eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i o zmianie niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i o zmianie niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wprowadzenia środków ochrony społeczeństwa przed przestępczością seksualną, ze szczególnym uwzględnieniem małoletnich m.in. przez wprowadzenie: rejestru sprawców przestępstw na tle seksualnym, zakazu wykonywania niektórych rodzajów zatrudnienia lub podejmowania określonych rodzajów zajęcia przez tych sprawców, nałożenie na pracodawców i organizatorów przedsięwzięć z udziałem małoletnich szczególnych obowiązków oraz stworzenie policyjnej mapy zagrożeń przestępstwami na tle seksualnym

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2859
  • Data wpłynięcia: 2013-12-18
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

2859

analizowanym wyroku w sprawie Gardel prawo krajowe musi ustanawiać
gwarancje zapewniające skuteczną ochronę zarejestrowanych danych
osobowych przed nieodpowiednim lub niewłaściwym użyciem.
Artykuł 9 projektu ustawy należy interpretować w sposób zakładający,
że nie będzie żadnych kryteriów przedmiotowego ograniczenia dostępu do
danych z rejestru. Również krąg podmiotów mających do nich dostęp będzie
nieograniczony. Wybór formy udostępnienia danych osobowych na stronie
internetowej oznacza, że nie będzie formalnej procedury wystąpienia o
udostępnienie danych osobowych podlegającej kontroli. Nie można również
wykluczyć dalszego powielania i przetwarzania przez osoby trzecie danych
osobowych uzyskanych ze strony internetowej.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że art. 9 projektu ustawy
jest sprzeczny z zasadą ochrony danych osobowych wyrażonej w art. 16 ust. 1
TfUE, w tym z prawem do poszanowania życia prywatnego w zakresie, w
którym nie ustanowiono gwarancji zapewniających skuteczną ochronę danych
osobowych umieszczonych w rejestrze, które mają być udostępnianie bez
ograniczeń i publikowane na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości.

4. Konkluzja
Poselski projekt ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością
na tle seksualnym i o zmianie niektórych innych ustaw jest sprzeczny z prawem
Unii Europejskiej w zakresie, w którym przewiduje gromadzenie i
przetwarzanie danych osobowych osób trzecich oraz udostępnianie danych
osobowych z rejestru bez ograniczeń i publikowanie ich na stronie internetowej
Ministerstwa Sprawiedliwości.





Szef Kancelarii Sejmu


Lech Czapla


11

Warszawa, 15 stycznia 2014 r.
BAS-WAPEiM-3261/13



Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej





Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o przeciwdziałaniu
zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i o zmianie niektórych
innych ustaw (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Beata Kempa) jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art.
95a Regulaminu Sejmu




W projekcie ustawy proponuje się przyjęcie szczególnych środków
ochrony obywateli przed przestępczością na tle seksualnym, która w rozumieniu
projektu obejmuje przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności
wymienione w rozdziale XXV Kodeksu karnego (dalej: kk), z wyłączeniem art.
202 § 1, art. 204 § 1 i 2 oraz art. 203 kk, chyba że zostały popełnione na szkodę
małoletniego (dalej: przestępstwa lub przestępczość na tle seksualnym).
Szczególnymi środkami ochrony przewidzianymi w art. 3 proponowanej
ustawy są: rejestr sprawców przestępstw na tle seksualnym (zwany dalej:
rejestrem); zakazy wykonywania przez sprawców przestępstw na tle seksualnym
niektórych rodzajów zatrudnienia lub podejmowania określonych rodzajów
zajęć; obowiązki pracodawców i innych organizatorów przedsięwzięć z
udziałem małoletnich; określenie miejsc szczególnego zagrożenia i zasad ich
monitoringu oraz obowiązki organów państwa i samorządu terytorialnego
(policyjna mapa zagrożeń). Ponadto, w projekcie proponuje się nowelizacje:
ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2011 r. Nr 287, poz. 1687,
ze zm.), ustawy z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym (Dz. U. z
2012 r. poz. 654, ze zm.) oraz ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny
(Dz. U. Nr 88, poz. 553, ze zm.).
Opiniowany projekt ustawy jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej
w zakresie, w którym przewiduje gromadzenie i przetwarzanie danych
osobowych osób trzecich oraz udostępnianie danych osobowych z rejestru bez
ograniczeń i publikowanie ich na stronie internetowej Ministerstwa
Sprawiedliwości.
Poselski projekt ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością
na tle seksualnym i o zmianie niektórych innych ustaw nie jest projektem
ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a
Regulaminu Sejmu.



Szef Kancelarii Sejmu


Lech Czapla



Warszawa, dnia 8 lipca 2014 r.

Beata Kempa
Wiceprzewodnicząca Koła Poselskiego
Solidarna Polska








Szanowna Pani Ewa Kopacz







Marszałek Sejmu







Rzeczypospolitej Polskiej

Na podstawie art. 36 ust. 1a Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, działając jako
reprezentant wnioskodawców, składam autopoprawki do projektu ustawy o przeciwdziałaniu
zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i o zmianie niektórych innych ustaw.

Z wyrazami szacunku,
Beata Kempa

Wiceprzewodnicząca Koła Poselskiego
Solidarna Polska










AUTOPOPRAWKI
DO PROJEKTU USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU ZAGROŻENIOM PRZESTĘPCZOŚCIĄ NA TLE
SEKSUALNYM I O ZMIANIE NIEKTÓRYCH INNYCH USTAW.
1) Art. 9 otrzymuje brzmienie:
Art. 9. 1. Dane z Rejestru są publikowane na stronie internetowej Ministerstwa
Sprawiedliwości.
2. Każda z osób, której dane umieszczone są w rejestrze posiada prawo do ich zmiany
lub poprawienia.
2) Art. 17 otrzymuje brzmienie:
„Art. 17. 1. W terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, na podstawie
postanowienia, o którym mowa w ust. 3, w Rejestrze zamieszcza się dane o
sprawcach przestępstw określonych w art. 2 oraz przestępstw, odpowiadających tym
przestępstwom, jeżeli skazanie nastąpiło na podstawie przepisów ustaw karnych
obowiązujących w chwili popełnienia czynu, jeżeli dane o sprawcach tych przestępstw
znajdują się w Krajowym Rejestrze Karnym.
2. Przepis art. 12 stosuje się odpowiednio w stosunku do sprawcy przestępstwa, o
którym mowa w ust. 1.
3. W przedmiocie umieszczenia danych skazanego w Rejestrze orzeka sąd, który
wydał wyrok w pierwszej instancji, w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie
niniejszej ustawy. Odpis prawomocnego postanowienia sąd niezwłocznie przekazuje
do Biura Informacyjnego Krajowego Rejestru Karnego.
4. W posiedzeniu ma prawo wziąć udział prokurator, skazany i jego obrońca oraz
pokrzywdzony i jego pełnomocnik.
5. Na postanowienie w przedmiocie umieszczenia danych w rejestrze przysługuje
zażalenie.”


Z wyrazami szacunku,
Beata Kempa

Wiceprzewodnicząca Koła Poselskiego
Solidarna Polska







strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 ... 10

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: