eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych

Rządowy projekt ustawy o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych

Rządowy projekt ustawy o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3106
  • Data wpłynięcia: 2015-01-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych
  • data uchwalenia: 2015-05-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 881

3106-cz-I

ust. 5.
60 dni to niewiele dni na wprowadzenie tego obowiązku. Jak szacuje samo ministerstwo w Polsce
działa kilkaset tysięcy urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła. Większość z nich
działa w oparciu o fluorowane gazy cieplarniane.
61
„Operatorzy urządzeń lub systemów ochrony przeciwpożarowej, zawierających co najmniej 3 kg PIPC
Nie. Niezgodne z założeniami.
substancji kontrolowanych lub fluorowanych gazów cieplarnianych, zainstalowanych w dniu
wejścia w życie ustawy, są zobowiązani do zapewnienia sporządzenia dla każdego urządzenia lub
systemu Karty Urządzenia lub Karty Systemu Ochrony Przeciwpożarowej, w terminie 60 dni od
wejścia w życie przepisów wydanych na podstawie art. 15 ust. 4 albo ust. 5.”
Naszym zdaniem 60 dniowy termin na sporządzenie kart przez operatora dla wszystkich
eksploatowanych urządzeń w przypadku operatorów posiadających duża ich ilość jest nie do
przyjęcia. Wydanie rozporządzenia opisującego szczegółowo jakie informacje winny znaleźć się
w Karcie Urządzenia, w wielu firmach zapoczątkuje proces wyboru wykonawcy nowych Kart. W
ciągu 60 dni nie jest możliwe rozstrzygnięcie przetargu i zakończenie prac wybranego
wykonawcy. Proponujemy aby był to okres 6 miesięcy, działające urządzenia wszak i obecnie
posiadają identyfikujące je karty, nie widzimy więc konieczności działania pod tak dużą presją
czasu.
63
Propozycja:
SNTChi
Nie. Niezgodne z przyjętymi założeniami i
„Art. 63. 1. Świadectwa kwalifikacji wydane na podstawie przepisów ustawy, o której mowa w K
sprzeczne z rozporządzeniem 303/2008.
art. 73, zachowują ważność przez okres, na jaki zostały wydane, zastępując w swoim zakresie
certyfikaty dla personelu, o których mowa w art. 20, w stosunku do czynności wykonywanych w
odniesieniu do substancji kontrolowanych wymagających, zgodnie z przepisami ustawy,
posiadania certyfikatu dla personelu.
2. Personel posiadający świadectwo kwalifikacji przedłużone na podstawie ust. 4 przepisów
ustawy, o którym mowa w art. 73 uznaje się, do czasu upływu ważności tego świadectwa, za
spełniający wymóg, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt. a Rozporządzenia Komisji (WE) nr
303/2008.”
Umożliwienie rozpoczęcia certyfikacji przedsiębiorców w najbliższym okresie po wejściu w życie
ustawy i odpowiednich przepisów wykonawczych.
63
Propozycja:
KFCh
Nie. Niezgodne z założeniami. Ponieważ
Art. 63.

minął
okres
ważności
certyfikatów
Świadectwa kwalifikacji wydane na podstawie przepisów ustawy, o której mowa w art. 73,
tymczasowych,
nie
ma
możliwości
zachowują ważność przez okres, na jaki zostały wydane, zastępując w swoim zakresie certyfikaty
wprowadzenia ich w chwili obecnej, a
dla personelu, o których mowa w art. 20, w stosunku do czynności wykonywanych w odniesieniu
wydawane świadectwa certyfikacji odnoszą
str. 19
do substancji kontrolowanych a wydane do dnia 31.12.2014 r. także w odniesieniu do
się zgodnie z krajowa legislacją tylko do
fluorowanych gazów cieplarnianych wymagających, zgodnie z przepisami ustawy, posiadania
substancji zubożających warstwę ozonową.
certyfikatu dla personelu.
Zakres kwalifikacji do wykonywania czynności w odniesieniu do substancji kontrolowanych i
fluorowanych gazów cieplarnianych jest analogiczny. Osoby, które uzyskały świadectwo
kwalifikacji były szkolone także w zakresie fluorowanych gazów cieplarnianych, ponieważ w
okresie ostatnich 5 lat f-gazy wyparły niemal całkowicie z rynku substancje kontrolowane w
identycznych zastosowaniach. Osoby dysponujące świadectwami kwalifikacji są nie tylko
odpowiednio przeszkolone i dysponują stosowną wiedzą lecz także w praktyce stosują f-gazy
wykorzystując wiedzę odpowiadającą wymaganiom unijnej legislacji f-gazowej obowiązującej i
stosowanej w Polsce od blisko 10 lat.
74
Propozycja:
Prozon
Wprowadzono 6-miesięczne vacatio legis dla
12 miesięczne vacatio legis wprowadzić dla art. 19, 20, 38, 40 i 41

wybranych przepisów.
6 miesięczne vacatio legis proponujemy dla art. 22 ust. 1, 31 i 33.
74
12 miesięczny okres vacatio legis powinny mieć jedynie art. 19, 20, 30, 38, 40 ust. 2 i 41. Art. 19, IChP
Wprowadzono 6-miesięczne vacatio legis dla
40 ust. 2 i 41 dotyczą centralnych baz danych i przekazywania danych lub sprawozdań do tych
wybranych przepisów.
baz, więc taki okres jest w tym przypadku w sposób oczywisty konieczny. Podobnie jest w
przypadku art. 20, 30 i 38, które zawierają obowiązek posiadania certyfikatów lub zaświadczeń o
ukończonym szkoleniu. W przypadku art. 20 i 38 można rozważać nawet dłuższy okres vacatio
legis
, np. 24 miesiące, z uwagi na dużą liczbę osób (z pewnością w każdym z tych przypadków
będzie to kilka tysięcy osób), które będą ubiegać się o certyfikaty dla personelu i zaświadczenia o
odbytym szkoleniu. Można też pozostawić 12 miesięczny okres vacatio legis, ale wprowadzić
dodatkowy zapis, że jeśli dana osoba jest zapisana na szkolenie bądź egzamin i oczekuje na wolny
termin, obowiązek posiadania certyfikatu, bądź zaświadczenia o odbytym szkoleniu obowiązuje
taką osobę dopiero po 12 miesiącach od wejścia w życie obowiązku Natomiast w przypadku art.
22 ust. 1, 31 ust. 1 i 33 proponujemy tylko 6-miesięczne vacatio legis, które powinno wystarczyć
dla przygotowania się jednostki certyfikującej do wydawania certyfikatów. Jednocześnie nie
widzimy potrzeby vacatio legis dla przyjmowania i rozpatrywania przez jednostkę certyfikującą
wniosków od jednostek szkolących, oceniających i wydających zaświadczenia o odbytym
szkoleniu, gdyż przyjmowanie i rozpatrywanie tych wniosków powinno być możliwe
niezwłocznie po ustanowieniu jednostki certyfikującej w celu umożliwienia jak najszybszego
rozpoczęcia przez nie szkoleń i egzaminów.

Wyjaśnienia dotyczące użytych skrótów nazw podmiotów zgłaszających uwagi:
str. 20
1. Krajowe Forum Chłodnictwa – KFCh.
2. Stowarzyszenie Naukowo-Techniczne Chłodnictwa i Klimatyzacji – SNTChiK.
3. Instytut Chemii Przemysłowej – IChP.
4. PROZON Fundacja Ochrony Klimatu – Prozon.
5. Instytut Biotechnologii Przemysłu Rolno-Spożywczego – IBPR-S.
6. Centralny Ośrodek Chłodnictwa „COCH” w Krakowie Sp. z o. o. – COCH.
7. Polska Izba Przemysłu Chemicznego – PIPC.
Nie wpłynęły zgłoszenia zainteresowania pracami nad projektem ustawy w trybie ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.).
Projekt nie podlegał opiniowaniu, konsultacjom ani uzgodnieniom z organami i instytucjami Unii Europejskiej, w tym z Europejskim Bankiem Centralnym.
str. 21
TYTUŁ PROJEKTU:
Projekt ustawy o substancjach zubażających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych
gazach cieplarnianych

TYTUŁ WDRAŻANEGO AKTU PRAWNEGO / Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia:
WDRAŻANYCH AKTÓW PRAWNYCH 1):
- art. 6 ust. 3 dyrektywy 2006/40/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r.
dotyczącej emisji z systemów klimatyzacji w pojazdach silnikowych oraz zmieniającej dyrektywę
Rady 70/156/EWG (Dz. Urz. UE L 161 z 14.06.2006, str. 12).
- Naruszenia nr 2012/2063, skargi KE skierowanej do Trybunału Sprawiedliwości UE nr C-
303/14.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ 2)
Jedn.
Treść przepisu UE 3)
Konieczność
Jedn.
Treść przepisu/ów projektu (*)
Uzasadnienie
red.
wdrożenia
red.
uwzględnienia w


(*)
projekcie

T / N
przepisów

wykraczających
poza minimalne
wymogi prawa
UE (**)
Art.
Zakłady usługowe oferujące usługi
T
Art. 49

W przypadku stwierdzenia wycieku substancji kontrolowanych lub
37 ust. serwisowe i naprawcze systemów
pkt 7
fluorowanych gazów cieplarnianych z systemu klimatyzacji w
1
klimatyzacji nie napełniają tych systemów
(adminis
fluorowanymi gazami cieplarnianymi, jeżeli
niektórych pojazdach silnikowych w ilości odbiegającej od
tracyjna
z systemu wycieka odbiegająca od
normalnej, podmiot oferujący usługi serwisowe i naprawcze tego
kara
normalnej ilość czynnika chłodniczego, do
pieniężn systemu klimatyzacji samochodowej jest obowiązany, przed
momentu zakoń
napełnieniem systemu, dokonać jego naprawy, zapewniającej
czenia koniecznej naprawy.
a)-
odpowiednie uszczelnienie zapobiegające wyciekom.
W przypadku napełnienie systemu klimatyzacji w niektórych
pojazdach silnikowych, w momencie stwierdzenia wycieku
substancji kontrolowanych albo fluorowanych gazów
cieplarnianych w ilości odbiegającej od normalnej, przed
dokonaniem naprawy wymierza się administracyjną karę pieniężną
w wysokości 5 000 zł.
Art.
Art. 13 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr
T
-
Administracyjne kary pieniężne (w wysokości od 3 0000 do 30

000
48 - 52 842/2006.
Państwa
Członkowskie
powiadamiają
zł) nakładane przez wojewódzkich inspektorów ochrony
Komisję do dnia 4 lipca 2008 r. o przepisach
środowiska i komendantów wojewódzkich państwowej straży
dotyczących sankcji oraz niezwłocznie
pożarnej, za nieprzestrzeganie przepisów ustawy i przepisów
informują ją o wszelkich późniejszych
rozporządzenia 842/2006.
zmianach dotyczących tych przepisów.
Wdrożenie sankcji za nieprzestrzeganie ww. przepisów pozwoli na
wypełnienie zobowiązań wskazanych w naruszeniu i skardze do
Trybunału Sprawiedliwości UE.
Art.
Art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr
T
-
Utworzenie jednostki certyfikującej personel i jednostki
22-35, 842/2006, Art. 12 ust. 3 rozporządzenia
certyfikującej przedsiębiorców, jednostek oceniających, jednostek
art. (WE) nr 303/2008, Art. 12 ust. 3
prowadzących szkolenia, jednostek wydających zaświadczenia
38 - 39 rozporządzenia (WE) nr 304/2008, Art. 7 ust.
oraz sposoby ich funkcjonowania.
1 rozporządzenia (WE) nr 305/2008, Art. 6
Wprowadzenie tych przepisów pozwoli na usunięcie uchybienia
ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 306/2008,
polegającego na braku notyfikacji krajowych środków
Art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr
wykonawczych przewidzianych w ww. rozporządzeniach.
307/2008 oraz Art. 1 rozporządzenia (WE) nr
308/2008.
Do dnia 4 lipca 2008 r. Państwa
Członkowskie ustalają lub dostosowują swoje
wymagania dotyczące szkoleń i certyfikacji,
na podstawie minimalnych wymagań,
powiadamiają Komisję o swoich programach
szkoleń i certyfikacji i uznają certyfikaty
wystawiane przez inne kraje członkowskie
oraz
nie
ograniczają
swobody
przedsiębiorczości.
Przepisy
ww.
rozporządzeń
wykonawczych
dotyczą
podania Komisji Europejskiej informacji o
jednostkach certyfikujących, jednostkach
wydających zaświadczenia o odbytym
szkoleniu
i formy powiadamiania o
programach szkoleń i certyfikacji.

2

strony : 1 ... 10 ... 20 ... 29 . [ 30 ] . 31

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: