eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o sporcie

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o sporcie

projekt dotyczy rozszerzenia zakazu pełnienia funkcji członka zarządu polskiego związku sportowego przez osobę prowadzącą działalność gospodarczą związana z realizacją polskiego związku sportowego jego zadań na osoby posiadające więcej niż 10% udziałów lub akcji w spółce kapitałowej, doprecyzowania roli organu władnego rozpatrywać i zatwierdzać sprawozdania finansowe, rezygnacji z zobowiązania do dołączania do wniosku o wyrażenie zgody na utworzenie PZS aktualnego odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego, konsekwencji nieposiadania przynależności do międzynarodowej organizacji sportowej dla danego sportu, dofinansowania "Centralnego Ośrodka Sportu", kwalifikacji lekarzy uprawnionych do wydawania orzeczeń lekarskich, zwalczania dopingu w sporcie, korzyści majątkowych w zamian za wpływ na wyniki zawodów, konsekwencji niedostosowania do ustawy o sporcie kwalifikowanym

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2674
  • Data wpłynięcia: 2014-07-25
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o sporcie oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
  • data uchwalenia: 2015-07-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1321

2674

– 5 –
podejmuje się pośrednictwa w ustaleniu określonego wyniku lub przebiegu zawodów
sportowych w zamian za korzyść majątkową lub osobistą albo jej obietnicę,
podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.
2. Tej samej karze podlega, kto udziela albo obiecuje udzielić korzyści majątkowej
lub osobistej w zamian za pośrednictwo w ustaleniu określonego wyniku lub przebiegu
zawodów sportowych polegające na bezprawnym wywarciu wpływu na zachowanie
osoby pełniącej funkcję w polskim związku sportowym lub podmiocie działającym na
podstawie umowy zawartej z tym związkiem, lub podmiocie działającym z jego
upoważnienia w związku z pełnieniem tej funkcji.”.
Art. 2. 1. Podmioty o statusie polskiego związku sportowego, które z dniem wejścia
w życie ustawy zmienianej w art. 1 stały się polskimi związkami sportowymi na podstawie
art. 82 ust. 1 tej ustawy i nie dostosowały swojej działalności, w szczególności
obowiązujących w nich statutów i regulaminów, do wymagań ustawy zmienianej w art. 1,
stają się stowarzyszeniami w rozumieniu ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo
o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855, z późn. zm.)) z dniem, w którym
decyzja, o której mowa w ust. 2, stanie się prawomocna.
2. Stwierdzenie niedostosowania działalności polskiego związku sportowego do
wymagań ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, w brzmieniu obowiązującym przed
dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, następuje w drodze decyzji ministra właściwego do
spraw kultury fizycznej.
3. O wydaniu decyzji, o której mowa w ust. 2, oraz o dniu, w którym ta decyzja stanie
się prawomocna, minister właściwy do spraw kultury fizycznej zawiadamia właściwy sąd
rejestrowy.
4. Polskie związki sportowe, które na podstawie ust. 1 stały się stowarzyszeniami,
dostosują swoją działalność do zmienionej formy, w szczególności statuty oraz regulaminy,
w terminie 3 miesięcy od dnia, w którym decyzja, o której mowa w ust. 2, stanie się
prawomocna.
Art. 3. Osoby, które w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy są członkami zarządu
polskiego związku sportowego i nie spełniają warunków określonych w art. 9 ust. 3 pkt 2–4

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 874,
z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, z 2007 r. Nr 112, poz. 766 oraz z 2011 r. Nr 112, poz. 654.
– 6 –
ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, mogą pełnić te funkcje
do końca kadencji, na którą zostały wybrane.
Art. 4. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem:
1)
art. 1 pkt 8–10, które wchodzą w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia;
2)
art. 1 pkt 4 i 6 oraz art. 2, które wchodzą w życie po upływie 12 miesięcy od dnia
ogłoszenia.













































06/110rch
UZASADNIENIE
Po upływie trzech lat od wejścia w życie ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U.
z 2014 r. poz. 715), zwanej dalej „ustawą o sporcie”, niezbędne jest dokonanie zmian
wynikających z doświadczeń związanych z funkcjonowaniem tej ustawy.
Projektowana ustawa będzie miała na celu wprowadzenie następujących regulacji
szczegółowych:
1)
rozszerzenie zawartego w art. 9 ust. 3 ustawy o sporcie zakazu pełnienia funkcji członka
zarządu polskiego związku sportowego (dalej „PZS”) przez osobę prowadzącą
działalność gospodarczą związaną z realizacją przez ten PZS jego zadań statutowych na
osoby posiadające więcej niż 10% udziałów lub akcji w spółce kapitałowej, która
prowadzi taką działalność, oraz wspólników spółek osobowych prowadzących taką
działalność;
2)
zmiany w art. 9 ustawy o sporcie, w tym dodanie nowego ust. 6 i zmiana treści obecnie
obowiązującego ust. 4, dotyczące doprecyzowania roli organu władnego rozpatrywać
i zatwierdzać sprawozdanie finansowe oraz doprecyzowania rodzajów sprawozdań
przywołanych w ww. przepisie;
3)
skreślenie art. 11 ust. 2 pkt 2 ustawy o sporcie, który zobowiązuje do dołączenia do
wniosku o wyrażenie zgody na utworzenie PZS aktualnego na dzień składania wniosku
odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego wnioskodawcy;
4)
wprowadzenie możliwości wydania przez organ sprawujący nadzór decyzji skutkującej
utratą statusu polskiego związku sportowego w przypadku nieposiadania przez PZS
przynależności do międzynarodowej organizacji sportowej właściwej dla danego sportu;
5)
wprowadzenie w art. 29 ustawy o sporcie zmian, które odnosiłyby się wprost do
możliwości dofinansowania dotacją celową przez ministra właściwego do spraw kultury
fizycznej instytucji gospodarki budżetowej pod nazwą „Centralny Ośrodek Sportu”
w Warszawie;
6) wprowadzenie zmian w art. 37 ust. 2 ustawy o sporcie mających na celu
doprecyzowanie upoważnienia ustawowego do wydania rozporządzenia w sprawie
kwalifikacji lekarzy uprawnionych do wydawania zawodnikom orzeczeń lekarskich
o stanie zdrowia oraz zakresu wymaganych badań lekarskich niezbędnych do uzyskania
orzeczenia lekarskiego przez określenie częstotliwości tych badań;
7)
dokonania zmian w rozdziale 9 – Zwalczanie dopingu w sporcie, z uwagi na zmiany
standardów międzynarodowych w tym zakresie;
8)
zmiana art. 46 ust. 1 oraz art. 48 ust. 1 i 2 ustawy o sporcie przez objęcie dyspozycją
tych przepisów zachowań polegających na przyjmowaniu korzyści majątkowej lub
osobistej albo jej obietnicy lub żądaniu takiej korzyści albo jej obietnicy w zamian za
nieuczciwe zachowanie, mogące mieć wpływ na wynik „lub przebieg” tych zawodów;
9)
rozwiązanie kwestii ewentualnego niedostosowania do ustawy przez PZS, które zgodnie
z przepisami ustawy o sporcie kwalifikowanym były stowarzyszeniami i posiadały
status PZS (Aeroklub Polski, LOK, Polski Związek Wędkarski); wskazane powyżej
organizacje, nie dostosowując się do ustawy o sporcie, nie tyle ryzykują utratę statusu
polskiego związku sportowego, lecz jako polskie związki sportowe mogą zostać
rozwiązane, a więc utracić byt prawny; nie można wykluczyć bowiem, że brak
dostosowania do ustawy o sporcie, pomimo upływu dwuletniego okresu
dostosowawczego, zostanie uznany za rażące i uporczywe naruszanie prawa,
a podnoszone przez te podmioty argumenty o niemożności dostosowania swojej
struktury do art. 8 ust. 1 ustawy o sporcie uznane za brak warunków do przywrócenia
działalności zgodnej z prawem.
Ad 1
Aktualnie obowiązujący art. 9 ust. 3 pkt 2 ustawy o sporcie przewiduje zakaz pełnienia
funkcji członka zarządu PZS przez osobę prowadzącą działalność gospodarczą związaną
bezpośrednio z realizacją przez ten PZS jego zadań statutowych. Przedmiotowy przepis jest
jednym z kilku rozwiązań wprowadzonych w ustawie o sporcie, mających na celu
zapewnienie prawidłowego funkcjonowania władz PZS. Przepis ten, zgodnie
z uzasadnieniem projektu ustawy o sporcie, miał na celu zapewnienie, aby władze PZS nie
podlegały naciskom czy też wpływom zewnętrznym. Zakres zakazu określony w art. 9 ust. 3
pkt 2 ustawy o sporcie odnosi się do niemożności łączenia funkcji członka zarządu PZS
z prowadzeniem tzw. jednoosobowej działalności gospodarczej czy też bycia wspólnikiem
spółki cywilnej, jeśli jej przedmiot działalności pokrywa się bezpośrednio z zadaniami
statutowymi danego polskiego związku sportowego. W przedmiotowym projekcie
rozszerzono zakazy prowadzenia działalności gospodarczej przez członków zarządów
polskich związków sportowych przez skreślenie w art. 9 ust. 3 pkt 2 ustawy o sporcie wyrazu
„bezpośrednio”. Zawężenie w obecnie obowiązującym stanie prawnym stosowania zakazu do
osób prowadzących działalność gospodarczą związaną bezpośrednio z zadaniami statutowymi
2
danego PZS nie eliminowało w pełni konfliktu interesów w przypadku członków zarządów
PZS prowadzących działalność gospodarczą, np. w zakresie produkcji lub dystrybucji sprzętu
sportowego wykorzystywanego przez kluby zrzeszone w danym PZS. Ponadto wyraz
„bezpośrednio” użyty w treści przepisu art. 9 ust. 3 pkt 2 ustawy o sporcie czynił ten przepis
nieprecyzyjnym i utrudniał skuteczne egzekwowanie zakazu. Dodanie w art. 9 ust. 3 punktów
3 i 4 ma na celu rozciągnięcie zakazu pełnienia funkcji w zarządzie na osoby posiadające
w spółkach prawa handlowego prowadzących działalność gospodarczą związaną z realizacją
przez ten PZS jego zadań statutowych więcej niż 10% akcji lub udziałów przedstawiających
więcej niż 10% kapitału zakładowego – w każdej z tych spółek oraz wspólników spółek
osobowych prowadzących działalność gospodarczą związaną z realizacją przez ten PZS jego
zadań statutowych. Zmiana ta ma wykluczyć możliwość zaistnienia konfliktu interesów
u osoby pełniącej funkcję członka zarządu PZS, który jest jednocześnie akcjonariuszem czy
udziałowcem spółki, której działalność jest związana z działalnością statutową PZS.
Z praktycznego punktu widzenia ryzyko zaistnienia konfliktu interesu u osoby fizycznej
w sytuacji objętej dotychczasowym zakresem art. 9 ust. 3 pkt 2 jest analogiczna jak
w sytuacji objętej przedstawioną zmianą. Dodatkowo warto zaznaczyć, że przedmiotowa
zmiana uniemożliwi obchodzenie tego przepisu przez zmianę przez osobę fizyczną
podlegającą temu zakazowi formy prawnej prowadzonej działalności gospodarczej. Zgodnie
z art. 551 § 5 ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2013
r. poz. 1030, z późn. zm.) przedsiębiorca będący osobą fizyczną wykonującą we własnym
imieniu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie
działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 672, z późn. zm.) – (przedsiębiorca
przekształcany) może przekształcić formę prowadzonej działalności w jednoosobową spółkę
kapitałową (spółkę przekształconą) – przekształcenie przedsiębiorcy w spółkę kapitałową.
Dokonanie wskazanego przekształcenia, a więc zmiana formy prowadzenia działalności
gospodarczej z jednoosobowej na formę jednoosobowej spółki kapitałowej, gdzie dana osoba
fizyczna byłaby jedynym wspólnikiem bądź akcjonariuszem, w obecnym stanie prawnym
skutkuje tym, że taka osoba fizyczna przestaje być objęta zakazem z art. 9 ust. 3 pkt 2 ustawy
o sporcie.
Jako uzupełnienie powyższej regulacji dodano w art. 9 nowe ustępy 4 i 5. Projektowany art. 9
ust. 4 ma na celu uregulowanie sytuacji osób, które przed dniem objęcia funkcji członka
zarządu polskiego związku sportowego prowadziły działalność gospodarczą związaną
z realizacją przez dany PZS jego zadań statutowych, posiadały akcje lub udziały w spółce
3
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 9

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: