Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3369
- Data wpłynięcia: 2015-05-04
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1320
3369-cz-II
– 19 –
12-miesięcznej praktyki pływania na morskich statkach handlowych lub statkach szkolnych
o pojemności brutto powyżej 200 w żegludze przybrzeżnej lub międzynarodowej na
stanowisku oficera wachtowego, świadectw przeszkoleń w zakresie: wykorzystania radaru
i ARPA na poziomie zarządzania, ochrony przeciwpożarowej stopnia wyższego i zasad
udzielania pierwszej pomocy medycznej oraz ukończenie szkolenia w MJE typu D na
poziomie zarządzania zgodnego z certyfikatem uznania i zdanie egzaminu na poziomie
zarządzania w żegludze przybrzeżnej.
2. Wymóg ukończenia szkolenia, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy absolwentów
MJE typu A lub MJE typu B, kształcących na poziomie zarządzania w dziale pokładowym
w specjalności wskazanej w certyfikacie uznania.
§ 38. Ustala się następujące uprawnienia zawodowe posiadaczy dyplomów w dziale
pokładowym w żegludze przybrzeżnej:
1) dyplom oficera wachtowego żeglugi przybrzeżnej uprawniający do zajmowania
stanowiska:
a) oficera wachtowego:
– na każdym statku o pojemności brutto poniżej 500 w żegludze przybrzeżnej,
– na każdym statku w żegludze krajowej,
b) kapitana:
– na statku bez własnego napędu o pojemności brutto poniżej 500 w żegludze
przybrzeżnej,
– na statku o pojemności brutto poniżej 500 w żegludze krajowej, z wyjątkiem
statków pasażerskich;
2) dyplom kapitana żeglugi przybrzeżnej uprawniający do zajmowania stanowiska:
a) oficera wachtowego na każdym statku w żegludze przybrzeżnej,
b) kapitana:
– na statku o pojemności brutto poniżej 500 w żegludze przybrzeżnej, przy czym na
statku pasażerskim – pod warunkiem odbycia dodatkowej 3-miesięcznej praktyki
pływania na statkach pasażerskich w charakterze dublera na stanowisku kapitana na
tym statku lub 6-miesięcznej praktyki pływania na statkach pasażerskich na
stanowisku oficera wachtowego, na którym oficer wachtowy pełnił wachtę na
mostku,
– na każdym statku bez własnego napędu,
– na każdym statku w żegludze krajowej, przy czym na statku pasażerskim – pod
– 20 –
warunkiem odbycia 3-miesięcznej dodatkowej praktyki pływania na statkach
pasażerskich w charakterze dublera na stanowisku kapitana albo 6-miesięcznej
praktyki pływania jako oficer wachtowy na statkach pasażerskich, na których oficer
wachtowy pełni wachtę na mostku.
Rozdział 3
Dział pokładowy w żegludze krajowej
§ 39. W dziale pokładowym w żegludze krajowej ustala się następujące stanowiska:
1) szypra 2 klasy w żegludze krajowej;
2) szypra 1 klasy w żegludze krajowej.
§ 40. W dziale pokładowym w żegludze krajowej ustala się następujące dyplomy:
1) dyplom szypra 2 klasy żeglugi krajowej;
2) dyplom szypra 1 klasy żeglugi krajowej.
§ 41. Do uzyskania dyplomu szypra 2 klasy żeglugi krajowej wymagane jest posiadanie
świadectw przeszkoleń w zakresie ochrony przeciwpożarowej stopnia podstawowego,
pierwszej pomocy medycznej, wykorzystania radaru i ARPA na poziomie operacyjnym, co
najmniej świadectwa operatora łączności bliskiego zasięgu i świadectwa ratownika oraz:
1) ukończenie studiów w MJE typu A lub w MJE typu B, lub nauki w MJE typu C,
kształcących co najmniej na poziomie operacyjnym w dziale pokładowym w specjalności
wskazanej w certyfikacie uznania, oraz posiadanie 12-miesięcznej praktyki pływania
w dziale pokładowym albo
2) ukończenie nauki w MJE typu C, kształcącej na dyplom co najmniej szypra 2 klasy
w żegludze krajowej zgodnie z certyfikatem uznania, oraz posiadanie 12-miesięcznej
praktyki pływania w dziale pokładowym, albo
3) posiadanie świadectwa starszego marynarza, dodatkowej 12-miesięcznej praktyki
pływania na stanowisku starszego marynarza oraz ukończenie szkolenia w MJE typu D
zgodnego z certyfikatem uznania i zdanie egzaminu na ten dyplom, albo
4) posiadanie dyplomu szypra 2 lub 1 klasy rybołówstwa morskiego i zdanie egzaminu
wyrównawczego na dyplom szypra 2 klasy żeglugi krajowej, albo
5) posiadanie ważnego dyplomu oficera wachtowego na statkach o pojemności brutto
powyżej 500 lub oficera wachtowego żeglugi przybrzeżnej.
– 21 –
§ 42. Do uzyskania dyplomu szypra 1 klasy żeglugi krajowej wymagane jest posiadanie
dyplomu szypra 2 klasy żeglugi krajowej lub oficera wachtowego na statkach o pojemności
brutto 500 i powyżej lub oficera wachtowego żeglugi przybrzeżnej, świadectw przeszkoleń
w zakresie ochrony przeciwpożarowej stopnia wyższego, pierwszej pomocy medycznej,
wykorzystania radaru i ARPA na poziomie operacyjnym, odpowiedniego świadectwa
operatora urządzeń radiowych w służbie radiokomunikacyjnej morskiej i świadectwa
ratownika oraz:
1) dodatkowej 18-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku oficerskim w dziale
pokładowym na statkach o pojemności brutto powyżej 100 lub 12-miesięcznej praktyki
pływania na stanowisku kapitana na statkach o pojemności brutto powyżej 100 oraz
ukończenie szkolenia w MJE typu D zgodnego z certyfikatem uznania i zdanie egzaminu
na dyplom szypra 1 klasy żeglugi krajowej albo
2) ukończenie studiów w MJE typu A lub MJE typu B, lub nauki w MJE typu C,
kształcących co najmniej na poziomie operacyjnym w dziale pokładowym w specjalności
wskazanej w certyfikacie uznania, posiadanie dodatkowej 18-miesięcznej praktyki
pływania na stanowisku oficerskim w dziale pokładowym na statkach o pojemności
brutto powyżej 100 lub 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku kapitana na
statkach o pojemności brutto powyżej 100 oraz zdanie egzaminu na dyplom szypra
1 klasy żeglugi krajowej, albo
3) ukończenie nauki w MJE typu C, kształcącej na dyplom co najmniej szypra 2 klasy
w żegludze krajowej zgodnie z certyfikatem uznania, posiadanie dodatkowej
18-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku oficerskim w dziale pokładowym na
statkach o pojemności brutto powyżej 100 lub 12-miesięcznej praktyki pływania na
stanowisku kapitana na statkach o pojemności brutto powyżej 100 oraz zdanie egzaminu
na dyplom szypra 1 klasy żeglugi krajowej, albo
4) posiadanie dyplomu szypra 1 klasy rybołówstwa morskiego i zdanie egzaminu
wyrównawczego na dyplom szypra 1 klasy żeglugi krajowej.
§ 43. Ustala się następujące uprawnienia zawodowe posiadaczy dyplomów w dziale
pokładowym w żegludze krajowej:
1) dyplom szypra 2 klasy żeglugi krajowej uprawniający do zajmowania stanowiska:
a) oficera wachtowego na każdym statku o pojemności brutto poniżej 3000 w żegludze
krajowej,
b) kapitana:
– 22 –
– na statku bez własnego napędu o pojemności brutto poniżej 3000 w żegludze
krajowej,
– na statku o pojemności brutto poniżej 200 w żegludze krajowej, w tym na statku
pasażerskim o pojemności brutto poniżej 50, pod warunkiem odbycia 3-miesięcznej
dodatkowej praktyki pływania na statkach pasażerskich w charakterze dublera na
stanowisku kapitana albo 6-miesięcznej praktyki pływania jako oficer wachtowy na
statkach pasażerskich, na których oficer wachtowy pełni wachtę na mostku;
2) dyplom szypra 1 klasy żeglugi krajowej uprawniający do zajmowania stanowiska
kapitana na każdym statku w żegludze krajowej, w tym na statku pasażerskim
o pojemności brutto poniżej 1500, pod warunkiem odbycia 3-miesięcznej dodatkowej
praktyki pływania na statkach pasażerskich w charakterze dublera na stanowisku kapitana
albo 6-miesięcznej praktyki pływania jako oficer wachtowy na statkach pasażerskich, na
których oficer wachtowy pełni wachtę na mostku.
Rozdział 4
Dział maszynowy w żegludze międzynarodowej
§ 44. 1. W dziale maszynowym w specjalności mechanicznej ustala się następujące
stanowiska:
1) na poziomie operacyjnym – oficera mechanika wachtowego;
2) na poziomie zarządzania:
a) drugiego oficera mechanika,
b) starszego oficera mechanika.
2. W dziale maszynowym w specjalności elektrycznej ustala się na poziomie
operacyjnym – stanowisko oficera elektroautomatyka.
§ 45. 1. W dziale maszynowym w specjalności mechanicznej ustala się następujące
dyplomy:
1) dyplom oficera mechanika wachtowego na statkach o mocy maszyn głównych 750 kW
i powyżej;
2) dyplom drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 kW do
3000 kW;
3) dyplom drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych 3000 kW
i powyżej;
– 23 –
4) dyplom starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 kW do
3000 kW;
5) dyplom starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych 3000 kW
i powyżej.
2. W dziale maszynowym w specjalności elektrycznej ustala się dyplom oficera
elektroautomatyka okrętowego na statkach o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej.
§ 46. 1. Do uzyskania dyplomu oficera mechanika wachtowego na statkach o mocy
maszyn głównych 750 kW i powyżej wymagane jest posiadanie świadectw przeszkoleń
w zakresie ochrony przeciwpożarowej stopnia wyższego, pierwszej pomocy medycznej,
dowodzenia siłownią okrętową i świadectwa ratownika oraz:
1) ukończenie studiów w MJE typu A lub w MJE typu B, lub nauki w MJE typu C,
kształcących co najmniej na poziomie operacyjnym w dziale maszynowym
w specjalności wskazanej w certyfikacie uznania, posiadanie 12-miesięcznej praktyki
pływania w dziale maszynowym na statkach o mocy maszyn głównych 750 kW
i powyżej, w tym co najmniej 6-miesięcy praktyki potwierdzonej w wydanym przez MJE
zaświadczeniu o zaliczeniu książki praktyk, oraz zdanie egzaminu na poziomie
operacyjnym w dziale maszynowym w specjalności mechanicznej albo
2) posiadanie dyplomu oficera elektroautomatyka okrętowego oraz dodatkowej
24-miesięcznej praktyki pływania na statkach o mocy maszyn głównych 750 kW
i powyżej w dziale maszynowym w specjalności mechanicznej oraz ukończenie szkolenia
w MJE typu D na poziomie operacyjnym w specjalności mechanicznej zgodnego
z certyfikatem uznania i zdanie egzaminu na poziomie operacyjnym w dziale
maszynowym w specjalności mechanicznej, albo
3) posiadanie 36-miesięcznej praktyki pływania w dziale maszynowym w specjalności
mechanicznej, w tym co najmniej 24 miesiące praktyki pływania na statkach o mocy
maszyn głównych 750 kW i powyżej, oraz ukończenie szkolenia w MJE typu D na
poziomie operacyjnym w dziale maszynowym w specjalności mechanicznej zgodnego
z certyfikatem uznania i zdanie egzaminu na poziomie operacyjnym w dziale
maszynowym w specjalności mechanicznej.
2. Praktyka pływania, o której mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, powinna zawierać okres pełnienia
obowiązków wachtowych pod nadzorem starszego mechanika albo oficera mechanika
wachtowego przez co najmniej 6 miesięcy, udokumentowany w zaświadczeniu o pełnieniu
wachty maszynowej, którego wzór określa załącznik nr 6.
12-miesięcznej praktyki pływania na morskich statkach handlowych lub statkach szkolnych
o pojemności brutto powyżej 200 w żegludze przybrzeżnej lub międzynarodowej na
stanowisku oficera wachtowego, świadectw przeszkoleń w zakresie: wykorzystania radaru
i ARPA na poziomie zarządzania, ochrony przeciwpożarowej stopnia wyższego i zasad
udzielania pierwszej pomocy medycznej oraz ukończenie szkolenia w MJE typu D na
poziomie zarządzania zgodnego z certyfikatem uznania i zdanie egzaminu na poziomie
zarządzania w żegludze przybrzeżnej.
2. Wymóg ukończenia szkolenia, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy absolwentów
MJE typu A lub MJE typu B, kształcących na poziomie zarządzania w dziale pokładowym
w specjalności wskazanej w certyfikacie uznania.
§ 38. Ustala się następujące uprawnienia zawodowe posiadaczy dyplomów w dziale
pokładowym w żegludze przybrzeżnej:
1) dyplom oficera wachtowego żeglugi przybrzeżnej uprawniający do zajmowania
stanowiska:
a) oficera wachtowego:
– na każdym statku o pojemności brutto poniżej 500 w żegludze przybrzeżnej,
– na każdym statku w żegludze krajowej,
b) kapitana:
– na statku bez własnego napędu o pojemności brutto poniżej 500 w żegludze
przybrzeżnej,
– na statku o pojemności brutto poniżej 500 w żegludze krajowej, z wyjątkiem
statków pasażerskich;
2) dyplom kapitana żeglugi przybrzeżnej uprawniający do zajmowania stanowiska:
a) oficera wachtowego na każdym statku w żegludze przybrzeżnej,
b) kapitana:
– na statku o pojemności brutto poniżej 500 w żegludze przybrzeżnej, przy czym na
statku pasażerskim – pod warunkiem odbycia dodatkowej 3-miesięcznej praktyki
pływania na statkach pasażerskich w charakterze dublera na stanowisku kapitana na
tym statku lub 6-miesięcznej praktyki pływania na statkach pasażerskich na
stanowisku oficera wachtowego, na którym oficer wachtowy pełnił wachtę na
mostku,
– na każdym statku bez własnego napędu,
– na każdym statku w żegludze krajowej, przy czym na statku pasażerskim – pod
– 20 –
warunkiem odbycia 3-miesięcznej dodatkowej praktyki pływania na statkach
pasażerskich w charakterze dublera na stanowisku kapitana albo 6-miesięcznej
praktyki pływania jako oficer wachtowy na statkach pasażerskich, na których oficer
wachtowy pełni wachtę na mostku.
Rozdział 3
Dział pokładowy w żegludze krajowej
§ 39. W dziale pokładowym w żegludze krajowej ustala się następujące stanowiska:
1) szypra 2 klasy w żegludze krajowej;
2) szypra 1 klasy w żegludze krajowej.
§ 40. W dziale pokładowym w żegludze krajowej ustala się następujące dyplomy:
1) dyplom szypra 2 klasy żeglugi krajowej;
2) dyplom szypra 1 klasy żeglugi krajowej.
§ 41. Do uzyskania dyplomu szypra 2 klasy żeglugi krajowej wymagane jest posiadanie
świadectw przeszkoleń w zakresie ochrony przeciwpożarowej stopnia podstawowego,
pierwszej pomocy medycznej, wykorzystania radaru i ARPA na poziomie operacyjnym, co
najmniej świadectwa operatora łączności bliskiego zasięgu i świadectwa ratownika oraz:
1) ukończenie studiów w MJE typu A lub w MJE typu B, lub nauki w MJE typu C,
kształcących co najmniej na poziomie operacyjnym w dziale pokładowym w specjalności
wskazanej w certyfikacie uznania, oraz posiadanie 12-miesięcznej praktyki pływania
w dziale pokładowym albo
2) ukończenie nauki w MJE typu C, kształcącej na dyplom co najmniej szypra 2 klasy
w żegludze krajowej zgodnie z certyfikatem uznania, oraz posiadanie 12-miesięcznej
praktyki pływania w dziale pokładowym, albo
3) posiadanie świadectwa starszego marynarza, dodatkowej 12-miesięcznej praktyki
pływania na stanowisku starszego marynarza oraz ukończenie szkolenia w MJE typu D
zgodnego z certyfikatem uznania i zdanie egzaminu na ten dyplom, albo
4) posiadanie dyplomu szypra 2 lub 1 klasy rybołówstwa morskiego i zdanie egzaminu
wyrównawczego na dyplom szypra 2 klasy żeglugi krajowej, albo
5) posiadanie ważnego dyplomu oficera wachtowego na statkach o pojemności brutto
powyżej 500 lub oficera wachtowego żeglugi przybrzeżnej.
– 21 –
§ 42. Do uzyskania dyplomu szypra 1 klasy żeglugi krajowej wymagane jest posiadanie
dyplomu szypra 2 klasy żeglugi krajowej lub oficera wachtowego na statkach o pojemności
brutto 500 i powyżej lub oficera wachtowego żeglugi przybrzeżnej, świadectw przeszkoleń
w zakresie ochrony przeciwpożarowej stopnia wyższego, pierwszej pomocy medycznej,
wykorzystania radaru i ARPA na poziomie operacyjnym, odpowiedniego świadectwa
operatora urządzeń radiowych w służbie radiokomunikacyjnej morskiej i świadectwa
ratownika oraz:
1) dodatkowej 18-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku oficerskim w dziale
pokładowym na statkach o pojemności brutto powyżej 100 lub 12-miesięcznej praktyki
pływania na stanowisku kapitana na statkach o pojemności brutto powyżej 100 oraz
ukończenie szkolenia w MJE typu D zgodnego z certyfikatem uznania i zdanie egzaminu
na dyplom szypra 1 klasy żeglugi krajowej albo
2) ukończenie studiów w MJE typu A lub MJE typu B, lub nauki w MJE typu C,
kształcących co najmniej na poziomie operacyjnym w dziale pokładowym w specjalności
wskazanej w certyfikacie uznania, posiadanie dodatkowej 18-miesięcznej praktyki
pływania na stanowisku oficerskim w dziale pokładowym na statkach o pojemności
brutto powyżej 100 lub 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku kapitana na
statkach o pojemności brutto powyżej 100 oraz zdanie egzaminu na dyplom szypra
1 klasy żeglugi krajowej, albo
3) ukończenie nauki w MJE typu C, kształcącej na dyplom co najmniej szypra 2 klasy
w żegludze krajowej zgodnie z certyfikatem uznania, posiadanie dodatkowej
18-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku oficerskim w dziale pokładowym na
statkach o pojemności brutto powyżej 100 lub 12-miesięcznej praktyki pływania na
stanowisku kapitana na statkach o pojemności brutto powyżej 100 oraz zdanie egzaminu
na dyplom szypra 1 klasy żeglugi krajowej, albo
4) posiadanie dyplomu szypra 1 klasy rybołówstwa morskiego i zdanie egzaminu
wyrównawczego na dyplom szypra 1 klasy żeglugi krajowej.
§ 43. Ustala się następujące uprawnienia zawodowe posiadaczy dyplomów w dziale
pokładowym w żegludze krajowej:
1) dyplom szypra 2 klasy żeglugi krajowej uprawniający do zajmowania stanowiska:
a) oficera wachtowego na każdym statku o pojemności brutto poniżej 3000 w żegludze
krajowej,
b) kapitana:
– 22 –
– na statku bez własnego napędu o pojemności brutto poniżej 3000 w żegludze
krajowej,
– na statku o pojemności brutto poniżej 200 w żegludze krajowej, w tym na statku
pasażerskim o pojemności brutto poniżej 50, pod warunkiem odbycia 3-miesięcznej
dodatkowej praktyki pływania na statkach pasażerskich w charakterze dublera na
stanowisku kapitana albo 6-miesięcznej praktyki pływania jako oficer wachtowy na
statkach pasażerskich, na których oficer wachtowy pełni wachtę na mostku;
2) dyplom szypra 1 klasy żeglugi krajowej uprawniający do zajmowania stanowiska
kapitana na każdym statku w żegludze krajowej, w tym na statku pasażerskim
o pojemności brutto poniżej 1500, pod warunkiem odbycia 3-miesięcznej dodatkowej
praktyki pływania na statkach pasażerskich w charakterze dublera na stanowisku kapitana
albo 6-miesięcznej praktyki pływania jako oficer wachtowy na statkach pasażerskich, na
których oficer wachtowy pełni wachtę na mostku.
Rozdział 4
Dział maszynowy w żegludze międzynarodowej
§ 44. 1. W dziale maszynowym w specjalności mechanicznej ustala się następujące
stanowiska:
1) na poziomie operacyjnym – oficera mechanika wachtowego;
2) na poziomie zarządzania:
a) drugiego oficera mechanika,
b) starszego oficera mechanika.
2. W dziale maszynowym w specjalności elektrycznej ustala się na poziomie
operacyjnym – stanowisko oficera elektroautomatyka.
§ 45. 1. W dziale maszynowym w specjalności mechanicznej ustala się następujące
dyplomy:
1) dyplom oficera mechanika wachtowego na statkach o mocy maszyn głównych 750 kW
i powyżej;
2) dyplom drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 kW do
3000 kW;
3) dyplom drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych 3000 kW
i powyżej;
– 23 –
4) dyplom starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 kW do
3000 kW;
5) dyplom starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych 3000 kW
i powyżej.
2. W dziale maszynowym w specjalności elektrycznej ustala się dyplom oficera
elektroautomatyka okrętowego na statkach o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej.
§ 46. 1. Do uzyskania dyplomu oficera mechanika wachtowego na statkach o mocy
maszyn głównych 750 kW i powyżej wymagane jest posiadanie świadectw przeszkoleń
w zakresie ochrony przeciwpożarowej stopnia wyższego, pierwszej pomocy medycznej,
dowodzenia siłownią okrętową i świadectwa ratownika oraz:
1) ukończenie studiów w MJE typu A lub w MJE typu B, lub nauki w MJE typu C,
kształcących co najmniej na poziomie operacyjnym w dziale maszynowym
w specjalności wskazanej w certyfikacie uznania, posiadanie 12-miesięcznej praktyki
pływania w dziale maszynowym na statkach o mocy maszyn głównych 750 kW
i powyżej, w tym co najmniej 6-miesięcy praktyki potwierdzonej w wydanym przez MJE
zaświadczeniu o zaliczeniu książki praktyk, oraz zdanie egzaminu na poziomie
operacyjnym w dziale maszynowym w specjalności mechanicznej albo
2) posiadanie dyplomu oficera elektroautomatyka okrętowego oraz dodatkowej
24-miesięcznej praktyki pływania na statkach o mocy maszyn głównych 750 kW
i powyżej w dziale maszynowym w specjalności mechanicznej oraz ukończenie szkolenia
w MJE typu D na poziomie operacyjnym w specjalności mechanicznej zgodnego
z certyfikatem uznania i zdanie egzaminu na poziomie operacyjnym w dziale
maszynowym w specjalności mechanicznej, albo
3) posiadanie 36-miesięcznej praktyki pływania w dziale maszynowym w specjalności
mechanicznej, w tym co najmniej 24 miesiące praktyki pływania na statkach o mocy
maszyn głównych 750 kW i powyżej, oraz ukończenie szkolenia w MJE typu D na
poziomie operacyjnym w dziale maszynowym w specjalności mechanicznej zgodnego
z certyfikatem uznania i zdanie egzaminu na poziomie operacyjnym w dziale
maszynowym w specjalności mechanicznej.
2. Praktyka pływania, o której mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, powinna zawierać okres pełnienia
obowiązków wachtowych pod nadzorem starszego mechanika albo oficera mechanika
wachtowego przez co najmniej 6 miesięcy, udokumentowany w zaświadczeniu o pełnieniu
wachty maszynowej, którego wzór określa załącznik nr 6.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3369-cz-I › Pobierz plik
- 3369-cz-II › Pobierz plik