eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o Agencji Mienia Wojskowego

Rządowy projekt ustawy o Agencji Mienia Wojskowego

projekt dotyczy połączenia dwóch agencji wykonawczych Agencji Mienia Wojskowego i Wojskowej Agencji Mieszkaniowej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3342
  • Data wpłynięcia: 2015-04-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o Agencji Mienia Wojskowego
  • data uchwalenia: 2015-07-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1322

3342-cz-2

– 3 –

3. Osoba uprawniona do uzyskania pomniejszenia, o którym mowa w art. 54 ust. 2 pkt 1
ustawy, do wniosku o nabycie lokalu mieszkalnego oprócz potwierdzenia wpłaty, o którym
mowa w ust. 2, załącza również dokumenty potwierdzające to uprawnienie. Dokumentami
potwierdzającymi uprawnienie do pomniejszenia, mogą być w szczególności:
1)
w stosunku do żołnierzy służby stałej – zaświadczenie wydane przez dowódcę jednostki
wojskowej, w której żołnierz jest wyznaczony na stanowisko służbowe, albo przez
organ, w którego rezerwie kadrowej lub dyspozycji pozostaje, stwierdzające okres
pełnienia czynnej służby wojskowej;
2)
w stosunku do byłych żołnierzy zawodowych, którzy pełnili zawodową służbę
wojskową w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez ministra
właściwego do spraw wewnętrznych – świadectwo służby potwierdzające sposób
rozwiązania stosunku służbowego zawodowej służby wojskowej oraz okres pełnienia
czynnej służby wojskowej, a w przypadku funkcjonariuszy, którzy poprzednio byli
żołnierzami zawodowymi i otrzymali osobne kwatery stałe, o których mowa w art. 143
ust. 5 ustawy z dnia 16 marca 2001 r. o Biurze Ochrony Rządu (Dz. U. z 2014 r.
poz. 170, 502 i 616) oraz w art. 154 ust. 5 ustawy z dnia 12 października 1990 r.
o Straży Granicznej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1402) – zaświadczenie potwierdzające okres
pełnienia czynnej służby wojskowej wydane przez właściwy organu w tej sprawie;
3)
w stosunku do emerytów wojskowych – decyzja wojskowego organu emerytalnego
o ustaleniu prawa do emerytury wojskowej;
4)
w stosunku do osób uprawnionych do wojskowej renty inwalidzkiej – decyzja
wojskowego organu emerytalnego o ustaleniu prawa do wojskowej renty inwalidzkiej.
§ 6. 1.
Na podstawie złożonych wniosków o nabycie lokali mieszkalnych, po
dokonaniu przez rzeczoznawcę majątkowego wyceny wartości rynkowej lokalu mieszkalnego
i prawa własności albo prawa użytkowania wieczystego ułamkowej części gruntu
przypadającego na ten lokal, w formie operatu szacunkowego, Dyrektor Zarządu sporządza
wykaz lokali mieszkalnych przeznaczonych do sprzedaży na zasadach określonych w art. 35
ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
2. Wykaz, o którym mowa w ust. 1, podaje się do wiadomości osób uprawnionych
wymienionych w tym wykazie, poprzez wywieszenie na tablicy informacyjnej w budynkach,
w których znajdują się ujęte w wykazie lokale mieszkalne przeznaczone do sprzedaży oraz na
tablicy informacyjnej w siedzibie Zarządu.

– 4 –

3. Informację o wywieszeniu wykazu, o którym mowa w ust. 1, podaje się do publicznej
wiadomości przez ogłoszenie w prasie oraz na stronie internetowej Zarządu.
4. Wykaz, o którym mowa w ust. 1, może być na bieżąco uzupełniany. Do uzupełnienia
wykazu stosuje się odpowiednio przepis ust. 2.
5. Po zapoznaniu się z wykazem, o którym mowa w ust. 1, oraz wartością rynkową
lokalu mieszkalnego i prawa własności albo prawa użytkowania wieczystego ułamkowej
części gruntu przypadającego na ten lokal, osoba uprawniona w terminie 14 dni od daty
wywieszenia wykazu składa do Dyrektora Zarządu pisemną deklarację, w której:
1)
potwierdza, czy podtrzymuje swój wniosek o nabycie lokalu mieszkalnego, czy też
rezygnuje z nabycia zajmowanego lokalu mieszkalnego, albo określa inny termin,
w którym zamierza nabyć lokal mieszkalny, nie dłuższy jednak niż 12 miesięcy od daty
sporządzenia operatu szacunkowego, o którym mowa w ust. 1;
2)
określa, czy zamierza nabyć zajmowany lokal mieszkalny za gotówkę, czy na raty;
3)
deklaruje wysokość pierwszej wpłaty, jaką zamierza wnieść przed zawarciem umowy
sprzedaży lokalu mieszkalnego, w przypadku wyboru ratalnej formy płatności.
§ 7. 1.
Po upływie terminu określonego w wykazie, o którym mowa w § 6 ust. 1,
jednak nie krótszym niż 21 dni od dnia wywieszenia tego wykazu lub jego uzupełnienia,
Dyrektor Zarządu:
1)
spisuje z osobą uprawnioną protokół uzgodnień warunków sprzedaży lokalu
mieszkalnego, zwany dalej „protokołem uzgodnień”, w terminie ustalonym przez
Dyrektora Zarządu wspólnie z osobą uprawnioną;
2)
przekazuje do kancelarii notarialnej dokumenty niezbędne do sporządzenia umowy
sprzedaży lokalu mieszkalnego;
3)
ustala termin sporządzenia umowy sprzedaży lokalu mieszkalnego, powiadamiając
o nim osobę uprawnioną.
2. Protokół uzgodnień zawiera w szczególności:
1)
oznaczenie nieruchomości, w której skład wchodzi lokal mieszkalny, według księgi
wieczystej i katastru nieruchomości lub ewidencji gruntów, budynków i lokali;
2)
oznaczenie lokalu mieszkalnego oraz jego położenia i powierzchni;
3)
określenie pomieszczeń przynależnych do lokalu mieszkalnego;
4)
określenie udziału właściciela lokalu mieszkalnego w nieruchomości wspólnej
(przypadającej na lokal mieszkalny części ułamkowej gruntu oraz budynku lub

– 5 –

budynków i urządzeń, które nie służą wyłącznie do użytku właściciela lokalu), jako
prawa związanego z odrębną własnością lokalu mieszkalnego;
5)
określenie ceny sprzedaży, jaką osoba uprawniona uiści na rzecz Zarządu z tytułu
nabycia własności lokalu mieszkalnego wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej,
oraz sposobu jej zapłaty, w tym terminu jednorazowej wpłaty całej należności albo
terminu wpłaty pierwszej raty należności oraz ilości rat, okresu, przez który będą one
spłacane, wysokości poszczególnych rat wraz z ustawowym oprocentowaniem
i terminów ich płatności, a także sposobu zabezpieczenia wierzytelności Zarządu;
6)
ustalenie, że w przypadku przeniesienia przez osobę uprawnioną prawa własności lokalu
mieszkalnego na inną osobę przed dniem spłaty całej należności na rzecz Zarządu
z tytułu nabycia własności tego lokalu – niespłacona część należności wraz z należnym
oprocentowaniem podlega natychmiastowej spłacie;
7)
wskazanie rachunku bankowego Zarządu, na który będzie wniesiona należność z tytułu
nabycia własności lokalu mieszkalnego;
8)
określenie kancelarii notarialnej, w której nastąpi sporządzenie umowy sprzedaży lokalu
mieszkalnego, oraz terminu przekazania tej kancelarii przez Dyrektora Zarządu
dokumentów niezbędnych do sporządzenia tej umowy, a także upoważnienie Dyrektora
Zarządu do ustalenia terminu jej sporządzenia;
9)
ustalenie, że zryczałtowane koszty przygotowania nieruchomości do sprzedaży
przypadające na nabywany lokal mieszkalny, ponosi osoba uprawniona niezależnie od
należności, o której mowa w pkt 5, nawet w przypadku cofnięcia wniosku albo
odstąpienia od zawarcia umowy sprzedaży lokalu mieszkalnego przez osobę
uprawnioną;
10) ustalenie, że koszty sporządzenia aktu notarialnego sprzedaży lokalu mieszkalnego,
a także związane z tym podatki i opłaty ponosi osoba uprawniona;
11) ustalenie, że koszty założenia księgi wieczystej nieruchomości lokalowej wyodrębnionej
wskutek sprzedaży ponosi osoba uprawniona;
12) informację, że Zarząd zażąda zwrotu kwoty równej pomniejszeniu udzielonemu na
podstawie art. 54 ust. 2 pkt 1 lub 2 ustawy, jeżeli nabywca lokalu mieszkalnego, przed
upływem 5 lat od dnia jego nabycia zbędzie ten lokal lub wykorzysta na inne cele niż
mieszkalne oraz ustalenie, że wierzytelność Zarządu z tego tytułu podlega
zabezpieczeniu hipotecznemu na sprzedawanym lokalu mieszkalnym.

– 6 –

§ 8. 1. W razie niezawarcia umowy sprzedaży lokalu mieszkalnego w formie aktu
notarialnego z przyczyn leżących po stronie osoby uprawnionej w terminie 12 miesięcy od
dnia sporządzenia operatu szacunkowego przez rzeczoznawcę majątkowego, przyjmuje się, że
osoba uprawniona wycofała wniosek o nabycie lokalu mieszkalnego.
2. W razie niezawarcia umowy sprzedaży lokalu mieszkalnego w formie aktu
notarialnego z przyczyn leżących po stronie Zarządu w terminie określonym w ust. 1,
przyjmuje się, że Zarząd odstąpił od sprzedaży lokalu mieszkalnego i w takim przypadku
wniesione przez osobę uprawnioną zryczałtowane koszty przygotowania nieruchomości do
sprzedaży, o których mowa w § 5 ust. 2, podlegają zwrotowi.
§ 9. Dyrektor Zarządu nie może zawrzeć z nabywcą umowy sprzedaży lokalu
mieszkalnego do czasu uregulowania przez nabywcę zobowiązań finansowych wynikających
z tytułu dotychczasowego zajmowania lokalu mieszkalnego i w przypadku upływu terminu,
o którym mowa w § 8 ust. 1, przyjmuje się, że osoba uprawniona wycofała swój wniosek
o nabycie lokalu mieszkalnego.
§ 10. Nabywca lokalu mieszkalnego regulujący jednorazowo należność z tytułu nabycia
własności tego lokalu wnosi ją na rachunek bankowy Zarządu w pełnej wysokości, ustalonej
w protokole uzgodnień, najpóźniej na trzy dni przed dniem sporządzenia umowy sprzedaży
lokalu mieszkalnego, z tym że za datę dokonania wpłaty uznaje się dzień wpływu należności
na rachunek bankowy Zarządu.
§ 11. 1. Nabywca lokalu mieszkalnego regulujący należność z tytułu nabycia własności
tego lokalu na raty wnosi na rachunek bankowy Zarządu pierwszą ratę, w wysokości ustalonej
w protokole uzgodnień, najpóźniej na trzy dni przed dniem sporządzenia umowy sprzedaży
lokalu mieszkalnego, z tym że za datę dokonania wpłaty uznaje się dzień wpływu należności
na rachunek bankowy Zarządu.
2. Pozostałą do spłacenia część należności wraz z oprocentowaniem nabywca lokalu
mieszkalnego wnosi na wskazany w umowie sprzedaży lokalu mieszkalnego rachunek
bankowy Zarządu w pięciu ratach rocznych, określonych w tej umowie, w terminach:
1)
do dnia 31 marca każdego roku – dla lokali mieszkalnych nabytych do dnia 30 czerwca
włącznie;
2)
do dnia 30 września każdego roku – dla lokali mieszkalnych nabytych po dniu
30 czerwca.
3. Po zapłacie ostatniej raty należności, dokonuje się rozliczenia końcowego sprzedaży
ratalnej z uwzględnieniem daty nabycia lokalu mieszkalnego wraz z udziałem

– 7 –

w nieruchomości wspólnej oraz faktycznych dat wpływu na rachunek bankowy Zarządu
kolejnych rat należności. Po dokonaniu tego rozliczenia Dyrektor Zarządu wystawia nabywcy
lokalu mieszkalnego potwierdzenie zapłaty, umożliwiające wykreślenie hipoteki z księgi
wieczystej prowadzonej dla wyodrębnionego lokalu mieszkalnego.
§ 12. 1. W przypadku przeniesienia przez nabywcę lokalu mieszkalnego obciążonego
hipoteką na rzecz Zarządu prawa własności tego lokalu na inną osobę, niespłacona część
należności wraz z należnym oprocentowaniem podlega natychmiastowej spłacie, najpóźniej
w dniu zbycia lokalu mieszkalnego.
2. Po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, do niespłaconej części należności wraz
z oprocentowaniem, dolicza się odsetki w wysokości ustawowej za zwłokę.
§ 13. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

MINISTER
SPRAW WEWNĘTRZNYCH
W porozumieniu:
MINISTER SKARBU PAŃSTWA


2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie sprzedaży lokali mieszkalnych przez Zarząd Zasobów Mieszkaniowych
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 119, poz. 1012 oraz z 2012 r. poz. 1419), które utraciło moc
z dniem wejścia w życie ustawy z dnia ... o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. poz. …).

strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 ... 16

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: