Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wprowadzenia do katalogu zasad planowania przestrzennego nowych wymagań, w tym dotyczącego ładu przestrzennego oraz efektywnego gospodarowania zasobami
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3896
- Data wpłynięcia: 2015-09-07
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3896
Prawo ochrony środowiska, skutki te będą mniejsze niż przy ustalaniu stref ochronnych w planie
miejscowym (choćby z uwagi na fakt, iż roszczenie odszkodowawcze powstałe na skutek
uchwalenia planu miejscowego przedawnia się po 10 latach, a wejścia w życie rozporządzenia po
2 latach).
Ocena wpływu projektowanych regulacji w tym zakresie będzie więc dokonana zgodnie z pkt 12
OSR najpóźniej po 3 latach od dnia wejścia w życie ustawy.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
sektor mikro-, małych i
(w mln zł,
średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z … r.)
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
(dodaj/usuń)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym
sektor mikro-, małych i
średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
(dodaj/usuń)
Niemierzalne
Poprawa ładu przestrzennego i jakości przestrzeni.
Poprawa bezpieczeństwa prawnego (lokalizacyjnego) – termin ważności decyzji o
warunkach zabudowy niweluje skutki wystąpienia zmian zagospodarowania terenów
sąsiadujących z terenem objętym decyzją o warunkach zabudowy lub ich statusu
prawnego.
Ograniczenie suburbanizacji może przyczynić się do poprawy warunków życia
mieszkańców. Może polepszyć się dostęp do ośrodków kultury, kin, szkół, przychodni,
publicznych przestrzeni, punktów usługowych. Efekty te powinny mieć pozytywny
wpływ na rodziny oraz gospodarstwa domowe.
Ograniczenie czasu spędzanego na dojazdach.
Ochrona bezpieczeństwa inwestorów na tzw. terenach zalewowych.
Wyższy poziom satysfakcji z rozwiązań przyjętych w aktach planistycznych
wynikający z szerszego uczestniczenia w procedurze sporządzania tych aktów oraz
zwiększenie zaufania obywateli do administracji publicznej.
W odniesieniu do przedsiębiorców – korzystniejszy tryb realizacji inwestycji w
zakresie samodzielnych torowisk tramwajowych, ciągów pieszych i dróg
rowerowych, uznanych za drogi publiczne – w trybie specustawy drogowej.
Znaczące podniesienie efektywności ochrony terenów zamkniętych – szybka
procedura niezależna od organów gminy.
Dodatkowe informacje,
Przedsiębiorcy i obywatele: możliwy wzrost cen nieruchomości na terenach zurbanizowanych,
w tym wskazanie
spełniających nowe kryteria wydawania decyzji o warunkach zabudowy oraz niepokrytych planami max. do
źródeł danych i
poziomu cen gruntów budowlanych w planach miejscowych – oddziaływanie zależeć będzie od wielkości
przyjętych do obliczeń terenów przeznaczonych na cele inwestycyjne w obowiązujących planach miejscowych oraz od
założeń
decyzji gminy odnośnie przeznaczenia w planach miejscowych nowych terenów pod budownictwo.
Przeniesienie działalności usługowej do centrów miast powinno sprzyjać przedsiębiorczości przez
zwiększenie dostępności usług oraz łatwiejszej komunikacji.
W związku z przesunięciem strumienia inwestycji na tereny objęte planami miejscowymi, inwestorzy
zrealizują inwestycje w krótszym czasie w związku z brakiem dodatkowego postępowania lokalizacyjnego.
Natomiast w przypadku realizacji inwestycji na podstawie decyzji o warunkach zabudowy – konieczność
przedstawienia stanowiska przez radę gminy zgodności wniosku o warunki zabudowy ze studium – może
wydłużyć proces, jednakże będzie to dotyczyło jedynie wniosków niezgodnych z polityką przestrzenną
gminy.
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
79
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
Projekt wprowadza zarówno rozwiązania zmniejszające, jak i zwiększające obciążenia regulacyjne:
− poszerzenie partycypacji społecznej przed sporządzeniem projektu studium i planu miejscowego (wydłużenie tego etapu
procesu, liczby dokumentów) – w efekcie prawdopodobieństwo zmniejszenia obciążeń na kolejnych etapach prac;
− uwzględnienie nowych zasad w planowaniu w trakcie prac nad projektem aktu planistycznego;
− możliwość równoczesnego sporządzania zmiany studium i planu miejscowego (skrócenie procedur, zmniejszenie liczby
dokumentów);
− doprecyzowanie przepisów w zakresie określenia stron postępowania – usprawnienie procesu uzgadniania aktów planistycznych
(eliminacja zbędnych obciążeń, skrócenie procesu).
Przewiduje się zwiększenie obciążeń pracowników w związku z koniecznością opiniowania wniosków o wydanie decyzji o
warunkach zabudowy ze studium. Opiniowanie odbywać się będzie w ramach posiedzeń rady gminy, nie będzie to generować
dodatkowych kosztów dla gmin, będzie także dotyczyć wyłącznie wniosków niespójnych z polityką przestrzenną gminy.
Ponadto przewiduje się zwiększenie obciążeń pracowników w związku ze spodziewaną – okresowo – zwiększoną liczbą wniosków
o wydanie decyzji o wz – przed wejściem w życie ustawy. W dłuższym okresie przewiduje się mniejsze obciążenie pracowników
związane z wydawaniem decyzji o wz oraz związanych z procedurami odszkodowawczymi (ograniczenie roszczeń
odszkodowawczych do rzeczywistej szkody, możliwość odstąpienia od ustalania odszkodowania w określonych przypadkach).
9. Wpływ na rynek pracy
Proponowane regulacje mające na celu koncentracje zabudowy na obszarach zurbanizowanych, w sposób pośredni wpłyną na
funkcjonowanie rynku pracy przez m.in. mniejsze straty czasu na dojazdy do pracy.
Możliwy wzrost zatrudnienia na rynku usług budowlanych w przypadku kompleksowej realizacji inwestycji (wraz z infrastrukturą
techniczną) w przypadku sporządzenia planu miejscowego na podstawie art. 20a.
Przewiduje się także wzrost zatrudnienia w sektorze usług planistycznych (urbanistycznych), związanych ze sporządzaniem planów
miejscowych oraz aktualizacją studiów gminnych.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
– ograniczenie niekontrolowanej suburbanizacji pozytywnie wpłynie na warunki funkcjonowania
środowiska naturalnego,
Omówienie wpływu
– wprowadzenie w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym zasady niskoemisyjności wpłynie na
poprawę jakości środowiska miejskiego,
– wprowadzenie zasad planowania uniwersalnego w odniesieniu do zagospodarowania przestrzennego
wpłynie na poprawę dostępności środowiska zabudowanego dla osób niepełnosprawnych.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
1. Niedostateczne uwzględnianie w zagospodarowaniu przestrzennym zasad ładu przestrzennego, chaos przestrzenny na terenach
podmiejskich – częściowa poprawa po 2 latach od dnia wejścia w życie ustawy w związku z wygaśnięciem decyzji o wz, dalsza
poprawa w dłuższej perspektywie czasowej w miarę wdrażania nowych zasad w planowaniu – proces wieloletni.
2. Rozpraszanie zabudowy i nieracjonalne gospodarowanie przestrzenią, ekspansja zabudowy na tereny wiejskie –
transportochłonność, wysokie koszty funkcjonowania transportu publicznego, destrukcja systemów przyrodniczych – częściowa
poprawa po 2 latach od dnia wejścia w życie ustawy w związku z wygaśnięciem decyzji o wz, dalsza poprawa w dłuższej
perspektywie czasowej w miarę wdrażania nowych zasad w planowaniu – proces wieloletni.
3. Przeszacowany bilans potrzeb terenowych pod rozwój budownictwa mieszkaniowego w aktach planistycznych gminy i niska
jakość planowania – poprawa w dłuższej perspektywie czasowej w miarę wdrażania nowych zasad w planowaniu – proces
wieloletni.
4. Brak wymogu zgodności sposobu zagospodarowania terenu na obszarach bez planu miejscowego z polityką przestrzenną gminy
80
określoną w studium – w odniesieniu do decyzji wydanych przed dniem wejścia w życie ustawy – efekt po 2 latach, w
pozostałych przypadkach z dniem wejścia w życie ustawy.
5. Wysokie koszty odszkodowań wypłacanych przez gminy, wpływające na ograniczenia w sporządzaniu planów miejscowych – w
odniesieniu do nowych postępowań zmiana od dnia wejścia w życie ustawy.
6. Wysokie koszty realizacji infrastruktury technicznej i narastanie deficytu finansów gmin – proces wieloletni związany z
wdrożeniem zasady koncentracji zabudowy i eliminacji jej rozpraszania, przebieg tego procesu i jego efekty w znacznym stopniu
zależą od decyzji organów gminy.
7. Niedostateczne wyposażenie w podstawowe usługi i infrastrukturę techniczną (w szczególności terenów przeznaczonych pod
nową zabudowę mieszkaniową) – proces wieloletni uzależniony od zmian w dokumentach planistycznych gminy, sytuacji
finansowej gminy, w tym poziomu uzyskiwanych dochodów.
8. Konflikty przestrzenne i społeczne, związane z lokalizowaniem niektórych rodzajów inwestycji na podstawie decyzji o wz – w
odniesieniu do nowych postępowań zmiana od dnia wejścia w życie ustawy.
9. Niedostatecznie jasne, niektóre z przepisów ustawy, budzące rozbieżności w doktrynie i orzecznictwie – poprawa od dnia
wejścia w życie ustawy.
10. Brak jednoznaczności niektórych przepisów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym i związane z tym
rozbieżności wykładni tych przepisów w orzecznictwie sądowym i w procesie stosowania prawa przez organy administracji
publicznej, w tym związane z wyrokiem TK (Dz. U. z 2008 r. Nr 123, poz. 803) – poprawa od dnia wejścia w życie ustawy.
11. Zabudowa powstająca na tzw. terenach zalewowych – w odniesieniu do decyzji o warunkach zabudowy efekt po 2 latach –
wyrugowane z systemu prawnego zostaną decyzje o wz, które zostały wydane przed wejściem w życie przepisów dotyczących
obowiązku uzgadniania decyzji z RZGW.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Planuje się, iż najpóźniej po 3 latach od dnia wejścia w życie ustawy dokonane zostaną badania obejmujące wpływ regulacji na:
1) powierzchnię terenów przeznaczonych w studiach oraz planach miejscowych pod zabudowę mieszkaniową, liczba dokonanych na
podstawie przeprowadzonych analiz demograficznych aktualizacji dokumentów planistycznych;
2) liczbę oraz wartość wypłaconych odszkodowań w związku z aktualizacją, uchwaleniem planu miejscowego;
3) koszt 1 m2 wykupu gruntów pod autostrady, drogi ekspresowe, drogi gminne;
4) ceny nieruchomości rolnych, w tym z możliwością zabudowy w oparciu o decyzje o wz i budowlanych (tj. przeznaczonych w
planie miejscowym pod zabudowę);
5) liczbę wydanych decyzji o wz, w tym odsetek decyzji odmownych;
6) średnią wielkość powierzchni obszaru, na którą wydawana będzie decyzja o wz;
7) odsetek pozwoleń na budowę wydanych na podstawie decyzji o wz, w tym na obszarze zurbanizowanym;
8) liczbę i koszty aktualizacji planów miejscowych i studiów;
9) koszty sporządzania nowych planów miejscowych;
10) liczbę oraz koszty przeprowadzonych analiz demograficznych i prognoz finansowych;
11) liczbę planów miejscowych, powierzchnia objęta planami miejscowymi, w tym przeznaczona pod zabudowę mieszkaniową
jednorodzinną, wielorodzinną, średnia/przeciętna powierzchnia obszaru objętego planem miejscowym;
12) powierzchnię terenów w planach miejscowych, dla których określono inne przeznaczenie, lub sposób zagospodarowania niż rolny
lub leśny;
13) koszty będące konsekwencją uchwalenia planów miejscowych, tj. koszty wykupu gruntów i realizacji infrastruktury technicznej i
społecznej – przykładowo w kilku gminach;
14) liczbę planów miejscowych, zawierających ustalenia w zakresie scalenia i podziału nieruchomości.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Załącznik nr 1: Klembów, przykład terenów wymagających procedury scalenia i podziału.
Załącznik nr 2: Klembów, przykład przeznaczenia w aktach planistycznych gminy zbyt dużej liczby terenów pod urbanizację.
Załącznik nr 3: Góra Kalwaria, przykład rozproszenia zabudowy.
81
Projekt
ROZPORZ ŹZźNIź
MINISTRA INFRASTRUKTURY i ROZWOJU
z dnia
w sprawie sposobu ustalania wymagań dotycz cych nowej zabudowy
i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego
Na podstawie art. 61 ust. 6 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu
i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2015 r. poz. 199 i 443) zarządza się, co
następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa formularz decyzji o warunkach zabudowy oraz sposób
ustalania w decyzji o warunkach zabudowy wymagań dotyczących nowej zabudowy
i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego, w tym wymagania dotyczące ustalania:
1) wielkości i sposób wyznaczania obszaru analizowanego;
2) funkcji terenu lub funkcji zabudowy;
3) linii zabudowy;
4) szerokości elewacji frontowej;
5) wysokości górnej krawędzi elewacji frontowej, jej gzymsu lub attyki oraz maksymalnej
wysokości obiektów budowlanych;
6) geometrii dachu (kąta nachylenia, wysokości kalenicy i układu połaci dachowych);
7) parametrów, cech i wska ników kształtowania zabudowy, w tym gabarytów i formy
architektonicznej obiektów budowlanych oraz intensywności zabudowy terenu;
8) parametrów, cech i wska ników zagospodarowania terenu, w tym intensywności
wykorzystania terenu i powierzchni biologicznie czynnej;
9) liczby miejsc parkingowych;
10) warunków zagospodarowania w zakresie komunikacji pieszej i rowerowej.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) „ustawie” – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu
i zagospodarowaniu przestrzennym;
– 2 –
2) „decyzji” – należy przez to rozumieć decyzję o warunkach zabudowy;
3) „działce sąsiedniej” – należy przez to rozumieć działkę ewidencyjną graniczącą
z działką inwestycyjną i przylegającą do tej samej drogi publicznej;
4) „istniejącej funkcji zabudowy i zagospodarowania terenu” – należy przez to rozumieć
zgodny z przepisami odrębnymi sposób użytkowania istniejących obiektów
budowlanych oraz istniejący w obszarze analizowanym sposób użytkowania
i zagospodarowania terenu;
5) „funkcji planowanej zabudowy” – należy przez to rozumieć ustaloną na podstawie
przepisów rozporządzenia dopuszczalną funkcję obiektów, których lokalizacja może
nastąpić na działce inwestycyjnej;
6) „planowanej funkcji terenu” – należy przez to rozumieć ustaloną na podstawie przepisów
rozporządzenia dopuszczalną funkcję terenu obejmującego działkę inwestycyjną;
7) „linii zabudowy obowiązującej” – należy przez to rozumieć wyznaczoną na załączniku
graficznym do decyzji linię, określającą obowiązujące usytuowanie elewacji budynku
lub obiektu budowlanego;
8) „linii zabudowy nieprzekraczalnej” – należy przez to rozumieć wyznaczoną na
załączniku graficznym do decyzji linię, określającą nieprzekraczalne granice lokalizacji
budynku lub usytuowania obiektu budowlanego;
9) „wska niku intensywności wykorzystania terenu” – należy przez to rozumieć iloraz
sumy powierzchni zabudowy wszystkich obiektów budowlanych zlokalizowanych na
każdej z działek ewidencyjnych znajdujących się w obszarze analizowanym lub
budynków planowanych na terenie działki inwestycyjnej, odpowiednio do powierzchni
działki ewidencyjnej lub działki inwestycyjnej, wyrażony w procentach;
10) „wska niku intensywności zabudowy” – należy przez to rozumieć iloraz łącznej
powierzchni kondygnacji nadziemnych, liczonej po zewnętrznym obrysie budynków, na
każdej z działek ewidencyjnych znajdujących się w obszarze analizowanym lub
budynków planowanych na terenie działki inwestycyjnej, odpowiednio do powierzchni
działki ewidencyjnej lub jej części, znajdującej się w obszarze analizowanym lub działki
inwestycyjnej, wyrażony w procentach;
11) „wska niku powierzchni biologicznie czynnej terenu” – należy przez to rozumieć
stosunek gruntu rodzimego pokrytego roślinnością lub wodą na każdej z działek
ewidencyjnych znajdujących się w obszarze analizowanym lub na terenie działki
inwestycyjnej, odpowiednio do powierzchni działki ewidencyjnej lub działki
inwestycyjnej, wyrażony w procentach;
miejscowym (choćby z uwagi na fakt, iż roszczenie odszkodowawcze powstałe na skutek
uchwalenia planu miejscowego przedawnia się po 10 latach, a wejścia w życie rozporządzenia po
2 latach).
Ocena wpływu projektowanych regulacji w tym zakresie będzie więc dokonana zgodnie z pkt 12
OSR najpóźniej po 3 latach od dnia wejścia w życie ustawy.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
sektor mikro-, małych i
(w mln zł,
średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z … r.)
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
(dodaj/usuń)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym
sektor mikro-, małych i
średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
(dodaj/usuń)
Niemierzalne
Poprawa ładu przestrzennego i jakości przestrzeni.
Poprawa bezpieczeństwa prawnego (lokalizacyjnego) – termin ważności decyzji o
warunkach zabudowy niweluje skutki wystąpienia zmian zagospodarowania terenów
sąsiadujących z terenem objętym decyzją o warunkach zabudowy lub ich statusu
prawnego.
Ograniczenie suburbanizacji może przyczynić się do poprawy warunków życia
mieszkańców. Może polepszyć się dostęp do ośrodków kultury, kin, szkół, przychodni,
publicznych przestrzeni, punktów usługowych. Efekty te powinny mieć pozytywny
wpływ na rodziny oraz gospodarstwa domowe.
Ograniczenie czasu spędzanego na dojazdach.
Ochrona bezpieczeństwa inwestorów na tzw. terenach zalewowych.
Wyższy poziom satysfakcji z rozwiązań przyjętych w aktach planistycznych
wynikający z szerszego uczestniczenia w procedurze sporządzania tych aktów oraz
zwiększenie zaufania obywateli do administracji publicznej.
W odniesieniu do przedsiębiorców – korzystniejszy tryb realizacji inwestycji w
zakresie samodzielnych torowisk tramwajowych, ciągów pieszych i dróg
rowerowych, uznanych za drogi publiczne – w trybie specustawy drogowej.
Znaczące podniesienie efektywności ochrony terenów zamkniętych – szybka
procedura niezależna od organów gminy.
Dodatkowe informacje,
Przedsiębiorcy i obywatele: możliwy wzrost cen nieruchomości na terenach zurbanizowanych,
w tym wskazanie
spełniających nowe kryteria wydawania decyzji o warunkach zabudowy oraz niepokrytych planami max. do
źródeł danych i
poziomu cen gruntów budowlanych w planach miejscowych – oddziaływanie zależeć będzie od wielkości
przyjętych do obliczeń terenów przeznaczonych na cele inwestycyjne w obowiązujących planach miejscowych oraz od
założeń
decyzji gminy odnośnie przeznaczenia w planach miejscowych nowych terenów pod budownictwo.
Przeniesienie działalności usługowej do centrów miast powinno sprzyjać przedsiębiorczości przez
zwiększenie dostępności usług oraz łatwiejszej komunikacji.
W związku z przesunięciem strumienia inwestycji na tereny objęte planami miejscowymi, inwestorzy
zrealizują inwestycje w krótszym czasie w związku z brakiem dodatkowego postępowania lokalizacyjnego.
Natomiast w przypadku realizacji inwestycji na podstawie decyzji o warunkach zabudowy – konieczność
przedstawienia stanowiska przez radę gminy zgodności wniosku o warunki zabudowy ze studium – może
wydłużyć proces, jednakże będzie to dotyczyło jedynie wniosków niezgodnych z polityką przestrzenną
gminy.
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
79
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
Projekt wprowadza zarówno rozwiązania zmniejszające, jak i zwiększające obciążenia regulacyjne:
− poszerzenie partycypacji społecznej przed sporządzeniem projektu studium i planu miejscowego (wydłużenie tego etapu
procesu, liczby dokumentów) – w efekcie prawdopodobieństwo zmniejszenia obciążeń na kolejnych etapach prac;
− uwzględnienie nowych zasad w planowaniu w trakcie prac nad projektem aktu planistycznego;
− możliwość równoczesnego sporządzania zmiany studium i planu miejscowego (skrócenie procedur, zmniejszenie liczby
dokumentów);
− doprecyzowanie przepisów w zakresie określenia stron postępowania – usprawnienie procesu uzgadniania aktów planistycznych
(eliminacja zbędnych obciążeń, skrócenie procesu).
Przewiduje się zwiększenie obciążeń pracowników w związku z koniecznością opiniowania wniosków o wydanie decyzji o
warunkach zabudowy ze studium. Opiniowanie odbywać się będzie w ramach posiedzeń rady gminy, nie będzie to generować
dodatkowych kosztów dla gmin, będzie także dotyczyć wyłącznie wniosków niespójnych z polityką przestrzenną gminy.
Ponadto przewiduje się zwiększenie obciążeń pracowników w związku ze spodziewaną – okresowo – zwiększoną liczbą wniosków
o wydanie decyzji o wz – przed wejściem w życie ustawy. W dłuższym okresie przewiduje się mniejsze obciążenie pracowników
związane z wydawaniem decyzji o wz oraz związanych z procedurami odszkodowawczymi (ograniczenie roszczeń
odszkodowawczych do rzeczywistej szkody, możliwość odstąpienia od ustalania odszkodowania w określonych przypadkach).
9. Wpływ na rynek pracy
Proponowane regulacje mające na celu koncentracje zabudowy na obszarach zurbanizowanych, w sposób pośredni wpłyną na
funkcjonowanie rynku pracy przez m.in. mniejsze straty czasu na dojazdy do pracy.
Możliwy wzrost zatrudnienia na rynku usług budowlanych w przypadku kompleksowej realizacji inwestycji (wraz z infrastrukturą
techniczną) w przypadku sporządzenia planu miejscowego na podstawie art. 20a.
Przewiduje się także wzrost zatrudnienia w sektorze usług planistycznych (urbanistycznych), związanych ze sporządzaniem planów
miejscowych oraz aktualizacją studiów gminnych.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
– ograniczenie niekontrolowanej suburbanizacji pozytywnie wpłynie na warunki funkcjonowania
środowiska naturalnego,
Omówienie wpływu
– wprowadzenie w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym zasady niskoemisyjności wpłynie na
poprawę jakości środowiska miejskiego,
– wprowadzenie zasad planowania uniwersalnego w odniesieniu do zagospodarowania przestrzennego
wpłynie na poprawę dostępności środowiska zabudowanego dla osób niepełnosprawnych.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
1. Niedostateczne uwzględnianie w zagospodarowaniu przestrzennym zasad ładu przestrzennego, chaos przestrzenny na terenach
podmiejskich – częściowa poprawa po 2 latach od dnia wejścia w życie ustawy w związku z wygaśnięciem decyzji o wz, dalsza
poprawa w dłuższej perspektywie czasowej w miarę wdrażania nowych zasad w planowaniu – proces wieloletni.
2. Rozpraszanie zabudowy i nieracjonalne gospodarowanie przestrzenią, ekspansja zabudowy na tereny wiejskie –
transportochłonność, wysokie koszty funkcjonowania transportu publicznego, destrukcja systemów przyrodniczych – częściowa
poprawa po 2 latach od dnia wejścia w życie ustawy w związku z wygaśnięciem decyzji o wz, dalsza poprawa w dłuższej
perspektywie czasowej w miarę wdrażania nowych zasad w planowaniu – proces wieloletni.
3. Przeszacowany bilans potrzeb terenowych pod rozwój budownictwa mieszkaniowego w aktach planistycznych gminy i niska
jakość planowania – poprawa w dłuższej perspektywie czasowej w miarę wdrażania nowych zasad w planowaniu – proces
wieloletni.
4. Brak wymogu zgodności sposobu zagospodarowania terenu na obszarach bez planu miejscowego z polityką przestrzenną gminy
80
określoną w studium – w odniesieniu do decyzji wydanych przed dniem wejścia w życie ustawy – efekt po 2 latach, w
pozostałych przypadkach z dniem wejścia w życie ustawy.
5. Wysokie koszty odszkodowań wypłacanych przez gminy, wpływające na ograniczenia w sporządzaniu planów miejscowych – w
odniesieniu do nowych postępowań zmiana od dnia wejścia w życie ustawy.
6. Wysokie koszty realizacji infrastruktury technicznej i narastanie deficytu finansów gmin – proces wieloletni związany z
wdrożeniem zasady koncentracji zabudowy i eliminacji jej rozpraszania, przebieg tego procesu i jego efekty w znacznym stopniu
zależą od decyzji organów gminy.
7. Niedostateczne wyposażenie w podstawowe usługi i infrastrukturę techniczną (w szczególności terenów przeznaczonych pod
nową zabudowę mieszkaniową) – proces wieloletni uzależniony od zmian w dokumentach planistycznych gminy, sytuacji
finansowej gminy, w tym poziomu uzyskiwanych dochodów.
8. Konflikty przestrzenne i społeczne, związane z lokalizowaniem niektórych rodzajów inwestycji na podstawie decyzji o wz – w
odniesieniu do nowych postępowań zmiana od dnia wejścia w życie ustawy.
9. Niedostatecznie jasne, niektóre z przepisów ustawy, budzące rozbieżności w doktrynie i orzecznictwie – poprawa od dnia
wejścia w życie ustawy.
10. Brak jednoznaczności niektórych przepisów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym i związane z tym
rozbieżności wykładni tych przepisów w orzecznictwie sądowym i w procesie stosowania prawa przez organy administracji
publicznej, w tym związane z wyrokiem TK (Dz. U. z 2008 r. Nr 123, poz. 803) – poprawa od dnia wejścia w życie ustawy.
11. Zabudowa powstająca na tzw. terenach zalewowych – w odniesieniu do decyzji o warunkach zabudowy efekt po 2 latach –
wyrugowane z systemu prawnego zostaną decyzje o wz, które zostały wydane przed wejściem w życie przepisów dotyczących
obowiązku uzgadniania decyzji z RZGW.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Planuje się, iż najpóźniej po 3 latach od dnia wejścia w życie ustawy dokonane zostaną badania obejmujące wpływ regulacji na:
1) powierzchnię terenów przeznaczonych w studiach oraz planach miejscowych pod zabudowę mieszkaniową, liczba dokonanych na
podstawie przeprowadzonych analiz demograficznych aktualizacji dokumentów planistycznych;
2) liczbę oraz wartość wypłaconych odszkodowań w związku z aktualizacją, uchwaleniem planu miejscowego;
3) koszt 1 m2 wykupu gruntów pod autostrady, drogi ekspresowe, drogi gminne;
4) ceny nieruchomości rolnych, w tym z możliwością zabudowy w oparciu o decyzje o wz i budowlanych (tj. przeznaczonych w
planie miejscowym pod zabudowę);
5) liczbę wydanych decyzji o wz, w tym odsetek decyzji odmownych;
6) średnią wielkość powierzchni obszaru, na którą wydawana będzie decyzja o wz;
7) odsetek pozwoleń na budowę wydanych na podstawie decyzji o wz, w tym na obszarze zurbanizowanym;
8) liczbę i koszty aktualizacji planów miejscowych i studiów;
9) koszty sporządzania nowych planów miejscowych;
10) liczbę oraz koszty przeprowadzonych analiz demograficznych i prognoz finansowych;
11) liczbę planów miejscowych, powierzchnia objęta planami miejscowymi, w tym przeznaczona pod zabudowę mieszkaniową
jednorodzinną, wielorodzinną, średnia/przeciętna powierzchnia obszaru objętego planem miejscowym;
12) powierzchnię terenów w planach miejscowych, dla których określono inne przeznaczenie, lub sposób zagospodarowania niż rolny
lub leśny;
13) koszty będące konsekwencją uchwalenia planów miejscowych, tj. koszty wykupu gruntów i realizacji infrastruktury technicznej i
społecznej – przykładowo w kilku gminach;
14) liczbę planów miejscowych, zawierających ustalenia w zakresie scalenia i podziału nieruchomości.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Załącznik nr 1: Klembów, przykład terenów wymagających procedury scalenia i podziału.
Załącznik nr 2: Klembów, przykład przeznaczenia w aktach planistycznych gminy zbyt dużej liczby terenów pod urbanizację.
Załącznik nr 3: Góra Kalwaria, przykład rozproszenia zabudowy.
81
Projekt
ROZPORZ ŹZźNIź
MINISTRA INFRASTRUKTURY i ROZWOJU
z dnia
w sprawie sposobu ustalania wymagań dotycz cych nowej zabudowy
i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego
Na podstawie art. 61 ust. 6 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu
i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2015 r. poz. 199 i 443) zarządza się, co
następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa formularz decyzji o warunkach zabudowy oraz sposób
ustalania w decyzji o warunkach zabudowy wymagań dotyczących nowej zabudowy
i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego, w tym wymagania dotyczące ustalania:
1) wielkości i sposób wyznaczania obszaru analizowanego;
2) funkcji terenu lub funkcji zabudowy;
3) linii zabudowy;
4) szerokości elewacji frontowej;
5) wysokości górnej krawędzi elewacji frontowej, jej gzymsu lub attyki oraz maksymalnej
wysokości obiektów budowlanych;
6) geometrii dachu (kąta nachylenia, wysokości kalenicy i układu połaci dachowych);
7) parametrów, cech i wska ników kształtowania zabudowy, w tym gabarytów i formy
architektonicznej obiektów budowlanych oraz intensywności zabudowy terenu;
8) parametrów, cech i wska ników zagospodarowania terenu, w tym intensywności
wykorzystania terenu i powierzchni biologicznie czynnej;
9) liczby miejsc parkingowych;
10) warunków zagospodarowania w zakresie komunikacji pieszej i rowerowej.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) „ustawie” – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu
i zagospodarowaniu przestrzennym;
– 2 –
2) „decyzji” – należy przez to rozumieć decyzję o warunkach zabudowy;
3) „działce sąsiedniej” – należy przez to rozumieć działkę ewidencyjną graniczącą
z działką inwestycyjną i przylegającą do tej samej drogi publicznej;
4) „istniejącej funkcji zabudowy i zagospodarowania terenu” – należy przez to rozumieć
zgodny z przepisami odrębnymi sposób użytkowania istniejących obiektów
budowlanych oraz istniejący w obszarze analizowanym sposób użytkowania
i zagospodarowania terenu;
5) „funkcji planowanej zabudowy” – należy przez to rozumieć ustaloną na podstawie
przepisów rozporządzenia dopuszczalną funkcję obiektów, których lokalizacja może
nastąpić na działce inwestycyjnej;
6) „planowanej funkcji terenu” – należy przez to rozumieć ustaloną na podstawie przepisów
rozporządzenia dopuszczalną funkcję terenu obejmującego działkę inwestycyjną;
7) „linii zabudowy obowiązującej” – należy przez to rozumieć wyznaczoną na załączniku
graficznym do decyzji linię, określającą obowiązujące usytuowanie elewacji budynku
lub obiektu budowlanego;
8) „linii zabudowy nieprzekraczalnej” – należy przez to rozumieć wyznaczoną na
załączniku graficznym do decyzji linię, określającą nieprzekraczalne granice lokalizacji
budynku lub usytuowania obiektu budowlanego;
9) „wska niku intensywności wykorzystania terenu” – należy przez to rozumieć iloraz
sumy powierzchni zabudowy wszystkich obiektów budowlanych zlokalizowanych na
każdej z działek ewidencyjnych znajdujących się w obszarze analizowanym lub
budynków planowanych na terenie działki inwestycyjnej, odpowiednio do powierzchni
działki ewidencyjnej lub działki inwestycyjnej, wyrażony w procentach;
10) „wska niku intensywności zabudowy” – należy przez to rozumieć iloraz łącznej
powierzchni kondygnacji nadziemnych, liczonej po zewnętrznym obrysie budynków, na
każdej z działek ewidencyjnych znajdujących się w obszarze analizowanym lub
budynków planowanych na terenie działki inwestycyjnej, odpowiednio do powierzchni
działki ewidencyjnej lub jej części, znajdującej się w obszarze analizowanym lub działki
inwestycyjnej, wyrażony w procentach;
11) „wska niku powierzchni biologicznie czynnej terenu” – należy przez to rozumieć
stosunek gruntu rodzimego pokrytego roślinnością lub wodą na każdej z działek
ewidencyjnych znajdujących się w obszarze analizowanym lub na terenie działki
inwestycyjnej, odpowiednio do powierzchni działki ewidencyjnej lub działki
inwestycyjnej, wyrażony w procentach;
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3896
› Pobierz plik