eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3352
  • Data wpłynięcia: 2015-04-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1333

3352


obciążeniem sporządzanie bilansów oraz rachunków
zakresie określonym w załączniku nr 1 do
zysków i strat w wersjach dotychczasowych, czyli bardziej
ustawy, przewidzianym dla jednostek
szczegółowych.
innych niż jednostki mikro i jednostki
małe.








64




Lp.
Jednostka
Zgłaszający
Treść uwagi
Podjęta decyzja
Uzasadnienie
redakcyjna
uwagi
1.
art. 3 ust. 1
Komisja
a) art. 3 ust. 1 pkt 36 – proponujemy pozostawienie uwaga częściowo Wywieranie znaczącego wpływu, którego
pkt 36
Nadzoru
definicji „znaczącego wpływu na inną jednostkę” w uwzględniona jednym z możliwych przejawów w myśl

Finansowego obecnie obowiązującym brzmieniu, tj. bez lit. f.
art. 2 pkt 13 dyrektywy (który podlega
Proponujemy również w lit. e tego punktu zamienić zwrot:
obowiązkowej
transpozycji)
jest
„wymiany” na „powoływania i odwoływania”;
posiadanie co najmniej 20% praw głosu,

zostało odzwierciedlone przez dodanie lit.
f w art. 3 ust. 1 pkt 36.
Należy zwrócić uwagę, że katalog
ustawowych
przesłanek
znaczącego
wpływu ma charakter otwarty.

W lit. e w art. 3 ust. 1 pkt 36 zmieniono
zwrot: „wymiany” na „powoływania i
odwoływania”;
„36)
znaczącym wpływie na inną
jednostkę – rozumie się przez to
niemającą znamion sprawowania kontroli
lub współkontroli zdolność jednostki do
wpływania na politykę finansową i
operacyjną
innej
jednostki,
w
szczególności przez:
a)
udział w podejmowaniu decyzji
w sprawie podziału zysku lub pokrycia
straty lub
b)
zasiadanie
w
organie
zarządzającym,
nadzorującym
lub
administrującym, lub
c)
przeprowadzanie
istotnych
transakcji z tą jednostką, lub
65

d)
udostępnianie
tej
jednostce
informacji technicznych o zasadniczym
znaczeniu dla jej działalności, lub
e)
możliwość
powoływania
i
odwoływania
członków
organów
zarządzających,
nadzorujących
lub
administrujących, lub
f)
posiadanie nie mniej niż 20%
głosów w organie stanowiącym tej
jednostki;”,
2.
art. 3 ust. 1
Komisja
b) art. 3 ust. 1 pkt 37 – proponujemy po wyrazach
uwaga
Rozszerzenie
katalogu
jednostek
pkt 37
Nadzoru
„jednostce dominującej – rozumie się przez to jednostkę nieuwzględniona zobowiązanych
do
sporządzania

Finansowego będącą spółką handlową” dodać wyrazy „lub spółdzielnią
skonsolidowanego
sprawozdania
będącą jednostką zainteresowania publicznego”;
finansowego
wykracza
poza

obowiązkowy zakres jednostek objętych
1. c) art. 3 ust. 1 pkt 37 lit. b – proponujemy po wyrazach „na
regulacjami dyrektywy; nałożenie takiego
podstawie umowy zawartej z innymi uprawnionymi do
obowiązku spowodowałoby
głosu, posiadającymi na podstawie statutu lub
dodatkowe
umowy
obciążenia administracyjne
spółki” dodać wyrazy „lub statutu spółdzielni”.

dla
tych

jednostek.
Tymczasem
przy
projektowaniu ustawy przyjęto założenie,
by nie nakładać dodatkowych obciążeń
sprawozdawczych na jednostki, co do
których przepisy unijne tego nie
wymagają.
W związku z powyższym zmiana
brzmienia w art. 3 ust. 1 pkt 37 lit. b i lit. c
jest bezzasadna.

3.
art. 3 ust. 1
Komisja
d) art. 3 ust. 1 pkt 38 – proponujemy pozostawienie
uwaga nie
Nie ma potrzeby utrzymania drugiego
pkt 38
Nadzoru
drugiego zdania w obecnie obowiązującym brzmieniu: uwzględniona zdania w art. 3 ust. 1 pkt 38 w

Finansowego „Udział w ogólnej liczbie głosów może być mniejszy niż
proponowanym przez KNF brzmieniu, z
20%, jeżeli inne okoliczności, wymienione w pkt 36
uwagi na fakt, iż katalog przesłanek
wywierania znaczącego wpływu ma
wskazują na wywieranie znaczącego wpływu.”, a ponadto
charakter otwarty.
po wyrazach: „znaczącym inwestorze – rozumie się przez
66

to jednostkę będącą spółką handlową” należy dodać wyrazy
„lub spółdzielnią będącą jednostką zainteresowania
publicznego";
4.
art. 3 ust. 1
Komisja
e) art. 3 ust. 1 pkt 41 – proponujemy, aby w definicji uwaga częściowo 1. Dyrektywa wyraźnie oddziela kwestie
pkt 41
Nadzoru
jednostki stowarzyszonej nie wskazywać obowiązku uwzględniona posiadania udziału kapitałowego od
kwestii wywierania znaczącego wpływu.

Finansowego posiadania przez inną jednostkę udziału w kapitale w


postaci progu 20%, ponadto po wyrazach: „jednostce
Dopiero przy ocenie, czy daną jednostkę
należy uznać za jednostkę stowarzyszoną
stowarzyszonej – rozumie się przez to jednostkę będącą
te dwa ww. elementy są brane łącznie pod
spółką handlową” należy dodać wyrazy „lub spółdzielnią
uwagę.
będącą jednostką zainteresowania publicznego.
Aby jednostkę uznać za stowarzyszoną
muszą być spełnione zgodnie z ww.
dyrektywą (art. 2 pkt 13) dwa warunki:
1) wywieranie znaczącego wpływu,
którego jednym z możliwych przejawów
w myśl art. 2 pkt 13 dyrektywy jest
posiadanie co najmniej 20% praw głosu
(co zostało odzwierciedlone w dodawanej
lit. f w pkt 36);
2) posiadanie udziałów w kapitale.

W przeciwieństwie do MSR/MSSF
dyrektywa
wprowadziła
wymóg
posiadania udziału kapitałowego w
jednostce, która ma być uznana za
jednostkę stowarzyszoną.

W projektowanym przepisie, biorąc pod
uwagę opinię nie tylko KNF, ale także
KSR i MSZ, wskazujące na potrzebę
utrzymania dotychczas obowiązujących
przepisów, przy zachowaniu wymogów
dyrektywy w tym zakresie wprowadzono
w projekcie obowiązek posiadania udziału
kapitałowego bez określania jego
67

procentowej
wartości
poprzez
wprowadzenie definicji zaangażowania w
kapitale.
W związku z powyższym proponuje się
następujące brzmienie definicji jednostki
stowarzyszonej oraz zaangażowania w
kapitale:
41) jednostce stowarzyszonej rozumie
się przez to jednostkę będącą spółką
handlową lub podmiotem utworzonym i
działającym zgodnie z przepisami obcego
prawa handlowego, w której inna
jednostka (znaczący inwestor) jest
zaangażowana w kapitale, oraz na którą
wywiera znaczący wpływ;”,
49) zaangażowanie w kapitale – rozumie
się przez to jakikolwiek udział w kapitale
innej jednostki, mający charakter
trwałego powiązania; trwałe powiązanie
występuje zawsze w przypadku nabycia,
zakupu lub pozyskania w innej formie
udziału w kapitale innej jednostki, o której
mowa w pkt 41, chyba że zbycie udziału w
krótkim okresie od dnia jego nabycia,
zakupu lub pozyskania w innej formie jest
wysoce prawdopodobne, poprzez zawarcie
wiążącej umowy lub podjęcie innych
aktywnych działań dotyczących zbycia.

Ponadto odpowiedniej zmianie ulegnie
załącznik nr 1 do ustawy o rachunkowości
w części:
1) bilans:
- w aktywach w poz. A.III. 2 oraz A.IV.3
b), B.II.2. a),
68

strony : 1 ... 20 ... 30 . [ 31 ] . 32 ... 40 ... 80 ... 88

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: