eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2748
  • Data wpłynięcia: 2014-09-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-11-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1554

2748

dzienniku okrętowym.

2. Ust. 1 nie stosuje się do statków, które:


a) zgodnie z opublikowanym rozkładem rejsów mają

cumować krócej niż dwie godziny;

b) podczas cumowania w portach wyłączają wszystkie

silniki i pobierają energię elektryczną z lądu.


3. Państwa członkowskie zapewniają, aby oleje

napędowe ż eglugowe nie były wprowadzane do obrotu

na ich terytorium, jeż eli zawartość siarki w tych olejach

przekracza 0,10 % na jednostkę masy.



Artykuł 4c

Metody redukcji emisji
Art. 1. W ustawie z dnia 16 marca 1995 r.
1. Państwa członkowskie zezwalają na stosowanie
o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki
metod redukcji emisji przez statki pływające pod
(Dz. U. z 2012 r. poz. 1244) wprowadza się
wszystkimi banderami podczas pobytu w ich portach, na
następujące zmiany:
morzach
terytorialnych,
w
wyłącznych
strefach

6) art. 13c - 13d otrzymują brzmienie:
ekonomicznych oraz w strefach kontroli zanieczyszczeń,

jako alternatywy dla stosowania paliw ż eglugowych
„Art. 13c. 1. Z zastrzeż eniem wyjątków określonych w
spełniających wymogi art. 4a i 4b, z zastrzeż eniem ust. 2
Konwencji MARPOL oraz w ust. 2, zabrania się na
i 3 niniejszego artykułu.
statkach o polskiej przynależ ności oraz na statkach o
2. Statki stosujące metody redukcji emisji, o których
obcej przynależ ności przebywających w polskich
mowa w ust. 1, uzyskują w sposób ciągły redukcję
obszarach morskich uż ywania paliwa ż eglugowego
emisji dwutlenku siarki co najmniej równorzędną
niespełniającego
wymagań
lub
dodatkowych
redukcji, którą uzyskiwano by dzięki stosowaniu paliw
kryteriów jakościowych określonych w przepisach
ż eglugowych spełniających wymogi określone w art. 4a
wydanych na podstawie art. 13f ust. 3 i 4.
i 4b. Równoważ ne wartości emisji określa się zgodnie z

załącznikiem I.
2. Na statkach o polskiej przynależ ności oraz na
2a. Jako rozwiązanie alternatywne w stosunku do
statkach o obcej przynależ ności przebywających w
redukcji emisji państwa członkowskie zachęcają statki
polskich obszarach morskich dopuszcza się, jako
przebywające w porcie do korzystania z lądowych
alternatywę dla stosowania paliwa ż eglugowego
systemów zasilania.
spełniającego wymagania i dodatkowe kryteria
3. Metody redukcji emisji, o których mowa w ust. 1,
jakościowe określone w przepisach wydanych na
spełniają kryteria określone w instrumentach, o których
podstawie art. 13f ust. 3 i 4, stosowanie metod
19

mowa w załączniku II.
redukcji emisji.
4. W przypadku gdy jest to uzasadnione w świetle

postępu
naukowo-technicznego
w
dziedzinie
3. Przez metodę redukcji emisji rozumie się element
alternatywnych metod redukcji emisji oraz aby
instalacji, materiał, urządzenie instalowane na statku,
zapewnić ścisłą zgodność z odnośnymi instrumentami i
procedurę, alternatywne paliwo lub inną metodę,
normami przyjętymi przez IMO, Komisja:
zapewniające osiągnięcie redukcji emisji dwutlenku
siarki, którą moż na zweryfikować, oznaczyć ilościowo
a) jest uprawniona do przyjęcia aktów delegowanych
i zastosować. Minimalne kryteria, które powinny
zgodnie z art. 9a zmieniających załącznik I i II;
spełniać metody redukcji emisji, są określone w
załączniku II do dyrektywy Rady 1999/32/WE z dnia
b) przyjmuje akty wykonawcze określające szczegółowe
26 kwietnia 1999 r. odnoszącej się do redukcji
wymogi dotyczące monitorowania emisji, w stosownych
zawartości siarki w niektórych paliwach ciekłych oraz
przypadkach. Te akty wykonawcze przyjmuje się
zmieniającej dyrektywę 93/12/EWG (Dz. Urz. WE L
zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art.
121 z 11.05.1999, str. 13, z późn. zm.; Dz. Urz. UE
9 ust. 2.”;
Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 24, str. 17).


4. Na statkach, na których stosuje się metodę redukcji

emisji, należ y uzyskiwać w sposób ciągły redukcję
emisji dwutlenku siarki co najmniej równoważ ną
wartości emisji dwutlenku siarki, którą uzyskiwanoby
stosując paliwo ż eglugowe spełniające wymagania i
dodatkowe
kryteria
jakościowe
określone
w
przepisach wydanych na podstawie art. 13f ust. 3 i 4.
Równoważ ne wartości emisji dwutlenku siarki określa
załącznik I do dyrektywy Rady 1999/32/WE z dnia 26
kwietnia 1999 r. odnoszącej się do redukcji zawartości
siarki
w
niektórych
paliwach
ciekłych
oraz
zmieniającej dyrektywę 93/12/EWG.

5. Na statkach cumujących w portach dopuszcza się,
jako alternatywę dla stosowania metod redukcji emisji,
stosowanie rozwiązania polegającego na korzystaniu z
lądowych systemów zasilania, o ile są one dostępne w
danym porcie.

Art. 13d. 1. Przeprowadzenie na statkach o polskiej
20

przynależ ności oraz na statkach o obcej przynależ ności
przebywających w polskich obszarach morskich
testów nowych metod redukcji emisji wymaga
uzyskania pozwolenia.

2. Pozwolenia na przeprowadzenie testów metod
redukcji emisji udziela, na wniosek armatora, w
drodze decyzji, dyrektor urzędu morskiego właściwy
dla
obszaru,
w
którym
jest
planowane
przeprowadzenie testów metod redukcji emisji.

3. W przypadku gdy wniosek o wydanie pozwolenia
na przeprowadzenie testów metod redukcji emisji
dotyczy
obszaru
wykraczającego
poza
obszar
właściwości dyrektora urzędu morskiego, do którego
został złoż ony wniosek, wydanie pozwolenia wymaga
uzgodnienia
z
dyrektorem
urzędu
morskiego
właściwym dla obszaru, w którym również jest
planowane przeprowadzenie testów metod redukcji
emisji.

4. W przypadku gdy wniosek o wydanie pozwolenia
na przeprowadzenie testów metod redukcji emisji
dotyczy obszarów znajdujących się poza polskimi
obszarami morskimi, dyrektor urzędu morskiego, do
którego został złoż ony wniosek, informuje armatora o
konieczności
uzyskania
pozwolenia
na
przeprowadzenie tych testów takż e od właściwych
organów państw członkowskich Unii Europejskiej, na
których obszarach morskich armator również planuje
przeprowadzenie testów. Dyrektor urzędu morskiego
informuje właściwe organy tych państw o otrzymaniu
takiego wniosku.

5. Pozwolenie na przeprowadzenie testów metod
redukcji emisji wydaje się na okres nie dłuż szy niż 18
21

miesięcy, z tym ż e okres waż ności pozwolenia nie
obejmuje okresu, o którym mowa w ust. 11.

6. Warunkiem
udzielenia
pozwolenia
na
przeprowadzenie testów metod redukcji emisji jest:

1) złoż enie przez armatora oświadczenia, ż e
przez cały okres przeprowadzania testów:

a) wszystkie statki, na których będą
przeprowadzane testy, będą miały zainstalowane
urządzenia
zapewniające
nieprzerwane
monitorowanie
emisji
gazów
wylotowych,
zabezpieczone przed otwarciem, zakłóceniem ich
pracy i zmianą zapisanych na nich danych, oraz
ż e urządzenia te będą stosowane przez cały okres
przeprowadzania testów,

b) odpady, które powstaną podczas
przeprowadzania testów, będą zagospodarowane
zgodnie z przepisami ustawy z dnia 12 września
2002 r. o portowych urządzeniach do odbioru
odpadów oraz pozostałości ładunkowych ze
statków (Dz. U. Nr 166, poz. 1361, z późn. zm.),

c)
będzie
dokonywana
ocena
wpływu testów na środowisko morskie, w tym na
ekosystemy w portach, przystaniach i ujściach
rzek;

2) przedstawienie przez armatora dokumentacji
potwierdzającej, ż e moż liwe jest osiągnięcie
równoważ nej wartości emisji dwutlenku siarki, o
której mowa w art. 13c ust. 4.

7. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 6 pkt 1,
22

składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za
składanie
fałszywych
zeznań.
Składający
oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim
klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy
odpowiedzialności karnej za złoż enie fałszywego
oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie
organu o odpowiedzialności karnej za składanie
fałszywych zeznań.

8. Wniosek o wydanie pozwolenia na przeprowadzenie
testów metod redukcji emisji powinien zawierać:

1) dane armatora:
a) w przypadku osoby fizycznej – imię
i nazwisko, adres zamieszkania, nr telefonu, e-
mail,
b) w przypadku osoby prawnej lub
jednostki
organizacyjnej
nieposiadającej
osobowości prawnej – nazwę i adres siedziby
głównej, nr telefonu, e-mail;

2) dane statku, na którym będą przeprowadzane
testy metod redukcji emisji, w tym:
a) nazwa,
b) nr IMO,
c) port macierzysty,
d) bandera;
3) opis metody redukcji emisji, która będzie
poddana testom;

4) termin i miejsce przeprowadzania testów
metod redukcji emisji.

9.
Do
wniosku
o
wydanie
pozwolenia
na
przeprowadzenie testów metod redukcji emisji dołącza
się oświadczenia i dokumentację, o których mowa w
23

strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 ... 16

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: