eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wprowadzenia do katalogu zasad planowania przestrzennego nowych wymagań, w tym dotyczącego ładu przestrzennego oraz efektywnego gospodarowania zasobami

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3896
  • Data wpłynięcia: 2015-09-07
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3896

– 20 –
2. We wniosku, o którym mowa w ust. 1, podmiot zainteresowany zobowiązuje się,
w zależności od potrzeb i wymagań spowodowanych realizacją inwestycji głównej,
służących jej prawidłowemu funkcjonowaniu, do budowy lub przebudowy dróg, sieci
wodociągowych oraz kanalizacyjnych, w tym budowy przyłączy, oraz budowy lub
przebudowy infrastruktury społecznej, a także innych obiektów budowlanych lub
urządzeń, których realizacja należy do zadań własnych gminy (inwestycje powiązane) i
nieodpłatnego przekazania tych obiektów lub urządzeń na rzecz gminy, w przypadku
uchwalenia przez radę gminy planu miejscowego w brzmieniu zgodnym z wnioskiem, o
którym mowa w ust. 1. Podmiot zainteresowany może również zobowiązać się we
wniosku do budowy lokali mieszkalnych i ich nieodpłatnego przekazania na rzecz
gminy lub partycypacji w ich budowie.
3. W przypadku gdy:
1)
inwestycje powiązane wskazane we wniosku, o którym mowa w ust. 1, będą
służyły prawidłowemu funkcjonowaniu także nieruchomości innych niż objęte
wnioskiem, o którym mowa w ust. 1,
2)
dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania nieruchomości innych niż objęte
wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, konieczne jest wykonanie inwestycji o
wyższych parametrach technicznych lub gdy wykonanie inwestycji o wyższych
parametrach technicznych jest zasadne ekonomicznie i funkcjonalnie
– podmiot zainteresowany może zobowiązać się do partycypacji w kosztach
realizowanych przez gminę ich budowy lub przebudowy (partycypacja w realizacji
inwestycji powiązanych).
4. Podmiot zainteresowany we wniosku, o którym mowa w ust. 1, może
przewidywać etapowanie realizacji:
1)
inwestycji głównej i inwestycji powiązanych;
2)
budowy lokali mieszkalnych przekazywanych nieodpłatnie na rzecz gminy lub
partycypacji w ich budowie;
3)
partycypacji w realizacji inwestycji powiązanych.
Art. 20b. 1. Plan miejscowy uchwalony w wyniku procedury zainicjowanej
złożeniem wniosku, o którym mowa w art. 20a ust. 1, określa także zobowiązania
podmiotu zainteresowanego wynikające z wniosku, w szczególności wskazuje zakres
niezbędnych do realizacji inwestycji powiązanych, warunki i terminy nieodpłatnego
– 21 –
przekazania ich na rzecz gminy lub zakres i poziom partycypacji w realizacji inwestycji
powiązanych.
2. W przypadku gdy rada gminy zmienia plan miejscowy uchwalony w wyniku
procedury zainicjowanej złożeniem wniosku, o którym mowa w art. 20a ust. 1, przepisu
art. 36 nie stosuje się do właścicieli oraz użytkowników wieczystych nieruchomości
objętych wnioskiem, o ile w ciągu 5 lat od dnia wejścia w życie planu miejscowego nie
stanowił on podstawy skutecznego zgłoszenia zamiaru wykonywania robót
budowlanych lub ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę.
3. W przypadku gdy w wyniku złożenia przez podmiot zainteresowany wniosku, o
którym mowa w art. 20a ust. 1, rada gminy nie uchwaliła planu miejscowego w
brzmieniu
umożliwiającym
realizację
inwestycji
głównej,
podmiotowi
zainteresowanemu nie przysługuje roszczenie o zwrot poniesionych nakładów.
4. W przypadku uchwalenia planu miejscowego w brzmieniu umożliwiającym
realizację inwestycji głównej, w odniesieniu do nieruchomości przeznaczonych pod
realizację tej inwestycji nie pobiera się opłaty, o której mowa w art. 36 ust. 4, oraz
opłaty, o której mowa w art. 144 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce
nieruchomościami.
Art. 20c. 1. Wniosek, o którym mowa w art. 20a ust. 1, zawiera w szczególności:
1)
określenie granic nieruchomości, na których jest planowana inwestycja główna,
przedstawionych na kopii mapy zasadniczej lub, w przypadku jej braku, na kopii
mapy katastralnej, pochodzących z państwowego zasobu geodezyjnego i
kartograficznego, w skali 1:500 lub 1:1000, obejmujących teren, którego wniosek
dotyczy;
2)
charakterystykę inwestycji głównej, obejmującą określenie:
a)
planowanego sposobu zagospodarowania terenu oraz charakterystyki
zabudowy i zagospodarowania terenu, w tym przeznaczenia i gabarytów
projektowanych obiektów budowlanych,
oraz powierzchni terenu
podlegającej przekształceniu, przedstawione w formie opisowej i graficznej,
b)
charakterystycznych parametrów technicznych inwestycji oraz dane
charakteryzujące jej wpływ na środowisko,
c)
zapotrzebowania na wodę i energię oraz sposobu odprowadzania lub
oczyszczania ścieków, a także innych potrzeb w zakresie infrastruktury
technicznej;
– 22 –
3)
wizualizację inwestycji głównej, sporządzoną w formie umożliwiającej publiczną
prezentację;
4)
zakres inwestycji powiązanych przewidzianych do realizacji przez podmiot
zainteresowany, wraz ze wskazaniem ich lokalizacji, parametrów technicznych
oraz planowanych terminów realizacji, lub zakres partycypacji w kosztach ich
realizacji;
5)
szacunek kosztów realizacji inwestycji powiązanych wraz z określeniem
materiałów użytych do jej wykonania lub określenie kwot partycypacji w kosztach
ich realizacji;
6)
szacunek kosztów odszkodowań, o których mowa w art. 36 ust. 1a i 1b, które
powstaną wskutek uchwalenia planu miejscowego w wyniku procedury
zainicjowanej złożeniem wniosku, o którym mowa w art. 20a ust. 1;
7)
oświadczenie o prawie lub zgodę, o których mowa w art. 20a ust. 1.
2. Wniosek, o którym mowa w art. 20a ust. 1, składa się do wójta, burmistrza albo
prezydenta miasta.
3. W przypadku gdy wójt, burmistrz albo prezydent miasta stwierdzi, że planowana
inwestycja główna nie narusza ustaleń studium, a w zakresie inwestycji celu
publicznego o znaczeniu krajowym i wojewódzkim nie narusza planu zagospodarowania
przestrzennego województwa oraz ustaleń programów, o których mowa w art. 48 ust. 1,
określa proponowany do objęcia planem miejscowym obszar, który obejmuje co
najmniej nieruchomości wskazane we wniosku, o którym mowa w art. 20a ust. 1.
4. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta przeprowadza konsultacje społeczne
dotyczące zasadności wszczęcia procedury planistycznej, przedstawiając w toku
konsultacji wniosek, o którym mowa w art. 20a ust. 1, proponowany do objęcia planem
miejscowym obszar oraz własne opinie co do zasadności uchwalenia planu miejscowego
zgodnie z wnioskiem.
5. Konsultacje społeczne obejmują wyłożenie na okres co najmniej jednego
miesiąca wniosku, o którym mowa w art. 20a ust. 1, do publicznego wglądu,
umożliwienie składania uwag do wniosku i przeprowadzenie dyskusji publicznej
dotyczącej zasadności wszczęcia procedury planistycznej. Z konsultacji społecznych
sporządza się raport.
– 23 –
Art. 20d. 1. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta przedstawia radzie gminy:
1)
wniosek, o którym mowa w art. 20a ust. 1, wraz z informacją o proponowanym do
objęcia planem miejscowym obszarze, własne opinie co do zasadności uchwalenia
planu miejscowego zgodnie z wnioskiem oraz z raportem z konsultacji
społecznych;
2)
opinię o wysokości:
a)
kosztów realizacji inwestycji powiązanych oraz budowy lokali mieszkalnych
przekazywanych bezpłatnie na rzecz gminy, które poniesie podmiot
zainteresowany,
b)
kosztów partycypacji w realizacji inwestycji powiązanych oraz partycypacji w
budowie lokali mieszkalnych przekazywanych bezpłatnie na rzecz gminy, które
poniesie podmiot zainteresowany,
c)
maksymalnych kwot opłat, o których mowa w art. 36 ust. 4, oraz opłaty, o której
mowa w art. 144 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce
nieruchomościami, które nie zostaną pobrane od podmiotu zainteresowanego,
d)
kosztów odszkodowań, o których mowa w art. 36 ust. 1a i 1b, które powstaną na
skutek uchwalenia planu miejscowego w wyniku procedury zainicjowanej
złożeniem wniosku, o którym mowa w art. 20a ust. 1.
2. Rada gminy, w terminie 3 miesięcy od otrzymania dokumentów, o których
mowa w ust. 1, podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzania planu miejscowego
albo jego zmiany, albo uchwałę o odmowie przystąpienia do sporządzania planu
miejscowego albo jego zmiany. Uchwała o odmowie przystąpienia do sporządzania
planu miejscowego albo jego zmiany nie podlega zaskarżeniu.
3. Rada gminy na każdym etapie procedury planistycznej może zdecydować o jej
umorzeniu. Uchwała w tym przedmiocie nie podlega zaskarżeniu.
4. Podmiot zainteresowany w każdym czasie ma prawo do:
1)
wprowadzenia zmian we wniosku, o którym mowa w art. 20a ust. 1, w zakresie
inwestycji powiązanych, budowy lokali mieszkalnych przekazywanych bezpłatnie
na rzecz gminy, partycypacji w realizacji inwestycji powiązanych lub partycypacji
w budowie lokali mieszkalnych przekazywanych bezpłatnie na rzecz gminy;
2)
przedstawienia wójtowi, burmistrzowi albo prezydentowi miasta, a także radzie
gminy, opinii w przedmiocie zgodności projektu planu miejscowego z wnioskiem,
o którym mowa w art. 20a ust. 1.
– 24 –
5. Rada gminy uchwala plan miejscowy zgodny z aktualnym wnioskiem podmiotu
zainteresowanego pod warunkiem przedstawienia przez niego zobowiązania wobec
gminy:
1)
do realizacji inwestycji powiązanych przekazywanych bezpłatnie na rzecz gminy w
terminie i zakresie określonych w projekcie planu miejscowego lub
2)
partycypacji w realizacji inwestycji powiązanych, budowy lub partycypacji w
kosztach budowy lokali mieszkalnych przekazywanych bezpłatnie na rzecz gminy
w zakresie określonym w projekcie planu miejscowego.
6. Zobowiązanie, o którym mowa w ust. 5, jest czynnością dwustronną
dokonywaną w formie aktu notarialnego.
7. Zobowiązanie, o którym mowa w ust. 5, składa się w formie aktu notarialnego
nie wcześniej niż po podjęciu przez radę gminy uchwały o rozstrzygnięciu o sposobie
rozpatrzenia uwag do projektu planu miejscowego oraz uchwały o stwierdzeniu, że
projekt planu miejscowego nie narusza ustaleń studium.
8. Niezwłocznie po uchwaleniu planu miejscowego w wyniku procedury
zainicjowanej złożeniem wniosku, o którym mowa w art. 20a ust. 1, podmiot
zainteresowany zobowiązuje się do budowy inwestycji powiązanych przekazywanych
bezpłatnie na rzecz gminy, partycypacji w realizacji inwestycji powiązanych lub
budowy lub partycypacji w kosztach budowy lokali mieszkalnych przekazywanych
bezpłatnie na rzecz gminy, zawierając z gminą umowę urbanistyczną, w której określa
się w szczególności:
1)
zakres niezbędnych do realizacji inwestycji powiązanych, warunki i terminy
nieodpłatnego przekazania ich na rzecz gminy lub zakres i poziom partycypacji w
realizacji inwestycji powiązanych, zgodnie z planem miejscowym;
2)
zakres, specyfikację techniczną i termin wykonania obiektów i urządzeń
stanowiących inwestycje powiązane.
9. Umowa urbanistyczna może przewidywać etapowanie wykonywanych robót
budowlanych oraz spełniania innych warunków w niej określonych, w tym
warunkujących przystąpienie do użytkowania inwestycji głównej lub jej części.
10. Umowa urbanistyczna jest zawierana, pod rygorem nieważności, w formie aktu
notarialnego.
11. Zawarcie umowy urbanistycznej stanowi warunek uzyskania dla inwestycji
głównej lub jej części pozwolenia na budowę lub dokonania zgłoszenia.
strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 ... 20 ... 30 ... 33

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: