eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo łowieckie oraz niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo łowieckie oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego; m.in. zmiany procedury tworzenia obwodów łowieckich z czynnym udziałem właścicieli nieruchomości oraz zainteresowanych instytucji i organów już na etapie zamiaru tworzenia projektu, a potem samego projektu poprzez ogłoszenie uchwały o zamiarze dokonania podziału województwa na obwody lub zmiany granic tych obwodów i ogłoszenie do publicznej wiadomości

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2970
  • Data wpłynięcia: 2014-09-26
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

2970

1) parki narodowe,
2) rezerwaty przyrody, z wyjątkiem rezerwatów lub ich części, w których na obszarach
wyznaczonych w planie ochrony lub zadaniach ochronnych nie zabroniono wykonywania
polowania,
3) tereny w granicach administracyjnych miast; jeżeli jednak granice te obejmują większe
obszary leśne lub rolne, z obszarów tych może być utworzony obwód łowiecki lub mogą być
one włączone do innych obwodów łowieckich,
4) tereny zajęte przez miejscowości niezaliczane do miast, w granicach obejmujących
zabudowania mieszkalne i gospodarcze z podwórzami, placami i ulicami oraz drogami
wewnątrz tych miejscowości,
5) budowle, zakłady i urządzenia, tereny przeznaczone na cele społeczne, kultu religijnego,
przemysłowe, handlowe, składowe, transportowe i inne cele gospodarcze oraz obiekty o
charakterze zabytkowym i specjalnym, w granicach ich stałych ogrodzeń,
6) tereny zgłoszone w uwagach i wnioskach, o których mowa w art. 27 ust. 7 po ich
uwzględnieniu w uchwale sejmiku województwa.”;

10) art. 27 otrzymuje brzmienie:
„Art. 27. 1. Podziału na obwody łowieckie lub zmiany granic tych obwodów, zwanego dalej
„podziałem”, dokonuje w obrębie województwa właściwy sejmik województwa, w drodze
uchwały.
2. Jeżeli obwód łowiecki ma się znajdować w obszarze więcej niż jednego województwa,
uchwałę, o której mowa w ust. 1, podejmuje sejmik województwa właściwy dla
przeważającego obszaru gruntów w uzgodnieniu z sejmikiem województwa właściwym dla
pozostałego gruntu.
3. Sejmik województwa podejmuje uchwałę o przygotowaniu projektu podziału.
4. W uchwale sejmiku, o której mowa w ust. 1, określa się w szczególności:
1) wyraźny przebieg granic obwodów łowieckich w formie graficznej oraz opisowej;
2) określenie powierzchni obwodów;
3) granice i powierzchnie obszarów wymienionych w art. 26;
4) granice obszarów, o których mowa w odrębnych przepisach, niewchodzące w skład
obwodów łowieckich;
5) włączenia do obwodów łowieckich obszarów, o których mowa w art. 26 pkt 2 i 3.
5. Marszałek województwa po podjęciu przez sejmik województwa uchwały o przygotowaniu
projektu podziału:
5

1) ogłasza w wojewódzkim dzienniku urzędowym, a także w Biuletynie Informacji
Publicznej na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego, uchwałę o przygotowaniu
projektu podziału, określając formę, miejsce i termin składania uwag i wniosków do
planowanego projektu, nie krótszy niż 21 dni od dnia ogłoszenia,
2) zawiadamia, na piśmie, o podjęciu uchwały o przygotowaniu projektu podziału instytucje i
organy właściwe do uzgadniania i opiniowania podziału, o których mowa w pkt. 4,
3) sporządza projekt podziału rozpatrując uwagi i wnioski, o których mowa w pkt. 1.
4) występuje o opinie o projekcie podziału do:
a) wójtów, burmistrzów albo prezydentów miast w danym województwie lub województwach
objętych podziałem,
b) wskazanych statutem Polskiego Związku Łowieckiego organów okręgowych w danym
województwie,
c) właściwego dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych,
d) właściwej izby rolniczej,
5) uzgadnia projekt podziału z:
- a) właściwymi organami wojskowymi, ochrony granic oraz bezpieczeństwa państwa, w
zakresie dotyczącym obszarów gruntów pozostających w zarządzie tych organów lub
przydzielonych tym organom do wykorzystania, o ile zachodzi taka potrzeba,
b) dyrektorem właściwego urzędu morskiego w zakresie zagospodarowania pasa technicznego
lub pasa ochronnego, o ile zachodzi taka potrzeba,
6) wprowadza zmiany wynikające z uzyskanych opinii i dokonanych uzgodnień oraz ogłasza,
w sposób określony w pkt. 1, o wyłożeniu projektu podziału do publicznego wglądu na co
najmniej 7 dni przed dniem wyłożenia i wykłada ten projekt do publicznego wglądu na okres
co najmniej 21 dni;
7) wyznacza w ogłoszeniu, o którym mowa w pkt. 6, termin, w którym osoby fizyczne i
prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej mające
nieruchomości gruntowe w województwie objętym podziałem oraz dzierżawcy i zarządcy
obwodów mogą wnosić uwagi i wnioski dotyczące projektu podziału, nie krótszy niż 14 dni
od dnia zakończenia okresu wyłożenia projektu podziału;
8) rozpatruje uwagi i wnioski, o których mowa w pkt. 7, w terminie nie dłuższym niż 21 dni
od dnia upływu terminu ich składania, kierując się zasadami, o których mowa w art. 25;
9) wprowadza zmiany do projektu podziału wynikające z rozpatrzenia uwag i wniosków, o
których mowa w pkt. 7, a następnie w zakresie, wynikającym z wprowadzonych zmian,
ponawia uzgodnienia i zasięga opinii, o których mowa w pkt. 4 i 5;
6

10) przedstawia sejmikowi województwa projekt podziału wraz z listą nieuwzględnionych
uwag i wniosków, o których mowa w pkt. 7.
6. Uwagi i wnioski do projektu podziału wnosi się na piśmie w terminie wyznaczonym w
ogłoszeniu, o którym mowa w ust. 5 pkt 7.
7. Do zmiany uchwały o podziale, ust. 5 stosuje się odpowiednio, w zakresie niezbędnym do
dokonania tych zmian.
8. Procedurę, o której mowa w ust. 7, stosuje się jedynie do części uchwały o podziale objętej
zmianą.
10. Rozstrzygnięcia marszałka województwa o nieuwzględnieniu odpowiednio uwag i
wniosków dotyczących projektu podziału nie podlegają zaskarżeniu do sądu
administracyjnego.
11. Koszty sporządzenia podziału województwa na obwody łowieckie lub zmiany granic tych
obwodów obciążają budżet województwa.”;

11) w art. 28 po ust. 1a dodaje się ust. 1b w brzmieniu:
„1b. Przez wydzierżawianie obwodu łowieckiego rozumie się prawo do prowadzenia
gospodarki łowieckiej na danym terenie.”;

12) w art. 29a po ust. 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. Minister właściwy do spraw środowiska, po zasięgnięciu opinii Polskiego Związku
Łowieckiego, określi w drodze rozporządzenia wzór umowy dzierżawy obwodu łowieckiego,
uwzględniając tryb postępowania i obowiązki stron umowy.”;

13) w art. 30 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. W przypadku nieusprawiedliwionego niezrealizowania rocznego planu łowieckiego
dzierżawcy i zarządcy obwodów łowieckich obowiązani są do udziału w kosztach ochrony
lasu przed zwierzyną.
2. Udział w kosztach, o których mowa w ust. 1, uwzględnia się w wysokości czynszu za
dzierżawę obwodu łowieckiego, przy czym udział ten przekazywany jest w całości
właściwemu nadleśnictwu. Nadleśnictwo jest obowiązane rozliczyć ten udział między
nadleśnictwem a właścicielami lasów nie będących własnością Skarbu Państwa, pozostających
w obszarze nadleśnictwa.”;


7

14) art. 31 otrzymuje brzmienie:
„Art. 31. 1. Wydzierżawiający obowiązany jest rozliczyć otrzymany czynsz dzierżawny
między nadleśnictwami i gminami.
2. Nadleśnictwu przypada czynsz odpowiadający powierzchni państwowych gruntów leśnych,
a gminom - odpowiadający pozostałej powierzchni obwodu łowieckiego.
2a. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) obowiązany jest do pomniejszenia odpowiednio
podatku rolnego albo podatku leśnego, albo podatku od nieruchomości płatnikom tych
podatków o wartość czynszu dzierżawnego lub ekwiwalentu, o którym mowa w ust. 3,
proporcjonalnie do powierzchni wchodzącej w skład obwodu łowieckiego.
3. Za obwody łowieckie wyłączone z wydzierżawiania zarządcy tych obwodów uiszczają
ekwiwalent, ustalany przez starostę, równy wysokości średniego czynszu za dzierżawę,
stosowanego w obwodach łowieckich, wydzierżawionych na obszarze danej gminy lub gmin
sąsiednich, a należność rozliczają według zasad określonych w ust. 1 i 2.”;

15) w art. 41:
a) ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. Minister właściwy do spraw środowiska, w porozumieniu z ministrem właściwym do
spraw wewnętrznych i ministrem właściwym do spraw sprawiedliwości, określi, w drodze
rozporządzenia, szczegółowe wymogi kwalifikacji zawodowych, wzór legitymacji, odznaki
służbowej, umundurowania i oznak służbowych oraz składniki umundurowania strażników
Państwowej Straży Łowieckiej, a także szczegółowe kwalifikacje zawodowe, wzór
legitymacji, wzór oznaki strażnika łowieckiego, uwzględniając wykształcenie, staż pracy w
rolnictwie, leśnictwie, parkach narodowych lub krajobrazowych, Policji, staż członkowski w
Polskim Związku Łowieckim, umieszczenie na elementach umundurowania i na legitymacji
godła narodowego strażników Państwowej Straży Łowieckiej, pory roku, płeć strażników, a
także realizację przez strażników łowieckich ustawowych obowiązków, ich predyspozycje do
wypełniania powierzonych ustawą zadań.
2. Minister właściwy do spraw środowiska w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowe sposoby współdziałania Państwowej Straży Łowieckiej z Policją, Strażą
Graniczną oraz Polskim Związkiem Łowieckim – uwzględniając zakres i rodzaj
współpracy, ustawowe zadania tych podmiotów oraz konieczność zapewnienia
poprawnej i skutecznej współpracy;
8

2) szczegółowe sposoby przydziału, ewidencjonowania i przechowywania w siedzibach
Państwowej Straży Łowieckiej broni i amunicji, środków przymusu bezpośredniego w
postaci kajdanek zakładanych na ręce, pałki służbowej, ręcznych miotaczy substancji
obezwładniających i przedmiotów przeznaczonych do obezwładniania osób za pomocą
energii elektrycznej, a także wzory dokumentów niezbędnych do ewidencjonowania
broni i amunicji oraz środków przymusu bezpośredniego, ich wydawania i zdania, jak
również warunki techniczne, jakim powinien odpowiadać magazyn broni –
uwzględniając sposób i miejsce przechowywania broni, amunicji i środków przymusu
bezpośredniego, konieczność uniemożliwienia dostępu do broni, amunicji i środków
przymusu bezpośredniego osobom trzecim, potrzebę ochrony ewidencji przed
uszkodzeniem, zniszczeniem lub utratą.”,
b) uchyla się ust. 3.”;

16) w art. 42:
a) w ust. 2 uchyla się pkt 3,
b) po ust. 8 dodaje się ust. 8a-8i w brzmieniu:
8a. Do wykonywania polowania oraz odstrzału zwierząt stanowiących nadzwyczajne
zagrożenie dla życia, zdrowia lub gospodarki człowieka dopuszczona jest wyłącznie broń
myśliwska, która w rozumieniu ustawy oznacza broń palną długą centralnego zapłonu, o
lufach gwintowanych lub gładkich, z której po maksymalnym załadowaniu można oddać
najwyżej sześć pojedynczych strzałów, z tym że do magazynka broni samopowtarzalnej
można załadować jednorazowo najwyżej dwa naboje.
8b. Do czynności wymienionych w pkt 8i dopuszczona jest broń myśliwska, która w
rozumieniu ustawy oznacza, oprócz broni wymienionej w ust. 8a, także broń palną krótką.
8c. Bronią myśliwską nie jest broń czarnoprochowa oraz broń wyposażona w tłumik huku.
8d. Używana do polowania broń myśliwska o lufach gwintowanych musi być przeznaczona do
strzelania amunicją o energii pocisku nie mniejszą niż 1000 J w odległości 100 m od wylotu
lufy.
8e. Polowanie na zwierzynę grubą odbywa się, z zastrzeżeniem ust. 8f, wyłącznie z użyciem
broni myśliwskiej, o której mowa w ust. 8a, oraz naboi myśliwskich z pociskami
półpłaszczowymi, przy czym:
1) przy polowaniu na łosie energia pocisku w odległości 100 m od wylotu lufy nie może być
mniejsza niż 2500 J;
9

strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 7

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: