eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy m.in. wprowadzenia podstaw realizacji pierwszego etapu dalszej informatyzacji postępowania wieczystoksięgowego, polegającego na wprowadzeniu obowiązku inicjowania tego postępowania drogą elektroniczną

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2655
  • Data wpłynięcia: 2014-07-25
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-01-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 218

2655

wytworzeniem modułów realizujących e-usługi oraz 80 000,00 zł na przeprowadzenie szkoleń
i konferencji związanych z nowymi usługami). Na zakup – w drodze przetargu – sprzętu
komputerowego kwotę w wysokości 1 110 000,00 zł. Na pozostałą część kwoty (659 620,00 zł)
składają się głównie koszty personelu.
Dodatkowe informacje,
Należy także wskazać, że w wyniku elektronizacji ksiąg wieczystych oczekiwane są także pewne
w tym wskazanie
oszczędności wynikające z elektronizacji obiegu dokumentów (zarówno dla SFP, jak i podmiotów
źródeł danych
prywatnych) – nie jest jednak możliwe dokonanie ich szacunku. Warto jednak zauważyć, że obecnie
i przyjętych do obliczeń ok. 45% ogółu wniosków o wpis do księgi wieczystej (w 2011 r. było to ok. 1,4 mln wniosków)
założeń
dokonują notariusze – na których nałożony zostanie obowiązek inicjowania postępowania
wieczystoksięgowego za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.
Zmiana art. 5091 § 2 k.p.c. nie będzie skutkowała wzrostem wydatków budżetu państwa. Zmiana
tego przepisu nie prowadzi bowiem do rozszerzania kompetencji referendarzy sądowych, a jedynie
eliminuje rozbieżności w interpretacji pojęcia „postępowanie rejestrowe” zawartego w art. 5091 § 2
k.p.c. i art. 6941 § 1 i 2 k.p.c. Zaproponowane w projekcie brzmienie art. 5091 § 2 k.p.c.
odpowiadało będzie przyjętej przez sądy rejonowe prowadzące rejestry sądowe od początku
obowiązywania przepisów działu VI księgi drugiej k.p.c. celowościowej wykładni przepisów
art. 5091 § 2 k.p.c. i art. 6941 § 1 i 2 k.p.c.
Przyznanie wojewódzkim zespołom do spraw orzekania o niepełnosprawności zdolności sądowej
i procesowej nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa i budżetów jednostek
samorządu terytorialnego. Wojewódzkie zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności, a tylko
tych dotyczy zmiana, przewodniczącego zespołu i jego członków powołuje i odwołuje wojewoda.
Wydatki związane z tworzeniem i działalnością wojewódzkich zespołów do spraw orzekania
o niepełnosprawności pokrywane są ze środków finansowych budżetu państwa. Proponowana
zmiana nie zmienia dotychczasowych zasad finasowania tych zespołów. Proponowane rozwiązanie
ma jedynie umożliwić wojewódzkiemu zespołowi do spraw orzekania o niepełnosprawności
występowanie przed sądem w charakterze strony bez konieczności angażowania w postępowania
sądowe bezpośrednio wojewody jako reprezentanta Skarbu Państwa.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa







pieniężnym
sektor mikro-, małych







(w mln zł,
i średnich
przedsiębiorstw
ceny stałe
z …… r.)
rodzina, obywatele oraz







gospodarstwa domowe
(dodaj/usuń)







W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pracodawcy, którzy będą mogli być reprezentowani w postępowaniu
niepieniężnym
sądowym przez pracownika niebędącego radcą prawnym. Rocznie do
sektor mikro-, małych
sądów wpływa ponad 165 tys. takich spraw, nie jest jednak możliwe
i średnich
ustalenie, w jakiej ich części projektowane zmiany będą wiązały się
przedsiębiorstw
z oszczędnościami dla pracodawców
rodzina, obywatele oraz

gospodarstwa domowe
(dodaj/usuń)

Niemierzalne
(dodaj/usuń)

(dodaj/usuń)

39
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
źródeł danych

i przyjętych do obliczeń
założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
9. Wpływ na rynek pracy
Projektowane zmiany nie będą miały wpływu na rynek pracy

10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:

Omówienie wpływu

11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
system teleinformatyczny obsługujący e.p.w. będzie realizowany w ramach projektu „Wprowadzenie e-usług w zakresie
ksiąg wieczystych”, który stanowi Zadanie nr 3 projektu „Wprowadzenie e-usług w resorcie sprawiedliwości”,
współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu
Operacyjnego Kapitał Ludzki (nr projektu POKL.05.03.00-00-011/11)
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Po uruchomieniu systemu, 2015 r. Miernik: procent wniosków o wpis do księgi wieczystej składanych w e.p.w. przez
podmioty zobowiązane. Pozostałe zmiany niezwłocznie po ich wejściu w życie.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)



40

Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A S P R A W I E D L I W O Ś C I
z dnia
w sprawie sposobu wnoszenia pism procesowych za po rednictwem systemu
teleinformatycznego
Na podstawie art. 125 § 31 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania
cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 101, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:

§ 1. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
systemie teleinformatycznym – rozumie się przez to system teleinformatyczny
w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą
elektroniczną (Dz. U. z 2013 r. poz. 1422), obsługujący postępowanie sądowe, dostępny
za pomocą usług internetowych udostępnianych na stronach internetowych Ministerstwa
Sprawiedliwości;
2)
bezpiecznym podpisie elektronicznym – rozumie się przez bezpieczny podpis
elektroniczny weryfikowany przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu albo
podpis elektroniczny potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP w rozumieniu art. 3
pkt 15 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów
realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2013 r. poz. 235 oraz z 2014 r. poz. 183).
3)
użytkowniku – rozumie się przez to osobę fizyczną, która jest uprawniona do
uwierzytelniania się na koncie;
4)
użytkowniku masowym – rozumie się przez to użytkownika komunikującego się
z sądem za pomocą przeznaczonego do tego celu własnego oprogramowania;
5)
uwierzytelnieniu – rozumie się przez to identyfikację użytkownika na potrzeby
uzyskania przez niego, w zakresie posiadanych uprawnień, dostępu do konta;
6)
elektronicznym potwierdzeniu wniesienia pisma – rozumie się przez to zestaw danych
jednoznacznie wskazujący wnoszone pismo, użytkownika, który je wniósł oraz datę
wniesienia pisma;

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 293, 379, 435, 567
i 616.

– 2 –
7)
nazwie użytkownika – rozumie się przez to jawne, niepowtarzalne dane
przyporządkowane użytkownikowi;
8)
zatwierdzaniu treści pisma – rozumie się przez to czynność użytkownika
wytwarzającego pismo, powodującą brak możliwości zmiany treści pisma, oraz
czynności kolejnych użytkowników oznaczające akceptację treści pisma;
9)
elektronicznych aktach sprawy – rozumie się przez to zbiór dokumentów
elektronicznych w systemie teleinformatycznym dotyczących tej samej sprawy,
udostępniany uprawnionym użytkownikom za pośrednictwem ich kont.
§ 2. 1. Wniesienie pisma procesowego za pośrednictwem systemu teleinformatycznego
przez użytkownika niebędącego użytkownikiem masowym następuje przez:
1)
uwierzytelnienie użytkownika;
2)
wprowadzenie treści pisma;
3)
dołączenie załączników, o ile są one wnoszone;
4)
opatrzenie pisma bezpiecznym podpisem elektronicznym;
5)
nieodwracalne zainicjowanie procedury uiszczenia opłaty sądowej za pomocą
udostępnianego przez system teleinformatyczny mechanizmu zapewniającego
identyfikację wnoszącego opłatę, o ile pismo podlega opłacie, a przepis szczególny nie
stanowi inaczej.
2. Niezwłocznie
po wniesieniu pisma, użytkownik uzyskuje z systemu
teleinformatycznego elektroniczne potwierdzenie wniesienia pisma.
3. Wniesione pismo jest automatycznie umieszczane w elektronicznych aktach sprawy.
§ 3. 1. Wniesienie pisma lub pism przez użytkownika masowego następuje przez:
1)
utworzenie pisma lub pism z wykorzystaniem własnego oprogramowania
przeznaczonego do komunikacji użytkownika z systemem teleinformatycznym
obsługującym postępowanie sądowe;
2)
dołączenie załączników, o ile są wnoszone;
3)
uwierzytelnienie użytkownika;
4)
wprowadzenie pisma lub pism do systemu teleinformatycznego;
5)
opatrzenie pisma lub pism bezpiecznym podpisem elektronicznym;
6)
nieodwracalne zainicjowanie procedury uiszczenia opłaty sądowej za pomocą
udostępnianego przez system teleinformatyczny mechanizmu zapewniającego
identyfikację wnoszącego opłatę, o ile pismo lub pisma podlegają opłacie.

– 3 –
2. Niezwłocznie po wniesieniu pisma lub pism, użytkownik uzyskuje z systemu
teleinformatycznego elektroniczne potwierdzenie wniesienia pisma lub pism.
3. Wniesione pismo lub pisma są automatycznie umieszczane w elektronicznych aktach
odpowiednich spraw.
4. Wymagania techniczne systemu teleinformatycznego dla dokonania czynności,
o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4, są udostępniane przez sąd za pośrednictwem stron
internetowych Ministerstwa Sprawiedliwości.
§ 4. Użytkownik będący radcą prawnym, adwokatem, rzecznikiem patentowym lub
radcą Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa może wnosić pisma procesowe w sposób,
o którym mowa w § 2 lub § 3.
§ 5. Jeżeli do wniesienia pisma procesowego jest wymagane łączne współdziałanie
więcej niż jednej osoby, po utworzeniu pisma w systemie teleinformatycznym konieczne jest
także:
1)
wskazanie przez użytkownika tworzącego pismo w systemie teleinformatycznym
sposobu reprezentacji oraz nazw użytkowników, którzy są uprawnieni do łącznego
działania za stronę, i zatwierdzenie treści pisma przed jego wniesieniem;
2)
ujawnienie pisma w systemie teleinformatycznym użytkownikom wskazanym w sposób
określony w pkt 1;
3)
zatwierdzenie treści pisma przez każdego z użytkowników, o których mowa w pkt 2.
§ 6. 1. Jeżeli pismo procesowe jest wnoszone przez współuczestników sporu, do
wniesienia pisma jest wymagane także wskazanie przez użytkownika tworzącego pismo
w systemie teleinformatycznym nazw pozostałych współuczestników wnoszących pismo
i zatwierdzenie jego treści przed jego wniesieniem.
2. Przepisy § 5 pkt 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
§ 7. Wnoszenie pism procesowych za pośrednictwem ePUAP odbywa się według
przepisów odrębnych.
§ 8. Pisma wnoszone w elektronicznym postępowaniu upominawczym nie wymagają
opatrzenia bezpiecznym podpisem elektronicznym.
§ 9. W pismach wnoszonych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego
użytkownik posługuje się wyłącznie znakami pisarskimi dopuszczonymi do użycia przez
system teleinformatyczny, zgodnie z załącznikiem nr 2 do rozporządzenia Ministra

strony : 1 ... 11 . [ 12 ] . 13 ... 20 ... 28

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: