Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach
projekt dotyczy przechowywania dokumentacji w formie elektronicznej, wykonywania czynności kontrolnych w zakresie postępowania z dokumentacją, zasad gromadzenia i zarządzania dokumentacją powstającą w związku z wykonywaniem zadań z zakresu obronności i bezpieczeństwa państwa, uporządkowania przepisów dotyczących statusu pracowników archiwów państwowych i Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2676
- Data wpłynięcia: 2014-07-25
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach
- data uchwalenia: 2015-03-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 566
2676
Jeżeli archiwum nie będzie korzystało z tej możliwości, to obowiązkowo będzie musiało dokonać
sprawdzenia jakości tych prac po otrzymaniu zawiadomienia z podmiotu, iż zakończone zostały
ww. prace. Warunkiem bowiem przejęcia materiałów archiwalnych do archiwum państwowego
będzie stwierdzenie, iż materiały archiwalne zostały prawidłowo uporządkowane,
zewidencjonowane i technicznie zabezpieczone.
W kolejnych paragrafach – § 10–13 – uregulowany został tryb brakowania dokumentacji
niearchiwalnej. Ustalono, iż wyrażenie zgody na brakowanie dokumentacji może nastąpić tylko
na wniosek podpisany przez kierownika podmiotu, a do jednego wniosku może być wydana tylko
jedna zgoda. Źoprecyzowano zawartość danych, które powinny się znale ć we wniosku.
W stosunku do obecnych regulacji zrezygnowano ze sporządzania protokołu oceny dokumentacji
jako odrębnego dokumentu na rzecz oświadczenia w treści wniosku, zawierającego informacje,
które wcześniej znajdowały się w tym protokole. Rezygnując z tego dokumentu, kierowano się
przekonaniem, że przedmiotem wewnętrznych regulacji w danym podmiocie powinno być to,
w jaki sposób dochodzi się do stwierdzenia, iż upłynęły okresy przechowywania i dokumentacja
jest nieprzydatna dla potrzeb podmiotu, w tym celów dowodowych. Zachowano natomiast
obowiązek przedłożenia wraz z wnioskiem spisu dokumentacji, będącej przedmiotem
brakowania, przy czym szczegółowo określono jego zawartość. W ramach trybu wyrażania
zgody na brakowanie ustalono możliwość odmowy wyrażenia zgody i przesłanki tej odmowy,
a także możliwość wyłączania z brakowania dokumentacji, której kwalifikacja lub jakość
(dotyczy tylko tej dokumentacji, której odwzorowanie znajduje się w systemach
teleinformatycznych) budzą wątpliwości. Źoprecyzowano także zawartość informacyjną zgody
dyrektora archiwum państwowego.
Ze względu na to, że możliwe jest – na podstawie upoważnienia ustawowego, zawartego
w art. 5 ust. 2 pkt 2 ustawy archiwalnej – ustalenie rodzajów lub typów dokumentacji
niearchiwalnej, której brakowanie nie wymaga zgody dyrektora właściwego archiwum
państwowego (w chwili obecnej brak jest jeszcze wniosków podmiotów o zamieszczenie takich
rodzajów lub typów dokumentacji w treści rozporządzenia) określono, że względem brakowania
takiej dokumentacji sporządza się dokumenty potwierdzające procedurę brakowania w sposób
analogiczny jak względem dokumentacji, dla której wyraża się zgodę (§ 14).
Przepisy § 15–18 poświęcone są ustaleniu właściwości poszczególnych archiwów
państwowych w sprawach przejmowania materiałów archiwalnych oraz wyrażania zgody na
31
brakowanie dokumentacji niearchiwalnej. W ich ramach przewidziano szczegółowe
przedstawienie obszarów działania poszczególnych archiwów państwowych niemających
charakteru centralnego poprzez tabelę, zawartą w załączniku nr 5 do rozporządzenia.
Rozporządzenie powinno wejść w życie równocześnie z ustawą zmieniającą ustawę
archiwalną.
Informacja dotycząca notyfikacji.
Projektowane rozporządzenie nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu § 2 pkt 5
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z pó n. zm.),
w związku z tym nie podlega notyfikacji.
Projekt nie podlega notyfikacji ani zgłoszeniu Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji
i Konsumentów na podstawie art. 7 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu
w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Źz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404, z pó n. zm.).
Zgodność projektu z prawem Unii Europejskiej.
Przedmiot projektu rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii źuropejskiej.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Źz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.) projekt ustawy zostanie udostępniony na stronach
Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji w zakładce Rządowy Proces
Legislacyjny oraz na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Kultury
i Źziedzictwa Narodowego w zakładce Projekty aktów prawnych.
32
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego
Podmiotami, na które oddziałuje proponowany akt prawny są:
1) organy państwowe, państwowe jednostki organizacyjne, organy jednostek samorządu
terytorialnego oraz samorządowe jednostki organizacyjneś
2) organy właściwe w sprawach archiwów wyodrębnionychś
3) archiwa państwoweś
4) Naczelny Źyrektor Archiwów Państwowych
5) podmioty, inne niż wymienione w pkt 1, posiadające materiały archiwalne lub dokumentację
niearchiwalną organów państwowych, państwowych jednostek organizacyjnych, organów
jednostek samorządu terytorialnego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych.
2. Konsultacje publiczne
W ramach konsultacji społecznych planuje się przekazanie projektu następującym podmiotom,
w tym związanym ze środowiskiem archiwistów w Polsce:
1) Polskiemu Towarzystwu Historycznemu;
2) Stowarzyszeniu Archiwistów Polskichś
3) Stowarzyszeniu Archiwistów Instytucji Wymiaru Sprawiedliwościś
4) Polskiemu Towarzystwu Archiwalnemu;
5) Stowarzyszeniu Archiwistów Kościelnych w Polsce;
6) Ogólnopolskiemu Stowarzyszeniu Archiwistówś
7) Unii Metropolii Polskich;
8) Unii Miasteczek Polskich;
9) Związkowi żmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiejś
10) Związkowi Powiatów Polskichś
11) Związkowi Województw Rzeczypospolitej Polskiejś
12) Związkowi Miast Polskich.
Projekt w ramach konsultacji społecznych zostanie przekazany także do zaopiniowania archiwom
państwowym oraz Radzie Archiwalnej.
W ramach konsultacji międzyresortowych projekt zostanie przekazany do konsultacji wszystkim
członkom Rady Ministrów, żeneralnemu Inspektorowi Ochrony Źanych Osobowych, Szefowi
33
Kancelarii Sejmu RP, Szefowi Kancelarii Senatu RP oraz Szefowi Kancelarii Prezydenta RP.
Projekt zostanie przekazany do zaopiniowania także przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu
Terytorialnego.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie proponowanej regulacji nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu
państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego, tzn. nie nastąpi zwiększenie wydatków
lub też zmniejszenie dochodów jednostek sektora finansów publicznych.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Proponowane zmiany nie wpłyną na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionów.
25/06/EP
34
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A K U L T U R Y I D Z I E D Z I C T W A N A R O D O W E G O 1)
z dnia
w sprawie warunków i trybu przekazywania do archiwów państwowych materiałów
archiwalnych tworz cych ewidencjonowany niepaństwowy zasób archiwalny
Na podstawie art. 44 ust. 4 ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie
archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2011 r. Nr 123, poz. 698 i Nr 171, poz. 1016 oraz
z 2014 r. poz. 822 …) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa warunki i tryb przekazywania do archiwów państwowych
materiałów archiwalnych tworzących ewidencjonowany niepaństwowy zasób archiwalny,
w przypadkach, o których mowa w art. 44 ust. 1–3 ustawy z dnia 14 lipca 1983 r.
o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, zwanej dalej „ustawą”.
§ 2. 1. W przypadku wydania przez sąd prawomocnego orzeczenia lub podjęcia przez
właściwy organ decyzji, w następstwie których ma ustać działalność jednostek
organizacyjnych, o których mowa w art. 42 ustawy, zarządzający jednostką organizacyjną
mającą zakończyć działalność, zwany dalej „zarządzającym”, w terminie 30 dni od dnia
uprawomocnienia się orzeczenia lub od dnia podjęcia decyzji, powiadamia o zamiarze
przekazania materiałów archiwalnych Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych.
2. Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych wskazuje zarządzającemu archiwum
państwowe, do którego należy przekazać materiały archiwalne, informując jednocześnie
dyrektora tego archiwum państwowego.
3. Po otrzymaniu informacji, o której mowa w ust. 2, dyrektor archiwum państwowego
dokonuje – pod względem wartości historycznej, kompletności, stanu uporządkowania
i zewidencjonowania oraz ewentualnego zagrożenia uszkodzeniem, zniszczeniem lub utratą
– oceny dokumentacji, która może stanowić materiały archiwalne podlegające przekazaniu do
archiwum państwowego.
1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej – kultura i ochrona
dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada
2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Źziedzictwa Narodowego (Źz. U.
Nr 248, poz. 1482).
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2676
› Pobierz plik