eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych

Rządowy projekt ustawy o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych

Rządowy projekt ustawy o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3106
  • Data wpłynięcia: 2015-01-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych
  • data uchwalenia: 2015-05-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 881

3106-cz-I

wykorzystywane są fluorowane gazy cieplarniane, oraz odzysk fluorowanych gazów
cieplarnianych z takich urządzeń i systemów, a także personel dokonujący odzysku
fluorowanych gazów cieplarnianych z rozdzielnic wysokiego napięcia, urządzeń
zawierających rozpuszczalniki oraz z gaśnic jest zobowiązany do posiadania certyfikatu
dla personelu. Mając na względzie powyższe, w przepisach projektowanej ustawy
zaproponowano, aby certyfikat dla personelu był wydawany bezterminowo.
Personel wykonujący czynności takie jak instalacja, konserwacja lub serwisowanie oraz
sprawdzanie pod względem wycieków w stosunku do urządzeń chłodniczych
i klimatyzacyjnych, pomp ciepła oraz systemów ochrony przeciwpożarowej, w których
wykorzystywane są substancje kontrolowane, a także odzysku substancji
kontrolowanych z takich systemów i z urządzeń zawierających rozpuszczalniki oraz
z gaśnic jest zobowiązany do posiadania certyfikatu dla personelu odpowiedniego do
wykonywania tych czynności w odniesieniu do fluorowanych gazów cieplarnianych.
Ustanowienie w ustawie wymogu posiadania certyfikatu w odniesieniu do substancji
kontrolowanych w zakresie czynności sprawdzania pod względem wycieków oraz
odzysku stanowi spełnienie obowiązku ustanowienia przez państwo członkowskie
minimalnych wymagań kwalifikacyjnych w stosunku do tych czynności zawartego
w art. 22 ust. 5 oraz art. 24 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1005/2009.
Z uwagi na fakt, iż substancje kontrolowane są wykorzystywane w większości w tych
samych zastosowaniach co fluorowane gazy cieplarniane, proponuje się, aby do
wykonywania danej czynności w odniesieniu do obu grup substancji wymagany był
jeden wspólny certyfikat.
Certyfikat dla personelu może uzyskać osoba pełnoletnia, która nie była skazana
prawomocnym wyrokiem za przestępstwo przeciwko środowisku i złożyła z wynikiem
pozytywnym egzamin teoretyczny i praktyczny przed komisją egzaminacyjną,
powołaną przez jednostkę oceniającą personel.
Zgodnie z rozporządzeniami wykonawczymi do rozporządzenia (WE) nr 842/2006,
certyfikaty dla personelu powinny być wydawane przez jednostki certyfikujące,
ustanowione w krajowych przepisach ustawowych lub wykonawczych albo
wyznaczone przez właściwy organ państwa członkowskiego bądź przez inne
uprawnione organy. Jednostka certyfikująca personel powinna ustanowić i stosować
procedury wydawania i wycofywania certyfikatów dla personelu oraz tworzyć
i prowadzić rejestry umożliwiające sprawdzenie statusu osoby posiadającej certyfikat
23

dla personelu, rejestry jednostek oceniających i szkolących oraz wydających
zaświadczenia o odbytym szkoleniu. W związku z powyższym wymogiem, a także
z koniecznością zharmonizowania wymagań dla personelu wykonującego określone
czynności związane z substancjami kontrolowanymi oraz fluorowanymi gazami
cieplarnianymi proponuje się przyjęcie powyższych rozwiązań również w odniesieniu
do substancji zubożających warstwę ozonową.
Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie postanowień, zgodnie z którymi jednostkę
certyfikującą personel wskaże minister właściwy do spraw gospodarki, po zasięgnięciu
opinii ministra właściwego do spraw wewnętrznych, w drodze rozporządzenia, kierując
się potrzebą zapewnienia przez ten podmiot bezstronności i niezależności jednostki
certyfikującej, dotychczasowym doświadczeniem podmiotu w certyfikacji osób, a także
możliwością pełnienia przez ten podmiot roli jednostki certyfikującej dla wszystkich
sektorów i rodzajów czynności objętych obowiązkiem uzyskiwania certyfikatów dla
personelu.
W związku z powyższym postanowiono, aby jednostka certyfikująca personel mogła
pobierać opłaty za:
1)
rozpatrzenie wniosku o wydanie certyfikatu i wydanie certyfikatu dla personelu;
2)
dokonanie wpisu do rejestru wydanych certyfikatów dla personelu;
3)
rozpatrzenie zgłoszenia podmiotu o zamiarze pełnienia funkcji jednostki
prowadzącej szkolenia;
4)
dokonanie wpisu do rejestru jednostek prowadzących szkolenia;
5)
rozpatrzenie zgłoszenia podmiotu o zamiarze pełnienia funkcji jednostki
oceniającej personel;
6)
dokonanie wpisu do rejestru jednostek oceniających personel;
7)
wydanie wtórnika certyfikatu.
Zaproponowano, aby górna wysokość opłat była odniesiona do przeciętnego
wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim
ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym
Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, zgodnie z art. 5 ust. 7 ustawy z dnia
4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2012 r.
poz. 592, z późn. zm.), obowiązującego w dniu złożenia wniosku i wynosiła za:
24

1) rozpatrzenie wniosku o wydanie certyfikatu i wydanie certyfikatu dla personelu oraz
dokonanie wpisu do rejestru wydanych certyfikatów dla personelu – łącznie 3%
tego wynagrodzenia;
2) dokonanie wpisu do rejestru jednostek prowadzących szkolenia albo dokonanie
wpisu do rejestru jednostek oceniających – 5% tego wynagrodzenia;
3) rozpatrzenie zgłoszenia podmiotu o zamiarze pełnienia roli jednostki oceniającej
personel albo rozpatrzenie zgłoszenia podmiotu o zamiarze pełnienia funkcji
jednostki prowadzącej szkolenia – 70% tego wynagrodzenia.
Opłata za wydanie wtórnika certyfikatu będzie wynosiła 50 zł za każdy wydany
wtórnik.
Jednostkowe stawki tych opłat winny zostać określone w rozporządzeniu ministra
właściwego do spraw gospodarki.
Opłaty te stanowić będą dochód jednostki certyfikującej personel i są przeznaczane na
zadania związane z czynnościami związanymi z wydawaniem certyfikatów,
dokonywaniem wpisów do rejestrów oraz kontrolą jednostek oceniających oraz osób
fizycznych, którym wydane zostały certyfikaty dla personelu. Dowód uiszczenia opłaty
będzie załączany do wniosku o dokonanie czynności, której dotyczy opłata.
Jednocześnie w rozporządzeniach wykonawczych do rozporządzenia (WE) nr 842/2006
wprowadzono pojęcie „jednostki oceniającej” na określenie podmiotu organizującego
egzaminy dla personelu i wskazano, że jednostki takie powinny być wyznaczane przez
właściwy organ państwa członkowskiego lub inne organy do tego uprawnione.
Projekt ustawy wprowadza również postanowienia, zgodnie z którymi jednostkami
oceniającymi personel będą mogły być podmioty, do których zakresu działania należy
kształcenie lub prowadzenie badań w zakresie substancji kontrolowanych
i fluorowanych gazów cieplarnianych w odniesieniu do czynności, których dotyczy
egzamin, oraz dysponujące odpowiednim wyposażeniem technicznym niezbędnym do
przeprowadzenia egzaminów w części praktycznej, zgodnie z zakresem tematycznym
egzaminów, określonych w rozporządzeniu (WE) nr 303/2008, rozporządzeniu (WE)
nr 304/2008, rozporządzeniu (WE) nr 305/2008 oraz rozporządzeniu (WE) nr 306/2008,
a także osobami posiadającymi odpowiednią wiedzę praktyczną i teoretyczną
umożliwiającą ocenę umiejętności praktycznych i teoretycznych osób fizycznych
przystępujących do egzaminu.
25

Jednostki takie powinny opracować i stosować procedury w zakresie przygotowywania
i prowadzenia egzaminów oraz prowadzić rejestry i dokumentować jednostkowe
i łączne wyniki dokonywanych ocen, oraz zapewnić, że egzaminatorzy wyznaczeni do
przeprowadzenia egzaminu mają doświadczenie w przeprowadzaniu egzaminów,
posiadają wiedzę teoretyczną i doświadczenie praktyczne w dziedzinie będącej
przedmiotem egzaminu, a także zapoznali się z dokumentacją egzaminacyjną.
Podmiot zamierzający pełnić rolę jednostki oceniającej personel będzie zobowiązany do
zgłoszenia takiego zamiaru do jednostki certyfikującej personel przed zamierzonym
rozpoczęciem organizowania egzaminów. Podmiot ubiegający się o działanie jako
jednostka oceniająca personel będzie zobowiązany dołączyć do zgłoszenia o zamiarze
przeprowadzania egzaminów dla osób ubiegających się o certyfikat dla personelu
w postaci pisemnej lub elektronicznej oświadczenie o dysponowaniu odpowiednim
wyposażeniem technicznym niezbędnym do przeprowadzenia egzaminów oraz osobami
posiadającymi odpowiednią wiedzę praktyczną i teoretyczną umożliwiającą ocenę
umiejętności praktycznych i teoretycznych osób przystępujących do egzaminu.
Co więcej, w projekcie ustawy postanowiono, aby jednostka certyfikująca personel, po
wizytacji jednostki oceniającej personel i potwierdzeniu spełnienia przez jednostkę
oceniającą personel wymagań, w terminie 30 dni od dnia otrzymania zgłoszenia
dokonywała wpisu jednostki oceniającej personel do rejestru jednostek oceniających
personel, jaki będzie prowadzić na swojej stronie internetowej, lub odmawiała
dokonania takiego wpisu.
W przypadku gdy jednostka certyfikująca personel stwierdzi, że podmiot zamierzający
pełnić rolę jednostki oceniającej personel nie spełnia wymagań zawartych w przepisach
Unii Europejskiej oraz w przepisach projektowanej ustawy, odmawia dokonania wpisu.
W przypadku odmowy dokonania wpisu do rejestru jednostek oceniających personel
przysługuje odwołanie, które wnosi się do Komitetu Odwoławczego w terminie 14 dni
od dnia otrzymania zawiadomienia o odmowie wpisu do rejestru jednostek
oceniających personel.
Projekt ustawy zakłada, że jednostka certyfikująca personel zobowiązana będzie
również do przeprowadzania okresowych kontroli jednostek oceniających personel pod
względem zgodności z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu (WE)
nr 303/2008, rozporządzeniu (WE) nr 304/2008, rozporządzeniu (WE) nr 305/2008
i rozporządzeniu (WE) nr 306/2008 oraz przepisach ustawy. Kontrolę taką będą mogli
26

przeprowadzać pracownicy jednostki certyfikującej personel, posiadający upoważnienie
kierownika tej jednostki.
W razie stwierdzenia naruszenia przez jednostkę oceniającą personel wymagań
określonych w projekcie ustawy i ww. rozporządzeniach UE, kierownik jednostki
certyfikującej personel wykreśla jednostkę oceniającą personel z rejestru jednostek
oceniających personel, zawiadamiając o wykreśleniu tę jednostkę, której przysługuje
odwołanie do Komitetu Odwoławczego, w terminie 14 dni od dnia otrzymania
zawiadomienia o wykreśleniu z rejestru jednostek oceniających personel.
Projektowana regulacja wprowadza, zgodnie z przepisami rozporządzeń Komisji
nr 305/2008 i nr 306/2008, wyjątek dotyczący odzysku fluorowanych gazów
cieplarnianych z urządzeń będących rozdzielnicami wysokiego napięcia lub
zawierających rozpuszczalniki, dopuszczając pełnienie w tym zakresie roli jednostek
oceniających personel również przez podmioty będące producentami lub
użytkownikami tych urządzeń, bez konieczności spełnienia wymagań odnoszących się –
w przypadku ubiegania się o status jednostki oceniającej – do obowiązku prowadzenia
określonej działalności. Jednakże podmioty te miałyby obowiązek dysponowania
odpowiednim wyposażeniem technicznym niezbędnym do przeprowadzenia egzaminów
w części praktycznej, zgodnie ze szczegółowym zakresem tematów egzaminacyjnych,
oraz osobami posiadającymi odpowiednią wiedzę praktyczną i teoretyczną
umożliwiającą ocenę umiejętności praktycznych i teoretycznych osób przystępujących
do egzaminu.
Jednostki te miałyby również obowiązek zgłaszania do jednostki certyfikującej personel
zamiaru pełnienia roli jednostek oceniających personel oraz podlegałyby kontroli przez
jednostkę certyfikującą personel w trybie określonym dla kontroli jednostek
oceniających personel.
Podmiot ubiegający się o działanie jako jednostka prowadząca szkolenia będzie
zobowiązany dołączyć do zgłoszenia o zamiarze przeprowadzania szkoleń pisemne lub
elektroniczne oświadczenie o dysponowaniu odpowiednim wyposażeniem technicznym,
programami szkoleń i materiałami szkoleniowymi niezbędnymi do przeprowadzenia
szkoleń oraz osobami posiadającymi odpowiednią wiedzę praktyczną i teoretyczną
gwarantującą prawidłowy przebieg szkolenia.
Zakłada się, że ten sam podmiot będzie mógł prowadzić szkolenie i być jednostką
oceniającą personel, jeśli spełni wymagania dla podmiotów prowadzących szkolenie
27

strony : 1 ... 10 ... 19 . [ 20 ] . 21 ... 30 ... 31

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: