eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy m.in. wprowadzenia podstaw realizacji pierwszego etapu dalszej informatyzacji postępowania wieczystoksięgowego, polegającego na wprowadzeniu obowiązku inicjowania tego postępowania drogą elektroniczną

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2655
  • Data wpłynięcia: 2014-07-25
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-01-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 218

2655

– 4 –
Sprawiedliwości z dnia 21 listopada 2013 r. w sprawie zakładania i prowadzenia ksiąg
wieczystych w systemie informatycznym (Dz. U. poz. 1411).
§ 10. 1. W przypadku złożenia poświadczonego elektronicznie odpisu dokumentu,
struktura tego odpisu zawiera wszystkie elementy treści dokumentu, nie wyłączając podpisów
i innych znaków graficznych znajdujących się na dokumencie.
2. W przypadku złożenia poświadczonego elektronicznie odpisu dokumentu
sporządzonego przez notariusza, struktura tego odpisu zawiera również treść poświadczenia
sporządzonego przez notariusza oraz jego podpis.
§ 11. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ….

MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI
W porozumieniu:

MINISTER ADMINISTRACJI I
CYFRYZACJI












– 5 –
UZASADNIENIE
Potrzeba wydania rozporządzenia wynika z przepisu art. 125 § 31 Kodeksu
postępowania cywilnego (dalej: „k.p.c.”). Przepis ten upoważnia Ministra Sprawiedliwości,
aby w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji, określił, w drodze
rozporządzenia, sposób wnoszenia pism procesowych za pośrednictwem systemu
teleinformatycznego, mając na względzie skuteczność wnoszenia pism, szczególne
wymagania postępowań obsługiwanych przez system teleinformatyczny oraz ochronę praw
osób wnoszących pisma.
Cytowane upoważnienie ustawowe zostało zmienione ustawą z dnia … o zmianie
ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. …). Na
podstawie obowiązującego poprzednio upoważnienia nie zostało wydane rozporządzenie.
Wynikało to stąd, że wnoszenie pism procesowych „drogą elektroniczną” było ograniczone
do tych tylko postępowań, w których przepisy szczególne przewidywały obowiązek lub
uprawnienie do korzystania z tej formy komunikowania się z sądem. W praktyce dotyczyło to
spraw rozpoznawanych w elektronicznym postępowaniu upominawczym oraz niektórych
postępowań rejestrowych, a zagadnienia te były przedmiotem odrębnych aktów
wykonawczych.
Wskazana wyżej ustawa nowelizująca rozszerzyła zakres stosowania przepisów
o wnoszeniu pism za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Przyjęto zatem, że
właściwe byłoby wydanie jednego aktu wykonawczego, w którym zostanie określony sposób
wnoszenia pism „drogą elektroniczną” we wszystkich postępowaniach cywilnych. W tym
celu uchylono przepis upoważniający do wydania odrębnego rozporządzenia dotyczącego
elektronicznego postępowania upominawczego (art. 50531 § 6 k.p.c.). Jedynie w odniesieniu
do spraw rejestrowych będzie obowiązywał odrębny akt wykonawczy, co wiąże się z ich
specyfiką.
Projektowane przepisy nawiązują do sprawdzonych reguł obowiązujących
w elektronicznym postępowaniu upominawczym. Przewidują jednak możliwość dołączenia
załączników i pełnomocnictw do pisma wnoszonego drogą elektroniczną. Uwzględniają
również konieczność posługiwania się bezpiecznym podpisem elektronicznym (pojęcie
zdefiniowane w § 2 projektowanego rozporządzenia), z wyjątkiem pism wnoszonych
w elektronicznym postępowaniu, w którym nadal, co do zasady, będzie wystarczający zwykły

– 6 –
podpis elektroniczny. Projektowane rozporządzenie odnosi się również do poświadczonych
elektronicznie odpisów dokumentów. Projektowane rozporządzenie wyraźnie dopuszcza też
możliwość wnoszenia pism za pośrednictwem ePUAP.
Materia objęta projektowanym rozporządzeniem nie stanowi przedmiotu regulacji
prawa Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych i w związku z tym nie
wymaga notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym w rozporządzeniu Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie internetowej Biuletynu
Informacji Publicznej Ministerstwa Sprawiedliwości, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn.
zm.), oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.

























66-06-dg


Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A S P R A W I E D L I W O Ś C I
z dnia

w sprawie trybu zakładania konta w systemie teleinformatycznym obsługuj cym
postępowanie s dowe
Na podstawie art. 126 § 6 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania
cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 101, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa tryb zakładania konta w systemie teleinformatycznym
obsługującym postępowanie sądowe.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
systemie teleinformatycznym – rozumie się przez to system teleinformatyczny
w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą
elektroniczną (Dz. U. z 2013 r. poz. 1422), obsługujący postępowanie sądowe, dostępne
za pomocą usług internetowych udostępnianych na stronach internetowych Ministerstwa
Sprawiedliwości;
2)
użytkowniku – rozumie się przez to osobę fizyczną, która jest uprawniona do
uwierzytelniania się na koncie;
3)
zawodowym pełnomocniku – rozumie się przez to użytkownika będącego radcą
prawnym, adwokatem, rzecznikiem patentowym lub radcą Prokuratorii Generalnej
Skarbu Państwa;
4)
użytkowniku masowym – rozumie się przez to użytkownika komunikującego się
z sądem właściwym do prowadzenia elektronicznego postępowania upominawczego za
pomocą przeznaczonego do tego celu własnego oprogramowania;
5)
koncie – rozumie się przez to zbiór danych w systemie teleinformatycznym
udostępniany użytkownikowi;

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 293, 379, 435, 567
i 616.

– 2 –
6)
nazwie użytkownika – rozumie się przez to jawne, niepowtarzalne dane
przyporządkowane użytkownikowi;
7)
haśle – rozumie się przez to poufne dane umożliwiające dostęp do konta;
8)
uwierzytelnieniu – rozumie się przez to identyfikację użytkownika na potrzeby
uzyskania przez niego, w zakresie posiadanych uprawnień, dostępu do konta.
§ 3. 1. Konto zakłada się w systemie teleinformatycznym na wniosek złożony za
pośrednictwem tego systemu albo na piśmie.
2. Wniosek zawiera: imię lub imiona oraz nazwisko, numer PESEL, o ile wnioskodawca
go posiada, numer dokumentu tożsamości, datę i miejsce urodzenia, adres poczty
elektronicznej oraz adres do korespondencji.
3. Wniosek składany przez notariusza, oprócz danych wymienionych w ust. 2, zawiera
oznaczenie kancelarii notarialnej.
4. Wniosek składany przez komornika sądowego, oprócz danych wymienionych
w ust. 2, zawiera oznaczenie kancelarii komornika sądowego.
5. Wniosek składany przez naczelnika urzędu skarbowego działającego jako organ
egzekucyjny, oprócz danych wymienionych w ust. 2, zawiera oznaczenie właściwego urzędu
skarbowego.
6. Po złożeniu wniosku wnioskodawca wskazuje nazwę użytkownika i hasło.
7. Konto jest zakładane i udostępniane po automatycznej weryfikacji imienia lub imion,
nazwiska oraz numeru w zbiorze PESEL, jeśli wnioskodawca go posiada.
8. W przypadku wniosku notariusza, komornika sądowego oraz naczelnika urzędu
skarbowego działającego jako organ egzekucyjny, konto jest zakładane i udostępniane po
automatycznej weryfikacji imion, nazwiska oraz numeru PESEL z listą notariuszy,
komorników sądowych i naczelników urzędów skarbowych, prowadzoną na podstawie
odrębnych przepisów.
§ 4. Jeżeli wniosek o założenie konta składa przedstawiciel ustawowy, pełnomocnik,
osoba wchodząca w skład organu strony albo osoba uprawniona do działania w imieniu
strony, we wniosku należy także wskazać:
1) imię lub imiona i nazwisko albo nazwę strony oraz jej adres;
2) numer PESEL strony albo jej numer w Krajowym Rejestrze Sądowym lub innym rejestrze
lub ewidencji, o ile strona go posiada;

strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14 ... 20 ... 28

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: