eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3352
  • Data wpłynięcia: 2015-04-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1333

3352

za jeden rok obrotowy.
20.
Konfederacja Obecna treść artykułu
uwaga
Zróżnicowanie kryteriów wynika z
Lewiatan
Jednostka, która za poprzedni rok obrotowy nie nieuwzględniona planowanego objęcia tym uproszczeniem
przekroczyła (…)
większej liczby jednostek.
Proponowana treść artykułu
Zagadnienie to nie jest regulowane
Jednostka mała, o której mowa w ust 1c i 1d (…)
dyrektywą.
Uzasadnienie do propozycji zmiany

Różnicowanie kryteriów dla jednostek sporządzających
vide uwaga opisana w l.p. 19
uproszczone sprawozdania finansowe (tzw. małe jednostki)
oraz jednostek zwolnionych z rachunkowości leasingu nie
wydaje się uzasadnione i może powodować
nieporozumienia w praktyce.
21.
art. 4
Zdzisław
art. 4 ust. 1-1c. Proponuję następujące (lub zbliżone)
uwaga
Przepis stanowi implementację regulacji
ust. 1a i 1b
Fedak
sformułowania:
nieuwzględniona dyrektywy (art. 4 ust. 4).

1. Jednostki zobowiązane są stosować w przyjętych
Proponowane rozwiązanie wynika z
zasadach (polityce) rachunkowości przewidziane ustawą
dyrektywy,
ponieważ
dotyczy
postanowienia, rzetelnie i jasno przedstawiając sytuację
wyjątkowych
przypadków
oraz
majątkową i finansową oraz wynik finansowy w księgach
określonego
przepisu
ustawy
o
rachunkowych i sprawozdaniu finansowym.
rachunkowości (a nie wszystkich
1a. Jeżeli stosowanie postanowień ustawy nie wystarczy
przepisów), wraz z podaniem przyczyny i
do
rzetelnego
i
jasnego
przedstawienia
sytuacji
skutków ewentualnego niezastosowania
majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego
danego przepisu przez jednostkę.
jednostka
odpowiednio
zwiększa
szczegółowość
Należy podkreślić, że jednostki nadal
sprawozdania finansowego, w tym informację dodatkową.
zobowiązane są stosować nadrzędną
1b. Jeżeli w wyjątkowych przypadkach stosowanie
zasadę rachunkowości wynikającą z art. 4
określonego postanowienia ustawy nie pozwoliłoby na
ust. 1 ustawy o rachunkowości, tj.
rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji majątkowej i
stosować przyjęte zasady (politykę)
finansowej oraz wyniku finansowego, jednostka nie
rachunkowości
rzetelnie
i
jasno
stosuje tego przepisu, a w sprawozdaniu finansowym (w
przedstawiać sytuację majątkową i
informacji
dodatkowej)
uzasadnia
przyczyny
jego
finansową oraz wynik finansowy.
niezastosowania oraz określa wpływ jaki niezastosowanie
przepisu wywarło na obraz sytuacji majątkowej i
finansowej oraz wyniku finansowego.
Uzasadnienie:
1. Wprawdzie w art. 3 ust. 1 pkt 11 mówi się, że przyjęte
14

zasady
(polityka)
rachunkowości
polegają
na
odpowiednim doborze przepisów ustawy, to w ust. 1b i 1c
chodzi o odstępstwa od ustawy, a zatem w ust. 1, który
określa „stan normalny” też trzeba wskazać na ustawę.
2. Ustęp 1b w istocie powtarza postanowienia art. 50 ust.
1, w dodatku – w sposób niepełny – ograniczając się do
informacji dodatkowej.
3. Ustęp 1c – na wstępie dokumentu – moim zdaniem –
trzeba mówić o sprawozdaniu finansowym, a nie o jednej
jego składowych.
4. Wobec zamieszczenia postanowień ust. 1 art. 50 w ust.
1b art. 4 proponuję ust. 3 art. 50 przenieść – jako ust. 5a do
art. 45, a art. 50 uchylić w całości.
22.
Stowarzyszenie czy wprowadzenie w art. 4 nowego ust. 1b nie będzie
uwaga
Ust. 1b ustawy o rachunkowości
Księgowych w przesłanką do niezachowania podstawowej zasady nieuwzględniona implementuje art. 4 ust. 4 dyrektywy.
Polsce
rzetelnego i jasnego obrazu (true and fair view)? Naszym
Wskazuje on, iż w wyjątkowych
zdaniem z tego projektowanego przepisu należałoby
przypadkach, gdy zastosowanie danego
zrezygnować.
przepisu ustawy nie zapewniałoby
rzetelnego
i
jasnego
przedstawienia
sytuacji majątkowej i finansowej oraz
wyniku finansowego, to jednostka ma
prawo odstąpić od zastosowania takiego
przepisu. Jednocześnie jednostka ujawnia
ten fakt w informacji dodatkowej do
sprawozdania
finansowego
wraz
ze
stosownym
uzasadnieniem
oraz
określeniem
wpływu
na
sytuację
majątkową i finansową jednostki oraz
wynik finansowy;
23. art. 4 ust. 2a
Zdzisław
art. 4 ust. 2a. Ust. 4 mówi o uproszczeniach, które można
uwaga
Art. 1 pkt 2 lit. b projektu otrzyma

Fedak
stosować, jeżeli nie wywierają istotnie ujemnego wpływu. uwzględniona
brzmienie:
Nowy ust. 2a definiuje istotność. Powinien on być
b) po ust. 4 dodaje się ust. 4a w
zamieszczony przed ust. 4 jako ust. 3a lub po ust. 4 jako
brzmieniu:
ust. 4a.
„4a. Stosując przepisy ustawy jednostka
W ust. 2a zbędny wydaje się zwrot „z zastrzeżeniem art. 20
kieruje się zasadą istotności. Informacje
15

ust. 1”, co sprawia wrażenie, że pod hasłem istotności
wykazywane w sprawozdaniu finansowym
można nie honorować dowolnego przepisu ustawy.
oraz
skonsolidowanym
sprawozdaniu
finansowym należy uznać za istotne, gdy
ich pominięcie lub zniekształcenie może
wpływać na decyzje podejmowane na ich
podstawie
przez użytkowników tych
sprawozdań.
Nie
można
uznać
poszczególnych pozycji za nieistotne,
jeżeli wszystkie nieistotne pozycje o
podobnym charakterze łącznie uznaje się
za istotne.”;
24.
art. 4 ust. 6
Zdzisław
art. 4 ust. 6. Sprawozdania z płatności na rzecz
uwaga
Tekst proponowanego ust. 6 zostanie

Fedak
administracji państwowej dotyczą nielicznej grupy uwzględniona przeniesiony do rozdziału 6a do nowego
jednostek, a z tematyką rachunkowości wiążą się luźno.
art. 63j.
Tajemnicą Komisji Europejskiej pozostanie, dlaczego
przepisy te nie doczekały się odrębnej dyrektywy lub
rozporządzenia. Z uwagi na autonomiczny charakter
sprawozdania z płatności przepis o związanych z nim
obowiązkach kierownika jednostki proponuję przenieść do
rozdz. 6a.
25.
Krajowy
2. Art. 4 ust. 6 Ustawy o Rachunkowości w brzmieniu
uwaga
Brzmienie
przepisu
nie
wymaga
Związek
proponowanym w Projekcie wymaga doprecyzowania, iż w nieuwzględniona doprecyzowania, ponieważ należy go
Banków
przypadku sporządzenia sprawozdań skonsolidowanych
czytać w powiązaniu z art. 63g, który
Spółdzielczych dotyczących płatności na rzecz administracji rządowej
określa jakie jednostki mają sporządzać
obowiązek
zapewnienia
spełnienia
wymagań
skonsolidowane sprawozdanie dotyczące
przewidzianych w Ustawie o Rachunkowości spoczywa na
płatności (tj. takie, które są jednostkami
kierowniku jednostki dominującej.
dominującymi w myśl art. 55, a zatem
jasne jest, że obowiązek zapewnienia
zgodności z ustawą o rachunkowości
ciążyć będzie w tym przypadku na
kierowniku jednostki dominującej)
26. art. 4a ust. 1
Krajowy
Art. 4a ust. 1 Ustawy o Rachunkowości w brzmieniu
uwaga
Brzmienie
przepisu
nie
wymaga

Związek
proponowanym w Projekcie wymaga doprecyzowania, iż w nieuwzględniona doprecyzowania, ponieważ należy go
Banków
przypadku sporządzenia sprawozdań skonsolidowanych
czytać w powiązaniu z art. 55 ust. 1 i
Spółdzielczych obowiązek
zapewnienia
spełnienia
wymagań
proponowanym ust. 2a, które określają
16

przewidzianych w Ustawie o Rachunkowości spoczywa na
jakie
jednostki
mają
sporządzać
kierowniku jednostki dominującej oraz członkach rady
skonsolidowane sprawozdanie finansowe
nadzorczej lub innego organu nadzorującego jednostki
oraz sprawozdanie z działalności grupy
dominującej.
kapitałowej (tj. takie, które są jednostkami
dominującymi, a zatem jasne jest, że
obowiązek zapewnienia zgodności z
ustawą o rachunkowości ciążyć będzie w
tym przypadku na kierowniku jednostki
dominującej)
27.
art. 7 ust. 1
Zdzisław
art. 7 ust. 1. Brak implementacji art. 6 ust. 1 lit. c(1)
uwaga
Naszym zdaniem zwrot „niewątpliwe”
pkt 3 i 4
Fedak
dyrektywy, w myśl którego wykazywane mogą być nieuwzględniona realizuje postanowienia dyrektywy.

wyłącznie zyski zrealizowane na dzień bilansowy; art. 7

ust. 1 pkt. 3 i 4 tego nie załatwiają a tłumaczenie w polskiej
vide uwaga opisana w l.p. 29
wersji dyrektywy słowa „made” (wykonane, zrobione) na
„wypracowane” nie jest ścisłe.
28.
Tomasz
Proponuje się, aby zasady ostrożnej wyceny były określone
uwaga
Z regulacji ustawy o rachunkowości
Konieczny
w sposób przedstawiony w art. 6 ust.1 pkt c. Dyr. 34. W nieuwzględniona wynika obowiązek ujęcia wszystkich
proponowanej wersji ustawy brak jest wymogu ujęcia
zdarzeń
gospodarczych,
w
tym
wszystkich zobowiązań. Brak odniesienia do ujmowania
zobowiązań.
zobowiązań może powodować, że jednostki przy
stosowaniu zasady ostrożnej wyceny będą ją interpretować
jedynie w kontekście nie zawyżania wyceny aktywów.
29.
Tomasz
Jeżeli rekomendacja w punkcie powyżej nie zostanie
uwaga
Art. 7 reguluje zasady ujęcia i wyceny
Konieczny
przyjęta, proponuje się, aby punkt 3 i 4 nie odnosił się nieuwzględniona aktywów i pasywów, przychodów i
wyłącznie do pozostałych przychodów i kosztów, ale
kosztów zgodnie z zasadą ostrożnej
również
do
innych
przychodów
i
kosztów
wyceny. Artykuł ten dotyczy m.in.
(operacyjnych/finansowych). Proponuje się pominąć
pozostałych przychodów i kosztów
„pozostałe” i „operacyjne”
operacyjnych, bowiem nie są one ujęte w
Poza tym art.7 ust.1. pkt 5 mówi o rezerwach na „grożące
taki sposób w innych regulacjach.
straty”, co może sugerować konieczność tworzenia rezerw
na przyszłe straty operacyjne. Proponuje się „grożące
straty” zastąpić „straty wynikające ze zdarzeń przeszłych”.
17

30. art. 26 ust. 3
Zdzisław
art. 26 ust. 3 pkt 3. Po „nieruchomości z wyłączeniem
uwaga
W związku z propozycją miasta Wrocław
pkt 3
Fedak
gruntów” dodać „i praw”.
nieuwzględniona art. 26 ust. 3 pkt 33 otrzyma brzmienie:

3) nieruchomości, w tym gruntów,
zaliczonych do środków trwałych oraz
inwestycji, jak też znajdujących się na
terenie strzeżonym innych środków
trwałych oraz maszyn i urządzeń
wchodzących w skład środków trwałych w
budowie - przeprowadzono raz w ciągu 4
lat;
31. art. 28 ust. 1
Zdzisław
art. 28 ust. 1 pkt 4. Zgodnie z art. 8 ust. 4 pkt c dyrektywy
uwaga
Przepis
dyrektywy
został
już
pkt 4
Fedak
„Udziały w jednostkach zależnych, stowarzyszonych lub nieuwzględniona zaimplementowany poprzez §1 ust. 1 pkt

joint venture nie mogą być wyceniane w wartości
2 rozporządzenia Ministra Finansów z
godziwej”; pkt 4 art. 28 ust. 1 ustawy przeczy temu
dnia 12 grudnia 2001 r. w sprawie
warunkowi, wymaga on zmiany.
szczegółowych zasad uznawania, metod
wyceny, zakresu ujawniania i sposobu
prezentacji instrumentów finansowych.
32. art. 28 ust. 8
Krajowy
Korzystając z okazji ,pragniemy również podczas prac nad
uwaga
Uwaga
wykracza
poza
zakres

Związek
Projektem zwrócić uwagę na niektóre zapisy w Ustawie o nieuwzględniona nowelizacji wymaganej dyrektywą. Brak
Banków
Rachunkowości,
budzące
istotne
wątpliwości
propozycji brzmienia przepisu.
Spółdzielczych interpretacyjne w praktyce, których doprecyzowanie
należałoby rozważyć.
1. Naszym zdaniem zasadne wydaje się doprecyzowanie i
uściślenie katalogu kosztów podlegających zaliczeniu do
wartości początkowej środków trwałych i wartości
niematerialnych i prawnych. Zgodnie z art. 28 ust. 8
Ustawy o Rachunkowości „cena nabycia i koszt
wytworzenia środków trwałych w budowie, środków
trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
obejmuje ogół ich kosztów poniesionych przez jednostkę

3 W projekcie uwzględniono uwagę Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju zgłoszoną przed posiedzeniem Komisji do Spraw Europejskich odnośnie zmiany w art. 1 pkt 6
projektu ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw. Przyjęto argumenty MIiR i pozostawiono bez zmiany brzmienie art. 26 ust. 3 pkt 3 ustawy
o rachunkowości. Zmiana ww. przepisu została wykreślona z przedmiotowego projektu.
18

strony : 1 ... 10 ... 20 . [ 21 ] . 22 ... 30 ... 70 ... 88

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: