Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów wojskowych
projekt dotyczy konieczności określenia realizowanego przez Ministra Sprawiedliwości zwierzchniego nadzoru nad sądami wojskowymi w zakresie ich organizacji i działalności administracyjnej tj. powierzenia nadzoru zewnętrznego sędziom sądów wojskowych delegowanym do Ministerstwa Sprawiedliwości
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2675
- Data wpłynięcia: 2014-08-14
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2675
Dział V
Obciążenie pracowników i organizacja pracy sekretariatu
V.1. Ruch spraw i obciążenie pracą pracowników
wpływ na 1
załatwienie na 1
pozostałość na 1
okres
wpływ
pracownika
załatwienie
pracownika
pozostałość
pracownika
liczba
obsada
według obsady
według obsady
według obsady
urzędników
średniookresowa
średniookresowej
średniookresowej
średniookresowej
V.2. Opis organizacji pracy
V.3. Wnioski:
Dział VI
Prowadzenie urządzeń ewidencyjnych
VI.1. Repertoria
(prawidłowość, terminowość)
VI.2. Wykazy
(prawidłowość, terminowość)
– 28 –
VI.3. Kontrolki
(prawidłowość, terminowość)
VI.4. Pozostałe urządzenia
ewidencyjne
(prawidłowość, terminowość)
VI.5. Wnioski:
Dział VII
Prowadzenie akt sądowych
oraz wykonywanie zarządzeń i orzeczeń
VII.1. Zakładanie i prowadzenie
akt sądowych
(prawidłowość, terminowość)
VII.2. Wykonywanie zarządzeń
i orzeczeń na poszczególnych
etapach postępowania
sądowego i po jego
zakończeniu
(prawidłowość, terminowość)
VII.3. Wnioski:
Dział VIII
Obsługa interesantów
VIII.1. Zakres obsługi interesantów
VIII.2. Kultura obsługi
interesantów
VIII.3. Wnioski:
– 29 –
Dział IX
Wnioski
IX.1. Praca sekretariatu
IX.2. Wnioski:
IX.3. Materiał źródłowy,
na podstawie którego
dokonano ustaleń
Data sporządzenia protokołu
Podpis
– 30 –
UZASADNIENIE
Potrzeba zastąpienia dotychczas obowiązującego rozporządzenia Ministra
Sprawiedliwości z dnia 7 sierpnia 1998 r. w sprawie trybu wykonywania nadzoru nad sądami
wojskowymi (Dz. U. Nr 111, poz. 691) nowym aktem prawnym zaistniała w pierwszym
rzędzie ze względu na zmiany dokonane w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. – Prawo
o ustroju sądów wojskowych (Dz. U. z 2012 r. poz. 952), które zostały wprowadzone z dniem
9 stycznia 2012 r. na mocy ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo
o ustroju sądów wojskowych oraz ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych
(Dz. U. Nr 236, poz. 1396), a dotyczące zakresu kompetencji, które dotąd były przyznane
dyrektorowi (i sędziom) zniesionego Departamentu Sądów Wojskowych Ministerstwa
Sprawiedliwości. Ponieważ dyrektor przedmiotowej komórki organizacyjnej Ministerstwa
utracił swoje ustawowe umocowanie na rzecz Ministra Sprawiedliwości, toteż należy
określone kompetencje przekazać w nowym rozporządzeniu temu właśnie naczelnemu
organowi administracji państwowej. Istotą projektu jest określenie zmodernizowanego
kształtu trybu realizowania zewnętrznego nadzoru Ministra Sprawiedliwości nad sądami
wojskowymi w zakresie ich organizacji i działalności administracyjnej w związku
z nowelizacją ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U.
z 2013 r. poz. 427, z późn. zm.), dokonanej ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o zmianie
ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 203,
poz. 1192).
Podstawę prawną do wydania rozporządzenia stanowi art. 18 § 1 pkt 2 ustawy
z dnia 21 sierpnia 1997 r. – Prawo o ustroju sądów wojskowych, zgodnie z którym Minister
Sprawiedliwości, w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej, określa,
w drodze rozporządzenia, szczegółowy tryb wykonywania nadzoru, o którym mowa
w art. 5 § 2, art. 14 i art. 15 ustawy, tj. zewnętrznego nadzoru nad sądami wojskowymi
w zakresie organizacji i działalności administracyjnej sprawowanego przez Ministra
Sprawiedliwości oraz w zakresie czynności nadzoru służbowego i administracji sądowej,
sprawowanego przez prezesów sądów wojskowych.
Projektowane rozporządzenie składa się z pięciu rozdziałów. Pierwszy z nich zawiera
przepisy ogólne, drugi określa tryb czynności z zakresu nadzoru sprawowanego przez
prezesów sądów, trzeci – tryb czynności z zakresu nadzoru zewnętrznego, czwarty – sposób
– 31 –
dokumentowania czynności nadzorczych oraz sporządzania informacji rocznej, zaś piaty
zawiera przepisy końcowe.
W myśl § 3 i § 4 projektu odpowiedzialność za sprawowanie „wewnętrznego” nadzoru
administracyjnego na obszarze danego okręgu powierzono prezesom wojskowych sądów
okręgowych. Rodzaj czynności nadzorczych zostanie określony w równolegle nowelizowanej
ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. – Prawo o ustroju sądów wojskowych. Zadaniem prezesów
wojskowych sądów okręgowych będzie między innymi koordynacja czynności nadzorczych
wykonywanych przez prezesów wojskowych sądów garnizonowych działających na obszarze
okręgu. Prezes sądu odpowiedzialny za przeprowadzenie czynności nadzorczej, po jej
przeprowadzeniu, wydaje, w razie potrzeby, stosowne zarządzenia nadzorcze, mające na celu
w szczególności usprawnienie toku wewnętrznego urzędowania sądu i podniesienie
efektywności lub poziomu kultury organizacji pracy (§ 7).
Czynności nadzorcze, które zostaną określone w przepisach ustawy z dnia 21 sierpnia
1997 r. – Prawo o ustroju sądów wojskowych, noszą cechy kontroli uprzedniej, bieżącej lub
następczej. Zakłada się zatem przede wszystkim podejmowanie czynności nadzorczych
w sposób planowy i skoordynowany. W razie potrzeby, w szczególności w przypadku
stwierdzenia uchybień w działalności administracyjnej sądu, przeprowadzenie doraźnych
czynności nadzorczych można zarządzić także poza planem nadzorczym (§ 6).
Plany nadzorcze sporządzane będą odrębnie dla poszczególnych sądów, przy
uwzględnieniu ogólnych kierunków nadzoru ustalanych przez Ministra Sprawiedliwości.
Plany nadzorcze powinny wskazywać terminy i zakres poszczególnych czynności
nadzorczych, a w przypadku lustracji – także ich zakres (§ 5 ust. 2). Projektowane przepisy
przewidują, że plany te będą sporządzane i przedstawiane nie później niż do końca września
każdego roku – na rok następny. Sporządzone plany nadzorcze sądów działających na
obszarze okręgu oraz plan nadzorczy wojskowego sądu okręgowego, prezes wojskowego
sądu okręgowego będzie przedstawiał Ministrowi Sprawiedliwości (§ 4 ust. 2).
Kolejne przepisy projektu normują tryb przeprowadzania wizytacji (§ 9 ust. 1–8).
Precyzują treść zawiadomienia o przeprowadzeniu wizytacji, wskazując, że należy w nim
określić wizytowany sąd wojskowy, termin wizytacji oraz sędziego wizytatora lub sędziów
wizytatorów, którym przeprowadzenie wizytacji powierzono.
Odpis protokołu wizytacji sporządza się w terminie 30. dni i przedstawia się prezesowi
wizytowanego sądu oraz sędziom. Prezes wizytowanego sądu oraz sędziowie mogą zgłosić na
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2675 › Pobierz plik