Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wprowadzenia do katalogu zasad planowania przestrzennego nowych wymagań, w tym dotyczącego ładu przestrzennego oraz efektywnego gospodarowania zasobami
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3896
- Data wpłynięcia: 2015-09-07
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3896
– 23 –
Dodatkowe informacje,
Projektowana regulacja nie nakłada nowych zadań na jednostki sektora finansów publicznych, w związku z tym nie
w tym wskazanie ródeł
będzie generować bezpośrednich skutków finansowych dla tego sektora.
danych i przyjętych do
Proponowane zmiany rozporządzenia mające na celu m.in. uściślenie obowiązujących przepisów rozporządzenia
obliczeń założeń
w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku
planu miejscowego umożliwią organom gminy wypełnianie ustawowych zadań związanych z zapewnieniem ładu
przestrzennego na obszarze gminy w szerszym zakresie. Zwiększenie nakładów związanych z ustaleniem warunków
zabudowy powinno zostać zrekompensowane zmniejszeniem liczby decyzji uchylanych przez organy II instancji i sądy.
Projektowane regulacje powinny też przyczynić się do zmniejszenia lub wyeliminowania konfliktów społecznych
i przestrzennych.
Przepisy projektu rozporządzenia w połączeniu z projektem ustawy stwarzają ponadto możliwość prowadzenia działań
inwestycyjnych spójnych z polityką przestrzenną gminy, nie tylko w wyniku sporządzenia planu miejscowego ale
również poprzez wydawane decyzje o warunkach zabudowy, na obszarze, na którym nie obowiązuje plan miejscowy.
7.
Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli
i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
sektor mikro-, małych
(w mln zł,
i średnich przedsiębiorstw
ceny stałe z … r.)
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym
sektor mikro-, małych
i średnich przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
Niemierzalne
Poprawa ładu przestrzennego i jakości przestrzeni.
Uzyskiwanie decyzji o warunkach zabudowy, sporządzanych zgodnie z przepisami projektu
rozporządzenia powinno przyczynić się do zmniejszenia liczby decyzji kwestionowanych
w trakcie weryfikacji w trybie administracyjnym i w postępowaniu sądowym, a tym samym
wpłynąć korzystnie na proces inwestycyjny.
Zmniejszenie skali konfliktów społecznych i przestrzennych przy zagospodarowywaniu terenów
na obszarach, na których nie obowiązuje plan miejscowy. Wyższy poziom akceptacji społecznej.
Większa przewidywalność decyzji dotyczących zagospodarowania przestrzennego co przyczyni
się do zwiększenia bezpieczeństwa inwestycyjnego – ponieważ podstawą wydania decyzji WZ
będzie analiza określonego terenu, inwestor będzie mógł z dużym prawdopodobieństwem
przewidzieć jakie inwestycje powstaną w najbliższej okolicy, a więc mieć wiedzę o faktycznej
możliwości realizacji inwestycji oraz jej pó niejszej efektywności.
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie ródeł
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
8. Zmiana obci żeń regulacyjnych (w tym obowi zków informacyjnych) wynikaj cych z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie wymaganymi przez
tak
UE (szczegóły w odwróconej tabeli zgodności).
nie
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich elektronizacji.
tak
nie
nie dotyczy
Komentarz:
Źoprecyzowanie przepisów i zwiększenie wymagań, jakim powinny odpowiadać sporządzane projekty decyzji o warunkach zabudowy zwiększy nakład
pracy konieczny do przygotowania projektu decyzji o warunkach zabudowy. W szczególnych przypadkach zasadne będzie sporządzenie dodatkowych
dokumentów uzasadniających przyjęte rozwiązania. Z drugiej jednak strony uzupełnienie przepisów w projekcie rozporządzenia, umożliwiające szersze
uwzględnianie w zagospodarowaniu na obszarze bez planu, wymogów ładu przestrzennego, w tym urbanistyki i architektury, walorów kompozycyjno-
-estetycznych, walorów krajobrazowych, a także, w szczególnych przypadkach, wymagań ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr
kultury współczesnej, wpływając na podniesienie walorów terenów planowanych do zagospodarowania stworzy możliwość przygotowywania
– 24 –
projektów decyzji przez tę grupę zawodową zgodnie ze standardami wykonywania tego zawodu i zgodnie z oczekiwaniami społecznymi, a inwestycje
określone w decyzjach o warunkach zabudowy będą mogły być faktycznie zrealizowane.
9. Wpływ na rynek pracy
Przewiduje się częściowe poszerzenie zakresu zleceń udzielanych w sektorze usług urbanistycznych, związanych z opracowywaniem analiz
zagospodarowania terenu na obszarach, na których nie obowiązuje plan miejscowy i ustalaniem na tej podstawie warunków zabudowy
i zagospodarowania terenu.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne: środowisko kulturowe
Analizy przeprowadzane w obszarze analizowanym i zakres decyzji proponowany w projekcie rozporządzenia
Omówienie wpływu
umożliwia szersze uwzględnienie uwarunkowań środowiskowych i kulturowych, w tym związanych z ochroną
zabytków i dóbr kultury współczesnej
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Planowane wejście w życie rozporządzenia – pół roku od dnia wejścia w życie ustawy
1. Zgodnie z przepisami przejściowymi projektu ustawy, dotychczasowe rozporządzenie w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej
zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zachowuje moc przez
18 miesięcy od dnia wejścia w życie projektu ustawy.
2. Zgodnie z przepisami przejściowym projektu ustawy decyzje o warunkach zabudowy pozostające w obrocie prawnym będą ważne przez dwa lata
od dnia wejścia w życie przepisów ustawy. Po upływie tego okresu, decyzje wydane na podstawie obowiązującego obecnie rozporządzenia
wygasną.
3. Ustawa przewiduje 6 miesięczny okres vacatio legis, przy czym przepisy dotyczące decyzji o warunkach zabudowy wejdą w życie po upływie
12 miesięcy od dnia ogłoszenia, tym samym obowiązujące rozporządzenie zostanie de facto utrzymane w mocy przez 6 miesięcy od dnia
zmiany przepisu upoważniającego, a więc wydawanie decyzji na podstawie projektu rozporządzenia rozpocznie się najpó niej po upływie
18 miesięcy od dnia wejścia w życie projektu ustawy i jednocześnie 6 miesięcy po wejściu w życie przepisów dotyczących decyzji
o warunkach zabudowy, i będzie dotyczyć spraw wszczętych po tym dniu.
12. W jaki sposób i kiedy nast pi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostan zastosowane?
Planuje się, iż najpó niej po 3 latach od dnia wejścia w życie rozporządzenia dokonane zostaną badania obejmujące wpływ regulacji na:
1)
powierzchnię terenów obejmowanych decyzją o warunkach zabudowy;
2)
koszt sporządzenia projektu decyzji o warunkach zabudowy;
3)
liczbę wydanych decyzji o warunkach zabudowy, w tym odsetek decyzji odmownych;
4)
liczbę decyzji o warunkach zabudowy (pozytywnych), które były przedmiotem odwołania.
13. Zał czniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.
03/08/KC
Dodatkowe informacje,
Projektowana regulacja nie nakłada nowych zadań na jednostki sektora finansów publicznych, w związku z tym nie
w tym wskazanie ródeł
będzie generować bezpośrednich skutków finansowych dla tego sektora.
danych i przyjętych do
Proponowane zmiany rozporządzenia mające na celu m.in. uściślenie obowiązujących przepisów rozporządzenia
obliczeń założeń
w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku
planu miejscowego umożliwią organom gminy wypełnianie ustawowych zadań związanych z zapewnieniem ładu
przestrzennego na obszarze gminy w szerszym zakresie. Zwiększenie nakładów związanych z ustaleniem warunków
zabudowy powinno zostać zrekompensowane zmniejszeniem liczby decyzji uchylanych przez organy II instancji i sądy.
Projektowane regulacje powinny też przyczynić się do zmniejszenia lub wyeliminowania konfliktów społecznych
i przestrzennych.
Przepisy projektu rozporządzenia w połączeniu z projektem ustawy stwarzają ponadto możliwość prowadzenia działań
inwestycyjnych spójnych z polityką przestrzenną gminy, nie tylko w wyniku sporządzenia planu miejscowego ale
również poprzez wydawane decyzje o warunkach zabudowy, na obszarze, na którym nie obowiązuje plan miejscowy.
7.
Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli
i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
sektor mikro-, małych
(w mln zł,
i średnich przedsiębiorstw
ceny stałe z … r.)
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym
sektor mikro-, małych
i średnich przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
Niemierzalne
Poprawa ładu przestrzennego i jakości przestrzeni.
Uzyskiwanie decyzji o warunkach zabudowy, sporządzanych zgodnie z przepisami projektu
rozporządzenia powinno przyczynić się do zmniejszenia liczby decyzji kwestionowanych
w trakcie weryfikacji w trybie administracyjnym i w postępowaniu sądowym, a tym samym
wpłynąć korzystnie na proces inwestycyjny.
Zmniejszenie skali konfliktów społecznych i przestrzennych przy zagospodarowywaniu terenów
na obszarach, na których nie obowiązuje plan miejscowy. Wyższy poziom akceptacji społecznej.
Większa przewidywalność decyzji dotyczących zagospodarowania przestrzennego co przyczyni
się do zwiększenia bezpieczeństwa inwestycyjnego – ponieważ podstawą wydania decyzji WZ
będzie analiza określonego terenu, inwestor będzie mógł z dużym prawdopodobieństwem
przewidzieć jakie inwestycje powstaną w najbliższej okolicy, a więc mieć wiedzę o faktycznej
możliwości realizacji inwestycji oraz jej pó niejszej efektywności.
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie ródeł
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
8. Zmiana obci żeń regulacyjnych (w tym obowi zków informacyjnych) wynikaj cych z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie wymaganymi przez
tak
UE (szczegóły w odwróconej tabeli zgodności).
nie
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich elektronizacji.
tak
nie
nie dotyczy
Komentarz:
Źoprecyzowanie przepisów i zwiększenie wymagań, jakim powinny odpowiadać sporządzane projekty decyzji o warunkach zabudowy zwiększy nakład
pracy konieczny do przygotowania projektu decyzji o warunkach zabudowy. W szczególnych przypadkach zasadne będzie sporządzenie dodatkowych
dokumentów uzasadniających przyjęte rozwiązania. Z drugiej jednak strony uzupełnienie przepisów w projekcie rozporządzenia, umożliwiające szersze
uwzględnianie w zagospodarowaniu na obszarze bez planu, wymogów ładu przestrzennego, w tym urbanistyki i architektury, walorów kompozycyjno-
-estetycznych, walorów krajobrazowych, a także, w szczególnych przypadkach, wymagań ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr
kultury współczesnej, wpływając na podniesienie walorów terenów planowanych do zagospodarowania stworzy możliwość przygotowywania
– 24 –
projektów decyzji przez tę grupę zawodową zgodnie ze standardami wykonywania tego zawodu i zgodnie z oczekiwaniami społecznymi, a inwestycje
określone w decyzjach o warunkach zabudowy będą mogły być faktycznie zrealizowane.
9. Wpływ na rynek pracy
Przewiduje się częściowe poszerzenie zakresu zleceń udzielanych w sektorze usług urbanistycznych, związanych z opracowywaniem analiz
zagospodarowania terenu na obszarach, na których nie obowiązuje plan miejscowy i ustalaniem na tej podstawie warunków zabudowy
i zagospodarowania terenu.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne: środowisko kulturowe
Analizy przeprowadzane w obszarze analizowanym i zakres decyzji proponowany w projekcie rozporządzenia
Omówienie wpływu
umożliwia szersze uwzględnienie uwarunkowań środowiskowych i kulturowych, w tym związanych z ochroną
zabytków i dóbr kultury współczesnej
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Planowane wejście w życie rozporządzenia – pół roku od dnia wejścia w życie ustawy
1. Zgodnie z przepisami przejściowymi projektu ustawy, dotychczasowe rozporządzenie w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej
zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zachowuje moc przez
18 miesięcy od dnia wejścia w życie projektu ustawy.
2. Zgodnie z przepisami przejściowym projektu ustawy decyzje o warunkach zabudowy pozostające w obrocie prawnym będą ważne przez dwa lata
od dnia wejścia w życie przepisów ustawy. Po upływie tego okresu, decyzje wydane na podstawie obowiązującego obecnie rozporządzenia
wygasną.
3. Ustawa przewiduje 6 miesięczny okres vacatio legis, przy czym przepisy dotyczące decyzji o warunkach zabudowy wejdą w życie po upływie
12 miesięcy od dnia ogłoszenia, tym samym obowiązujące rozporządzenie zostanie de facto utrzymane w mocy przez 6 miesięcy od dnia
zmiany przepisu upoważniającego, a więc wydawanie decyzji na podstawie projektu rozporządzenia rozpocznie się najpó niej po upływie
18 miesięcy od dnia wejścia w życie projektu ustawy i jednocześnie 6 miesięcy po wejściu w życie przepisów dotyczących decyzji
o warunkach zabudowy, i będzie dotyczyć spraw wszczętych po tym dniu.
12. W jaki sposób i kiedy nast pi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostan zastosowane?
Planuje się, iż najpó niej po 3 latach od dnia wejścia w życie rozporządzenia dokonane zostaną badania obejmujące wpływ regulacji na:
1)
powierzchnię terenów obejmowanych decyzją o warunkach zabudowy;
2)
koszt sporządzenia projektu decyzji o warunkach zabudowy;
3)
liczbę wydanych decyzji o warunkach zabudowy, w tym odsetek decyzji odmownych;
4)
liczbę decyzji o warunkach zabudowy (pozytywnych), które były przedmiotem odwołania.
13. Zał czniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.
03/08/KC
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3896
› Pobierz plik