eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3352
  • Data wpłynięcia: 2015-04-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1333

3352

jednostki małej.
121.
uzasadnie-
Zdzisław
Uzasadnienie:
uwaga
Uwaga
niezrozumiała.
Nie
nie do
Fedak
- słowo zakres nie jest zrozumiałe; chodzi przecież o nieuwzględniona zidentyfikowano,
którego fragmentu
projektu
rodzaje, tytuły zmian,
uzasadnienia dotyczy.
- dyrektywa mówi o aktywach trwałych; we wzorze
bilansu na rzeczowe aktywa trwałe składają się też środki
trwałe w budowie i zaliczki,
- jeżeli w zestawieniu następuje rozliczenie zmian z tytułu
aktualizacji wartości to zbędne jest podawanie tych danych
(liczb) w poz. I/2, I/3, I/18 oraz II/3.
1/6 „posiadanych na dzień bilansowy”, moim zdaniem
punkt ten dotyczy instrumentów kapitałowych wydanych
(pasywa), a nie posiadanych (aktywa) przez jednostkę; w
dyrektywie (art. 17 ust. 1 pkt j) mówi się o istnieniu
(existence) a nie posiadaniu,
1/7 zamiast „rozwiązaniu” (odpisów nie można rozwiązać)
– „uznaniu za zbędne”,
1/8 po „podstawowego” – „spółek na dzień bilansowy”,
(proszę pamiętać, że oprócz spółek istnieją spółdzielnie,
stowarzyszenia itp.);
po subskrybowanych „w ciągu roku obrotowego”;
do tej pozycji kwalifikuje się pominięty art. 17 ust. 1 pkt i
dyrektywy.
1/9 w świetle tego zapisu zbędny jest pkt I 16c
dodatkowych informacji,
1/10 kwalifikuje się do dz. 2 wynik finansowy; słowa „co
do sposobu” skreślić,
1/12 dyrektywa (art. 16 ust. 1 pkt g) wymaga tylko
informacji o zobowiązaniach dłuższych niż 5 lat,
1/13 zamiast „finansowych składników aktywów” –
„składników aktywów finansowych”,
1/15 mówi się o jednostkach stowarzyszonych gdy w
bilansie – o innych niż powiązane jednostkach – nazwy
trzebaby ujednolicić; proszę zwrócić uwagę, że – w
przypadku
znaczącego
inwestora
i
jednostek
59

stowarzyszonych – możliwe są dwukierunkowe więzi;
po warunkowych – „nie wykazanych w bilansie”;
skreślić „również”,
zamiast „w zakresie” – „z tytułu”,
1/16 w świetle art. 28 ustawy w wartości godziwej mogą
być wycenione, nie zaliczane do instrumentów
finansowych:
a) inwestycje w nieruchomości oraz wartości niematerialne
i prawne,
b) udziały w jednostkach podporządkowanych (w myśl §
1.I.2 rozporządzenia o instrumentach finansowych nie są
one objęte tym rozporządzeniem), ale – jak na to
zwróciłem uwagę – ich wycena w wartości godziwej jest
niezgodna z dyrektywą. Zostaje zatem tylko poz. a).
Zapis mógłby brzmieć:
„W przypadku gdy jednostka wykazuje inwestycje w
nieruchomości i w wartości niematerialne i prawne w
cenie nabycia, a ich wartość godziwa jest możliwa do
ustalenia, to na dzień bilansowy ujawnia się ją.”
W cz. 1 brak przepisu implementującego art. 17 ust. 1 pkt
c dyrektywy.
2/1. Jeżeli w rachunku zysków i strat mówi się o sprzedaży
produktów, towarów i materiałów to i w informacji
dodatkowej trzeba by zachować ten sam zakres i
kolejność,
2/3 powtarza 1/1 skreślić,
2/6 po „dochodowym” dodać „od osób prawnych”;
pozycja nie dotyczy spółek osobowych (z wyjątkiem
komandytowo-akcyjnych) i osób fizycznych,
2/7 pozycja zbędna; informacje dotyczące kapitałowych
odsetek z uwagi na art. 17 ust. 1 pkt a lit. r) dyrektywy
ujawnić w poz. 1/1; na marginesie: komu to potrzebne?
Różnic kursowych nie dodawać.
2/9 informacja zbędna; nie znalazłem w dyrektywie
obowiązku jej podawania; jeżeli już to jest to temat
60

sprawozdania z działalności.
2/10 proponuję brzmienie: kwotę i charakter
poszczególnych istotnych pozostałych przychodów i
kosztów operacyjnych, spowodowanych zdarzeniami
losowymi.
2/a Jeżeli załącznik 1 jest nowym tekstem, to ta jego część
powinna mieć nr 3.
3. Skreślić tekst od „a gdy ..... do metoda pośrednia”.
Zarówno z punktu widzenia przydatności informacji jak i
jednolitości podejścia, metoda bezpośrednia, ma duże
zalety. Dlatego polski ustawodawca nie powinien
dyskryminować jednostek chcących ustalać przepływy
działalności operacyjnej metodą bezpośrednią nakazując
im równolegle sporządzanie tej części rachunku metodą
pośrednią. Jednostka sporządzająca rachunek przepływów
jest badana, zatem biegły rewident ma obowiązek
sprawdzić jego poprawność.
4/1
Wprawdzie
tekst
stanowi
powtórzenie
dotychczasowego, ale odbiega od dyrektywy, zwłaszcza że
mówi się w niej o undertakings arrangements – podjętych
przedsięwzięciach, zawartych układach, a nie o umowach
(contract). Dlatego proponuję: „charakterze i celu
gospodarczym zawartych przez jednostkę układów nie
wykazanych w bilansie i ich skutkach finansowych, jeżeli
spowodowane tym ryzyka lub korzyści są istotne, a ich
ujawnienie jest niezbędne dla oceny sytuacji majątkowej i
finansowej jednostki”. (Dyrektywa nie mówi o wyniku.)
4/2 Jeżeli przepis ma być realizowany to nie można
użytkownikowi kazać szukać definicji stron powiązanych
w MSR, zwłaszcza że tam stosuje się nazwę „podmiot
powiązany” (słowniczek albo MSR 24 pkt 9). Inną jest
sprawą, że definicja w MSR jest długa i nieprzejrzysta.
Może do przyjęcia byłby taki tekst:
- „transakcjach zawartych przez jednostkę ze stronami
powiązanymi na warunkach odbiegających od rynkowych
61

wraz z informacjami dotyczącymi kwoty i rodzaju
transakcji, charakteru związku ze stronami powiązanymi i
innymi, niezbędnymi do oceny sytuacji majątkowej i
finansowej jednostki. Za strony powiązane uważa się
.........
Informacje dotyczące poszczególnych transakcji mogą być
zgrupowane według rodzajów, jeżeli dla oceny ich
wpływu na sytuację majątkową i finansową jednostki nie
jest niezbędna wiedza o poszczególnej transakcji.”
4/4 Po wchodzącym dodać „ w ciągu roku obrotowego”
(następuje rotacja); zamiast „spółek handlowych” – spółek
akcyjnych, spółek z o.o. oraz spółek komandytowo-
akcyjnych.
Podawanie informacji – jw. – dla spółek osobowych jest
zbędne. Proszę zwrócić uwagę, że spółdzielnie i
przedsiębiorstwa państwowe i podobne są, i słusznie,
wyłączone z obowiązku ujawniania takich informacji.
4/5 Proponuję: „stan na dzień bilansowy zaliczek,
pożyczek i świadczeń o podobnym charakterze
udzielonych osobom wchodzącym w ciągu roku
obrotowego – jak w projekcie – oraz wszelkich kwot
zobowiązań tych osób odpisanych lub umorzonych w
ciągu roku obrotowego a także zobowiązań zaciągniętych
przez jednostkę w ich imieniu ......”
Tekst dyrektywy jest nieprecyzyjny. Nie chodzi przecież o
historię zaliczek i ich spłaty, ale o stan na dzień bilansowy
należności z tytułu finansowania członków organów oraz
„darowane” im w ciągu roku należności.
Kredyty udzielają banki, nie objęte zał. 1.
4/6 pkt a) dodać – „jednostki” (jednostki dominujące
pokrywają także koszty badania skonsolidowanego
sprawozdania finansowego.
5/1 Proponuję: „informacje o rodzajach i kwotach korekty
błędów popełnionych w latach ubiegłych, odniesionych w
roku obrotowym na kapitał (fundusz) własny.”
62

5/2 Po „wpływie” dopisać „przyszłą”.
5/4 Jeżeli przyjmie się, że dane porównawcze są
doprowadzane do porównywalności to tekst wymaga
zmiany.
6/4c Czy „przychody finansowe” są potrzebne?
8 Wiem że tekst powtarza dotychczasowe brzmienie
przepisu, ale jest on niedobry:
a) we wprowadzeniu mówi się o zagrożeniu a nie o
niepewności,
b) chodzi o poważne zagrożenia a nie zagrożenia
(niepewność) w ogóle,
c) do czego potrzebne jest stwierdzenie, że zagrożenie
(niepewność) występuje? Jeżeli nie występuje, to nie ma o
czym pisać.
Proponuję: „w przypadku poważnych zagrożeń dla
możliwości kontynuowania działalności jednostki – ich
opis oraz podjętych lub zamierzonych działań mających
zapobiec zrealizowaniu się zagrożeń, a także wskazanie
jak w sprawozdaniu finansowym uwzględniono wpływ
poważnych zagrożeń.”
9 Czy dział jest potrzebny wobec zapisu art. 48 ust. 1 pkt 2
lit. d ustawy?
122.
ogólna
Stowarzyszenie czy nie można byłoby przewalutowywać stopniowo na
uwaga
Uwaga wykracza poza zakres nowelizacji
Księgowych w złote polskie wartości określonych w ustawie w euro, lub nieuwzględniona wymaganej dyrektywą.
Polsce
nowo wprowadzane wielkości określać w euro, aby w
jednym akcie prawnym nie występowała „dwoistość
walutowa”?
123.
ogólna
Stowarzyszenie Ponadto wyrażamy ogólny pogląd co do kierunku
uwaga
Dyrektywa szczegółowo określa zakres
Księgowych w projektowanych uproszczeń, aby obejmował on przede nieuwzględniona informacyjny sprawozdania finansowego
Polsce
wszystkim ułatwienia w zakresie kwalifikowania i wyceny
jednostki małej, w związku z tym nie
określonych kategorii finansowo-księgowych, natomiast
można
wymagać
większej
ilości
nie powodował zubożenia funkcji informacyjnej
ujawnień.
sprawozdań przez nadmierne agregowanie danych. W
Jednakże organ zatwierdzający może
obecnych warunkach powszechnego już stosowania
podjąć
decyzję
o
sporządzaniu
systemów informatycznych w pracach księgowych nie jest
sprawozdania finansowego w pełnym
63

strony : 1 ... 20 ... 29 . [ 30 ] . 31 ... 40 ... 80 ... 88

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: