Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2748
- Data wpłynięcia: 2014-09-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-11-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1554
2748
pod uwagę wszelkie przyszłe zmiany wymogów
przewidzianych w Załączniku VI do konwencji
MARPOL, mające zastosowanie w obrębie Obszarów
Kontroli Emisji SOx oraz, w stosownych przypadkach,
bez zbędnej zwłoki składa niezbędne wnioski w celu
dokonania odpowiedniej zmiany niniejszej dyrektywy.”;
c) dodaje się ustęp w brzmieniu:
„1a. Państwa członkowskie podejmują wszelkie
niezbędne kroki w celu zapewnienia, aby na ich
morzach
terytorialnych,
w
wyłącznych
strefach
ekonomicznych i w strefach kontroli zanieczyszczeń nie
stosowano paliw ż eglugowych, jeż eli zawartość siarki w
tych paliwach przekracza:
a) 3,50 % na jednostkę masy od dnia 18 czerwca 2014
r.;
b) 0,50 % na jednostkę masy od dnia 1 stycznia 2020 r.
Niniejszy ustęp ma zastosowanie do wszystkich statków
pływających pod wszystkimi banderami, w tym statków,
które rozpoczęły swój rejs poza Unią, bez uszczerbku
dla ust. 1 i 4 niniejszego artykułu i art. 4b.”;
d) ust. 4, 5, 6 i 7 otrzymują brzmienie:
„4.
Państwa
członkowskie
podejmują
wszelkie
niezbędne kroki w celu zapewnienia, aby w statkach
pasaż erskich wykonujących regularne usługi do lub z
portu Unii na ich morzach terytorialnych, w wyłącznych
strefach ekonomicznych oraz w strefach kontroli
zanieczyszczeń, niebędących częścią Obszarów Kontroli
Emisji SOx, nie stosowano paliw ż eglugowych, w
których zawartość siarki przekracza 1,50 % na jednostkę
masy do dnia 1 stycznia 2020 r.
Państwa
członkowskie
są
odpowiedzialne
za
egzekwowanie
tego
wymogu
przynajmniej
w
odniesieniu do statków pływających pod ich banderą
14
oraz statków pływających pod wszystkimi banderami
podczas pobytu w ich portach.
Art. 1. W ustawie z dnia 16 marca 1995 r. o
5. Państwa członkowskie wymagają prawidłowego
zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (Dz.
prowadzenia
dzienników
okrętowych,
z
U. z 2012 r. poz. 1244) wprowadza się następujące
uwzględnieniem operacji wymiany paliwa.
zmiany:
5a. Państwa członkowskie dąż ą do zapewnienia
dostępności paliw ż eglugowych zgodnych z niniejszą
5)
w art. 9 pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:
dyrektywą oraz informują Komisję o dostępności tych
paliw ż eglugowych w ich portach i terminalach.
„1) statek przed rozpoczęciem ż eglugi, w czasie
ż eglugi lub innej działalności morskiej oraz po
zakończeniu ż eglugi odpowiadał wymaganiom w
zakresie zapobiegania zanieczyszczaniu morza,
potwierdzonym odpowiednimi świadectwami,
oraz
posiadał
plan
zabezpieczenia
przed
zanieczyszczeniem morza;
2) prowadzono na bież ąco wymagane zapisy o
postępowaniu z olejami, zapisy ładunkowe,
zapisy o postępowaniu z odpadami oraz zapisy
dotyczące każ dorazowego przejścia na zasilanie
paliwem innym niż aktualnie uż ywane”;
5b. Jeż eli państwo członkowskie ustali, ż e na danym
Art. 1. W ustawie z dnia 16 marca 1995 r. o
statku nie przestrzega się określonych w niniejszej
zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (Dz.
dyrektywie norm dotyczących paliwa ż eglugowego,
U. z 2012 r. poz. 1244) wprowadza się następujące
właściwy organ tego państwa członkowskiego ma prawo
zmiany:
zaż ądać od tego statku:
a) okazania wykazu działań podjętych w ramach próby
9) w art. 13g po ust. 2 dodaje się ust. 2a-2c w
brzmieniu:
osiągnięcia zgodności; oraz
b) okazania dowodu na to, ż e podjęto próbę nabycia
„2a. Jeż eli dyrektor urzędu morskiego ustali, w
zgodnego
z
niniejszą
dyrektywą
paliwa
wyniku kontroli, ż e na danym statku nie przestrzega
ż eglugowego zgodnie z planem podróż y oraz – jeż eli
się norm dotyczących zawartości siarki w paliwie
15
paliwo to nie było dostępne w miejscu, w którym to
ż eglugowym:
zaplanowano – ż e podjęto próbę zlokalizowania
1) ż ąda od kapitana tego statku podjęcia
alternatywnych źródeł takiego paliwa ż eglugowego,
działań mających na celu dostosowanie paliwa
a takż e ż e pomimo podjęcia wszelkich starań w celu
ż eglugowego do określonych norm, o ile jest to
zdobycia zgodnego z niniejszą dyrektywą paliwa
moż liwe, oraz
ż eglugowego nabycie takiego paliwa nie było
2) moż e zaż ądać od kapitana tego statku
moż liwe.
okazania:
Statek nie moż e być zmuszany do zmiany swojego
a) wykazu działań podjętych w celu
ustalonego planu podróż y ani do zbytniego opóźniania
osiągnięcia zgodności z wymaganiami
podróż y w celu doprowadzenia do zgodności z
dotyczącymi zawartości siarki w paliwie
przepisami.
ż eglugowym na danym obszarze morskim
oraz
W przypadku gdy statek przekaż e informacje, o których
b) dowodu podjęcia próby nabycia paliwa
mowa w akapicie pierwszym, zainteresowane państwo
ż eglugowego
o
zawartości
siarki
członkowskie bierze pod uwagę wszystkie stosowne
wymaganej na danym obszarze morskim
okoliczności i przedstawione dowody w celu określenia
zgodnie z planem podróż y oraz – jeż eli
odpowiednich działań, które należ y podjąć, w tym
paliwo to nie było dostępne w miejscu, w
podjęcia decyzji o niestosowaniu środków kontroli.
którym zaplanowano jego nabycie – ż e
Jeż eli statek nie moż e nabyć paliwa ż eglugowego
podjęto
próbę
zlokalizowania
zgodnego z niniejszą dyrektywą, powiadamia on o tym
alternatywnych źródeł takiego paliwa, a
państwo, pod banderą którego pływa, oraz właściwe
takż e ż e pomimo podjęcia tych prób,
władze portu przeznaczenia.
nabycie takiego paliwa nie było moż liwe.
Państwo członkowskie, w którym znajduje się port,
powiadamia Komisję o przedstawieniu przez statek
2b. Za dowód podjęcia próby nabycia paliwa
dowodów na brak dostępności paliwa ż eglugowego
ż eglugowego o zawartości siarki wymaganej na danym
zgodnego z niniejszą dyrektywą.
obszarze morskim uznaje się pisemne oświadczenie
dostawcy o braku jego dostępności w danym porcie.
2c. Dyrektor urzędu morskiego przy podejmowaniu
działań, o których mowa w ust. 2a, uwzględnia
ustalony plan podróż y danego statku, w tym
planowany termin opuszczenia portu.”
Po art.13i dodaje się art. 13j w brzmieniu:
„Art.13j.1.Dyrektor urzędu morskiego przekazuje
16
niezwłocznie ministrowi właściwemu do spraw
gospodarki morskiej:
1) informację o udzieleniu pozwolenia na
przeprowadzenie testów metod redukcji
emisji;
2) wyniki testów metod redukcji emisji;
3) informację o niemoż ności nabycia przez
kapitana statku paliwa ż eglugowego o
zawartości siarki wymaganej na danym
obszarze morskim.
2. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej
przekazuje Komisji Europejskiej:
1) informację, o której mowa w ust. 1 pkt 1 – w
terminie 6 miesięcy przed rozpoczęciem testów
metod redukcji emisji;
2) wyniki, o których mowa w ust. 1 pkt 2 – w
terminie 6 miesięcy od dnia zakończenia testów
metod redukcji emisji;
3) informację, o której mowa w ust. 1 pkt 3 –
niezwłocznie po jej otrzymaniu.”
6. Zgodnie z prawidłem 18 Załącznika VI do konwencji
Art. 1. W ustawie z dnia 16 marca 1995 r. o
MARPOL państwa członkowskie:
zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (Dz.
U. z 2012 r. poz. 1244) wprowadza się następujące
a) prowadzą publicznie dostępny rejestr lokalnych
zmiany:
dostawców paliwa ż eglugowego;
7) w art. 13e
b) zapewniają, aby zawartość siarki we wszystkich
paliwach ż eglugowych sprzedawanych na ich terytorium
a) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
była udokumentowana przez dostawcę w kwicie
„3a. W przypadku zmiany danych, o
bunkrowym, do którego należ y załączyć zalakowaną
których mowa w ust. 3, dostawca jest
17
próbkę
podpisaną
przez
przedstawiciela
statku
obowiązany poinformować dyrektora urzędu
przyjmującego;
morskiego o tej zmianie, w terminie 30 dni od
c) podejmują działania wobec dostawców paliwa
dnia jej zaistnienia.”,
ż eglugowego,
co
do
których
stwierdzono,
ż e
b) dodaje się ust. 6 w brzmieniu:
dostarczone przez nich paliwo jest niezgodne z danymi
„6. Dyrektorzy
urzędów
morskich
zawartymi w kwicie bunkrowym;
udostępniają w Biuletynie Informacji Publicznej
na stronach podmiotowych obsługujących ich
d) zapewniają podjęcie działań zaradczych, mających na
urzędów aktualną listę dostawców działających
celu dostosowanie paliwa ż eglugowego do przepisów w
na obszarze ich właściwości. Lista zawiera
razie wykrycia paliwa niezgodnego z przepisami.
nazwy dostawców, adresy ich siedzib, numery
7. Państwa członkowskie zapewniają, aby oleje
telefonów oraz rodzaje dostarczanych przez nich
ż eglugowe typu diesel nie były wprowadzane do obrotu
paliw.”;
na ich terytorium, jeż eli zawartość siarki w tych olejach
przekracza 1,50 % na jednostkę masy.”;
e) skreśla się ust. 8;
Pozostałe przepisy znajdują już odzwierciedlenie
w obowiązujących przepisach ustawy o zapobieganiu
zanieczyszczaniu morza przez statki – art. 13g i 13f
oraz 36c.
7) art. 4b i 4c otrzymują brzmienie:
T
Zawartość siarki w paliwach ż eglugowych będzie
określona w projekcie rozporządzenia MIR
„Artykuł 4b
w sprawie wymagań dotyczących zawartości siarki
Maksymalna
zawartość
siarki
w
paliwach
w paliwie ż eglugowym (Na podstawie art. 13f ust. 3
ż eglugowych stosowanych na statkach cumujących w
ustawy z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu
portach Unii
zanieczyszczaniu morza przez statki (Dz. U. z 2012 r.
1. Państwa
członkowskie
podejmują
wszelkie
poz. 1244))
niezbędne kroki w celu zapewnienia, aby statki
cumujące w portach Unii nie stosowały paliw
ż eglugowych o zawartości siarki przekraczającej
0,10 % na jednostkę masy, pozostawiając załodze
dostatecznie duż o czasu na dokończenie wszelkich
niezbędnych operacji wymiany paliwa moż liwie
najszybciej po przybyciu na miejsce cumowania i
moż liwie najpóźniej przed odpłynięciem.
Państwa członkowskie wymagają, aby czas każ dej
operacji wymiany paliwa był zarejestrowany w
18
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2748
› Pobierz plik