Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Statutu Międzynarodowej Organizacji Policji Kryminalnej - Interpol, przyjętego w Wiedniu dnia 13 czerwca 1956 r.
projekt dotyczy zapewnienia współpracy organów policyjnych w zapobiegniu i zwalczaniu przestępczości i rozwoju tej współpracy
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2876
- Data wpłynięcia: 2014-11-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ratyfikacji Statutu Międzynarodowej Organizacji Policji Kryminalnej - Interpol, przyjętego w Wiedniu dnia 13 czerwca 1956 r.
- data uchwalenia: 2014-12-05
- adres publikacyjny: Dz.U. 2015 r. poz. 17
2876
Jeżeli w następstwie wyboru Prezydenta postanowienia Artykułu 15, akapit 2 lub
Artykułu 16, akapit 3 nie mogą być zastosowane lub są sprzeczne, przeprowadza się wybór
czwartego Wiceprezydenta, tak aby na stanowiskach prezydenckich były reprezentowane
wszystkie kontynenty.
W takim przypadku Komitet Wykonawczy składać się będzie tymczasowo z 14 członków.
Okres przejściowy powinien zakończyć się bezzwłocznie, w chwili gdy okoliczności pozwolą
na zastosowanie przepisów Artykułów 15 i 16.
Artykuł 18
Prezydent Organizacji:
a) przewodniczy sesjom Zgromadzenia Ogólnego i Komitetu Wykonawczego oraz kieruje
ich obradami;
b) czuwa nad zgodnością działalności Organizacji z decyzjami Zgromadzenia Ogólnego
i Komitetu Wykonawczego;
c) utrzymuje, w miarę możliwości, bezpośredni i stały kontakt z Sekretarzem Generalnym
Organizacji.
Artykuł 19
Dziewięciu Delegatów do Komitetu Wykonawczego wybieranych jest przez Zgromadzenie
Ogólne na okres trzech lat. Bezpośrednio po upływie swoich kadencji nie mogą oni być
wybrani ponownie do pełnienia tej samej funkcji.
Artykuł 20
Komitet Wykonawczy zbiera się co najmniej raz w roku i jest zwoływany przez Prezydenta
Organizacji.
Artykuł 21
W czasie pełnienia swoich funkcji wszyscy członkowie Komitetu Wykonawczego występują
jako reprezentanci Organizacji, a nie jako reprezentanci swoich państw.
Artykuł 22
Komitet Wykonawczy:
a) nadzoruje wykonywanie decyzji Zgromadzenia Ogólnego;
b) przygotowuje porządek obrad sesji Zgromadzenia Ogólnego;
c) przedkłada Zgromadzeniu Ogólnemu każdy program pracy lub projekt, który uzna za
użyteczny;
d) nadzoruje zarządzanie i działalność Sekretarza Generalnego;
e) wykonuje wszystkie uprawnienia, przekazane mu przez Zgromadzenie Ogólne.
Artykuł 23
W razie dymisji lub śmierci członka Komitetu Wykonawczego, Zgromadzenie Ogólne
wybiera na jego miejsce innego członka, którego mandat wygasa w tym samym terminie,
w którym wygasłby mandat jego poprzednika. Mandat traci ważność, jeżeli członek Komitetu
Wykonawczego przestaje być delegatem do Organizacji.
Artykuł 24
Członkowie Komitetu Wykonawczego pełnią swoje funkcje do końca sesji Zgromadzenia
Ogólnego, której obrady odbywają się w tym samym roku, w którym upływa termin ważności
ich mandatu.
SEKRETARIAT GENERALNY
Artykuł 25
Sekretariat Generalny tworzą stałe wydziały Organizacji.
Artykuł 26
Sekretariat Generalny:
a) wprowadza w życie decyzje Zgromadzenia Ogólnego i Komitetu Wykonawczego;
b) funkcjonuje jako międzynarodowe centrum walki z przestępczością pospolitą;
c) funkcjonuje jako centrum techniczne i informacyjne;
d) zapewnia efektywne zarządzanie Organizacją;
e) utrzymuje kontakty z właściwymi organami krajowymi i międzynarodowymi, niemniej
kwestie związane z poszukiwaniem sprawców czynów zabronionych powinny być
realizowane za pośrednictwem Krajowych Biur Interpolu;
f) przygotowuje i wydaje wszelkie publikacje uznane za przydatne;
g) organizuje i wykonuje zadania sekretariatu podczas sesji Zgromadzenia Ogólnego,
Komitetu Wykonawczego i wszelkich innych organów Organizacji;
h) przygotowuje na następny rok wstępny plan pracy, będący przedmiotem oceny
i zatwierdzenia przez Zgromadzenie Ogólne i Komitet Wykonawczy;
i) utrzymuje, w miarę możliwości, stały i bezpośredni kontakt z Prezydentem Organizacji.
Artykuł 27
Sekretariat Generalny składa się z Sekretarza Generalnego oraz personelu technicznego
i administracyjnego odpowiedzialnego za wykonanie prac Organizacji.
Artykuł 28
Sekretarza Generalnego powołuje Zgromadzenie Ogólne na wniosek Komitetu
Wykonawczego na okres 5 lat. Sekretarz Generalny może zostać powołany na kolejne
kadencje, ale musi on zrezygnować z funkcji z chwilą ukończenia 65 roku życia, niemniej
jednak może pełnić funkcję do końca kadencji, jeżeli upływa ona w roku w którym kończy
65 lat.
Sekretarz Generalny musi być wybrany spośród osób wysoce kompetentnych w problematyce
policyjnej.
W wyjątkowych okolicznościach Komitet Wykonawczy może wystąpić na sesji
Zgromadzenia Ogólnego z wnioskiem o odebranie mandatu osobie sprawującej funkcję
Sekretarza Generalnego.
Artykuł 29
Sekretarz Generalny zatrudnia personel i kieruje jego pracą, zarządza finansami, powołuje
stałe wydziały i kieruje ich pracą, zgodnie z wytycznymi przyjętymi przez Zgromadzenie
Ogólne lub Komitet Wykonawczy.
Sekretarz Generalny przedstawia Komitetowi Wykonawczemu lub Zgromadzeniu Ogólnemu
wszelkie propozycje lub projekty dotyczące prac Organizacji.
Sekretarz Generalny odpowiada przed Komitetem Wykonawczym i Zgromadzeniem
Ogólnym.
Sekretarz Generalny jest uprawniony do uczestniczenia w obradach Zgromadzenia Ogólnego,
Komitetu Wykonawczego i wszystkich podległych organów.
Pełniąc swoją funkcję Sekretarz Generalny reprezentuje Organizację, nie zaś dane państwo.
Artykuł 30
Sekretarz Generalny i jego personel nie zwracają się podczas pełnienia swoich funkcji
o instrukcje od jakiegokolwiek rządu lub ośrodka władzy pozostającego poza Organizacją ani
też nie przyjmują takich instrukcji. Powstrzymują się oni od jakichkolwiek działań mogących
przynieść szkodę ich międzynarodowej misji.
Każdy Członek Organizacji zobowiązany jest respektować wyłącznie międzynarodowy
charakter misji Sekretarza Generalnego i personelu Organizacji oraz nie wywierać wpływu na
wykonywanie przez nich ich zadań.
Każdy Członek Organizacji powinien dołożyć wszelkich starań, aby wspierać Sekretarza
Generalnego i jego personel w wykonywaniu zadań.
KRAJOWE BIURA INTERPOLU
Artykuł 31
Dla osiągnięcia celów Organizacji potrzebna jest jej stała i aktywna współpraca jej Członków,
którzy powinni dokładać wszelkich starań, zgodnych z obowiązującym w ich państwach
prawem, aby w należyty sposób uczestniczyć w jej działaniach.
Artykuł 32
Dla zapewnienia powyższej współpracy każde państwo wyznaczy organ, który będzie pełnił
funkcję Krajowego Biura Interpolu. Biuro to zapewni kontakty z:
a) różnymi jednostkami organizacyjnymi w tym państwie;
b) organami innych państw, pełniącymi funkcję Krajowych Biur Interpolu;
c) Sekretariatem Generalnym Organizacji.
Artykuł 33
W przypadku tych państw, dla których przepisy Artykułu 32 nie mają zastosowania lub nie
pozwoliłyby na skuteczną, scentralizowaną współpracę, Sekretariat Generalny określi
w porozumieniu z tymi państwami inne dogodne formy współpracy.
DORADCY
Artykuł 34
W kwestiach naukowych Organizacja może zwrócić się do „Doradców”. Doradcy pełnią rolę
wyłącznie konsultacyjną.
Artykuł 35
Doradcy są powoływani przez Komitet Wykonawczy na okres 3 lat. Ich powołanie staje się
ostateczne dopiero po zatwierdzeniu przez Zgromadzenie Ogólne.
Doradcy są wybierani spośród osób, które posiadają międzynarodowe uznanie i autorytet
w dziedzinie pozostającej w zakresie zainteresowania Organizacji.
Doradca może być odwołany decyzją Zgromadzenia Ogólnego.
Artykuł 36
Komisja Kontroli Kartotek jest organem niezależnym, który czuwa nad tym, aby
przetwarzanie przez Organizację informacji o charakterze osobowym było zgodne
z ustanowionymi przez Organizację unormowaniami dotyczącymi tej materii.
Komisja Kontroli Kartotek zapewnia Organizacji doradztwo w odniesieniu do każdego
projektu, operacji, unormowań lub innych spraw związanych z przetwarzaniem informacji
o charakterze osobowym.
Komisja Kontroli Kartotek realizuje wnioski dotyczące informacji zawartych w kartotekach
Organizacji.
Artykuł 37
Członkowie Komisji Kartotek Interpolu posiadają kompetencje niezbędne do wykonywania
jej zadań. Skład i funkcjonowanie Komisji są przedmiotem odrębnych unormowań
ustanowionych przez Zgromadzenie Ogólne.
BUDŻET I ŚRODKI FINANSOWE
Artykuł 38
Organizacja dysponuje środkami finansowymi pochodzącymi:
a) ze składek członkowskich;
b) z darów, zapisów, subwencji, dotacji i innych źródeł, po uprzednim przyjęciu lub
zatwierdzeniu przez Komitet Wykonawczy.
Artykuł 39
Zgromadzenie Ogólne określa zasady udziału finansowego Członków oraz maksymalną
roczną sumę wydatków na podstawie szacunków przedstawionych przez Sekretarza
Generalnego.
Artykuł 40
Projekt budżetu Organizacji przygotowywany jest przez Sekretarza Generalnego
i przedkładany do zatwierdzenia przez Komitet Wykonawczy.
Budżet wchodzi w życie po zatwierdzeniu przez Zgromadzenie Ogólne.
W przypadku, gdy Zgromadzenie Ogólne nie miało możliwości zatwierdzenia budżetu,
Komitet Wykonawczy podejmie wszelkie konieczne działania zgodnie z głównymi
wytycznymi poprzedniego budżetu.
WSPÓŁPRACA Z INNYMI ORGANIZACJAMI
Artykuł 41
W każdym przypadku, gdy Organizacja uzna to za pożądane, mając na względzie cele
i przedmiot określony w Statucie, ustanowi ona stosunki i nawiąże współpracę z innymi,
międzyrządowymi lub pozarządowymi organizacjami międzynarodowymi.
Ogólne przepisy regulujące współpracę z międzyrządowymi lub pozarządowymi
organizacjami międzynarodowymi obowiązują dopiero po ich zatwierdzeniu przez
Zgromadzenie Ogólne.
We wszystkich sprawach wchodzących w zakres kompetencji Organizacji może ona zasięgać
opinii pozarządowych organizacji międzynarodowych oraz rządowych i pozarządowych
organizacji krajowych.
Za zgodą Zgromadzenia Ogólnego Komitet Wykonawczy albo – w przypadkach
niecierpiących zwłoki – Sekretarz Generalny może, w zakresie swojej działalności
i właściwości, przyjąć zobowiązania zarówno od innych instytucji lub organizacji
międzynarodowych, jak i zobowiązania stanowiące realizację konwencji międzynarodowych.
STOSOWANIE, ZMIANY I INTERPRETACJA NINIEJSZEGO STATUTU
Artykuł 42
Niniejszy Statut może być zmieniony na wniosek każdego z Członków bądź na wniosek
Komitetu Wykonawczego.
Artykułu 16, akapit 3 nie mogą być zastosowane lub są sprzeczne, przeprowadza się wybór
czwartego Wiceprezydenta, tak aby na stanowiskach prezydenckich były reprezentowane
wszystkie kontynenty.
W takim przypadku Komitet Wykonawczy składać się będzie tymczasowo z 14 członków.
Okres przejściowy powinien zakończyć się bezzwłocznie, w chwili gdy okoliczności pozwolą
na zastosowanie przepisów Artykułów 15 i 16.
Artykuł 18
Prezydent Organizacji:
a) przewodniczy sesjom Zgromadzenia Ogólnego i Komitetu Wykonawczego oraz kieruje
ich obradami;
b) czuwa nad zgodnością działalności Organizacji z decyzjami Zgromadzenia Ogólnego
i Komitetu Wykonawczego;
c) utrzymuje, w miarę możliwości, bezpośredni i stały kontakt z Sekretarzem Generalnym
Organizacji.
Artykuł 19
Dziewięciu Delegatów do Komitetu Wykonawczego wybieranych jest przez Zgromadzenie
Ogólne na okres trzech lat. Bezpośrednio po upływie swoich kadencji nie mogą oni być
wybrani ponownie do pełnienia tej samej funkcji.
Artykuł 20
Komitet Wykonawczy zbiera się co najmniej raz w roku i jest zwoływany przez Prezydenta
Organizacji.
Artykuł 21
W czasie pełnienia swoich funkcji wszyscy członkowie Komitetu Wykonawczego występują
jako reprezentanci Organizacji, a nie jako reprezentanci swoich państw.
Artykuł 22
Komitet Wykonawczy:
a) nadzoruje wykonywanie decyzji Zgromadzenia Ogólnego;
b) przygotowuje porządek obrad sesji Zgromadzenia Ogólnego;
c) przedkłada Zgromadzeniu Ogólnemu każdy program pracy lub projekt, który uzna za
użyteczny;
d) nadzoruje zarządzanie i działalność Sekretarza Generalnego;
e) wykonuje wszystkie uprawnienia, przekazane mu przez Zgromadzenie Ogólne.
Artykuł 23
W razie dymisji lub śmierci członka Komitetu Wykonawczego, Zgromadzenie Ogólne
wybiera na jego miejsce innego członka, którego mandat wygasa w tym samym terminie,
w którym wygasłby mandat jego poprzednika. Mandat traci ważność, jeżeli członek Komitetu
Wykonawczego przestaje być delegatem do Organizacji.
Artykuł 24
Członkowie Komitetu Wykonawczego pełnią swoje funkcje do końca sesji Zgromadzenia
Ogólnego, której obrady odbywają się w tym samym roku, w którym upływa termin ważności
ich mandatu.
SEKRETARIAT GENERALNY
Artykuł 25
Sekretariat Generalny tworzą stałe wydziały Organizacji.
Artykuł 26
Sekretariat Generalny:
a) wprowadza w życie decyzje Zgromadzenia Ogólnego i Komitetu Wykonawczego;
b) funkcjonuje jako międzynarodowe centrum walki z przestępczością pospolitą;
c) funkcjonuje jako centrum techniczne i informacyjne;
d) zapewnia efektywne zarządzanie Organizacją;
e) utrzymuje kontakty z właściwymi organami krajowymi i międzynarodowymi, niemniej
kwestie związane z poszukiwaniem sprawców czynów zabronionych powinny być
realizowane za pośrednictwem Krajowych Biur Interpolu;
f) przygotowuje i wydaje wszelkie publikacje uznane za przydatne;
g) organizuje i wykonuje zadania sekretariatu podczas sesji Zgromadzenia Ogólnego,
Komitetu Wykonawczego i wszelkich innych organów Organizacji;
h) przygotowuje na następny rok wstępny plan pracy, będący przedmiotem oceny
i zatwierdzenia przez Zgromadzenie Ogólne i Komitet Wykonawczy;
i) utrzymuje, w miarę możliwości, stały i bezpośredni kontakt z Prezydentem Organizacji.
Artykuł 27
Sekretariat Generalny składa się z Sekretarza Generalnego oraz personelu technicznego
i administracyjnego odpowiedzialnego za wykonanie prac Organizacji.
Artykuł 28
Sekretarza Generalnego powołuje Zgromadzenie Ogólne na wniosek Komitetu
Wykonawczego na okres 5 lat. Sekretarz Generalny może zostać powołany na kolejne
kadencje, ale musi on zrezygnować z funkcji z chwilą ukończenia 65 roku życia, niemniej
jednak może pełnić funkcję do końca kadencji, jeżeli upływa ona w roku w którym kończy
65 lat.
Sekretarz Generalny musi być wybrany spośród osób wysoce kompetentnych w problematyce
policyjnej.
W wyjątkowych okolicznościach Komitet Wykonawczy może wystąpić na sesji
Zgromadzenia Ogólnego z wnioskiem o odebranie mandatu osobie sprawującej funkcję
Sekretarza Generalnego.
Artykuł 29
Sekretarz Generalny zatrudnia personel i kieruje jego pracą, zarządza finansami, powołuje
stałe wydziały i kieruje ich pracą, zgodnie z wytycznymi przyjętymi przez Zgromadzenie
Ogólne lub Komitet Wykonawczy.
Sekretarz Generalny przedstawia Komitetowi Wykonawczemu lub Zgromadzeniu Ogólnemu
wszelkie propozycje lub projekty dotyczące prac Organizacji.
Sekretarz Generalny odpowiada przed Komitetem Wykonawczym i Zgromadzeniem
Ogólnym.
Sekretarz Generalny jest uprawniony do uczestniczenia w obradach Zgromadzenia Ogólnego,
Komitetu Wykonawczego i wszystkich podległych organów.
Pełniąc swoją funkcję Sekretarz Generalny reprezentuje Organizację, nie zaś dane państwo.
Artykuł 30
Sekretarz Generalny i jego personel nie zwracają się podczas pełnienia swoich funkcji
o instrukcje od jakiegokolwiek rządu lub ośrodka władzy pozostającego poza Organizacją ani
też nie przyjmują takich instrukcji. Powstrzymują się oni od jakichkolwiek działań mogących
przynieść szkodę ich międzynarodowej misji.
Każdy Członek Organizacji zobowiązany jest respektować wyłącznie międzynarodowy
charakter misji Sekretarza Generalnego i personelu Organizacji oraz nie wywierać wpływu na
wykonywanie przez nich ich zadań.
Każdy Członek Organizacji powinien dołożyć wszelkich starań, aby wspierać Sekretarza
Generalnego i jego personel w wykonywaniu zadań.
KRAJOWE BIURA INTERPOLU
Artykuł 31
Dla osiągnięcia celów Organizacji potrzebna jest jej stała i aktywna współpraca jej Członków,
którzy powinni dokładać wszelkich starań, zgodnych z obowiązującym w ich państwach
prawem, aby w należyty sposób uczestniczyć w jej działaniach.
Artykuł 32
Dla zapewnienia powyższej współpracy każde państwo wyznaczy organ, który będzie pełnił
funkcję Krajowego Biura Interpolu. Biuro to zapewni kontakty z:
a) różnymi jednostkami organizacyjnymi w tym państwie;
b) organami innych państw, pełniącymi funkcję Krajowych Biur Interpolu;
c) Sekretariatem Generalnym Organizacji.
Artykuł 33
W przypadku tych państw, dla których przepisy Artykułu 32 nie mają zastosowania lub nie
pozwoliłyby na skuteczną, scentralizowaną współpracę, Sekretariat Generalny określi
w porozumieniu z tymi państwami inne dogodne formy współpracy.
DORADCY
Artykuł 34
W kwestiach naukowych Organizacja może zwrócić się do „Doradców”. Doradcy pełnią rolę
wyłącznie konsultacyjną.
Artykuł 35
Doradcy są powoływani przez Komitet Wykonawczy na okres 3 lat. Ich powołanie staje się
ostateczne dopiero po zatwierdzeniu przez Zgromadzenie Ogólne.
Doradcy są wybierani spośród osób, które posiadają międzynarodowe uznanie i autorytet
w dziedzinie pozostającej w zakresie zainteresowania Organizacji.
Doradca może być odwołany decyzją Zgromadzenia Ogólnego.
Artykuł 36
Komisja Kontroli Kartotek jest organem niezależnym, który czuwa nad tym, aby
przetwarzanie przez Organizację informacji o charakterze osobowym było zgodne
z ustanowionymi przez Organizację unormowaniami dotyczącymi tej materii.
Komisja Kontroli Kartotek zapewnia Organizacji doradztwo w odniesieniu do każdego
projektu, operacji, unormowań lub innych spraw związanych z przetwarzaniem informacji
o charakterze osobowym.
Komisja Kontroli Kartotek realizuje wnioski dotyczące informacji zawartych w kartotekach
Organizacji.
Artykuł 37
Członkowie Komisji Kartotek Interpolu posiadają kompetencje niezbędne do wykonywania
jej zadań. Skład i funkcjonowanie Komisji są przedmiotem odrębnych unormowań
ustanowionych przez Zgromadzenie Ogólne.
BUDŻET I ŚRODKI FINANSOWE
Artykuł 38
Organizacja dysponuje środkami finansowymi pochodzącymi:
a) ze składek członkowskich;
b) z darów, zapisów, subwencji, dotacji i innych źródeł, po uprzednim przyjęciu lub
zatwierdzeniu przez Komitet Wykonawczy.
Artykuł 39
Zgromadzenie Ogólne określa zasady udziału finansowego Członków oraz maksymalną
roczną sumę wydatków na podstawie szacunków przedstawionych przez Sekretarza
Generalnego.
Artykuł 40
Projekt budżetu Organizacji przygotowywany jest przez Sekretarza Generalnego
i przedkładany do zatwierdzenia przez Komitet Wykonawczy.
Budżet wchodzi w życie po zatwierdzeniu przez Zgromadzenie Ogólne.
W przypadku, gdy Zgromadzenie Ogólne nie miało możliwości zatwierdzenia budżetu,
Komitet Wykonawczy podejmie wszelkie konieczne działania zgodnie z głównymi
wytycznymi poprzedniego budżetu.
WSPÓŁPRACA Z INNYMI ORGANIZACJAMI
Artykuł 41
W każdym przypadku, gdy Organizacja uzna to za pożądane, mając na względzie cele
i przedmiot określony w Statucie, ustanowi ona stosunki i nawiąże współpracę z innymi,
międzyrządowymi lub pozarządowymi organizacjami międzynarodowymi.
Ogólne przepisy regulujące współpracę z międzyrządowymi lub pozarządowymi
organizacjami międzynarodowymi obowiązują dopiero po ich zatwierdzeniu przez
Zgromadzenie Ogólne.
We wszystkich sprawach wchodzących w zakres kompetencji Organizacji może ona zasięgać
opinii pozarządowych organizacji międzynarodowych oraz rządowych i pozarządowych
organizacji krajowych.
Za zgodą Zgromadzenia Ogólnego Komitet Wykonawczy albo – w przypadkach
niecierpiących zwłoki – Sekretarz Generalny może, w zakresie swojej działalności
i właściwości, przyjąć zobowiązania zarówno od innych instytucji lub organizacji
międzynarodowych, jak i zobowiązania stanowiące realizację konwencji międzynarodowych.
STOSOWANIE, ZMIANY I INTERPRETACJA NINIEJSZEGO STATUTU
Artykuł 42
Niniejszy Statut może być zmieniony na wniosek każdego z Członków bądź na wniosek
Komitetu Wykonawczego.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2876 › Pobierz plik