Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o Radzie Ministrów
projekt dotyczy ograniczenia ilości stanowisk sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu i stanowisk równorzędnych oraz definitywnego uregulowania kwestii dotyczącej obsady personalnej w gabinetach politycznych premiera, wicepremierów, sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 349
- Data wpłynięcia: 2012-02-22
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
349
Druk nr 349
Warszawa, 22 lutego 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o Radzie Ministrów.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy panią poseł Krystynę Łybacką.
(-) Romuald Ajchler; (-) Leszek Aleksandrzak; (-) Marek Balt; (-) Jacek
Czerniak; (-) Eugeniusz Czykwin; (-) Tomasz Garbowski; (-) Tadeusz
Iwiński; (-) Dariusz Joński; (-) Witold Klepacz; (-) Krystyna Łybacka;
(-) Leszek Miller; (-) Grzegorz Napieralski; (-) Cezary Olejniczak;
(-) Artur Ostrowski; (-) Małgorzata Sekuła-Szmajdzińska; (-) Tadeusz
Tomaszewski; (-) Bogusław Wontor; (-) Stanisław Wziątek; (-) Zbyszek
Zaborowski; (-) Ryszard Zbrzyzny.
projekt
USTAWA
z dnia ……………
r.
o zmianie ustawy o Radzie Ministrów
Art. 1
W ustawie z dnia sierpnia
r. o Radzie Ministrów Dz. U. z
r. Nr , poz. z późn.
zm. wprowadza się następujące zmiany:
art. otrzymuje brzmienie:
„Art.
. Prezes Rady Ministrów powołuje i odwołuje sekretarza i do pięciu
podsekretarzy stanu w Kancelarii.";
dodaje się art. a w brzmieniu:
„Art. a. W Kancelarii Prezesa Rady Ministrów tworzy się w szczególności:
1) gabinet polityczny Prezesa Rady Ministrów z limitem zatrudnienia
do pięciu osób;
2) gabinety polityczne Wiceprezesów Rady Ministrów z limitami
zatrudnienia do trzech osób."
w art. dodaje się ust. w brzmieniu:
„ . Prezes Rady Ministrów w drodze rozporządzenia ustala limit stanowisk
podsekretarzy stanu w każdym z ministerstw, w ilości nie większej niż
pięć stanowisk podsekretarzy stanu i stanowisk równorzędnych w
każdym z ministerstw, tj. łącznie nie więcej niż pięćdziesiąt stanowisk
podsekretarzy stanu i stanowisk równorzędnych razem we
wszystkich ministerstwach."
W art. ust. pkt otrzymuje brzmienie:
„ gabinet polityczny z limitem zatrudnienia do dwóch osób;".
Art. 2
Ustawa wchodzi w życie po upływie dni od dnia ogłoszenia.
Uzasadnienie
Przedkładana nowelizacja ma charakter incydentalny i ma też oczywisty związek z kryzy‐
sem finansowym i jego skutkami coraz dotkliwiej docierającymi do Polski. Projekt wychodzi
także naprzeciw oczekiwaniom i apelom premiera rządu RP, który sam identyfikując zaistnienie
zjawisk kryzysowych w kraju, zainicjował działania zmierzające do ograniczenia wydatków
budżetowych, a także wskazywał na potrzebę szukania kolejnych możliwych oszczędności.
Po pierwsze, proponuje się ograniczenie ilości stanowisk sekretarzy stanu, podsekretarzy
stanu i stanowisk równorzędnych.
Po drugie, proponuje się definitywne uregulowanie kwestii dotyczącej obsady personalnej
w gabinetach politycznych premiera, wicepremierów, sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu.
Gabinety polityczne w obecnym kształcie stały się przechowalnią dla funkcjonariuszy
partyjnych, którzy nie dostali się do parlamentu, bądź nie otrzymali oferty objęcia stanowiska
kierowniczego w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, w ministerstwie, bądź innym urzędzie
administracji rządowej.
Zatrudnienia w gabinecie politycznym nie wymaga wypełniania kryteriów kwalifikacyjnych
‐ właściwych np. dla członków korpusu służby cywilnej, nie ma cech transparentności i nie
podlega żadnej weryfikacji publicznej.
Dotychczasowy stan prawny także nie limituje liczebności każdego z gabinetów politycz‐
nych. Mając to na uwadze proponuje się, aby stany etatowe gabinetów politycznych wynosiły
odpowiednio:
-
dla prezesa Rady Ministrów
‐ osób,
-
dla wicepremiera
‐ osoby,
-
ministra
‐ osoby.
Wejście w życie proponowanych zmian nie spowoduje żadnych dodatkowych wydatków dla
budżetu państwa, natomiast wprost przeciwnie może przynieść oszczędności sięgające
dziesiątków milionów złotych rocznie.
Projekt nie został poddany konsultacjom, o których mowa w art. ust. Regulaminu
Sejmu RP.
Przedkładany zakres nowelizacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 1 marca 2012 r.
Krystyna ŁYBACKA
KP SLD
Pani
Ewa KOPACZ
Marszałek Sejmu RP
Szanowna Pani Marszałek,
Na podstawie art. 36 ust. 4 Regulaminu Sejmu RP – w imieniu
wnioskodawców – wnoszę załączoną autopoprawkę do zgłoszonego przez
grupę posłów KP SLD, w dniu 22 lutego br. – projektu ustawy o zmianie
ustawy o Radzie Ministrów.
Z poważaniem
AUTOPOPRAWKA
do poselskiego projektu ustawy projektu ustawy o zmianie ustawy o
Radzie Ministrów.
1) Art. 1 projektu otrzymuje brzmienie:
„Art.
W ustawie z dnia sierpnia
r. o Radzie Ministrów Dz. U. z
r. Nr , poz. z późn.
zm. wprowadza się następujące zmiany:
art. otrzymuje brzmienie:
„Art.
. Prezes Rady Ministrów powołuje i odwołuje sekretarza i do pięciu
podsekretarzy stanu w Kancelarii.";
dodaje się art. a w brzmieniu:
„Art. a. W Kancelarii Prezesa Rady Ministrów tworzy się w szczególności:
1) gabinet polityczny Prezesa Rady Ministrów z limitem zatrudnienia
do pięciu osób;
2) gabinety polityczne Wiceprezesów Rady Ministrów z limitami
zatrudnienia do trzech osób."
w art. dodaje się ust. w brzmieniu:
„ . Prezes Rady Ministrów w drodze rozporządzenia ustala limit stanowisk
podsekretarzy stanu w każdym z ministerstw, w liczbie nie większej
niż pięć stanowisk podsekretarzy stanu i stanowisk równorzędnych w
każdym z ministerstw, tj. łącznie nie więcej niż pięćdziesiąt stanowisk
podsekretarzy stanu i stanowisk równorzędnych razem we
wszystkich ministerstwach."
W art. ust. pkt otrzymuje brzmienie:
„ gabinet polityczny z limitem zatrudnienia do dwóch osób;".”
2) Uzasadnienie otrzymuje brzmienie:
„Uzasadnienie
Przedkładana nowelizacja ma charakter incydentalny i ma też oczywisty związek z kryzy‐
sem finansowym i jego skutkami coraz dotkliwiej docierającymi do Polski. Projekt wychodzi
także naprzeciw oczekiwaniom i apelom premiera rządu RP, który sam identyfikując zaistnienie
zjawisk kryzysowych w kraju, zainicjował działania zmierzające do ograniczenia wydatków
budżetowych, a także wskazywał na potrzebę szukania kolejnych możliwych oszczędności.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 349 › Pobierz plik