Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o listach zastawnych i bankach hipotecznych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy m. in. umożliwienia wykorzystywania przez banki na szerszą skalę refinansowania działalności kredytowej poprzez emisje listów zastawnych, zwiększenia ustawowej ochrony praw wierzycieli (nabywców) z listów zastawnych, wprowadzenia rozwiązań mających na celu podwyższenie bezpieczeństwa w działalności banków hipotecznych, podwyższenia limitu umożliwiającego refinansowanie, ze środków uzyskanych z emisji listów zastawnych, kredytów udzielanych na cele mieszkaniowe, z dotychczasowego poziomu 60 % do poziomu 80 % bankowo-hipotecznej wartości nieruchomości
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3517
- Data wpłynięcia: 2015-06-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o listach zastawnych i bankach hipotecznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1259
3517
nieruchomości, a także regulaminów banków hipotecznych oraz postanowień rekomendacji
wydawanych przez Komisję Nadzoru Finansowego (np. Rekomendacji F). Monitorowanie
oraz aktualizacje wycen dokonywanych przez bank hipoteczny dokonywane są zgodnie z
Rozporządzeniem CRR, które dotyczy również emitentów listów zastawnych.
EBC w swojej opinii z zadowoleniem przyjmuje proponowane zmiany prawa
upadłościowego, podkreślając iż zwiększają one przejrzystość i pewność prawną .
Jednocześnie w opinii poddaje się pod rozwagę zastosowanie mechanizmu dobrowolnego
wskazanych w noweli etapów procedur upadłościowych, zwłaszcza w odniesieniu do
przedłużenia o 12 miesięcy zapadalności listów zastawnych. Należy zauważyć, iż projekt
nowelizacji
wprowadza
szczegółowo określone i umocowane bezpośrednio w
nowelizowanych przepisach prawa upadłościowego etapy procedury upadłościowej,
obligujące syndyka do ściśle określonych działań po obiektywnym ustaleniu okoliczności
faktycznych i finansowych. Zaproponowane w nowelizacji takie właśnie rozwiązanie
podyktowane jest oczekiwaniami inwestorów w listy zastawne, podkreślanymi w ocenach i
metodologii agencji ratingowych, gdzie priorytetem zapewnienia bezpiecznego i
sprawiedliwego (słusznego) podziału środków uzyskiwanych w razie upadłości i likwidacji
masy odrębnej jest przejrzystość proceduralna, zwłaszcza zaś unikanie ewentualnych
subiektywnych podstaw podejmowanych decyzji finansowych. Jedynym obiektywnym
kryterium, które nowelizacja stawia w u podstaw działań syndyka są wyniki
przeprowadzanych regularnie testów płynności i równowagi pokrycia. Projekt więc
jednoznacznie określa etapy procedury, które mogą być „uelastycznione" w przypadku
podjęcia takiej decyzji przez kwalifikowaną większość wierzycieli z listów zastawnych. W
tym sensie postulat elastyczności wskazany przez źBC w tym zakresie również został
spełniony.
źBC w swojej opinii podnosi kwestię rozwiązań, jakie miałyby mieć zastosowanie, w myśl
projektowanych przepisów, w przypadku podjęcia przez zgromadzenie wierzycieli z listów
zastawnych (większością 2/3 głosów) uchwały o niestosowaniu postępowania pass- through
(art. 446c ust. 3 prawa upadłościowego). Art. 446c ust 3 prawa upadłościowego odnosi się do
sytuacji, w której bank utracił zdolność płynnego regulowania zobowiązań z listów
zastawnych, na co wskazuje negatywny wynik testu płynności. Zasadą, o której mowa w art.
446c ust. 1, jest wtedy automatyczne przedłużenie wymagalności z listów zastawnych o 3 lata
od najpóźniejszego terminu wymagalności wierzytelności wpisanej do rejestru listów
zastawnych oraz dokonywanie wypłat proporcjonalnie do wpływu środków oraz wysokości
należności z listów zastawnych. Nie wydaje się prawdopodobne, aby wierzyciele podjęli
uchwałę o odstąpieniu od tej procedury, która w sytuacji niewystarczająco płynnej masy
środków pokrycia, zapewnia im równe traktowanie. Projekt dopuszcza jednak podjęcie takiej
uchwały kwalifikowaną większością. Konsekwencją woli wierzycieli w zakresie
niestosowania trybu pass through byłoby pozostanie w trybie, który projektodawca
przewidział dla sytuacji określonej w „pierwszym stopniu" procedury, czyli takiej gdy
obydwa testy nie są negatywne - art. 446b. Wtedy roszczenia wierzycieli zaspokajane są
zgodnie z warunkami emisji (z uwzględnieniem 12 miesięcy odroczenia, które miało miejsce
automatycznie po ogłoszeniu upadłości). Nie jest też wykluczone, że wierzyciele, którzy
podejmują uchwałę, o której mowa w art. 446c ust. 3 i w tejże uchwale jednocześnie określą
wolę prowadzenia postępowania w trybie likwidacji i wyraźnie wskażą, że zobowiązują
syndyka do procedowania według trybu, o którym mowa w art. 446 d, w tym właściwego tu
trybu podziału środków ze sprzedaży majątku. Zatem brak przymusowej alternatywy
rozwiązań z poziomu ustawowego, o którym mowa w uwadze źBC, uzasadniony jest w
omawianym przypadku scedowaniem wyboru rozwiązania innego niż ustawowy (pass
through) na decyzję, jaką podejmą kwalifikowaną większością głosów wierzyciele.
W trybie art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa żaden z podmiotów nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem
ustawy.
Projekt
ROZPORZ ŹZźNIź
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia
w sprawie szczegółowych warunków oraz sposobu przeprowadzania rachunku
zabezpieczenia listów zastawnych oraz testu równowagi pokrycia i testu płynności
Na podstawie art. 25 ust. 7 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o listach zastawnych i bankach
hipotecznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 99, poz. 919, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowe warunki oraz sposób przeprowadzania:
1) rachunku zabezpieczenia listów zastawnych, w tym terminy dla których jest on
przeprowadzany;
2) testu płynności i testu równowagi pokrycia.
§ 2. Szczegółowe warunki oraz sposób przeprowadzania rachunku zabezpieczenia listów
zastawnych określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 3. Rachunek zabezpieczenia listów zastawnych przeprowadza się w każdym dniu roboczym
odrębnie dla następujących terminów:
1) 3 miesiące;
2) 6 miesięcy;
3) 12 miesięcy.
§ 4. 1. Test równowagi pokrycia oraz test płynności obejmują pozycje we wszystkich
walutach, przeliczone na złote według kursu walut obcych ogłoszonego przez Narodowy
Bank Polski w dniu przeprowadzania testów.
2. Testy przeprowadzane są nie rzadziej niż co trzy miesiące, na koniec kwartału.
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Finansów (Źz. U. poz. 1256).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Źz. U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539 i
Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 157, poz. 1119, z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 oraz z 2015 r. poz. 238 i …
– 2 –
3. Metody kalkulacji testów przedstawione w rozporządzeniu dla hipotecznych listów
zastawnych stosuje się odpowiednio do publicznych listów zastawnych.
§ 5. Szczegółowe warunki oraz sposób przeprowadzania testu równowagi pokrycia określa
załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 6. Szczegółowe warunki oraz sposób przeprowadzania testu płynności określa załącznik
nr 3 do rozporządzenia.
§ 7. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTźR FINANSÓW
– 3 –
Załączniki
do rozporządzenia
Ministra Finansów
z dnia ... (poz. …)
Załącznik nr 1
Szczegółowe warunki oraz sposób przeprowadzania rachunku zabezpieczenia listów
zastawnych
1. Rachunek zabezpieczenia listów zastawnych przedstawia poziom zabezpieczenia warto ci
nominalnych listów zastawnych aktywami wpisanymi do rejestru zabezpieczenia listów
zastawnych, stanowiącymi podstawę emisji listów zastawnych, z uwzględnieniem instrumentów
zabezpieczających oraz pozycji stanowiących zabezpieczenie zastępcze zgodnie z przepisami
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o listach zastawnych i bankach hipotecznych.
2. Rachunek zabezpieczenia listów zastawnych jest sporządzany według następującego wzoruŚ
Narastająco
od początku
roku
obrotowego3)
Stan na dzień
I Warto
ści nomina lne (bez odse tek)
1 Listy zastawne w obrocie
X
2 Wierzytelno ci stanowiące zabezpieczenie listów zastawnych
X
3 Zabezpieczenie zastępcze
X
4 Instrumenty zabezpieczające
X
5 Stan zabezpieczenia (2+3+4-1)
X
II Odsetki
1 Odsetki od listów zastawnych w obrocie
Odsetki od wierzytelno ci stanowiących zabezpieczenie
2 listów zastawnych
3 Odsetki od zabezpieczenia zastępczego
4 Odsetki od instrumentów zabezpieczających
5 Stan zabezpieczenia odsetek (2+3+4-1)
Stan na dzień ……………… w tys. złotych
3. Rachunek zabezpieczenia listów zastawnych sporządzany jest dla wszystkich walut łącznie.
4. Waluty obce przeliczane są na złote według kursu redniego ogłoszonego przez Narodowy
Bank Polski z dnia sporządzania rachunku zabezpieczenia listów zastawnych.
3) Odsetki zapła o e i ali zo e e oriałowo w tym dyskonto) oraz odsetki otrzymane i naliczone
e oriałowo w ty dysko to , wykaza e w ra hu ku wy ików, arastają o od po zątku roku o rotowego do
d ia sporządza ia ra hu ku za ezpie ze ia listów zastaw y h.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3517
› Pobierz plik