eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego

Rządowy projekt ustawy o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego

projekt dotyczy utworzenia Rady Dialogu Społecznego - jako forum trójstronnej współpracy strony pracowników, strony pracodawców i strony rządowej - w zamian Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych.

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3519
  • Data wpłynięcia: 2015-06-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego
  • data uchwalenia: 2015-07-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1240

3519

– 3 –
4. W sprawie wniesionej pod obrady Rady w trybie, o którym mowa ust. 1, Rada
podejmuje uchwałę.
5. Rada może, w drodze uchwały, przekazać sprawę, o której mowa w ust. 1, do
rozpatrzenia przez zespół, o którym mowa w art. 34, jednocześnie wskazując termin do
zajęcia stanowiska.
6. Jeżeli w terminie, o którym mowa w ust. 5, zespół przedstawi swoje stanowisko w
sprawie, o której mowa w ust. 1, Rada podejmuje uchwałę w oparciu o to stanowisko na
pierwszym posiedzeniu następującym po jego upływie.
7. Jeżeli w terminie, o którym mowa w ust. 5, zespół nie przedstawi stanowiska, każda
ze stron Rady w terminie 14 dni od dnia, w którym upłynął termin do przedstawienia
stanowiska zespołu, może przedstawić Radzie swoje stanowisko w sprawie.
8. Jeżeli w terminie, o którym mowa w ust. 7, strona nie przedstawi swojego stanowiska,
każda z organizacji, której przedstawiciele reprezentują stronę pracowników i stronę
pracodawców w Radzie, oraz strona rządowa, w terminie 5 dni od dnia, w którym upłynął
termin do przedstawienia stanowiska każdej ze stron Rady, może przedstawić swoje
stanowisko.
9. Po upływie terminów, o których mowa w ust. 7 i 8, Rada może podjąć uchwałę w
sprawie, po rozpatrzeniu stanowisk stron lub organizacji, której przedstawiciele reprezentują
stronę pracowników i stronę pracodawców w Radzie.
10. Tryb określony w ust. 4–9 stosuje się do przyjmowania opinii przez Radę.
Art. 5. 1. Przygotowywane przez Radę Ministrów oraz jej członków projekty założeń
projektów ustaw i projekty aktów prawnych w sprawach, o których mowa w art. 1, są
kierowane do opinii strony pracowników i strony pracodawców Rady.
2. Strona pracowników i strona pracodawców Rady wyraża swoją opinię w drodze
uchwały.
3. Projekty, o których mowa w ust. 1, są przekazywane na adres poczty elektronicznej
Biura Rady Dialogu Społecznego.
4. Termin do wyrażenia opinii, o której mowa w ust. 2, nie może być krótszy niż 30 dni
od dnia przekazania projektu na adres poczty elektronicznej, o którym mowa w ust. 3. Termin
ten może zostać skrócony do 21 dni ze względu na ważny interes publiczny.
5. Nieprzedstawienie opinii, o której mowa w ust. 2, w wyznaczonym terminie uważa
się za rezygnację z prawa do jej wyrażenia.
– 4 –
Art. 6. 1. W przypadku gdy Rada Ministrów nie uwzględni opinii, o której mowa w
art. 5 ust. 2, lub dokona istotnych zmian w projekcie w stosunku do opiniowanego projektu,
przedstawia swoje stanowisko w treści uzasadnienia projektu przedłożonego Sejmowi.
2. Stanowisko, o którym mowa w ust. 1, Rada Ministrów przekazuje Radzie.
Art. 7. 1. Strona pracowników i strona pracodawców Rady ma prawo przygotowywania
wspólnie uzgodnionych projektów założeń projektów ustaw i projektów aktów prawnych w
sprawach, o których mowa w art. 1, i przekazania ich właściwemu ministrowi w celu
przedłożenia Radzie Ministrów.
2. Projekt, o którym mowa w ust. 1, zawiera uzasadnienie wraz z oceną skutków
regulacji.
3. Uzgodnienie projektu, o którym mowa w ust. 1, następuje w drodze uchwały strony
pracowników i strony pracodawców Rady.
4. Nieprzyjęcie projektu przez Radę Ministrów do dalszych prac wymaga
przedstawienia przez właściwego ministra stronie pracowników i stronie pracodawców Rady,
w terminie 2 miesięcy od dnia podjęcia decyzji o nieprzyjęciu projektu, nie później niż w
terminie 4 miesięcy od dnia otrzymania projektu przez właściwego ministra, pisemnego
uzasadnienia.
5. W przypadku wniesienia projektu ustawy do Sejmu z istotnymi zmianami, informacja
zawierająca uzasadnienie zmian jest zamieszczana w uzasadnieniu projektu.
Art. 8. 1. Strona pracowników i strona pracodawców Rady może wnioskować o
przeprowadzenie wysłuchania publicznego do podmiotu odpowiedzialnego za opracowanie
projektu aktu normatywnego dotyczącego spraw objętych zakresem właściwości Rady.
2. Z inicjatywą o wystąpienie z wnioskiem o przeprowadzenie wysłuchania publicznego
dotyczącego projektu aktu normatywnego może wystąpić każda z organizacji, której
przedstawiciele reprezentują stronę pracowników i stronę pracodawców w Radzie.
3. Przyjęcie wniosku następuje w drodze uchwały strony pracowników i strony
pracodawców Rady.
Art. 9. 1. Strona pracowników i strona pracodawców Rady mogą przedstawiać wspólne
zapytania w zakresie spraw, o których mowa w art. 1, właściwym ministrom.
2. Uzgodnienie treści zapytania, o którym mowa w ust. 1, następuje w drodze uchwały
strony pracowników i strony pracodawców Rady.
– 5 –
3. Właściwy minister udziela odpowiedzi w terminie 30 dni od dnia otrzymania
wspólnego zapytania.
Art. 10. 1. Każdego roku Rada opracowuje program swojego działania, uwzględniając
aktualną sytuację społeczno-gospodarczą. W programie wskazywane są zagadnienia
priorytetowe dla rozwoju i zwiększenia efektywności dialogu społecznego w Polsce.
2. Strona rządowa, w terminie do dnia 20 stycznia każdego roku, przedstawia Radzie
aktualny wykaz prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
3. Program prac Rady jest przedstawiany Radzie Ministrów w terminie do dnia 20
lutego każdego roku.
Art. 11. 1. Rada rozpatruje wnioski wojewódzkich rad dialogu społecznego, o których
mowa w art. 41 ust. 1, o ile dotyczą one spraw objętych zakresem jej właściwości.
2. Rada może przekazać sprawę o zasięgu wojewódzkim wojewódzkiej radzie dialogu
społecznego.
3. Informację na temat rozstrzygnięcia sprawy, o której mowa w ust. 2, przewodniczący
wojewódzkiej rady dialogu społecznego przedstawia Prezydium Rady.
4. Prezydium Rady może zdecydować o wniesieniu informacji, o której mowa w ust. 3,
oraz opinii lub stanowiska, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 1, pod obrady plenarne Rady.
Art. 12. Rada przedstawia stanowiska w sprawach wniesionych pod jej obrady przez
Radę Ministrów, jej członków i inne organy państwowe.
Art. 13. 1. Strona pracowników i strona pracodawców Rady ma prawo występowania ze
wspólnymi wnioskami o wydanie lub zmianę ustawy albo innego aktu prawnego w zakresie
spraw, o których mowa w art. 1. Wnioski kierowane są do właściwego ministra.
2. Uzgodnienie wniosku, o którym mowa w ust. 1, następuje w drodze uchwały strony
pracowników i strony pracodawców Rady.
3. W przypadku przedłożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1, właściwy minister, w
terminie nie dłuższym niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku, przedstawia na piśmie stronie
pracowników i stronie pracodawców Rady stanowisko Rady Ministrów w sprawie.
4. Strona pracowników i strona pracodawców Rady mogą złożyć wspólny wniosek o
przedstawienie stanowiska, o którym mowa w ust. 3, na najbliższym posiedzeniu Rady.
Art. 14. Strona pracowników i strona pracodawców Rady mogą podjąć uchwałę o
wystąpieniu przez przewodniczącego Rady do Sądu Najwyższego z wnioskiem o
– 6 –
rozstrzygnięcie zagadnienia prawnego, jeżeli w orzecznictwie Sądu Najwyższego lub sądów
powszechnych ujawniły się rozbieżności w wykładni prawa.
Art. 15. 1. Strona pracowników i strona pracodawców Rady mogą zawierać
ponadzakładowe układy zbiorowe pracy obejmujące ogół pracodawców zrzeszonych w
organizacjach, o których mowa w art. 24 ust. 1, lub grupę tych pracodawców oraz
pracowników zatrudnionych przez tych pracodawców, a także porozumienia określające
wzajemne zobowiązania tych stron.
2. Do układów, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepisy art. 239–2411, art. 2412
§ 1 i 3, art. 2413–2419 § 1 i 2 oraz art. 24110–24113 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks
pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 1502 i 1662).
Art. 16. 1. Strona rządowa, w terminie do dnia 10 maja każdego roku, przedstawia
Radzie wstępną prognozę wielkości makroekonomicznych stanowiących podstawę do prac
nad projektem ustawy budżetowej na rok następny.
2. Strony pracowników i strony pracodawców Rady, w terminie 10 dni od dnia
otrzymania wstępnej prognozy wielkości makroekonomicznych stanowiących podstawę do
prac nad projektem ustawy budżetowej na rok następny, przedstawiają wspólną propozycję w
sprawie wzrostu w następnym roku:
1)
wynagrodzeń w gospodarce narodowej, w tym w państwowej sferze budżetowej;
2)
minimalnego wynagrodzenia za pracę;
3)
emerytur i rent z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
3. W przypadku gdy w terminie, o którym mowa w ust. 2, strony pracowników i strony
pracodawców Rady nie przedstawią wspólnej propozycji, każda z tych stron może, w
terminie 5 dni roboczych, przedstawić swoją propozycję w każdej ze spraw, o których mowa
w ust. 2.
4. W przypadku gdy w terminie, o którym mowa w ust. 3, strona nie przedstawi
propozycji w sprawach, o których mowa w ust. 2, propozycję w każdej ze spraw może
przedstawić, w terminie 5 dni roboczych, każda z organizacji, której przedstawiciele
reprezentują stronę pracowników i stronę pracodawców w Radzie.
Art. 17. 1. Strona rządowa, w terminie do dnia 15 czerwca każdego roku, kieruje
założenia projektu budżetu państwa na rok następny do Rady w celu zajęcia stanowiska przez
strony pracowników i strony pracodawców.
– 7 –
2. Strony pracowników i strony pracodawców Rady zajmują, w terminie 30 dni od dnia
otrzymania założeń projektu budżetu państwa na rok następny, wspólne stanowisko w
sprawie tych założeń.
3. W przypadku gdy w terminie, o którym mowa w ust. 2, strony nie uzgodnią
wspólnego stanowiska, każda ze stron może, w terminie 3 dni roboczych, zająć stanowisko w
sprawie założeń projektu budżetu państwa na rok następny.
4. W przypadku gdy w terminie, o którym mowa w ust. 3, strony nie uzgodnią
stanowiska w sprawie założeń projektu budżetu państwa na rok następny, opinię w sprawie
założeń projektu budżetu państwa na rok następny może przedstawić, w terminie 3 dni
roboczych, każda z organizacji, której przedstawiciele reprezentują stronę pracowników i
stronę pracodawców w Radzie.
Art. 18. 1. Strona rządowa, nie później niż 30 dni przed przedstawieniem projektu
ustawy budżetowej Sejmowi, kieruje projekt ustawy budżetowej na rok następny wraz z
uzasadnieniem do Rady w celu zajęcia stanowiska przez strony pracowników i strony
pracodawców.
2. Strony pracowników i strony pracodawców Rady zajmują wspólne stanowisko w
sprawie projektu ustawy budżetowej na rok następny, nie później niż w 10 dniu roboczym
następującym po dniu, w którym otrzymały projekt.
3. W przypadku gdy w terminie, o którym mowa w ust. 2, strony nie uzgodnią
wspólnego stanowiska, każda ze stron może, w terminie kolejnych 5 dni roboczych, zająć
stanowisko w sprawie projektu ustawy budżetowej na rok następny.
4. W przypadku gdy w terminie, o którym mowa w ust. 3, strona nie uzgodni stanowiska
w sprawie projektu ustawy budżetowej na rok następny, opinię w sprawie projektu ustawy
budżetowej na rok następny może przedstawić, w terminie kolejnych 3 dni roboczych, każda
z organizacji, której przedstawiciele reprezentują stronę pracowników i stronę pracodawców
w Radzie.
Art. 19. 1. Nieprzedstawienie wspólnej propozycji i stanowisk, o których mowa w
art. 16–18, w terminie wyznaczonym odpowiednio w każdym z tych przepisów lub w
terminie ustalonym przez Radę, oznacza rezygnację z prawa do ich wyrażenia.
2. Terminy, o których mowa w art. 16–18, Rada może zmieniać na wniosek strony
rządowej.
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 15

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: