Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3462
- Data wpłynięcia: 2015-06-02
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-09-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1649
3462
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia
w sprawie sposobu przesyłania w formie dokumentu elektronicznego pełnomocnictwa
ogólnego, pełnomocnictwa szczególnego oraz pełnomocnictwa do doręczeń
Na podstawie art. 138j § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa
(Dz. U. z 2015 r. poz. 613 i 699) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Pełnomocnictwo ogólne, pełnomocnictwo szczególne oraz pełnomocnictwo do
doręczeń, w formie dokumentu elektronicznego, są składane za pomocą interfejsu dostępnego
na stronie, której adres podany jest na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa
Finansów, poprzez zastosowanie protokołu wywoływania zdalnego dostępu do obiektów
(SOAP), opisanego językiem opisu usług sieciowych (WSDL), dostępnego przez protokół
komunikacyjny sieci WWW (HTTP), szyfrowanego przy użyciu protokołu szyfrującego dla
sieci WWW (SSL).
2. Struktura logiczna urzędowego poświadczenia odbioru pełnomocnictwa ogólnego,
pełnomocnictwa szczególnego oraz pełnomocnictwa do doręczeń jest udostępniona na stronie
Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.
MINISTER FINANSÓW
1) Minister Żinansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Żinansów (Źz. U. poz. 1256).
– 2 –
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 138j § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U.
z 2015 r. poz. 613 i 699) minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze
rozporządzenia, sposób przesyłania, w formie dokumentu elektronicznego, pełnomocnictwa
ogólnego, pełnomocnictwa szczególnego oraz pełnomocnictwa do doręczeń uwzględniając
potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa, wiarygodności i niezaprzeczalności danych zawartych
w pełnomocnictwach oraz potrzebę ich ochrony przed nieuprawnionym dostępem.
Przedmiotowe rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia, o którym mowa
w ww. przepisie ustawy – Ordynacja podatkowa.
Pełnomocnictwo ogólne, pełnomocnictwo szczególnego oraz pełnomocnictwo do doręczeń,
w formie dokumentu elektronicznego, są składane za pomocą interfejsu dostępnego na
stronie, której adres podany jest na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa
Żinansów, poprzez zastosowanie protokołu wywoływania zdalnego dostępu do obiektów
(SOAP), opisanego językiem opisu usług sieciowych (WSŹL), dostępnego przez protokół
komunikacyjny sieci WWW (HTTP), szyfrowanego przy użyciu protokołu szyfrującego dla
sieci WWW (SSL). Struktura logiczna urzędowego poświadczenia odbioru pełnomocnictwa
ogólnego pełnomocnictwa szczególnego oraz pełnomocnictwa do doręczeń jest udostępniona
na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Żinansów.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.
Projekt nie zawiera przepisów technicznych. Projekt rozporządzenia nie podlega
obowiązkowi notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach dotyczących
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.
Wstępna ocena zgodności z prawem Unii źuropejskiej – materia regulowana przedmiotowym
rozporządzeniem nie jest objęta zakresem prawa Unii źuropejskiej.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Źz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), tekst projektu rozporządzenia,
przed przekazaniem do uzgodnień międzyresortowych, zostanie zamieszczony na stronie
Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Żinansów. Stosownie do postanowień § 52
ust. 1 uchwały Nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy
Rady Ministrów (M. P. poz. 979), projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie
Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji, w serwisie
Rządowy Proces Legislacyjny.
Nazwa projektu
Źata sporządzenia
Rozporządzenie Ministra Żinansów w sprawie sposobu przesyłania w
27.04.2015 r.
formie dokumentu elektronicznego pełnomocnictwa ogólnego,
pełnomocnictwa szczególnego oraz pełnomocnictwa do doręczeń
ródło
Upoważnienie ustawowe
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Ministerstwo Żinansów
Nr w wykazie prac
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
Stanu lub Podsekretarza Stanu
Janusz Cichoń, Sekretarz Stanu
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
22 6945244 wlodzimierz.gurba@mofnet.gov.pl
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Umożliwienie przesłania w formie dokumentu elektronicznego pełnomocnictwa ogólnego, pełnomocnictwa
szczególnego oraz pełnomocnictwa do doręczeń.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Określenie sposobu składania w formie dokumentu elektronicznego pełnomocnictwa ogólnego, pełnomocnictwa
szczególnego oraz pełnomocnictwa do doręczeń uprości kontakty podatników, płatników oraz inkasentów z administracją
podatkową.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Podatnicy, płatnicy,
Wprowadzenie
możliwości
inkasenci
składania w formie dokumentu
elektronicznego
pełnomocnictwa
ogólnego,
pełnomocnictwa szczególnego
oraz
pełnomocnictwa
do
doręczeń ułatwi złożenie tych
pełnomocnictw.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
W celu przeprowadzenia konsultacji społecznych projekt rozporządzenia zostanie przekazany do zaopiniowania przez
Krajową Radę Źoradców Podatkowych.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0-10)
Źochody ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Wydatki ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Saldo ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
– 4 –
ródła finansowania
Dodatkowe
Projektowane rozporządzenie nie spowoduje zmniejszenia dochodów podmiotów sektora
informacje, w tym
finansów publicznych, w tym budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
wskazanie źródeł
Projektowane rozporządzenie nie spowoduje również zwiększenia wydatków jednostek sektora
danych i przyjętych do finansów publicznych w stosunku do wielkości wynikających z obowiązujących przepisów.
obliczeń założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
sektor mikro-, małych i
(w mln zł,
średnich
ceny stałe z … przedsiębiorstw
r.)
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym sektor mikro-, małych i
średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
Dodatkowe
informacje, w tym
Wprowadzenie możliwości składania w formie dokumentu elektronicznego pełnomocnictwa
wskazanie źródeł
ogólnego, pełnomocnictwa szczególnego oraz pełnomocnictwa do doręczeń ułatwi złożenie
danych i przyjętych do tych pełnomocnictw oraz uprości reprezentowanie strony przez pełnomocnika.
obliczeń założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
Projektowane rozporządzenie uprości kontakty podatników, płatników oraz inkasentów z administracją podatkową.
9. Wpływ na rynek pracy
Przedmiotowy projekt nie wywiera wpływu na rynek pracy.
– 5 –
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Przedmiotowy projekt wywiera pozytywny wpływ na środowisko naturalne; składanie
pełnomocnictwa ogólnego, pełnomocnictwa szczególnego oraz pełnomocnictwa do doręczeń,
w formie elektronicznej, spowoduje zmniejszenie zużycie papieru, a w konsekwencji
Omówienie wpływu
zmniejszenie zużycia drewna, energii oraz wody potrzebnych do produkcji papieru.
Przedmiotowy projekt nie wywiera wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
Przedmiotowy projekt przyczyni się do uproszczenia elektronicznych kontaktów podatników,
płatników lub inkasentów.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
źwaluacja efektów projektu nastąpi poprzez dokonanie analizy wzrostu poziomu satysfakcji podatników z jakości usług
udostępnionych przez administrację podatkową. Miernikiem poziomu satysfakcji będzie również liczba złożonych
pełnomocnictw ogólnych pełnomocnictw szczególnych oraz pełnomocnictw do doręczeń w formie dokumentu
elektronicznego. źwaluacja efektów projektu nastąpi po roku od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
13. Załączniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.
03/05/BS
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia
w sprawie sposobu przesyłania w formie dokumentu elektronicznego pełnomocnictwa
ogólnego, pełnomocnictwa szczególnego oraz pełnomocnictwa do doręczeń
Na podstawie art. 138j § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa
(Dz. U. z 2015 r. poz. 613 i 699) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Pełnomocnictwo ogólne, pełnomocnictwo szczególne oraz pełnomocnictwo do
doręczeń, w formie dokumentu elektronicznego, są składane za pomocą interfejsu dostępnego
na stronie, której adres podany jest na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa
Finansów, poprzez zastosowanie protokołu wywoływania zdalnego dostępu do obiektów
(SOAP), opisanego językiem opisu usług sieciowych (WSDL), dostępnego przez protokół
komunikacyjny sieci WWW (HTTP), szyfrowanego przy użyciu protokołu szyfrującego dla
sieci WWW (SSL).
2. Struktura logiczna urzędowego poświadczenia odbioru pełnomocnictwa ogólnego,
pełnomocnictwa szczególnego oraz pełnomocnictwa do doręczeń jest udostępniona na stronie
Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.
MINISTER FINANSÓW
1) Minister Żinansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Żinansów (Źz. U. poz. 1256).
– 2 –
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 138j § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U.
z 2015 r. poz. 613 i 699) minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze
rozporządzenia, sposób przesyłania, w formie dokumentu elektronicznego, pełnomocnictwa
ogólnego, pełnomocnictwa szczególnego oraz pełnomocnictwa do doręczeń uwzględniając
potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa, wiarygodności i niezaprzeczalności danych zawartych
w pełnomocnictwach oraz potrzebę ich ochrony przed nieuprawnionym dostępem.
Przedmiotowe rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia, o którym mowa
w ww. przepisie ustawy – Ordynacja podatkowa.
Pełnomocnictwo ogólne, pełnomocnictwo szczególnego oraz pełnomocnictwo do doręczeń,
w formie dokumentu elektronicznego, są składane za pomocą interfejsu dostępnego na
stronie, której adres podany jest na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa
Żinansów, poprzez zastosowanie protokołu wywoływania zdalnego dostępu do obiektów
(SOAP), opisanego językiem opisu usług sieciowych (WSŹL), dostępnego przez protokół
komunikacyjny sieci WWW (HTTP), szyfrowanego przy użyciu protokołu szyfrującego dla
sieci WWW (SSL). Struktura logiczna urzędowego poświadczenia odbioru pełnomocnictwa
ogólnego pełnomocnictwa szczególnego oraz pełnomocnictwa do doręczeń jest udostępniona
na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Żinansów.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.
Projekt nie zawiera przepisów technicznych. Projekt rozporządzenia nie podlega
obowiązkowi notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach dotyczących
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.
Wstępna ocena zgodności z prawem Unii źuropejskiej – materia regulowana przedmiotowym
rozporządzeniem nie jest objęta zakresem prawa Unii źuropejskiej.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Źz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), tekst projektu rozporządzenia,
przed przekazaniem do uzgodnień międzyresortowych, zostanie zamieszczony na stronie
Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Żinansów. Stosownie do postanowień § 52
ust. 1 uchwały Nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy
Rady Ministrów (M. P. poz. 979), projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie
Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji, w serwisie
Rządowy Proces Legislacyjny.
Nazwa projektu
Źata sporządzenia
Rozporządzenie Ministra Żinansów w sprawie sposobu przesyłania w
27.04.2015 r.
formie dokumentu elektronicznego pełnomocnictwa ogólnego,
pełnomocnictwa szczególnego oraz pełnomocnictwa do doręczeń
ródło
Upoważnienie ustawowe
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Ministerstwo Żinansów
Nr w wykazie prac
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
Stanu lub Podsekretarza Stanu
Janusz Cichoń, Sekretarz Stanu
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
22 6945244 wlodzimierz.gurba@mofnet.gov.pl
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Umożliwienie przesłania w formie dokumentu elektronicznego pełnomocnictwa ogólnego, pełnomocnictwa
szczególnego oraz pełnomocnictwa do doręczeń.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Określenie sposobu składania w formie dokumentu elektronicznego pełnomocnictwa ogólnego, pełnomocnictwa
szczególnego oraz pełnomocnictwa do doręczeń uprości kontakty podatników, płatników oraz inkasentów z administracją
podatkową.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Podatnicy, płatnicy,
Wprowadzenie
możliwości
inkasenci
składania w formie dokumentu
elektronicznego
pełnomocnictwa
ogólnego,
pełnomocnictwa szczególnego
oraz
pełnomocnictwa
do
doręczeń ułatwi złożenie tych
pełnomocnictw.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
W celu przeprowadzenia konsultacji społecznych projekt rozporządzenia zostanie przekazany do zaopiniowania przez
Krajową Radę Źoradców Podatkowych.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0-10)
Źochody ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Wydatki ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Saldo ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
– 4 –
ródła finansowania
Dodatkowe
Projektowane rozporządzenie nie spowoduje zmniejszenia dochodów podmiotów sektora
informacje, w tym
finansów publicznych, w tym budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
wskazanie źródeł
Projektowane rozporządzenie nie spowoduje również zwiększenia wydatków jednostek sektora
danych i przyjętych do finansów publicznych w stosunku do wielkości wynikających z obowiązujących przepisów.
obliczeń założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
sektor mikro-, małych i
(w mln zł,
średnich
ceny stałe z … przedsiębiorstw
r.)
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym sektor mikro-, małych i
średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
Dodatkowe
informacje, w tym
Wprowadzenie możliwości składania w formie dokumentu elektronicznego pełnomocnictwa
wskazanie źródeł
ogólnego, pełnomocnictwa szczególnego oraz pełnomocnictwa do doręczeń ułatwi złożenie
danych i przyjętych do tych pełnomocnictw oraz uprości reprezentowanie strony przez pełnomocnika.
obliczeń założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
Projektowane rozporządzenie uprości kontakty podatników, płatników oraz inkasentów z administracją podatkową.
9. Wpływ na rynek pracy
Przedmiotowy projekt nie wywiera wpływu na rynek pracy.
– 5 –
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Przedmiotowy projekt wywiera pozytywny wpływ na środowisko naturalne; składanie
pełnomocnictwa ogólnego, pełnomocnictwa szczególnego oraz pełnomocnictwa do doręczeń,
w formie elektronicznej, spowoduje zmniejszenie zużycie papieru, a w konsekwencji
Omówienie wpływu
zmniejszenie zużycia drewna, energii oraz wody potrzebnych do produkcji papieru.
Przedmiotowy projekt nie wywiera wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
Przedmiotowy projekt przyczyni się do uproszczenia elektronicznych kontaktów podatników,
płatników lub inkasentów.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
źwaluacja efektów projektu nastąpi poprzez dokonanie analizy wzrostu poziomu satysfakcji podatników z jakości usług
udostępnionych przez administrację podatkową. Miernikiem poziomu satysfakcji będzie również liczba złożonych
pełnomocnictw ogólnych pełnomocnictw szczególnych oraz pełnomocnictw do doręczeń w formie dokumentu
elektronicznego. źwaluacja efektów projektu nastąpi po roku od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
13. Załączniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.
03/05/BS
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3462 › Pobierz plik