad ACTA,
chociażby w kontekście rewizji dyrektywy 2004/48/WE oceny funkcjonowania przepisów o handlu
elektronicznymzy postępowań prejudycjalnych przed Trybunałem Sprawiedliwości UE
Równocześnie, europejscy właściciele praw własności intelektualnej z zadowoleniem przyjmują
rezultat negocjacji w sprawie ACTA i domagają się jej pilnego podpisania i ratyfikacji
3.3. Skutki gospodarcze
Związanie się przez Unię Europejską i jej państwa członkowskie Umową ACTA, a tym samym
poprawa standardów ochrony europejskich właścicieli praw własności intelektualnej w państwach
trzecich, przyczyni się do zmniejszenia strat spowodowanych zjawiskami piractwa i podrabiania
towarów, a tym samym spowoduje pozytywne skutki dla gospodarki.
Jak stwierdziła Komisja Europejska w Komunikacie z dnia 24 maja 2011 r. „Jednolity rynek w obszarze
praw własności intelektualnej – Wspieranie kreatywności i innowacji celem zapewnienia wzrostu
gospodarczego, atrakcyjnych miejsc pracy oraz wysokiej jakości produktów i usług w Europie”
(COM(2011) 287 final), prawa własności intelektualnej stanowią kluczowe aktywa unijnej gospodarki.
W sektorach kreatywnych działa 1,4 mln europejskich małych i średnich przedsiębiorstw. Branże,
których działalność opiera się na własności intelektualnej, dysponują ponadprzeciętnym potencjałem
11 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 marca 2010 r. w sprawie przejrzystości i aktualnego stanu
negocjacji umowy handlowej dotyczącej zwalczania obrotu towarami podrabianymi (ACTA)
(P7_TA(2010)0058).
12 W kolejnej, wspominanej już wcześniej rezolucji w sprawie ACTA z dnia 24 listopada 2010 r., Parlament
Europejski wyraził zadowolenie ze wzrostu poziomu przejrzystości negocjacji w ich dalszej fazie (pkt F).
13 Proces rewizji dyrektywy został wszczęty przez publikację Komunikatu Komisji z dnia 22 grudnia 2010 r.
zawierającego sprawozdanie z jej wdrożenia (COM(2010) 779 final). Więcej informacji o przebiegu konsultacji
społecznych w tej sprawie na stronie
W okresie 2000‐2007 łączne zatrudnienie w sektorach kreatywnych rosło średnio o 3,5% rocznie, w
porównaniu ze wzrostem 1% rocznie odnotowanym dla unijnej gospodarki ogółem. Większość
nowych miejsc pracy w UE na przestrzeni ostatniej dekady powstała w branżach opartych na wiedzy,
w których zatrudnienie wzrosło o 24%. Dla porównania, zatrudnienie w pozostałych sektorach
gospodarki UE wzrosło w tym czasie o niecałe 6%.
Szacunkowe badanie przeprowadzone w 2002 r. wśród przedsiębiorstw z listy „Fortune 500”
wykazało, że źródłem majątku poszczególnych spółek są w 45% ‐ 75% prawa własności intelektualnej.
Prawa te wspierają i chronią inwestycje w prace badawczo‐rozwojowe o charakterze technicznym
(1,9 % unijnego PKB w 2008 r.). Oparte na prawach autorskich sektory kreatywne (obejmujące
produkcję oprogramowania i baz danych, wydawnictwa książek i prasy, muzykę i film) reprezentują
3,3 % unijnego PKB (dane za 2006 r.).
Równocześnie Komisja zwróciła uwagę, że tworzenie produktów i usług opartych na prawach
własności intelektualnej może być trudne i kosztowne, natomiast ich powielanie i reprodukowanie
jest niezwykle tanie. Zorganizowane naruszenia praw własności intelektualnej na dużą skalę stały się
powszechnym zjawiskiem i budzą zaniepokojenie na całym świecie. Według szacunków OECD z 2009
r. wartość międzynarodowego handlu towarami podrobionymi i pirackimi wzrosła z niewiele ponad
100 mld USD w roku 2000 do 250 mld USD w roku 2007. Według OECD wolumen ten przewyższa
krajowy PKB około 150 gospodarek. Opublikowane przez Komisję Europejską dane dotyczące
działalności organów celnych państw członkowskich wskazują, że liczba zarejestrowanych spraw
dotyczących towarów, w przypadku których zachodziło podejrzenie naruszenia praw własności
intelektualnej, wzrosła z 26 704 w roku 2005 do 43 572 w roku 2009, czyli o około 60 % w przeciągu
pięciu lat.
Działalność podmiotów dopuszczających się tych naruszeń sprawia, że twórcy z UE zostają
pozbawieni odpowiedniego wynagrodzenia, powstają bariery dla innowacji, zmniejszona zostaje
konkurencyjność, likwidowane są miejsca pracy, maleją dochody budżetów publicznych, a nawet
potencjalnie zagrożone jest zdrowie i bezpieczeństwo europejskich obywateli. W badaniu
przeprowadzonym przez Centre for Economics and Business Research (CEBR) podkreślono, że
spowodowane przez podrabianie i piractwo straty mogą prowadzić do obniżenia unijnego PKB o 8
mld EUR rocznie. Podrabianie przynosi również ogromne zyski grupom zajmującym się
przestępczością zorganizowaną i zakłóca rynek wewnętrzny poprzez zachęcanie do nielegalnych
praktyk w ramach działalności gospodarczej.
17 Komunikat „Jednolity rynek w obszarze praw własności intelektualnej...”, str. 6.
18 Ibidem.
19 Ibidem.
20 Ibidem.
21 Ibidem, str. 21.
3.4. Skutki polityczne
Związanie się przez Rzeczpospolitą Polską Umową ACTA będzie miało pozytywne skutki
polityczne. Rzeczpospolita Polska będzie postrzegana jako państwo, które przyjmuje najwyższe
standardy ochrony własności intelektualnej, zarówno w gronie państw członkowskich UE, jak też w
środowisku międzynarodowym, przez państwa najwyżej rozwinięte (Stany Zjednoczone Ameryki,
Japonia, Kanada, Konfederacja Szwajcarska, Australia, Nowa Zelandia).
3.5. Skutki finansowe
Związanie się przez Rzeczpospolitą Polską Umową ACTA nie spowoduje skutków finansowych
dla budżetu państwa, ani dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Wyjaśnienie wyboru trybu związania Rzeczypospolitej Polskiej Umową oraz wyjaśnienia końcowe
Umowa dotyczy spraw uregulowanych w polskim ustawodawstwie, tym samym związanie się
Rzeczypospolitej Polskiej tą umową wymaga ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie,
zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 5 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgodnie z art. 39 Umowa pozostaje otwarta do podpisu dla uczestników jej negocjacji oraz wszystkich
innych członków WTO, na których uczestnicy wyrażą zgodę w drodze konsensusu, od dnia 1 maja
2011 r. do dnia 1 maja 2013 r.
Umowa dotyczy organów władzy państwowej odpowiedzialnych za tworzenie i egzekwowanie praw
własności intelektualnej. Nie dotyczy bezpośrednio podmiotów prawa prywatnego ‐ osób fizycznych i
prawnych, tj. nie nakłada nowych obowiązków na te podmioty.
Umowa nie będzie wymagać przyjęcia środków prawnych w celu jej wykonania.
Warszawa, 14 marca 2012 r.
BAS-WAPEiM-573/12
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o ratyfikacji Umowy handlowej dotyczącej zwalczania obrotu
towarami podrobionymi między Unią Europejską i jej państwami
członkowskimi, Australią, Kanadą, Japonią, Republiką Korei,
Meksykańskimi Stanami Zjednoczonymi, Królestwem Marokańskim, Nową
Zelandią, Republiką Singapuru, Konfederacją Szwajcarską i Stanami
Zjednoczonymi Ameryki
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Patryk Jaki)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2012 r.,
poz. 32) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy dotyczy zgody na ratyfikację przez Rzeczpospolitą
Polską umowy międzynarodowej. Zgoda taka wyrażana jest – zgodnie z art. 89
ust. 1 Konstytucji RP – w ustawie. Ratyfikacji podlegać ma umowa handlowa
dotycząca zwalczania obrotu towarami podrobionymi między Unią Europejską i
jej państwami członkowskimi, Australią, Kanadą, Japonią, Republiką Korei,
Meksykańskimi Stanami Zjednoczonymi, Królestwem Marokańskim, Nową
Zelandią, Republiką Singapuru, Konferencją Szwajcarską i Stanami
Zjednoczonymi (dalej: ACTA). Umowa ta określa w szczególności ramy
prawne dla dochodzenia i egzekwowania praw własności intelektualnej oraz
zasady prowadzenia współpracy międzynarodowej we wdrażaniu skutecznej
ochrony praw własności intelektualnej i postanowienia instytucjonalne
(powołanie Komitetu ds. ACTA).
Zgodnie z art. 2 projektu, ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od
dnia ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Umowa, której dotyczy oceniany projekt ustawy, należy do kategorii
umów mieszanych, co oznacza, że jej stroną mają być zarówno Unia
Europejska, jak i – niezależnie od Unii Europejskiej – jej państwa członkowskie.
Unia Europejska wiąże się umowami międzynarodowymi, w tym umowami
mieszanymi, w trybie określonym w art. 218 ust. 1 i n. TfUE. W ramach tej
procedury Komisja Europejska przedstawiła dwa projekty aktów prawnych UE:
wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie podpisania w imieniu Unii
Europejskiej ACTA (KOM(2011) 379 wersja ostateczna) i wniosek dotyczący
decyzji Rady w sprawie zawarcia ACTA (KOM(2011) 380 wersja ostateczna).
Pierwszy z tych wniosków został przyjęty przez Radę w dniu 15 grudnia 2011
r., drugi – stanowi dotychczas przedmiot pracy instytucji Unii Europejskiej.
ACTA stanowić będzie – po jej zawarciu przez Unię Europejską – akt
prawny UE. Umowa ta podlegać może ocenie pod względem zgodności z
prawem UE w zakresie wskazanym w art. 218 ust. 11 Traktatu o
funkcjonowaniu Unii Europejskiej. W przepisie tym mowa jest o opiniach
Trybunału Sprawiedliwości w sprawie zgodności przewidywanej umowy, której
stroną stać się ma Unia Europejska, z Traktatami (tj. z prawem pierwotnym Unii
Europejskiej).
W związku z oceną zgodności projektowanej ustawy z prawem UE warto
wskazać, że w uzasadnieniu tych projektów Komisja Europejska nie zgłosiła
zastrzeżeń dotyczących zgodności ACTA z prawem UE. Zgodnie z wyrażoną w
tych dokumentach oceną Komisji „ACTA nie zmieni dorobku prawnego UE,
ponieważ prawodawstwo UE jest znacznie bardziej zaawansowane niż bieżące
standardy międzynarodowe” (pkt 2 obu – w zasadzie jednobrzmiących –
uzasadnień wniosków). Jednocześnie, w obliczu kontrowersji, które zostały
zasygnalizowane w ramach debaty nad ACTA w późniejszym czasie, Komisja
Europejska – pozostając na dotychczasowym stanowisku w sprawie ACTA –
podjęła decyzję o skierowaniu wniosku do Trybunału Sprawiedliwości o
zbadanie zgodności tej umowy z Traktatami w trybie art. 218 ust. 11 TfUE (por.
wystąpienie komisarza de Gruchta z 1 marca 2012 r.). Należy podkreślić, że
orzeczenie Trybunału będzie miało decydujący wpływ dla obowiązywania
ACTA w UE. Zgodnie ze zdaniem drugim art. 218 ust. 11 TfUE w przypadku
negatywnej opinii Trybunału przewidywana umowa nie może wejść w życie,
chyba że nastąpi jej zmiana lub rewizja Traktatów. Ocena zgodności ACTA z
prawem UE wymaga uwzględnienia wydanej w tej mierze opinii Trybunału
Sprawiedliwości. Opinia Trybunału zdeterminuje tę ocenę.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Ocena zgodności z prawem UE dotyczyć może umowy międzynarodowej,
której ratyfikacji dotyczy projektowana ustawa. Umowa ta stanowi akt prawa
Unii Europejskiej. Ocena zgodności ACTA z prawem UE zależy od opinii
Trybunału Sprawiedliwości, która zostanie wydana w trybie art. 218 ust. 11
TfUE.
2
4. Konkluzje
Ocena zgodności ACTA z prawem UE zależy od opinii Trybunału
Sprawiedliwości, która zostanie wydana w trybie art. 218 ust. 11 TfUE.
Szef Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
3
porozumienia
Nie wpłynęło to jednak na poprawę negatywnego postrzegania ACTA przez niektóre środowiska.
Biorąc pod uwagę, iż w Unii Europejskiej, a w szczególności w Rzeczypospolitej Polskiej, ACTA nie
spowoduje konieczności wprowadzania zmian legislacyjnych, można domniemywać, że wyrażane
sprzeciwy są raczej przejawem ogólnego braku akceptacji dla silnej ochrony i egzekwowania praw
własności intelektualnej. Dotyczy to w szczególności Internetu, uznawanego przez niektóre
środowiska za sferę, w której możliwość swobodnych działań użytkowników i wymiany przez nich
informacji powinna stanowić wartość nadrzędną wobec takich praw jak prawo do ochrony własności
prywatnej (w tym intelektualnej). Dochodzą do tego obawy, iż ACTA może spowodować dążenie do
wprowadzenia zaostrzonych środków ochrony praw własności intelektualnej w przyszłości, w tym
większego zaangażowania przedsiębiorców internetowych w identyfikowanie i zwalczanie naruszeń.
Należy jednak zauważyć, że dyskusja w tym zakresie toczy się niezależnie od prac nad ACTA,
chociażby w kontekście rewizji dyrektywy 2004/48/WE oceny funkcjonowania przepisów o handlu
elektronicznymzy postępowań prejudycjalnych przed Trybunałem Sprawiedliwości UE
Równocześnie, europejscy właściciele praw własności intelektualnej z zadowoleniem przyjmują
rezultat negocjacji w sprawie ACTA i domagają się jej pilnego podpisania i ratyfikacji
3.3. Skutki gospodarcze
Związanie się przez Unię Europejską i jej państwa członkowskie Umową ACTA, a tym samym
poprawa standardów ochrony europejskich właścicieli praw własności intelektualnej w państwach
trzecich, przyczyni się do zmniejszenia strat spowodowanych zjawiskami piractwa i podrabiania
towarów, a tym samym spowoduje pozytywne skutki dla gospodarki.
Jak stwierdziła Komisja Europejska w Komunikacie z dnia 24 maja 2011 r. „Jednolity rynek w obszarze
praw własności intelektualnej – Wspieranie kreatywności i innowacji celem zapewnienia wzrostu
gospodarczego, atrakcyjnych miejsc pracy oraz wysokiej jakości produktów i usług w Europie”
(COM(2011) 287 final), prawa własności intelektualnej stanowią kluczowe aktywa unijnej gospodarki.
W sektorach kreatywnych działa 1,4 mln europejskich małych i średnich przedsiębiorstw. Branże,
których działalność opiera się na własności intelektualnej, dysponują ponadprzeciętnym potencjałem
11 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 marca 2010 r. w sprawie przejrzystości i aktualnego stanu
negocjacji umowy handlowej dotyczącej zwalczania obrotu towarami podrabianymi (ACTA)
(P7_TA(2010)0058).
12 W kolejnej, wspominanej już wcześniej rezolucji w sprawie ACTA z dnia 24 listopada 2010 r., Parlament
Europejski wyraził zadowolenie ze wzrostu poziomu przejrzystości negocjacji w ich dalszej fazie (pkt F).
13 Proces rewizji dyrektywy został wszczęty przez publikację Komunikatu Komisji z dnia 22 grudnia 2010 r.
zawierającego sprawozdanie z jej wdrożenia (COM(2010) 779 final). Więcej informacji o przebiegu konsultacji
społecznych w tej sprawie na stronie
W okresie 2000‐2007 łączne zatrudnienie w sektorach kreatywnych rosło średnio o 3,5% rocznie, w
porównaniu ze wzrostem 1% rocznie odnotowanym dla unijnej gospodarki ogółem. Większość
nowych miejsc pracy w UE na przestrzeni ostatniej dekady powstała w branżach opartych na wiedzy,
w których zatrudnienie wzrosło o 24%. Dla porównania, zatrudnienie w pozostałych sektorach
gospodarki UE wzrosło w tym czasie o niecałe 6%.
Szacunkowe badanie przeprowadzone w 2002 r. wśród przedsiębiorstw z listy „Fortune 500”
wykazało, że źródłem majątku poszczególnych spółek są w 45% ‐ 75% prawa własności intelektualnej.
Prawa te wspierają i chronią inwestycje w prace badawczo‐rozwojowe o charakterze technicznym
(1,9 % unijnego PKB w 2008 r.). Oparte na prawach autorskich sektory kreatywne (obejmujące
produkcję oprogramowania i baz danych, wydawnictwa książek i prasy, muzykę i film) reprezentują
3,3 % unijnego PKB (dane za 2006 r.).
Równocześnie Komisja zwróciła uwagę, że tworzenie produktów i usług opartych na prawach
własności intelektualnej może być trudne i kosztowne, natomiast ich powielanie i reprodukowanie
jest niezwykle tanie. Zorganizowane naruszenia praw własności intelektualnej na dużą skalę stały się
powszechnym zjawiskiem i budzą zaniepokojenie na całym świecie. Według szacunków OECD z 2009
r. wartość międzynarodowego handlu towarami podrobionymi i pirackimi wzrosła z niewiele ponad
100 mld USD w roku 2000 do 250 mld USD w roku 2007. Według OECD wolumen ten przewyższa
krajowy PKB około 150 gospodarek. Opublikowane przez Komisję Europejską dane dotyczące
działalności organów celnych państw członkowskich wskazują, że liczba zarejestrowanych spraw
dotyczących towarów, w przypadku których zachodziło podejrzenie naruszenia praw własności
intelektualnej, wzrosła z 26 704 w roku 2005 do 43 572 w roku 2009, czyli o około 60 % w przeciągu
pięciu lat.
Działalność podmiotów dopuszczających się tych naruszeń sprawia, że twórcy z UE zostają
pozbawieni odpowiedniego wynagrodzenia, powstają bariery dla innowacji, zmniejszona zostaje
konkurencyjność, likwidowane są miejsca pracy, maleją dochody budżetów publicznych, a nawet
potencjalnie zagrożone jest zdrowie i bezpieczeństwo europejskich obywateli. W badaniu
przeprowadzonym przez Centre for Economics and Business Research (CEBR) podkreślono, że
spowodowane przez podrabianie i piractwo straty mogą prowadzić do obniżenia unijnego PKB o 8
mld EUR rocznie. Podrabianie przynosi również ogromne zyski grupom zajmującym się
przestępczością zorganizowaną i zakłóca rynek wewnętrzny poprzez zachęcanie do nielegalnych
praktyk w ramach działalności gospodarczej.
17 Komunikat „Jednolity rynek w obszarze praw własności intelektualnej...”, str. 6.
18 Ibidem.
19 Ibidem.
20 Ibidem.
21 Ibidem, str. 21.
3.4. Skutki polityczne
Związanie się przez Rzeczpospolitą Polską Umową ACTA będzie miało pozytywne skutki
polityczne. Rzeczpospolita Polska będzie postrzegana jako państwo, które przyjmuje najwyższe
standardy ochrony własności intelektualnej, zarówno w gronie państw członkowskich UE, jak też w
środowisku międzynarodowym, przez państwa najwyżej rozwinięte (Stany Zjednoczone Ameryki,
Japonia, Kanada, Konfederacja Szwajcarska, Australia, Nowa Zelandia).
3.5. Skutki finansowe
Związanie się przez Rzeczpospolitą Polską Umową ACTA nie spowoduje skutków finansowych
dla budżetu państwa, ani dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Wyjaśnienie wyboru trybu związania Rzeczypospolitej Polskiej Umową oraz wyjaśnienia końcowe
Umowa dotyczy spraw uregulowanych w polskim ustawodawstwie, tym samym związanie się
Rzeczypospolitej Polskiej tą umową wymaga ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie,
zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 5 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgodnie z art. 39 Umowa pozostaje otwarta do podpisu dla uczestników jej negocjacji oraz wszystkich
innych członków WTO, na których uczestnicy wyrażą zgodę w drodze konsensusu, od dnia 1 maja
2011 r. do dnia 1 maja 2013 r.
Umowa dotyczy organów władzy państwowej odpowiedzialnych za tworzenie i egzekwowanie praw
własności intelektualnej. Nie dotyczy bezpośrednio podmiotów prawa prywatnego ‐ osób fizycznych i
prawnych, tj. nie nakłada nowych obowiązków na te podmioty.
Umowa nie będzie wymagać przyjęcia środków prawnych w celu jej wykonania.
Warszawa, 14 marca 2012 r.
BAS-WAPEiM-573/12
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o ratyfikacji Umowy handlowej dotyczącej zwalczania obrotu
towarami podrobionymi między Unią Europejską i jej państwami
członkowskimi, Australią, Kanadą, Japonią, Republiką Korei,
Meksykańskimi Stanami Zjednoczonymi, Królestwem Marokańskim, Nową
Zelandią, Republiką Singapuru, Konfederacją Szwajcarską i Stanami
Zjednoczonymi Ameryki
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Patryk Jaki)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2012 r.,
poz. 32) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy dotyczy zgody na ratyfikację przez Rzeczpospolitą
Polską umowy międzynarodowej. Zgoda taka wyrażana jest – zgodnie z art. 89
ust. 1 Konstytucji RP – w ustawie. Ratyfikacji podlegać ma umowa handlowa
dotycząca zwalczania obrotu towarami podrobionymi między Unią Europejską i
jej państwami członkowskimi, Australią, Kanadą, Japonią, Republiką Korei,
Meksykańskimi Stanami Zjednoczonymi, Królestwem Marokańskim, Nową
Zelandią, Republiką Singapuru, Konferencją Szwajcarską i Stanami
Zjednoczonymi (dalej: ACTA). Umowa ta określa w szczególności ramy
prawne dla dochodzenia i egzekwowania praw własności intelektualnej oraz
zasady prowadzenia współpracy międzynarodowej we wdrażaniu skutecznej
ochrony praw własności intelektualnej i postanowienia instytucjonalne
(powołanie Komitetu ds. ACTA).
Zgodnie z art. 2 projektu, ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od
dnia ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Umowa, której dotyczy oceniany projekt ustawy, należy do kategorii
umów mieszanych, co oznacza, że jej stroną mają być zarówno Unia
Europejska, jak i – niezależnie od Unii Europejskiej – jej państwa członkowskie.
Unia Europejska wiąże się umowami międzynarodowymi, w tym umowami
mieszanymi, w trybie określonym w art. 218 ust. 1 i n. TfUE. W ramach tej
procedury Komisja Europejska przedstawiła dwa projekty aktów prawnych UE:
wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie podpisania w imieniu Unii
Europejskiej ACTA (KOM(2011) 379 wersja ostateczna) i wniosek dotyczący
decyzji Rady w sprawie zawarcia ACTA (KOM(2011) 380 wersja ostateczna).
Pierwszy z tych wniosków został przyjęty przez Radę w dniu 15 grudnia 2011
r., drugi – stanowi dotychczas przedmiot pracy instytucji Unii Europejskiej.
ACTA stanowić będzie – po jej zawarciu przez Unię Europejską – akt
prawny UE. Umowa ta podlegać może ocenie pod względem zgodności z
prawem UE w zakresie wskazanym w art. 218 ust. 11 Traktatu o
funkcjonowaniu Unii Europejskiej. W przepisie tym mowa jest o opiniach
Trybunału Sprawiedliwości w sprawie zgodności przewidywanej umowy, której
stroną stać się ma Unia Europejska, z Traktatami (tj. z prawem pierwotnym Unii
Europejskiej).
W związku z oceną zgodności projektowanej ustawy z prawem UE warto
wskazać, że w uzasadnieniu tych projektów Komisja Europejska nie zgłosiła
zastrzeżeń dotyczących zgodności ACTA z prawem UE. Zgodnie z wyrażoną w
tych dokumentach oceną Komisji „ACTA nie zmieni dorobku prawnego UE,
ponieważ prawodawstwo UE jest znacznie bardziej zaawansowane niż bieżące
standardy międzynarodowe” (pkt 2 obu – w zasadzie jednobrzmiących –
uzasadnień wniosków). Jednocześnie, w obliczu kontrowersji, które zostały
zasygnalizowane w ramach debaty nad ACTA w późniejszym czasie, Komisja
Europejska – pozostając na dotychczasowym stanowisku w sprawie ACTA –
podjęła decyzję o skierowaniu wniosku do Trybunału Sprawiedliwości o
zbadanie zgodności tej umowy z Traktatami w trybie art. 218 ust. 11 TfUE (por.
wystąpienie komisarza de Gruchta z 1 marca 2012 r.). Należy podkreślić, że
orzeczenie Trybunału będzie miało decydujący wpływ dla obowiązywania
ACTA w UE. Zgodnie ze zdaniem drugim art. 218 ust. 11 TfUE w przypadku
negatywnej opinii Trybunału przewidywana umowa nie może wejść w życie,
chyba że nastąpi jej zmiana lub rewizja Traktatów. Ocena zgodności ACTA z
prawem UE wymaga uwzględnienia wydanej w tej mierze opinii Trybunału
Sprawiedliwości. Opinia Trybunału zdeterminuje tę ocenę.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Ocena zgodności z prawem UE dotyczyć może umowy międzynarodowej,
której ratyfikacji dotyczy projektowana ustawa. Umowa ta stanowi akt prawa
Unii Europejskiej. Ocena zgodności ACTA z prawem UE zależy od opinii
Trybunału Sprawiedliwości, która zostanie wydana w trybie art. 218 ust. 11
TfUE.
2
4. Konkluzje
Ocena zgodności ACTA z prawem UE zależy od opinii Trybunału
Sprawiedliwości, która zostanie wydana w trybie art. 218 ust. 11 TfUE.
Szef Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
3
Dokumenty związane z tym projektem:
- 409 › Pobierz plik