Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów wojskowych
projekt dotyczy konieczności określenia realizowanego przez Ministra Sprawiedliwości zwierzchniego nadzoru nad sądami wojskowymi w zakresie ich organizacji i działalności administracyjnej tj. powierzenia nadzoru zewnętrznego sędziom sądów wojskowych delegowanym do Ministerstwa Sprawiedliwości
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2675
- Data wpłynięcia: 2014-08-14
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2675
Druk nr 2675
Warszawa, 14 sierpnia 2014 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM-10-76-14
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
- o zmianie ustawy - Prawo o ustroju
sądów wojskowych z projektem aktu
wykonawczego.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Sprawiedliwości.
Z poważaniem
(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy − Prawo o ustroju sądów wojskowych
Art. 1. W ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. – Prawo o ustroju sądów wojskowych
(Dz. U. z 2012 r. poz. 952, z późn. zm.)) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 5:
a)
§ 2 otrzymuje brzmienie:
„§ 2. Zewnętrzny nadzór nad sądami wojskowymi w zakresie organizacji
i działalności administracyjnej sprawuje Minister Sprawiedliwości.”,
b)
po § 2 dodaje się § 2a w brzmieniu:
„§ 2a. Zewnętrzny nadzór, o którym mowa w § 2, Minister Sprawiedliwości
sprawuje przez służbę nadzoru, którą stanowią sędziowie delegowani do
Ministerstwa Sprawiedliwości w trybie art. 26 § 1 i 3.”;
2)
w art. 10 w § 3 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) wyrażanie opinii w sprawie kandydata na prezesa wojskowego sądu okręgowego
i prezesa wojskowego sądu garnizonowego;”;
3)
w art. 11 po § 4 dodaje się § 4a–4e w brzmieniu:
„§ 4a. Minister Sprawiedliwości przedstawia kandydata na prezesa sądu
wojskowego Zgromadzeniu w celu wydania opinii. Jeżeli opinia nie zostanie wydana
w terminie dwóch miesięcy od dnia przedstawienia kandydata, Minister
Sprawiedliwości w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej może powołać
prezesa sądu wojskowego bez opinii.
§ 4b. W razie wydania przez Zgromadzenie negatywnej opinii o kandydacie
Minister Sprawiedliwości w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej może go
powołać po uzyskaniu pozytywnej opinii Krajowej Rady Sądownictwa. Negatywna
opinia Krajowej Rady Sądownictwa jest dla Ministra Sprawiedliwości wiążąca. Jeżeli
Krajowa Rada Sądownictwa w terminie 30 dni od dnia przedstawienia przez Ministra
1)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 448 i 1247 oraz
z 2014 r. poz. 188 i 512.
– 2 –
Sprawiedliwości zamiaru powołania prezesa sądu wojskowego, mimo negatywnej opinii
Zgromadzenia, nie wyda opinii, uważa się, że opinia jest pozytywna.
§ 4c. Zastępca prezesa wojskowego sądu okręgowego jest powoływany po
zasięgnięciu opinii kolegium właściwego wojskowego sądu okręgowego.
§ 4d. Zastępca prezesa wojskowego sądu garnizonowego jest powoływany po
zasięgnięciu opinii kolegium właściwego wojskowego sądu okręgowego i opinii prezesa
tego sądu.
§ 4e. Jeżeli opinia, o której mowa w § 4c i § 4d, nie zostanie wydana w terminie
30 dni od dnia przedstawienia kandydata, zastępca prezesa sądu wojskowego jest
powoływany bez opinii.”;
4)
w art. 13 w § 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) wyrażanie opinii w sprawach powołania prezesów sądów wojskowych i ich
zastępców;”;
5)
tytuł rozdziału 3 otrzymuje brzmienie:
„Wewnętrzny i zewnętrzny nadzór administracyjny nad działalnością administracyjną
sądów oraz administracja sądowa”;
6)
w art. 14:
a)
§ 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. Prezesi sądów wojskowych wykonują czynności z zakresu nadzoru
administracyjnego przewidziane w przepisach postępowania sądowego oraz
w regulaminach urzędowania, a także inne czynności określone w ustawach
i odrębnych przepisach.”,
b)
§ 3 otrzymuje brzmienie:
„§ 3. Prezesi sądów wojskowych mogą zlecać poszczególne czynności
z zakresu nadzoru administracyjnego swoim zastępcom, a w szczególnych
przypadkach − sędziom.”,
c)
po § 3 dodaje się § 3a w brzmieniu:
„§ 3a. Czynności z zakresu wewnętrznego nadzoru administracyjnego,
o których mowa w art. 15a § 2 pkt 2, prezes sądu może powierzyć inspektorowi do
spraw biurowości.”,
d) po § 4 dodaje się § 5 w brzmieniu:
„§ 5. Prezes sądu okręgowego, na żądanie Ministra Sprawiedliwości,
przedstawia mu niezwłocznie informacje o toku postępowania w sprawach.”;
– 3 –
7)
w art. 15:
a)
§ 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. Osoby powołane do nadzoru nad działalnością administracyjną sądów
wojskowych mają prawo wglądu w czynności tych sądów, mogą żądać wyjaśnień
oraz usunięcia uchybień. Prezesi sądów wojskowych mogą uchylać zarządzenia
administracyjne niezgodne z prawem albo naruszające sprawność postępowania
sądowego lub z innych powodów niecelowe.”,
b)
§ 3 otrzymuje brzmienie:
„§ 3. W razie stwierdzenia uchybienia w zakresie sprawności postępowania
sądowego prezesi sądów wojskowych mogą zwrócić na to uwagę na piśmie i żądać
usunięcia skutków tego uchybienia. Sędzia, którego dotyczy uwaga, może,
w terminie 7 dni, złożyć pisemne zastrzeżenie do organu, który zwrócił uwagę, ale
to nie zwalnia go z obowiązku usunięcia skutków uchybienia.”,
c)
po § 5 dodaje się § 6−8 w brzmieniu:
„§ 6. Prezes lub zastępca prezesa sądu, którego dotyczy uwaga określona
w § 4 lub 5, może złożyć pisemne zastrzeżenia właściwemu ministrowi w terminie
14 dni. W przypadku prezesa lub zastępcy prezesa sądu garnizonowego właściwy
minister przekazuje kopię zastrzeżeń do wiadomości prezesowi przełożonego
wojskowego sądu okręgowego.
§ 7. Właściwy minister w terminie 14 dni od dnia otrzymania zastrzeżeń może
podtrzymać uwagę albo uchylić ją w całości lub w części.
§ 8. Po upływie pięciu lat od zwrócenia uwagi w trybie określonym w § 4
lub 5 ulega ona zatarciu. Jednocześnie prezes sądu zarządza usunięcie z teczki akt
personalnych sędziego dokumentów, o których mowa w § 4 i 5.”;
8) po art. 15 dodaje się art. 15a–15g w brzmieniu:
„Art. 15a. § 1. Wewnętrzny nadzór administracyjny nad działalnością sądów
wojskowych sprawują prezesi sądów.
§ 2. Prezes sądu, w ramach nadzoru administracyjnego, w szczególności:
1)
bada sprawność postępowania w poszczególnych sprawach;
2)
kontroluje działalność sekretariatu sądu;
3)
bada prawidłowość przydzielania sędziom spraw oraz równomiernego obciążenia
ich pracą.
– 4 –
§ 3. Prezes wojskowego sądu okręgowego w ramach nadzoru administracyjnego:
1)
ustala kierunki nadzoru administracyjnego wykonywanego przez prezesów sądów
działających na obszarze okręgu;
2)
koordynuje czynności z zakresu nadzoru administracyjnego wykonywanego przez
prezesów sądów działających na obszarze okręgu;
3)
kontroluje wykonywanie obowiązków nadzorczych przez prezesów sądów
działających na obszarze okręgu oraz wydaje stosowne zarządzenia.
§ 4. Czynnościami z zakresu nadzoru administracyjnego wykonywanymi przez
prezesa wojskowego sądu okręgowego są ponadto:
1)
wizytacja obejmująca pełną działalność administracyjną sądu;
2)
lustracja obejmująca wybrane zagadnienia z działalności administracyjnej sądu lub
wydziału sądu.
Art. 15b. § 1. Wizytacje sądów przeprowadza się co cztery lata.
§ 2. Wizytacje wojskowego sądu okręgowego przeprowadzają sędziowie
wizytatorzy zajmujący stanowisko sędziego wojskowego sądu okręgowego z innego
okręgu.
§ 3. Wizytacje wojskowego sądu garnizonowego przeprowadzają sędziowie
wizytatorzy zajmujący stanowisko sędziego wojskowego sądu okręgowego z okręgu
tego sądu.
§ 4. Wizytacji sądu nie może przeprowadzać sędzia wizytator będący małżonkiem,
krewnym albo powinowatym jednego z sędziów wizytowanego sądu lub pozostający
z jednym z sędziów w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to rodzić
uzasadnione wątpliwości co do bezstronności sędziego wizytatora.
§ 5. O planowanej wizytacji zawiadamia się prezesa sądu co najmniej na 30 dni
przed przystąpieniem do jej przeprowadzenia.
Art. 15c. § 1. Zewnętrzny nadzór nad działalnością administracyjną sądów
obejmuje analizę i ocenę prawidłowości oraz skuteczności wykonywania wewnętrznego
nadzoru administracyjnego przez prezesów sądów.
§ 2. Zewnętrzny nadzór administracyjny nad działalnością administracyjną sądów
obejmuje ponadto wykonywanie czynności niezbędnych ze względu na wystąpienie
uchybień w działalności administracyjnej sądów, a także czynności koniecznych do
wykonywania zadań związanych z reprezentowaniem Rzeczypospolitej Polskiej przed
Europejskim Trybunałem Praw Człowieka, komitetami traktatowymi ONZ, Trybunałem
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2675 › Pobierz plik