Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
projekt dotyczy ustanowienia mechanizmu nakazującego kierowanie co najmniej 70% wydatków majątkowych przeznaczanych z budżetu państwa na finansowanie potrzeb obronnych Rzeczypospolitej Polskiej na zakupy uzbrojenia, sprzętu i wyposażenia w podmiotach polskiego przemysłu obronnego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3063
- Data wpłynięcia: 2014-08-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2015-07-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1117
3063
Druk nr 3063
Warszawa, 24 czerwca 2014 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o przebudowie i
modernizacji technicznej oraz
finansowaniu
Sił
Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Bartłomieja Bodio.
(-) Bartłomiej
Bodio;
(-) Edmund Borawski; (-) Krzysztof
Borkowski;
(-) Artur Bramora; (-) Jan Bury; (-) Dariusz Cezar
Dziadzio; (-) Stanisław Kalemba; (-) Mieczysław Kasprzak; (-) Eugeniusz
Kłopotek; (-) Jan Łopata; (-) Mieczysław Marcin Łuczak; (-) Krystyna
Ozga; (-) Mirosław Pawlak; (-) Józef Racki; (-) Marek Sawicki; (-) Henryk
Smolarz;
(-) Zbigniew Sosnowski; (-) Franciszek Jerzy
Stefaniuk; (-) Andrzej Sztorc; (-) Halina Szymiec-Raczyńska; (-) Genowefa
Tokarska;
(-) Piotr Walkowski; (-) Piotr Zgorzelski; (-) Stanisław
Żelichowski.
PROJEKT
USTAWA
z dnia …………2014 r.
o zmianie ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił
Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
Art. 1. W ustawie z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz
finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej ( t. j. Dz. U. z 2009 r., nr. 67., poz.
570) w art. 7 po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3.a Wartość zakupów dokonywanych od polskich podmiotów będzie stanowić co
najmniej 70 % wydatków majątkowych, o których mowa w ust. 3."
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
1
Uzasadnienie
Zarówno doświadczenia historyczne, jak też współczesne, polskie i innych państw, w
zakresie bezpieczeństwa narodowego, funkcjonowania systemu bezpieczeństwa państwa oraz
konfliktów i kryzysów, jednoznacznie wskazują na kluczowe znaczenie przemysłu
obronnego. Państwa Unii Europejskiej dostrzegając potrzebę szczególnego traktowania spraw
związanych z przemysłem obronnym, zapewniły w Traktacie o Funkcjonowaniu Unii
Europejskiej zapis artykułu 346, stanowiący o wyłączeniu stosowania Traktatu w odniesieniu
do kwestii ochrony podstawowych interesów bezpieczeństwa państwa członkowskiego. W
kontekście obronności art. 346 TFUE jest najbardziej istotnym odstępstwem mającym swe
oparcie w Traktacie. Oznacza możliwość stosowania wyjątkowych środków w przypadkach,
kiedy konieczne jest to dla ochrony podstawowych interesów bezpieczeństwa państwa
członkowskiego.
Art. 346 TFUE odnosi się do środków, które państwo członkowskie „uważa za
konieczne w celu ochrony podstawowych interesów jego bezpieczeństwa” lub do „informacji,
których ujawnienie uznaje za sprzeczne” z tymi interesami. Zdefiniowanie swoich
podstawowych interesów bezpieczeństwa zastrzeżone jest do wyłączności państw
członkowskich.
Deklaracje dotyczące szczególnej roli przemysłu obronnego znajdują się w
dokumentach strategicznych państw członkowskich UE. Można w tym miejscu przywołać
przykład Francji, która wprowadziła następujące zapisy: The French defence industry, the
fruit of continuing investment dating back many years supported by a national ambition for
strategic and technological autonomy, covers all the sectors that contribute to building a
coherent defence capability… (Francuski przemysł obronny, owoc stałych inwestycji
datujących się wiele lat wstecz wspieranych przez narodowe ambicje strategicznej i
technologicznej autonomii obejmuje wszystkie te sektory, które uczestniczą w budowaniu
wspólnych zdolności obronnych). Dalej w tym samym dokumencie: Two objectives must be
pursued: we need to preserve a certain number of key technological capacities essential to
our strategic autonomy, and to secure the future of the defence industry for economic and
social reasons. Our response must therefore combine support for scientific training, research
and development, changes in the defence equipment maintenance policy, an active export
policy, a new approach to European cooperation in the defence industry, and an industrial
1 French White Paper. Demence and national security 2013., Ministere de la Défense, Paryż 2013, s.117.
2
defence policy adapted to the new economic and strategic situation (Dwa cele muszą być
osiągnięte: musimy zachować pewną liczbę zdolności technologicznych istotnych dla naszej
autonomii strategicznej i do zabezpieczenia przyszłości przemysłu obronnego z powodów
ekonomicznych i społecznych. Dlatego nasza odpowiedź musi łączyć wsparcie dla szkolenia
naukowego, badań i rozwoju, zmian w polityce utrzymania sprzętu obronnego, aktywnej
polityki eksportowej, nowe podejście do europejskiej kooperacji przemysłu obronnego i
przemysłową politykę obronną zaadoptowaną do nowej ekonomicznej i strategicznej sytuacji).
Podobnie w Wielkiej Brytanii, gdzie firmy przemysłu obronnego: They are not only
making an essential contribution to our national security, however, but to our economy too
(Nie tylko tworzą zasadniczy wkład do naszego bezpieczeństwa narodowego, ale również dla
naszej Gospodarki). Dalej: The Defence Industry is vital to assuring our national security and
is a major contributor to the UK economy, with over £22 billion of annual revenues;
employing 155,000 people directly, with a further 145,000 people indirectly employed in the
supply chain… (Przemysł obronny jest zasadniczy dla zapewnienia naszego bezpieczeństwa
narodowego i jest głównym udziałowcem brytyjskiej gospodarki z 22 bilionami £ rocznych
dochodów, zatrudniając bezpośrednio 155 000 ludzi, z dodatkowo 145 000 ludzi
zatrudnionymi pośrednio w łańcuchu dostaw). Państwa takie jak wymienione wyżej Francja,
Wielka Brytania, czy też Niemcy konsekwentnie i skutecznie wdrażają polityki ochrony
własnego systemu bezpieczeństwa narodowego nie tylko poprzez uczestnictwo w działaniach
UE, ale też poprzez zabezpieczenie kluczowych kompetencji oraz zdolności własnego
przemysłu obronnego.
Polski przemysł obronny (ppo) stanowi jeden z podstawowych – obok Sił
Zbrojnych RP (SZRP) – czynników zapewnienia niezawisłości państwa oraz gotowości
mobilizacyjnej jego struktur, a tym samym niezbędną przesłankę realizacji strategii
bezpieczeństwa Polski. Ten sektor przemysłu pełni także ważne funkcje gospodarcze,
stanowiąc źródło miejsc pracy, kreując impulsy technologiczne, zasilając budżet
państwa w przychody z tytułu dywidend, podatków i opłat, a także przyczyniając się do
rozwoju kooperacji przemysłowej i wymiany handlowej z partnerami zagranicznymi.
Polski przemysł obronny to grupa kilkudziesięciu spółek i jednostek badawczo-
rozwojowych wytwarzających różnego rodzaju systemy uzbrojenia i sprzęt wojskowy
2 Ibidem, s.118.
3 Defence Growth Partnership. Government and Industry working together: a fresh and ambitious approach to
build a strong future for the UK Defence Sector. Securing Prosperity. A strategic vision for the UK Defence
Sector., Londyn 2013, s.1.
4 Ibidem s.16.
3
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3063 › Pobierz plik