eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy m.in. wprowadzenia podstaw realizacji pierwszego etapu dalszej informatyzacji postępowania wieczystoksięgowego, polegającego na wprowadzeniu obowiązku inicjowania tego postępowania drogą elektroniczną

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2655
  • Data wpłynięcia: 2014-07-25
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-01-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 218

2655

składanych drogą elektroniczną nie będzie możliwa. Zawsze jeden wniosek będzie
wyprzedzał inny. Dotychczasowa regulacja była właściwa dla sytuacji, gdy przez biuro
podawcze wpływały drogą pocztową dwa wnioski i konieczne było rozstrzygnięcie ich
pierwszeństwa. Nie dotyczy ona jednak standardów e.p.w. z uwagi na to, że system
teleinformatyczny obsługujący e.p.w. będzie odnotowywał zarówno datę dzienną, jak
i minutę i sekundę, w jakiej wniosek zostanie złożony.
Z chwilą skutecznego złożenia wniosku w e.p.w., czyli z chwilą rejestracji wniosku
o wpis w systemie teleinformatycznym w centralnym repozytorium wniosków, wpis do
księgi wieczystej wzmianki o wniosku dokonany będzie automatycznie. Wzmianka ta
jest wzmianką o wniosku w rozumieniu art. 6267 § 2 k.p.c. i wywołuje skutki określone
w art. 8 u.k.w.h. Obecna zawartość wzmianki jest niewystarczająca z punktu widzenia
informacyjnego. Treść wzmianki, poza samym numerem dz. kw., powinna zawierać
rozwinięcie żądania w sposób umożliwiający odbiorcy treści samej wzmianki
zorientowanie się w charakterze wzmianki i jej znaczeniu dla wyłączenia rękojmi wiary
publicznej księgi wieczystej. Lista opisów wzmianki ujawnianej w księdze wieczystej
w związku ze złożeniem wniosku w e.p.w. będzie zawarta w rozporządzeniu Ministra
Sprawiedliwości w sprawie zakładania i prowadzenia ksiąg wieczystych w systemie
teleinformatycznym. Wniosek, poza dotychczasowymi elementami, będzie zawierał
wskazanie, w jakim dziale (lub działach) księgi wieczystej ma być ujawniona wzmianka
i to notariusz, komornik sądowy i naczelnik urzędu skarbowego określą dział, w jakim
ma znaleźć się wzmianka. Wykreślenie wzmianki zamieszczonej automatycznie
z chwilą złożenia wniosku w e.p.w. odbywać się będzie w warunkach określonych
w dotychczasowym art. 6267 § 3 k.p.c.
Korespondencja w e.p.w. do uczestników postępowania wieczystoksięgowego będzie
doręczana drogą tradycyjną. Zgodnie z art. 62610 § 11 i 12 k.p.c. strony czynności
notarialnej będą mogły jednakże w akcie notarialnym dokumentującym tę czynność
zrzec się doręczenia zawiadomienia o wpisie bądź też zażądać doręczenia na konto
założone w systemie teleinformatycznym elektronicznego postępowania
wieczystoksięgowego. Skuteczność tych dyspozycji powinna być uzależniona od
wcześniejszego założenia konta w systemie teleinformatycznym i prawidłowego
podania go sądowi.
14
Należy podkreślić, że w zakresie środków zaskarżenia projekt nie zawiera zmian, gdyż
sposób wnoszenia wniosku o wpis do sądu nie wymaga zmian w ich zakresie. Środki
zaskarżenia są i będą wnoszone drogą tradycyjną (odpowiednio skarga na orzeczenie
referendarza, zażalenie lub apelacja).
Wniosek o dokonanie wpisu albo wniosek o założenie księgi wieczystej, złożony za
pośrednictwem systemu teleinformatycznego będzie podlegał wydrukowaniu
i dołączeniu do akt księgi wieczystej. Wydrukowaniu i dołączeniu do akt księgi
wieczystej będą podlegały również stanowiące podstawę wpisu dokumenty w postaci
elektronicznej w sytuacji, gdy dokumenty takie istnieją pierwotnie w postaci
elektronicznej.
II. Zmiany w zakresie części I tytułu VII działu III Kodeksu postępowania cywilnego
w sprawach z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych
W sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych właściwy do rozpoznania sprawy jest
sąd, w którego okręgu ma miejsce zamieszkania strona odwołująca się od decyzji
wydanej przez organ rentowy, chyba że przepis odrębny stanowi inaczej (art. 461 § 2
k.p.c.). Oprócz odrębnego uregulowania odnoszącego się do służb mundurowych
w art. 461 § 21 k.p.c. odrębności dotyczą także spraw, w których nie można określić
właściwości sądu według wymienionych przepisów, jak również w sprawach,
w których ubezpieczony zamieszkały na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
otrzymuje świadczenie wypłacane przez wyznaczoną przez Prezesa Zakładu
Ubezpieczeń Społecznych jednostkę organizacyjną tego Zakładu. Wtedy właściwy jest
sąd, w którego okręgu siedzibę ma ten organ. W Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych,
zwanym dalej „ZUS”, wyznaczone zostały jednostki współpracujące z właściwymi
instytucjami państw członkowskich Unii Europejskiej/Europejskiego Porozumienia
o Wolnym Handlu lub państw, z którymi Rzeczpospolitą Polską łączą umowy
międzynarodowe o zabezpieczeniu społecznym przy rozpatrywaniu wniosków
emerytalno-rentowych na podstawie rozporządzeń unijnych stanowiących podstawę
koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w państwach członkowskich Unii
Europejskiej i rozpatrujące wnioski o emerytury i renty podlegające koordynacji
unijnej, a także podlegające rozpoznaniu na podstawie umów międzynarodowych.
Należą do nich Wydziały Realizacji Umów Międzynarodowych w następujących
oddziałach ZUS:
15
1) I Oddział ZUS w Łodzi – właściwy w odniesieniu do osób posiadających wyłącznie
polskie okresy ubezpieczenia zamieszkałych na Cyprze, Malcie, w Hiszpanii,
Grecji, Portugalii i we Włoszech albo zamieszkałych w Polsce lub za granicą,
posiadających łączne okresy ubezpieczenia polskie i zagraniczne, w tym ostatnio
przebyte w tych państwach, a także właściwy w odniesieniu do Kanady i Korei Pd.;
2) Oddział ZUS w Nowym Sączu (Czechy, Słowacja, Australia);
3) Oddział ZUS w Tarnowie (Austria, Lichtenstein, Słowenia, Węgry, Szwajcaria);
4) Oddział w Opolu (Niemcy);
5) Oddział w Szczecinie (Dania, Estonia, Finlandia, Islandia, Litwa, Łotwa, Norwegia
i Szwecja);
6) I Oddział w Warszawie (Belgia, Bułgaria, Francja, Holandia, Irlandia, Luksemburg,
Rumunia, Wielka Brytania, Bośnia i Hercegowina, Serbia, Chorwacja, Czarnogóra,
Macedonia, USA);
7) Oddział w Rzeszowie (Ukraina).
Stosowanie zasady swobodnego przemieszczania się w Unii Europejskiej, a także
powszechnie obserwowane zwiększenie mobilności obywateli naszego kraju
i poszukiwanie przez nich zatrudnienia poza granicami Polski powoduje, że w ostatnich
latach stale rośnie liczba osób legitymujących się okresami ubezpieczenia nabytymi za
granicą. Arbitralny podział dokonany według kryteriów przyjętych przez ZUS skutkuje
zaburzeniem, w coraz większej liczbie spraw, ogólnej zasady ustalania właściwości
miejscowej sądów rozpoznających sprawy z zakresu ubezpieczeń społecznych, będącej
wyrazem szczególnej ochrony interesów ubezpieczonych. W praktyce powoduje to
także wydłużenie postępowań, bowiem w sytuacji potrzeby przesłuchania świadków
czy strony, często dochodzi do ich przesłuchania w drodze pomocy sądowej, z uwagi na
odległość między miejscem zamieszkania strony i świadka a siedzibą sądu, tym bardziej
że w tej kategorii spraw postępowanie dotyczy zwykle osób starszych bądź dotkniętych
dysfunkcjami. Oczywiste jest, że w przypadku znacznej odległości między miejscem
zamieszkania strony a siedzibą sądu zwiększają się także koszty procesu. Niebagatelną
rolę odgrywa także nierównomierne rozłożenie liczby spraw wpływających do
poszczególnych sądów, w tym i tych, które od lat borykają się z zaległościami
(Warszawa, Łódź).
Należy zauważyć, że w tym zakresie został podjęta w dniu 13 lipca 2012 r. przez Sąd
Najwyższy uchwała w sprawie sygn. akt III UZP 2/12. Sąd Najwyższy, rozstrzygając
16
pytanie prawne dotyczące tego, czy w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych,
w których wniesiono odwołanie od decyzji organu rentowego o przyznaniu (odmowie
przyznania) prawa do świadczenia emerytalnego lub rentowego z uwzględnieniem
postanowień rozporządzeń wspólnotowych dotyczących koordynacji systemów
zabezpieczenia społecznego (rozporządzenia Rady (EWG) nr 1408/71 z dnia
14 czerwca 1971 r. w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do
pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek i do
członków ich rodzin przemieszczających się w obrębie Wspólnoty, oraz rozporządzenia
Rady (EWG) nr 574/72 z dnia 21 marca 1972 r. ustalającego sposób stosowania
rozporządzenia Rady nr 1408/71 i aktualnie obowiązującego rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r.
w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego oraz rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 z dnia 16 września 2009 r.
dotyczącego wykonywania rozporządzenia (WE) nr 883/2004 w sprawie koordynacji
systemów zabezpieczenia społecznego) właściwy miejscowo jest sąd miejsca siedziby
organu rentowego jako jednostki organizacyjnej wyznaczonej przez Prezesa Zakładu
Ubezpieczeń Społecznych do rozpoznania wniosku o przyznanie prawa (art. 461
§ 22 k.p.c.), czy sąd, w którego okręgu ma miejsce zamieszkania strona odwołująca się
od decyzji wydanej przez organ rentowy (art. 461 § 2 k.p.c.), wskazał, że w sprawach
z zakresu ubezpieczeń społecznych, w których wniesiono odwołanie od decyzji organu
rentowego – jednostki organizacyjnej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wyznaczonej
przez Prezesa Zakładu jako właściwej w sprawach związanych z unijną koordynacją
systemów zabezpieczenia społecznego o odmowie lub przyznaniu prawa do emerytury
lub renty właściwy miejscowo jest sąd, w którego okręgu ma miejsce zamieszkania
strona odwołująca się od tej decyzji. W tym kierunku poszła też praktyka, w związku
z czym jest konieczna zatem odpowiednia zmiana art. 461 § 22 k.p.c. polegająca na
usunięciu z tego przepisu zapisu o właściwości miejscowej sądu, w którego okręgu
siedzibę ma organ rentowy w sprawach, w których ubezpieczony zamieszkały na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej otrzymuje świadczenie wypłacane przez
wyznaczoną przez Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych jednostkę organizacyjną
tego Zakładu.
Zgodnie z art. 476 § 2 pkt 1 k.p.c. przez sprawy z zakresu ubezpieczeń społecznych
rozumie się sprawy, w których wniesiono odwołanie od decyzji organów rentowych
17
dotyczących ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia rodzinnego. Natomiast zgodnie
z art. 476 § 5 pkt 2 lit. a k.p.c. przez użyte w dziale III określenie „ubezpieczony”
rozumie się także osobę ubiegającą się o świadczenie z ubezpieczeń społecznych lub
z ubezpieczenia rodzinnego albo o emeryturę lub rentę. Należy wskazać, że przepisy
ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U.
z 2013 r. poz. 1442, z późn. zm.) wyróżniają wyłącznie ubezpieczenia emerytalne,
rentowe, wypadkowe i chorobowe, a art. 180 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. –
Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267), zwanej dalej
„k.p.a.”, stanowi, że przez sprawy z zakresu ubezpieczeń społecznych rozumie się
sprawy wynikające z przepisów o ubezpieczeniach społecznych, o zapatrzeniach
emerytalnych i rentowych, o funduszu alimentacyjnym, a także sprawy wynikające
z przepisów o innych świadczeniach wypłacanych z funduszów przeznaczonych na
ubezpieczenia społeczne. Natomiast określenie „ubezpieczenie rodzinne” odnosi się
obecnie do świadczeń przyznawanych na podstawie ustawy z dnia 28 listopada 2003 r.
o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1456, z późn. zm.). Zgodnie z art. 2
tej ustawy świadczeniami rodzinnymi są: zasiłek rodzinny oraz dodatki do zasiłku
rodzinnego, świadczenia opiekuńcze (zasiłek pielęgnacyjny, zasiłek opiekuńczy
i świadczenie pielęgnacyjne), zapomoga wypłacana przez gminy na podstawie art. 22a
tej ustawy oraz jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka. Zadania
w zakresie świadczeń rodzinnych jako zadania zlecone z zakresu administracji rządowej
oraz postępowanie w tych sprawach prowadzi – zgodnie z art. 20 ust. 1 i 2 ustawy
o świadczeniach rodzinnych – organ właściwy, czyli wójt, burmistrz lub prezydent
miasta właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się
o świadczenie (art. 3 pkt 11 tej ustawy).
Sprawy określane w k.p.c. jako dotyczące ubezpieczenia rodzinnego nie są zatem
sprawami z zakresu ubezpieczeń społecznych, a odwołania od decyzji w tych sprawach
rozpoznawane są w trybie k.p.a. Przepisy art. 476 § 2 pkt 1 oraz § 5 pkt 2 lit. a k.p.c.
wymagają zatem zmiany poprzez usunięcie pojęcia ubezpieczenia rodzinnego
z definicji sprawy z zakresu ubezpieczeń społecznych oraz poprzez usunięcie pojęcia
świadczenia z ubezpieczenia rodzinnego z definicji ubezpieczonego.
Zgodnie z art. 476 § 3 k.p.c. przez sprawy z zakresu ubezpieczeń społecznych rozumie
się także sprawy wszczęte na skutek niewydania przez organ rentowy decyzji we
właściwym terminie, a także sprawy, w których wniesiono odwołanie od orzeczenia
18
strony : 1 ... 6 . [ 7 ] . 8 ... 20 ... 28

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: