Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2748
- Data wpłynięcia: 2014-09-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-11-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1554
2748
ust. 6.
10. Pozwolenie na przeprowadzenie testów metod
redukcji emisji określa:
1) nazwę i adres siedziby armatora albo jego imię
i nazwisko oraz adres zamieszkania, a takż e
numer telefonu i e-mail;
2) dane statku, na którym będą przeprowadzane
testy metod redukcji emisji, w tym:
a) nazwa,
b) nr IMO,
c) port macierzysty,
d) bandera;
3) metodę redukcji emisji, która będzie poddana
testom;
4) termin i miejsce przeprowadzania testów
metod redukcji emisji.
11. Określając w pozwoleniu na przeprowadzenie
testów
metod
redukcji
emisji
termin
ich
przeprowadzania uwzględnia się termin wskazany we
wniosku o wydanie pozwolenia, z tym ż e termin
rozpoczęcia testów nie moż e przypadać wcześniej niż
po upływie 7 miesięcy od dnia udzielenia pozwolenia.
12. Dyrektor urzędu morskiego odmawia, w drodze
decyzji, udzielenia pozwolenia na przeprowadzenie
testów metod redukcji emisji w przypadku, gdy
armator nie spełnił warunków do jego udzielenia.
13. Dyrektor urzędu morskiego cofa, w drodze decyzji,
pozwolenie na przeprowadzenie testów metod redukcji
24
emisji w przypadku, gdy:
1) na statku, na którym przeprowadzane są testy,
nie są zainstalowane lub nie są stosowane
urządzenia, o których mowa w ust. 6 pkt 1 lit. a,
lub
2)
odpady,
które
powstają
podczas
przeprowadzania
testów,
nie
są
zagospodarowywane
zgodnie
z
przepisami
ustawy z dnia 12 września 2002 r. o portowych
urządzeniach
do
odbioru
odpadów
oraz
pozostałości ładunkowych ze statków lub
3)
nie
jest
dokonywana
ocena
wpływu
przeprowadzanych
testów
na
środowisko
morskie, w tym na ekosystemy w portach,
przystaniach i ujściach rzek.
14. Podczas przeprowadzania testów metod redukcji
emisji moż e być stosowane paliwo ż eglugowe
niespełniające wymagań określonych w przepisach
wydanych na podstawie art. 13f ust 3 i ust. 4.
15. Armator, nie później niż po upływie 5 miesięcy od
zakończenia testów metod redukcji emisji, przekazuje
ich wyniki dyrektorowi urzędu morskiego, który
udzielił pozwolenia na ich przeprowadzenie.
16. Dyrektor urzędu morskiego udostępnia wyniki
testów metod redukcji emisji w Biuletynie Informacji
Publicznej na stronie podmiotowej obsługującego go
urzędu.
17. Zatwierdzenia metod redukcji emisji objętych
przepisami ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o
25
wyposaż eniu morskim (Dz. U. Nr 93, poz. 899 oraz z
2011 r. Nr 228, poz. 1368) dokonują notyfikowane
jednostki certyfikujące, o których mowa w przepisach
ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny
zgodności (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 935, z późn.
zm.).
18. Metody redukcji emisji nieobjęte przepisami
ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyposaż eniu
morskim, mogą być stosowane pod warunkiem, ż e
zostały zatwierdzone zgodnie z przepisami Unii
Europejskiej dotyczącymi metod redukcji emisji oraz
z uwzględnieniem:
1) wytycznych
opracowanych
przez
Międzynarodową Organizację Morską (IMO)
dotyczących metod redukcji emisji;
2) wyników przeprowadzonych testów metod
redukcji emisji;
3) wpływu na środowisko, w tym moż liwych
do uzyskania redukcji emisji dwutlenku siarki, a
takż e wpływu na ekosystemy w portach,
przystaniach i ujściach rzek;
4) moż liwości monitorowania i weryfikacji
metod redukcji emisji.
19. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej
ogłasza, w drodze obwieszczenia, informacje o
wytycznych opracowanych przez IMO dotyczących
metod
redukcji
emisji,
mając
na
uwadze
upowszechnianie
zasad
dotyczących
ochrony
środowiska przed zanieczyszczeniami ze statków.”
8) dodaje się artykuły w brzmieniu:
T
Art. 1. W ustawie z dnia 16 marca 1995 r.
26
„Artykuł 4d
o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki
Zatwierdzenie metod redukcji emisji stosowanych na
(Dz. U. z 2012 r. poz. 1244) wprowadza się
pokładzie statków pływających pod banderą państwa
następujące zmiany:
członkowskiego
art. 13c - 13d otrzymują brzmienie:
1. Metody redukcji emisji objęte zakresem dyrektywy
„Art. 13c. 1. Z zastrzeż eniem wyjątków określonych w
Rady 96/98/WE (*) zatwierdza się zgodnie z tą
Konwencji MARPOL oraz w ust. 2, zabrania się na
dyrektywą.
statkach o polskiej przynależ ności oraz na statkach o
2. Metody redukcji emisji nieobjęte ust. 1 niniejszego
obcej przynależ ności przebywających w polskich
artykułu zatwierdza się zgodnie z procedurą, o której
obszarach morskich uż ywania paliwa ż eglugowego
mowa w art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2099/2002
niespełniającego
wymagań
lub
dodatkowych
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 listopada
kryteriów jakościowych określonych w przepisach
2002 r. ustanawiającego Komitet ds. Bezpiecznych
wydanych na podstawie art. 13f ust. 3 i 4.
Mórz i Zapobiegania Zanieczyszczeniom Morza przez
Statki (COSS) (**), z uwzględnieniem:
2. Na statkach o polskiej przynależ ności oraz na
a) wytycznych opracowanych przez IMO;
statkach o obcej przynależ ności przebywających w
b) wyników testów przeprowadzonych na mocy art. 4e;
polskich obszarach morskich dopuszcza się, jako
alternatywę dla stosowania paliwa ż eglugowego
c) wpływu na środowisko, w tym moż liwych do
spełniającego wymagania i dodatkowe kryteria
uzyskania redukcji emisji, oraz wpływu na ekosystemy
jakościowe określone w przepisach wydanych na
w portach osłoniętych, przystaniach i ujściach rzek; oraz
podstawie art. 13f ust. 3 i 4, stosowanie metod
d) moż liwości monitorowania i weryfikacji.
redukcji emisji.
Artykuł 4e
3. Przez metodę redukcji emisji rozumie się element
Testy nowych metod redukcji emisji
instalacji, materiał, urządzenie instalowane na statku,
Państwa członkowskie mogą, w razie potrzeby we
procedurę, alternatywne paliwo lub inną metodę,
współpracy z innymi państwami członkowskimi,
zapewniające osiągnięcie redukcji emisji dwutlenku
zezwolić na przeprowadzenie testów metod redukcji
siarki, którą moż na zweryfikować, oznaczyć ilościowo
emisji na statkach pływających pod ich banderą lub na
i zastosować. Minimalne kryteria, które powinny
obszarach morskich w obrębie ich jurysdykcji. Podczas
spełniać metody redukcji emisji, są określone w
tych
testów
stosowanie
paliw
ż eglugowych
załączniku II do dyrektywy Rady 1999/32/WE z dnia
spełniających wymogi art. 4a i 4b nie jest obowiązkowe,
26 kwietnia 1999 r. odnoszącej się do redukcji
jeż eli zostaną spełnione wszystkie poniż sze warunki:
zawartości siarki w niektórych paliwach ciekłych oraz
zmieniającej dyrektywę 93/12/EWG (Dz. Urz. WE L
a) Komisja oraz państwo, w którym znajduje się dany
121 z 11.05.1999, str. 13, z późn. zm.; Dz. Urz. UE
port, zostaną powiadomione na piśmie co najmniej sześć
Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 24, str. 17).
miesięcy przed rozpoczęciem testów;
27
b) pozwolenie na testy będzie obowiązywało nie dłuż ej
niż 18 miesięcy;
4. Na statkach, na których stosuje się metodę redukcji
c) wszystkie statki uczestniczące w testach będą miały
emisji, należ y uzyskiwać w sposób ciągły redukcję
zainstalowane
zabezpieczone
przed
manipulacją
emisji dwutlenku siarki co najmniej równoważ ną
urządzenia zapewniające nieprzerwane monitorowanie
wartości emisji dwutlenku siarki, którą uzyskiwanoby
emisji gazów wylotowych, stosowane przez cały okres
stosując paliwo ż eglugowe spełniające wymagania i
trwania testów;
dodatkowe
kryteria
jakościowe
określone
w
przepisach wydanych na podstawie art. 13f ust. 3 i 4.
d) na wszystkich statkach uczestniczących w testach
Równoważ ne wartości emisji dwutlenku siarki określa
zostanie osiągnięta redukcja emisji, która będzie co
załącznik I do dyrektywy Rady 1999/32/WE z dnia 26
najmniej równorzędna z wynikami, które uzyskano by w
kwietnia 1999 r. odnoszącej się do redukcji zawartości
wyniku zastosowania wartości dopuszczalnych siarki w
siarki
w
niektórych
paliwach
ciekłych
oraz
paliwach określonych w niniejszej dyrektywie;
zmieniającej dyrektywę 93/12/EWG.
e)
zostanie
zapewniony
właściwy
system
gospodarowania odpadami, które powstały w wyniku
5. Na statkach cumujących w portach dopuszcza się,
zastosowania metod redukcji emisji w całym okresie
jako alternatywę dla stosowania metod redukcji emisji,
trwania testów;
stosowanie rozwiązania polegającego na korzystaniu z
f) przez cały okres trwania testów będzie dokonywana
lądowych systemów zasilania, o ile są one dostępne w
ocena wpływu na środowisko morskie, w szczególności
danym porcie.
na ekosystemy w portach osłoniętych, przystaniach i
ujściach rzek; oraz
Art.13d. 1. Przeprowadzenie na statkach o polskiej
g) w ciągu sześciu miesięcy od zakończenia testów ich
przynależ ności
oraz
na
statkach
o
obcej
pełne wyniki zostaną przekazane Komisji i udostępnione
przynależ ności przebywających w polskich obszarach
publicznie.
morskich testów nowych metod redukcji emisji
wymaga uzyskania pozwolenia.
2. Pozwolenia na przeprowadzenie testów metod
redukcji emisji udziela, na wniosek armatora, w
drodze decyzji, dyrektor urzędu morskiego właściwy
dla
obszaru,
w
którym
jest
planowane
przeprowadzenie testów metod redukcji emisji.
3. W przypadku gdy wniosek o wydanie pozwolenia
na przeprowadzenie testów metod redukcji emisji
dotyczy
obszaru
wykraczającego
poza
obszar
właściwości dyrektora urzędu morskiego, do którego
28
10. Pozwolenie na przeprowadzenie testów metod
redukcji emisji określa:
1) nazwę i adres siedziby armatora albo jego imię
i nazwisko oraz adres zamieszkania, a takż e
numer telefonu i e-mail;
2) dane statku, na którym będą przeprowadzane
testy metod redukcji emisji, w tym:
a) nazwa,
b) nr IMO,
c) port macierzysty,
d) bandera;
3) metodę redukcji emisji, która będzie poddana
testom;
4) termin i miejsce przeprowadzania testów
metod redukcji emisji.
11. Określając w pozwoleniu na przeprowadzenie
testów
metod
redukcji
emisji
termin
ich
przeprowadzania uwzględnia się termin wskazany we
wniosku o wydanie pozwolenia, z tym ż e termin
rozpoczęcia testów nie moż e przypadać wcześniej niż
po upływie 7 miesięcy od dnia udzielenia pozwolenia.
12. Dyrektor urzędu morskiego odmawia, w drodze
decyzji, udzielenia pozwolenia na przeprowadzenie
testów metod redukcji emisji w przypadku, gdy
armator nie spełnił warunków do jego udzielenia.
13. Dyrektor urzędu morskiego cofa, w drodze decyzji,
pozwolenie na przeprowadzenie testów metod redukcji
24
emisji w przypadku, gdy:
1) na statku, na którym przeprowadzane są testy,
nie są zainstalowane lub nie są stosowane
urządzenia, o których mowa w ust. 6 pkt 1 lit. a,
lub
2)
odpady,
które
powstają
podczas
przeprowadzania
testów,
nie
są
zagospodarowywane
zgodnie
z
przepisami
ustawy z dnia 12 września 2002 r. o portowych
urządzeniach
do
odbioru
odpadów
oraz
pozostałości ładunkowych ze statków lub
3)
nie
jest
dokonywana
ocena
wpływu
przeprowadzanych
testów
na
środowisko
morskie, w tym na ekosystemy w portach,
przystaniach i ujściach rzek.
14. Podczas przeprowadzania testów metod redukcji
emisji moż e być stosowane paliwo ż eglugowe
niespełniające wymagań określonych w przepisach
wydanych na podstawie art. 13f ust 3 i ust. 4.
15. Armator, nie później niż po upływie 5 miesięcy od
zakończenia testów metod redukcji emisji, przekazuje
ich wyniki dyrektorowi urzędu morskiego, który
udzielił pozwolenia na ich przeprowadzenie.
16. Dyrektor urzędu morskiego udostępnia wyniki
testów metod redukcji emisji w Biuletynie Informacji
Publicznej na stronie podmiotowej obsługującego go
urzędu.
17. Zatwierdzenia metod redukcji emisji objętych
przepisami ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o
25
wyposaż eniu morskim (Dz. U. Nr 93, poz. 899 oraz z
2011 r. Nr 228, poz. 1368) dokonują notyfikowane
jednostki certyfikujące, o których mowa w przepisach
ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny
zgodności (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 935, z późn.
zm.).
18. Metody redukcji emisji nieobjęte przepisami
ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyposaż eniu
morskim, mogą być stosowane pod warunkiem, ż e
zostały zatwierdzone zgodnie z przepisami Unii
Europejskiej dotyczącymi metod redukcji emisji oraz
z uwzględnieniem:
1) wytycznych
opracowanych
przez
Międzynarodową Organizację Morską (IMO)
dotyczących metod redukcji emisji;
2) wyników przeprowadzonych testów metod
redukcji emisji;
3) wpływu na środowisko, w tym moż liwych
do uzyskania redukcji emisji dwutlenku siarki, a
takż e wpływu na ekosystemy w portach,
przystaniach i ujściach rzek;
4) moż liwości monitorowania i weryfikacji
metod redukcji emisji.
19. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej
ogłasza, w drodze obwieszczenia, informacje o
wytycznych opracowanych przez IMO dotyczących
metod
redukcji
emisji,
mając
na
uwadze
upowszechnianie
zasad
dotyczących
ochrony
środowiska przed zanieczyszczeniami ze statków.”
8) dodaje się artykuły w brzmieniu:
T
Art. 1. W ustawie z dnia 16 marca 1995 r.
26
„Artykuł 4d
o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki
Zatwierdzenie metod redukcji emisji stosowanych na
(Dz. U. z 2012 r. poz. 1244) wprowadza się
pokładzie statków pływających pod banderą państwa
następujące zmiany:
członkowskiego
art. 13c - 13d otrzymują brzmienie:
1. Metody redukcji emisji objęte zakresem dyrektywy
„Art. 13c. 1. Z zastrzeż eniem wyjątków określonych w
Rady 96/98/WE (*) zatwierdza się zgodnie z tą
Konwencji MARPOL oraz w ust. 2, zabrania się na
dyrektywą.
statkach o polskiej przynależ ności oraz na statkach o
2. Metody redukcji emisji nieobjęte ust. 1 niniejszego
obcej przynależ ności przebywających w polskich
artykułu zatwierdza się zgodnie z procedurą, o której
obszarach morskich uż ywania paliwa ż eglugowego
mowa w art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2099/2002
niespełniającego
wymagań
lub
dodatkowych
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 listopada
kryteriów jakościowych określonych w przepisach
2002 r. ustanawiającego Komitet ds. Bezpiecznych
wydanych na podstawie art. 13f ust. 3 i 4.
Mórz i Zapobiegania Zanieczyszczeniom Morza przez
Statki (COSS) (**), z uwzględnieniem:
2. Na statkach o polskiej przynależ ności oraz na
a) wytycznych opracowanych przez IMO;
statkach o obcej przynależ ności przebywających w
b) wyników testów przeprowadzonych na mocy art. 4e;
polskich obszarach morskich dopuszcza się, jako
alternatywę dla stosowania paliwa ż eglugowego
c) wpływu na środowisko, w tym moż liwych do
spełniającego wymagania i dodatkowe kryteria
uzyskania redukcji emisji, oraz wpływu na ekosystemy
jakościowe określone w przepisach wydanych na
w portach osłoniętych, przystaniach i ujściach rzek; oraz
podstawie art. 13f ust. 3 i 4, stosowanie metod
d) moż liwości monitorowania i weryfikacji.
redukcji emisji.
Artykuł 4e
3. Przez metodę redukcji emisji rozumie się element
Testy nowych metod redukcji emisji
instalacji, materiał, urządzenie instalowane na statku,
Państwa członkowskie mogą, w razie potrzeby we
procedurę, alternatywne paliwo lub inną metodę,
współpracy z innymi państwami członkowskimi,
zapewniające osiągnięcie redukcji emisji dwutlenku
zezwolić na przeprowadzenie testów metod redukcji
siarki, którą moż na zweryfikować, oznaczyć ilościowo
emisji na statkach pływających pod ich banderą lub na
i zastosować. Minimalne kryteria, które powinny
obszarach morskich w obrębie ich jurysdykcji. Podczas
spełniać metody redukcji emisji, są określone w
tych
testów
stosowanie
paliw
ż eglugowych
załączniku II do dyrektywy Rady 1999/32/WE z dnia
spełniających wymogi art. 4a i 4b nie jest obowiązkowe,
26 kwietnia 1999 r. odnoszącej się do redukcji
jeż eli zostaną spełnione wszystkie poniż sze warunki:
zawartości siarki w niektórych paliwach ciekłych oraz
zmieniającej dyrektywę 93/12/EWG (Dz. Urz. WE L
a) Komisja oraz państwo, w którym znajduje się dany
121 z 11.05.1999, str. 13, z późn. zm.; Dz. Urz. UE
port, zostaną powiadomione na piśmie co najmniej sześć
Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 24, str. 17).
miesięcy przed rozpoczęciem testów;
27
b) pozwolenie na testy będzie obowiązywało nie dłuż ej
niż 18 miesięcy;
4. Na statkach, na których stosuje się metodę redukcji
c) wszystkie statki uczestniczące w testach będą miały
emisji, należ y uzyskiwać w sposób ciągły redukcję
zainstalowane
zabezpieczone
przed
manipulacją
emisji dwutlenku siarki co najmniej równoważ ną
urządzenia zapewniające nieprzerwane monitorowanie
wartości emisji dwutlenku siarki, którą uzyskiwanoby
emisji gazów wylotowych, stosowane przez cały okres
stosując paliwo ż eglugowe spełniające wymagania i
trwania testów;
dodatkowe
kryteria
jakościowe
określone
w
przepisach wydanych na podstawie art. 13f ust. 3 i 4.
d) na wszystkich statkach uczestniczących w testach
Równoważ ne wartości emisji dwutlenku siarki określa
zostanie osiągnięta redukcja emisji, która będzie co
załącznik I do dyrektywy Rady 1999/32/WE z dnia 26
najmniej równorzędna z wynikami, które uzyskano by w
kwietnia 1999 r. odnoszącej się do redukcji zawartości
wyniku zastosowania wartości dopuszczalnych siarki w
siarki
w
niektórych
paliwach
ciekłych
oraz
paliwach określonych w niniejszej dyrektywie;
zmieniającej dyrektywę 93/12/EWG.
e)
zostanie
zapewniony
właściwy
system
gospodarowania odpadami, które powstały w wyniku
5. Na statkach cumujących w portach dopuszcza się,
zastosowania metod redukcji emisji w całym okresie
jako alternatywę dla stosowania metod redukcji emisji,
trwania testów;
stosowanie rozwiązania polegającego na korzystaniu z
f) przez cały okres trwania testów będzie dokonywana
lądowych systemów zasilania, o ile są one dostępne w
ocena wpływu na środowisko morskie, w szczególności
danym porcie.
na ekosystemy w portach osłoniętych, przystaniach i
ujściach rzek; oraz
Art.13d. 1. Przeprowadzenie na statkach o polskiej
g) w ciągu sześciu miesięcy od zakończenia testów ich
przynależ ności
oraz
na
statkach
o
obcej
pełne wyniki zostaną przekazane Komisji i udostępnione
przynależ ności przebywających w polskich obszarach
publicznie.
morskich testów nowych metod redukcji emisji
wymaga uzyskania pozwolenia.
2. Pozwolenia na przeprowadzenie testów metod
redukcji emisji udziela, na wniosek armatora, w
drodze decyzji, dyrektor urzędu morskiego właściwy
dla
obszaru,
w
którym
jest
planowane
przeprowadzenie testów metod redukcji emisji.
3. W przypadku gdy wniosek o wydanie pozwolenia
na przeprowadzenie testów metod redukcji emisji
dotyczy
obszaru
wykraczającego
poza
obszar
właściwości dyrektora urzędu morskiego, do którego
28
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2748
› Pobierz plik