Rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej
projekt dotyczy wprowadzenia regulacji prawnych w zakresie: określenia zadań oraz organizacji administracji podatkowej, wprowadzenia systemu obsługi i wsparcia podatnika, regulacji dotyczących pracowników administracji podatkowej, zasad naboru na niektóre stanowiska urzędnicze w administracji podatkowej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3320
- Data wpłynięcia: 2015-04-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o administracji podatkowej
- data uchwalenia: 2015-07-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1269
3320-cz-1
przez osoby zajmujące stanowisko wicedyrektorów izb skarbowych na stanowiskach
zastępców dyrektorów izby skarbowej, które to stanowiska w myśl nowelizowanej
ustawy o służbie cywilnej będą wyższymi stanowiskami w służbie cywilnej. Akty
powołania wicedyrektorów izb skarbowych pozostają w mocy.
Art. 62 i art. 63 projektu ustawy zawierają kolejne przepisy intertemporalne, których
potrzeba wprowadzenia wynika także ze zmiany obecnie funkcjonującej organizacji
administracji podatkowej, i dotyczą:
1) prowadzonych postępowań dotyczących naboru na stanowiska dyrektora izby
skarbowej i naczelnika urzędu skarbowego (art. 62 projektu),
2) zachowania ważności dotychczasowych legitymacji służbowych pracowników
administracji podatkowej do 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy (art. 63
projektu).
Przepis art. 64 projektu stanowi, iż z dniem wejścia w życie ustawy tworzy się
Centralny Rejestr Danych Podatkowych. Jednocześnie dane w zakresie określonym
w art. 14 ust. 2, objęte zbiorami danych prowadzonymi przez Ministra Finansów,
dyrektora izby skarbowej i naczelnika urzędu skarbowego, od dnia wejścia w życie
ustawy stają się danymi Centralnego Rejestru Danych Podatkowych.
Z kolei przepis art. 65 projektu stanowi, iż z dniem wejścia w życie ustawy tworzy się
Bazę Wiedzy Administracji Podatkowej.
Projekt przewiduje, aby nowe rozwiązania prawne przewidziane w ustawie
o postępowaniu egzekucyjnym w administracji miały, poza wskazanymi niżej
wyjątkami, zastosowanie do toczących się postępowań egzekucyjnych, gdyż nie
wpływają one negatywnie na prawa i obowiązki zobowiązanych, jak i wierzycieli.
Wyjątek wprowadzony art. 66 projektu dotyczy zainicjowanych procesów
„wpadkowych” w toku postępowania egzekucyjnego rozpoczętych przed dniem wejścia
w życie nowelizacji ustawy. Toczące się sprawy przed organem zarówno pierwszej, jak
i drugiej instancji (skargi, zarzuty, wnioski o wstrzymanie postępowań egzekucyjnych
i czynności egzekucyjnych, żądanie wydania postanowienia w sprawie kosztów
egzekucyjnych) powinny zostać załatwione na podstawie przepisów obowiązujących
w chwili wszczęcia tego postępowania „wpadkowego”.
61
Przepis art. 67 projektu wskazuje, że w przypadku postępowań prowadzonych na
podstawie tytułu wykonawczego wystawionego przed dniem wejścia w życie niniejszej
ustawy przez urząd skarbowy wierzycielem staje się naczelnik urzędu skarbowego. Przy
czym czynności podjęte przez urzędy skarbowe w ww. postępowaniu pozostają w mocy.
Wprowadzenie przepisu art. 68 projektu, zgodnie z którym prawidłowość tytułów
wykonawczych wystawionych przed dniem wejścia w życie ustawy oraz zarządzeń
zabezpieczenia wydanych przed dniem wejścia w życie ustawy oceniana będzie
w świetle przepisów dotychczasowych.
W art. 69 projektu wprowadzono przepis przejściowy związany z przypisanym
dyrektorowi Biura Krajowej Informacji Podatkowej zadaniem polegającym na
wydawaniu interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego. Zgodnie z tym
przepisem, w sprawach dotyczących wydawania interpretacji indywidualnych
przepisów prawa podatkowego wszczętych przed dniem wejścia w życie ustawy,
organem właściwym stanie się dyrektor Biura Krajowej Informacji Podatkowej. Przy
czym wszystkie już podjęte w tych sprawach czynności pozostają w mocy.
Jednocześnie przepis art. 69 ust. 2 projektu zobowiązuje właściwych dyrektorów izb
skarbowych do niezwłocznego przekazania akt spraw dotyczących wydawania
interpretacji indywidualnych dyrektorowi Biura Krajowej Informacji Podatkowej.
Przepis art. 70 projektu odnosi się do dodawanego w ustawie – Ordynacja podatkowa
przepisu art. 181a (dotyczy zrównania pod względem skutków prawnych podań lub
deklaracji odwzorowanych cyfrowo do podań i deklaracji złożonych w formie
pisemnej) i przewiduje, iż przepis ten stosuje się także do podań lub deklaracji
złożonych w formie pisemnej przed dniem wejścia w życie ustawy.
W art. 71 projektu ustawy wprowadzono regulację przejściową związaną z art. 47
niniejszej ustawy, na mocy którego wprowadzono zmiany do Kodeksu karnego
skarbowego, polegające na ustanowieniu finansowym organem postępowania
przygotowawczego naczelnika urzędu skarbowego i naczelnika urzędu celnego,
a organem nadrzędnym nad finansowym organem postępowania przygotowawczego –
dyrektora izby skarbowej i dyrektora izby celnej.
Przepis ten wprowadza zasadę, iż sprawy o przestępstwa skarbowe i wykroczenia
skarbowe wszczęte i niezakończone przez urzędy skarbowe lub urzędy celne jako
finansowe organy postępowania przygotowawczego, po dniu wejścia w życie niniejszej
62
ustawy, przejmują do prowadzenia odpowiednio właściwi naczelnicy urzędów
skarbowych lub naczelnicy urzędów celnych. Podobnie zadania izb skarbowych i izb
celnych pełniących funkcje organów nadrzędnych nad finansowymi organami
postępowania przygotowawczego, po dniu wejścia w życie niniejszej ustawy, przejmą
odpowiednio właściwi dyrektorzy izb skarbowych i dyrektorzy izb celnych.
W zakresie przejęcia przez naczelników urzędów skarbowych kompetencji do poboru
należności wynikających z grzywien nakładanych w drodze mandatu karnego przepis
art. 72 projektu zawiera rozwiązanie polegające na pozostawieniu wojewodom zadań
związanych z obsługą należności wynikających z mandatów karnych, wystawionych do
dnia 31 grudnia 2015 r. (włącznie). Właściwi naczelnicy urzędów skarbowych staną się
z dniem wejścia w życie ustawy organami właściwymi w sprawach dotyczących
należności wynikających z mandatów nakładanych dopiero od tej daty, tj. od dnia
1 stycznia 2016 r.
Przyjęcie powyższego rozwiązania zakłada, iż sprawy mandatowe będą w urzędach
wojewódzkich stopniowo „wygaszane”, bez konieczności przekazywania spraw
będących w toku. Zatem, w okresie przejściowym 3 lat od dnia wejścia w życie ustawy,
sprawy mandatowe załatwiane byłyby dwutorowo. W stosunku do mandatów
nałożonych do dnia 31 grudnia 2015 r. (włącznie) organem właściwym pozostanie
wojewoda, a zatem to ten organ będzie rozliczał należności z nich wynikające,
rozpatrywał wnioski o ulgi, wystawiał tytuły wykonawcze w przypadku
nieuregulowania należności itd. Natomiast w stosunku do mandatów nałożonych po tej
dacie zadanie to będzie wykonywał właściwy naczelnik urzędu skarbowego.
Zaproponowany model stopniowego przekazywania zadań związanych z mandatami
karnymi od wojewodów zakłada sukcesywne przejmowanie przez izby skarbowe
pracowników urzędów wojewódzkich realizujących te zadania, a w konsekwencji
odpowiednią, rozłożoną w czasie, zmianę w zakresie planowania wydatków na
realizację tego zadania.
Pracownicy komórek organizacyjnych urzędów wojewódzkich, właściwych do obsługi
spraw związanych z należnościami wynikającymi z grzywien nakładanych w drodze
mandatu karnego, stają się pracownikami właściwych miejscowo izb skarbowych
odpowiednio z dniem 1 stycznia 2016 r., 1 stycznia 2017 r., 1 stycznia 2018 r.
63
W przypadku gdy w związku ze zróżnicowaniem katalogów stanowisk w służbie
cywilnej w urzędach wojewódzkich i izbach skarbowych przejmowany pracownik,
będący członkiem korpusu służby cywilnej, nie będzie mógł być zatrudniony w izbie
skarbowej na stanowisku, które zajmował dotychczas, zatrudniany będzie na
stanowisku należącym do tej samej grupy stanowisk zgodnie z wykazem określonym
w przepisach wykonawczych do ustawy o służbie cywilnej.
Przed przejęciem pracownika, będącego członkiem korpusu służby cywilnej, przez izbę
skarbową będzie on podlegał ocenie okresowej, jeżeli od ostatniej oceny upłynęło
więcej niż 6 miesięcy bądź w przypadku ocenianych po raz pierwszy okres podlegający
ocenie jest dłuższy niż 6 miesięcy.
Dyrektor izby skarbowej w terminie 2 miesięcy przed dniem wejścia w życie niniejszej
ustawy zawiera porozumienie z właściwym miejscowo wojewodą określające liczbę
pracowników, o których mowa w ust. 1, którzy staną się pracownikami właściwej izby
skarbowej w terminach określonych w ust. 1, biorąc pod uwagę konieczność
zapewnienia sprawnej obsługi spraw związanych z poborem należności wynikających
z grzywien nakładanych w drodze mandatu karnego oraz liczbę spraw mandatowych
prowadzonych w urzędach wojewódzkich na podstawie mandatów nakładanych w roku
kalendarzowym. Porozumienie może zawierać również postanowienia dotyczące
przekazania izbie skarbowej wyposażenia stanowisk pracy.
Dyrektor generalny urzędu wojewódzkiego, w terminie 14 dni przed dniem przejęcia
przez izbę skarbową pracownika, o którym mowa w ust. 1:
1) informuje na piśmie tego pracownika o zmianach, jakie zajdą w zakresie jego
stosunku pracy;
2) przesyła do właściwego dyrektora izby skarbowej wykaz pracowników zawierający
w szczególności:
a) imię i nazwisko,
b) wykształcenie,
c) staż pracy,
d) status pracownika z podaniem stopnia służbowego w przypadku urzędnika służby
cywilnej,
e) stanowisko,
f) składniki wynagrodzenia,
64
g) doświadczenie zawodowe na stanowisku obejmującym zadania podlegające
przekazaniu.
Dyrektor izby skarbowej, w terminie 7 dni od dnia przejęcia pracownika, zawiadamia
na piśmie tego pracownika o zmianach, jakie nastąpiły w zakresie jego stosunku pracy.
Przepisy art. 231 § 4 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy stosuje się
odpowiednio.
Przepis art. 73 ust. 1 projektu wskazuje, że sprawy dotyczące należności wynikających
z grzywien nałożonych mandatami karnymi przed dniem wejścia w życie ustawy
prowadzone będą na podstawie przepisów dotychczasowych. Przepisy dotychczasowe
będą miały również zastosowanie do rozliczania bloczków mandatowych oraz serii
i numerów mandatów generowanych przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego
nabytych lub przydzielonych przed dniem wejścia w życie ustawy.
Art. 74 projektu ustawy przewiduje przedłużenie do 6 miesięcy, od dnia wejścia w życie
ustawy, obowiązywania przepisów wykonawczych wydanych na podstawie ustawy
o urzędach i izbach skarbowych dotyczących zasad, warunków i trybu przyznawania,
stawki, zmiany wysokości albo utraty dodatku kontrolerskiego. Rozwiązanie to ma na
celu przygotowanie odpowiednich przepisów wykonawczych dostosowanych do
nowych rozwiązań wprowadzanych niniejszą ustawą.
Rozdział 8
Przepisy końcowe
Przepis art. 75 przewiduje, iż traci moc ustawa z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach
i izbach skarbowych, natomiast zgodnie z art. 76 projektu ustawa o administracji
podatkowej wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2016 r. Jedyne wyjątki będą stanowiły
przepisy art. 17, art. 46, art. 50, art. 52 oraz art. 72 ust. 3–5 projektu, które wejdą
w życie z dniem 1 września 2015 r., oraz przepis art. 55 ust. 2–4 projektu dotyczący
powołania przez Ministra Finansów Pełnomocnika do spraw organizacji Biura Krajowej
Informacji Podatkowej, który to przepis zacznie obowiązywać z dniem następującym po
dniu ogłoszenia przedmiotowej ustawy.
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 229, poz. 2039, z późn. zm.).
65
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3320-cz-2 › Pobierz plik
- 3320-cz-1 › Pobierz plik