Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o Radzie Ministrów
projekt dotyczy ograniczenia ilości stanowisk sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu i stanowisk równorzędnych oraz definitywnego uregulowania kwestii dotyczącej obsady personalnej w gabinetach politycznych premiera, wicepremierów, sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 349
- Data wpłynięcia: 2012-02-22
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
349
stanu i stanowisk równorzędnych.
Po drugie, proponuje się definitywne uregulowanie kwestii dotyczącej obsady personalnej
w gabinetach politycznych premiera, wicepremierów, sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu.
Gabinety polityczne w obecnym kształcie stały się przechowalnią dla funkcjonariuszy
partyjnych, którzy nie dostali się do parlamentu, bądź nie otrzymali oferty objęcia stanowiska
kierowniczego w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, w ministerstwie, bądź innym urzędzie
administracji rządowej.
Zatrudnienia w gabinecie politycznym nie wymaga wypełniania kryteriów kwalifikacyjnych
‐ właściwych np. dla członków korpusu służby cywilnej, nie ma cech transparentności i nie
podlega żadnej weryfikacji publicznej.
Dotychczasowy stan prawny także nie limituje liczebności każdego z gabinetów politycz‐
nych. Mając to na uwadze proponuje się, aby stany etatowe gabinetów politycznych wynosiły
odpowiednio:
-
dla prezesa Rady Ministrów
‐ osób,
-
dla wicepremiera
‐ osoby,
-
ministra
‐ osoby.
Wejście w życie proponowanych zmian nie spowoduje żadnych dodatkowych wydatków dla
budżetu państwa, natomiast wprost przeciwnie może przynieść oszczędności sięgające
dziesiątków milionów złotych rocznie.
Projekt nie został poddany konsultacjom, o których mowa w art. ust. Regulaminu
Sejmu RP.
Przedkładany zakres nowelizacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.”
Warszawa, 8 marca 2012 r.
BAS-WAPEiM-511/12
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o
Radzie Ministrów, w wersji uwzględniającej autopoprawkę, (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Krystyna Łybacka) z prawem Unii Europejskiej
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2012 r.,
poz. 32) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ma na celu zmianę ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie
Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.). Zmiany zmierzają do
ustawowego (lub dokonywanego na podstawie ustawy) określenia liczby
członków gabinetów politycznych Prezesa Rady Ministrów, Wiceprezesów
Rady Ministrów i ministrów oraz podsekretarzy stanu w Kancelarii Prezesa
Rady Ministrów i w ministerstwach.
Zgodnie z art. 2 projektu, ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od
dnia ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Kwestie stanowiące przedmiot projektu ustawy nie są regulowane prawem
Unii Europejskiej.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje zagadnień, o których mowa w
projekcie.
4. Konkluzje
Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy o Radzie Ministrów, w
wersji uwzględniającej autopoprawkę, nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Szef Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
Warszawa, 8 marca 2012 r.
BAS-WAPEiM-512/12
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
Radzie Ministrów, w wersji uwzględniającej autopoprawkę, (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Krystyna Łybacka) jest projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej
Projekt ma na celu zmianę ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie
Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.). Zmiany zmierzają do
ustawowego (lub dokonywanego na podstawie ustawy) określenia liczby
członków gabinetów politycznych Prezesa Rady Ministrów, Wiceprezesów
Rady Ministrów i ministrów oraz podsekretarzy stanu w Kancelarii Prezesa
Rady Ministrów i w ministerstwach. Projekt nie zawiera przepisów mających na
celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.
Projekt nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Szef Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
Dokumenty związane z tym projektem:
- 349 › Pobierz plik