eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3033
  • Data wpłynięcia: 2014-12-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-05-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 933

3033

Gospodarki zaproponowano sieć składającą się z co najmniej 3 stacji demontażu lub punktów zbierania
pojazdów w województwie, w tym co najmniej 1 stacji demontażu, położonych w różnych
miejscowościach, a dla wprowadzających mniej niż 1000 pojazdów rocznie sieć składającą się z co
najmniej 3 stacji demontażu lub punktów zbierania pojazdów, w tym co najmniej jednej stacji
demontażu, położonych w różnych miejscowościach na terenie kraju; sposób obliczania opłaty za brak
sieci oraz maksymalna stawka opłaty za brak sieci nie zmieniła się (skorygowano jedynie formę zapisu
wzoru, który określa wysokość opłaty); stawkę opłaty za brak sieci ma określać rozporządzenie Ministra
Środowiska; przy zastosowaniu stawek maksymalnych dla wprowadzających 30 000 pojazdów rocznie
opłata wynosiłaby 28 820 000 zł, przy zastosowaniu stawki 12 zł (wysokość zakładana w projekcie
rozporządzenia) 17 292 000 zł, natomiast dla wprowadzających 5000 pojazdów rocznie odpowiednio
4 800 000 zł oraz 2 892 000 zł; zmniejszenie liczby wymaganych stacji demontażu/punktów zbierania
ma m.in. ułatwić przedsiębiorcom zawieranie nowych umów z prowadzącymi stacje demontażu oraz
ograniczyć koszty związane z przygotowaniem i negocjowaniem umów,
− rozszerzenie katalogu podmiotów, od których przedsiębiorca prowadzący stację demontażu nie pobiera
opłaty, przy przyjmowaniu niekompletnych pojazdów (art. 23 ustawy) o Centralne Biuro
Antykorupcyjne, Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencję Wywiadu, Służbę Wywiadu
Wojskowego, Służbę Kontrwywiadu Wojskowego oraz służby kontroli skarbowej.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z 2014 r.) Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie
(0-10)
Dochody ogółem












budżet państwa












JST












NFOŚiGW
-325
-325
-325
-325
-325
-325
-325 -325
-325
-325
-325
-3575
Wydatki ogółem












budżet państwa












JST












NFOŚiGW
325
325
325
325
325
325
325
325
325
325
325
3575
Saldo ogółem












budżet państwa












NFOŚiGW
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Przedmiotowy projekt przewiduje zmniejszenie rocznych wpływów do Narodowego
Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o ok. 325 mln zł rocznie, ze
względu na zniesienie opłaty recyklingowej. O tę samą kwotę ulegną zmniejszeniu
bezzwrotne wydatki (dotacje) NFOŚiGW przeznaczone na wsparcie przedsięwzięć
Źródła finansowania związanych z gospodarowaniem odpadami, zapobieganiem powstawaniu odpadów oraz
edukacją ekologiczną, w tym o ok. 115 mln zł wydatki na dopłaty do demontażu
pojazdów.
Obowiązki Głównego Inspektora Ochrony Środowiska wynikające z projektu będą
realizowane w ramach środków pozostających w jego dyspozycji. Projekt nie ma
wpływu na sektor finansów publicznych.
Dodatkowe
Przyjęto następujące założenia:
informacje, w tym Obecnie opłatą recyklingową w wysokości 500 zł objęte jest ok. 650 tys. sztuk
wskazanie
źródeł pojazdów rocznie, zatem przychody z tytułu opłaty recyklingowej wynoszą ok. 325 mln
danych i przyjętych zł rocznie. Założono, że w przypadku, gdyby opłata nie została zniesiona, przychody
do obliczeń założeń utrzymałyby się na stałym poziomie, zatem przychody NFOŚiGW ulegną zmniejszeniu
o ok. 325 mln zł rocznie.
26
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców
oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie
0
1
2
3
5
10
Łącznie
zmian
(0-10)
W
ujęciu duże
0
0
0
0
0
0
0
pieniężnym
przedsiębiorstwa
(w mln zł,
sektor mikro-,
-115
-115
-115
-115
-115
-115
-1 265
ceny stałe
małych i średnich
- 0,15
- 0,15
- 0,15
- 0,15
- 0,15
- 0,15
- 1,65
z …… r.)
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
325
325
325
325
325
325
3 575
oraz gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże
Dla wprowadzających ponad 1000 pojazdów w ciągu roku
niepieniężnym przedsiębiorstwa
dotychczasowy obowiązek zapewnienia sieci w taki sposób, aby
zapewnić właścicielowi możliwość oddania pojazdu wycofanego
z eksploatacji do punktu zbierania pojazdów lub stacji demontażu
położonego w odległości nie większej niż 50 km od miejsca
zamieszkania albo siedziby właściciela pojazdu zostaje zastąpiony
obowiązkiem zapewnienia sieci w taki sposób, aby w każdym
województwie były co najmniej 3 stacje demontażu lub punkty
zbierania pojazdów. Zmniejsza to wymaganą liczbę stacji
demontażu/punktów zbierania w sieci z ok. 120 do 48 na terenie kraju.
Firmy spełniające wymagania odnośnie do zapewnienia sieci
w obecnym stanie prawnym w większości dysponują wymaganymi
3 stacjami demontażu/punktami zbierania w każdym województwie.
Przedstawiciele przemysłu motoryzacyjnego wskazali przykład
jednego podmiotu, który w jednym województwie nie spełniał
wymagań nowej ustawy i zapewniał dwie stacje demontażu. Przy
założeniu, że nie podjąłby on próby zmiany kształtu sieci, opłata za
niezapewnienie sieci wyniosłaby w jego przypadku, zależnie od liczby
wprowadzonych pojazdów, od ok. 32 000 zł do ok. 380 000 zł. Jednak
wydaje się, że obecnie liczba stacji demontażu na terenie kraju
(w połowie 2014 r. ok. 850 stacji) pozwala na dokonanie korekt
w strukturze sieci, a więc i uniknięcie opłaty za brak sieci.
sektor mikro-,
Jeśli chodzi o wprowadzających mniej niż 1000 pojazdów rocznie
małych i średnich
będą oni, na mocy art. 11 ustawy, zobowiązani do zapewnienia sieci
przedsiębiorstw
składającej się z co najmniej 3 stacji demontażu lub punktów zbierania
pojazdów, położonych w różnych miejscowościach. Biorąc pod
uwagę, że większość z nich dotychczas była zobowiązana do
wniesienia na rachunek Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej opłaty recyklingowej w wysokości 500 zł za
każdy pojazd wprowadzony na terytorium kraju, ich obciążenie na
rzecz systemu recyklingu pojazdów ulega zmniejszeniu.
rodzina, obywatele

oraz gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
(dodaj/usuń)

Dodatkowe
W sektorze małych i średnich przedsiębiorstw ujemne wartości w wysokości 115 mln
informacje, w tym
zł oznaczają spadek przychodów branży wynikający z likwidacji dopłat do demontażu.
wskazanie źródeł
Są to te same wartości, o jakie planowane jest zmniejszenie wydatków NFOŚiGW.
danych i przyjętych Natomiast wartości ujemne w wysokości 0,15 mln zł rocznie oznaczają wartość
27
do obliczeń założeń ewentualnych oszacowanych kar z tytułu nieosiągnięcia wymaganych poziomów
odzysku i recyklingu odpadów pochodzących z pojazdów wycofanych z eksploatacji
(oszacowanie wykazane w pkt 4 OSR). W sekcji rodzina, obywatele i gospodarstwa
domowe wartości dodatnie oznaczają oszczędności gospodarstw domowych wynikające
z rezygnacji z opłaty recyklingowej. Są to te same wartości, o jakie planowo zmniejszą
się wpływy NFOŚiGW.
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:

Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy

Wprowadzający pojazdy, wnioskując o wpis do rejestru, wraz z informacją o stacjach demontażu będą
przekazywali uwierzytelnione kopie umów zawartych z tymi stacjami.
Sprawozdanie o wytworzonych odpadach i gospodarowaniu nimi, składane na podstawie art. 75 ustawy
o odpadach w zakresie dotyczącym prowadzących stacje demontażu zostanie rozszerzone o informację
dotyczącą wysokości opłaty za nieosiąganie poziomów odzysku i recyklingu.
9. Wpływ na rynek pracy
Ze względu na zniesienie dopłat do demontażu pojazdów suma przychodów w branży demontażu zmniejszy
się o wysokość dopłat, czyli ok. 115 mln zł rocznie. Konsekwencją proponowanej zmiany może być mniejsza
płynność finansowa związana z koniunkturą na rynku, w tym ceną złomu. Taka sytuacja doprowadzić może do
większej konsolidacji sektora i może wiązać się z rezygnacją z działalności tych stacji demontażu, które swoje
funkcjonowanie opierały głównie na dopłatach do demontażu pojazdów wypłacanych przez NFOŚiGW.
10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu Projektowana regulacja dotyczy zagadnień związanych z ochroną środowiska i zdrowia

ludzi, jednak nie przewiduje się wystąpienia zmian w stosunku do sytuacji obecnej.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Usunięcie niezgodności z prawem UE nastąpi z chwilą wejścia w życie projektowanych przepisów.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
W związku z koniecznością przygotowania sprawozdania o osiąganych poziomach odzysku i recyklingu dla
Komisji Europejskiej corocznie ocenie poddawana jest: liczba pojazdów przekazywana do demontażu oraz
osiągane poziomy odzysku i recyklingu.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)


28
RM-10-49-13

TABELA ZBIEŻNOŚCI
zawierająca także wyszczególnienie przepisów niebędących transpozycją prawa UE

TYTUŁ PROJEKTU
Projekt ustawy o zmianie ustawy o recyklingu pojazdów z eksploatacji oraz niektórych innych ustaw
TYTUŁ WDRAŻANEGO
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/53/WE z dnia 18 września 2000 r. w sprawie pojazdów
AKTU
wycofanych z eksploatacji (Dz. Urz. WE L 269 z 21.10.2000, str. 34, z późn. zm.).
PRAWNEGO/WDRAŻANY

CH AKTÓW PRAWNYCH


PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ


Konieczność
wdrożenia
Uzasadnienie uwzględnienia w projekcie
Jedn. red.
Treść przepisu UE
Jedn. red.
Treść przepisu/ów projektu
T/N
przepisów poza minimalne wymogi prawa UE
Art. 3
Do pojazdów trójkołowych mają zastosowanie jedynie
T
Art. 1 pkt
Art. 2. „1a. Do motorowerów
ust. 5
art. 5 ust. 1, art. 5 ust. 2 oraz art. 6 niniejszej
1 projektu
trójkołowych zaliczanych do kategori
Zakres
dyrektywy.
ustawy –
L2e, określonej w przepisach o ruchu
art. 2 ust.
drogowym, stosuje się przepisy art. 11,
1a ustawy art. 13-19, art. 21, art. 22, art. 23 ust. 1
oraz art. 39–41.”;

Art. 4 ust.
Państwa Członkowskie zapewnią, że materiały
T
Art. 1 pkt
Art. 7.1. Materiały,
przedmioty
2a
i części pojazdów wprowadzane do obrotu po dniu
6 projektu
wyposażenia
i
części
pojazdów
1 lipca 2003 r. nie będą zawierać ołowiu, rtęci, kadmu
ustawy –
nie mogą zawierać ołowiu, rtęci, kadmu
ani
sześciowartościowego
chromu,
art. 7 ust.
i sześciowartościowego chromu.
poza przypadkami wymienionymi w załączniku II
1 ustawy
i na warunkach w nim określonych.
Art. 5 ust.
Państwa Członkowskie podejmą niezbędne środki
T
Art. 1 pkt
„Art. 11. 1. Wprowadzający pojazd jest

1
w celu zapewnienia, że:
7 projektu
obowiązany zapewnić sieć zbierania
— podmioty gospodarcze stworzą systemy zbierania
ustawy –
pojazdów,
zwaną
dalej
„siecią”,
wszystkich pojazdów wycofanych z eksploatacji
art. 11
obejmującą terytorium kraju w taki
oraz, w stopniu technicznie możliwym, części
ustawy
sposób, aby w każdym województwie
zużytych usuniętych w trakcie naprawy samochodów
były prowadzone co najmniej trzy stacje
osobowych,
demontażu lub punkty zbierania
— punkty zbierania będą w wystarczającym stopniu
pojazdów, w tym co najmniej jedna
dostępne na ich terytorium.
stacja demontażu, położone w różnych
miejscowościach,
zapewniające
właścicielowi
pojazdu
możliwość
oddania pojazdu wycofanego
z eksploatacji.
2. Wprowadzający pojazd, który
wprowadza na terytorium kraju
nie więcej niż 1000 pojazdów w ciągu
roku kalendarzowego, obowiązany jest
zapewnić sieć obejmującą co najmniej
trzy stacje demontażu lub punkty
zbierania pojazdów, w tym co najmniej
jedną stację demontażu, położone
w różnych
miejscowościach
na terytorium kraju.
3. Wprowadzający pojazd zapewnia sieć
wyłącznie
przez
własne
stacje
demontażu i punkty zbierania pojazdów
lub na podstawie umów
z przedsiębiorcami prowadzącymi stacje
demontażu.”;

Art. 5 ust. Państwa Członkowskie podejmą niezbędne środki,
T
Art. 1 pkt „Art. 11a. 1. Wprowadzający pojazd
4
aby
zapewnić,
że
dostarczanie
pojazdów
8 projektu
zapewniający sieć na podstawie umów
do uprawnionych zakładów przetwarzania zgodnie
ustawy - z przedsiębiorcami prowadzącymi stacje
z ust. 3 odbywa się bez żadnych kosztów
art. 11a demontażu jest obowiązany do ich
obciążających ostatniego posiadacza i/lub właściciela
ustawy
zawarcia w
formie pisemnej
ze względu na to, że pojazd nie posiada żadnej
pod rygorem nieważności.
wartości rynkowej lub jest ona ujemna.
2. Umowy, o których mowa w ust. 1,
Państwa Członkowskie podejmą niezbędne środki,
określają w szczególności warunki:
aby zapewnić, że producenci pokryją wszystkie
1)
przyjmowania pojazdów
lub znaczną
część
kosztów
związanych
wycofanych z eksploatacji przez stację
z wykonaniem tych środków i/lub będą odbierać
demontażu;
pojazdy wycofane z eksploatacji na tych samych
2)
finansowania przez
warunkach, jak określono w akapicie pierwszym.
wprowadzającego
pojazd
kosztów
Państwa
Członkowskie
mogą
postanowić,
gospodarowania odpadami
że dostarczenie pojazdów wycofanych z eksploatacji
pochodzącymi z pojazdów wycofanych
nie jest całkowicie wolne od opłat, jeżeli dostarczane
z eksploatacji, w
szczególności
pojazdy nie zawierają istotnych części pojazdu,
z pojazdów wycofanych z eksploatacji
w szczególności silnika i nadwozia lub zawierają
nieposiadających
wartości rynkowej
odpady, które zostały dodane do pojazdu
lub o wartości
rynkowej
ujemnej,
wycofanego z eksploatacji.
w sposób
zapewniający osiągnięcie

poziomów odzysku i
recyklingu,
uwzględniając
liczbę
pojazdów
wprowadzonych na terytorium kraju
przez danego wprowadzającego.”;

Art. 5 ust.
Państwa Członkowskie podejmą niezbędne środki,
T
Art. 1 pkt
1) w art. 23 ust. 1 – 8 otrzymują
2

strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 14

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: