eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy m.in. wprowadzenia podstaw realizacji pierwszego etapu dalszej informatyzacji postępowania wieczystoksięgowego, polegającego na wprowadzeniu obowiązku inicjowania tego postępowania drogą elektroniczną

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2655
  • Data wpłynięcia: 2014-07-25
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-01-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 218

2655

jest to oczywistym faktem, iż nie będzie do nich można zastosować przepisów
dotyczących prowadzenia ksiąg wieczystych w systemie teleinformatycznym, gdyż one
się w tym systemie nie znajdą. Natomiast należy przewidzieć, iż może zajść
konieczność dokonania czynności na wskazanych księgach przez sąd. W takim
przypadku należy zagwarantować możliwość korzystania z tych ksiąg, jako że projekt
nie reguluje zasad postępowania z nimi odmiennie.
Jak wyżej wskazano, projekt przewiduje dostosowanie terminologiczne obecnej ustawy
o księgach wieczystych i hipotece do terminologii ustawy o informatyzacji podmiotów
realizujących zadania publiczne. W związku z powyższym przepis art. 8 ust. 2 ustawy
gwarantuje zasadę, że z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy księgi wieczyste,
prowadzone w systemie informatycznym, stają się księgami wieczystymi
prowadzonymi w systemie teleinformatycznym.
Sprawy wszczęte przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, w których właściwość
sądu została ustalona na podstawie art. 461 § 22 ustawy, o której mowa w art. 1
niniejszej ustawy, do prawomocnego ich zakończenia, na mocy art. 9 ust. 1 ustawy będą
prowadzone zgodnie z ustaloną właściwością sądu. Natomiast w sprawach z zakresu
ubezpieczeń społecznych z udziałem zainteresowanych, wszczętych przed dniem
wejścia w życie niniejszej ustawy, do czasu zakończenia postępowania w danej
instancji nie będzie miał zastosowania art. 47711 § 2 zdanie 5, w brzmieniu nadanym
niniejszą ustawą (art. 9 ust. 2 ustawy).
Przewiduje się, że ustawa wejdzie w życie po upływie 9 miesięcy od dnia ogłoszenia.
Natomiast przepisy art. 1 pkt 4–15 i art. 9 ustawy wejdą w życie po upływie 30 dni od
dnia ogłoszenia, gdyż w tym przypadku nie ma potrzeby tak długiego vacatio legis,
które dotyczy nowego typu postępowania wieczystoksięgowego. Przyjęty 9-miesięczny
okres vacatio legis pozwoli Ministrowi Sprawiedliwości zbudować system
teleinformatyczny konieczny do obsługi postępowania wieczystoksięgowego oraz
wprowadzić konieczne rozwiązania techniczne w tym zakresie. W tym też czasie
Krajowa Rada Notarialna, Krajowa Rada Komornicza oraz minister właściwy do spraw
finansów publicznych utworzą – każdy we własnym zakresie – listę w systemie
teleinformatycznym osób uprawnionych do składania wniosków w elektronicznym
postępowaniu wieczystoksięgowym.

34
Projekt ustawy nie zawiera norm technicznych w rozumieniu przepisów rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039,
z późn. zm.), dlatego nie podlega notyfikacji ani obowiązkowi przedstawienia
instytucjom i organom Unii Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu
w celu uzyskania opinii.
Przedmiot projektowanych regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Stosownie do postanowień art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.)
projekt ustawy został zamieszczony na stronach internetowych Rządowego Centrum
Legislacji w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny. Żaden podmiot nie zgłosił
zainteresowania pracami nad niniejszą ustawą.
35
Data sporządzenia
Nazwa projektu
27.05.2014 r.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego

oraz niektórych innych ustaw
Źródło:
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Expose Premiera
Ministerstwo Sprawiedliwości

Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
Nr w wykazie prac ………………….
lub Podsekretarza Stanu
Michał Królikowski, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości
UA36

Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
sędzia Edyta Bryzgalska – główny specjalista w Departamencie Prawa
Cywilnego, Ministerstwo Sprawiedliwości
tel. 22 52 12 473
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Projektowana regulacja ma doprowadzić do dalszego usprawnienia postępowań wieczystoksięgowych. Jak wynika
z raportu Doing Business, w ciągu ostatnich 3 lat udało się skrócić czas niezbędny do zarejestrowania prawa własności
ze 152 do 35 dni. Projekt przewiduje nałożenie na określone podmioty obowiązku inicjowania postępowania
wieczystoksięgowego drogą elektroniczną. Dokonuje się także zmian w przepisach części 1 tytułu VII działu III Kodeksu
postępowania cywilnego w sprawach z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, zmierzających do dostosowania
przepisów procedury do obowiązujących przepisów prawa materialnego oraz do modyfikacji instytucji procesowych,
których stosowanie komplikuje rozpoznawanie spraw z zakresu ubezpieczeń społecznych. Projekt eliminuje ponadto
istniejące rozbieżności co do zakresu kompetencji referendarzy sądowych w postępowaniu przed sądem rejestrowym.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Celem wprowadzenia e.p.w. jest stworzenie postępowania o wpis do księgi wieczystej inicjowanego drogą elektroniczną,
w którym osiągnięte zostaną korzyści dla obywateli, przedsiębiorców i sądów, przy równoczesnym zachowaniu standardów
nieprocesowego postępowania sądowego, jakim jest obecne postępowanie wieczystoksięgowe. Wprowadzone zostaną
w szczególności: interaktywne formularze wspierające sformułowanie i złożenie wniosku, wyłączna droga elektroniczna dla
notariuszy, komorników sądowych i naczelników urzędów skarbowych działających jako organy egzekucyjne
w składanych przez nich wnioskach o wpis, system teleinformatyczny umożliwiający identyfikację notariuszy, komorników
i naczelników urzędów skarbowych, funkcja automatycznego zamieszczenia wzmianki o wniosku wyłączającej rękojmię
wiary publicznej ksiąg wieczystych. Celem dokonania zmian przepisów k.p.c. w sprawach z zakresu prawa pracy
i ubezpieczeń społecznych jest dostosowanie przepisów procedury do prawa materialnego oraz usprawnienie postępowania
w tej kategorii spraw. Projekt ma również na celu wyeliminowanie istniejących rozbieżności co do zakresu kompetencji
referendarzy sądowych w postępowaniu przed sądem rejestrowym.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Proponowane zmiany dotyczą bardzo dużej liczby przepisów procesowych, a ustawodawstwa procesowe poszczególnych
państw są niezwykle zróżnicowane. Nie zachodzi zatem możliwość zwięzłego porównania projektowanych regulacji
z przepisami obowiązującymi w innych krajach OECD.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
notariusze
Ok. 2300 notariuszy
Dane MS
wprowadzenie
obowiązku
inicjowania
postępowania
komornicy sądowi
Ok. 1000 kancelarii
wieczystoksięgowego
drogą
naczelnicy urzędów
komorniczych
elektroniczną
skarbowych
352 urzędy skarbowe
pracodawcy, którzy będą W roku 2012 do sądów Statystyki MS
obniżenie kosztów w związku
mogli być
rejonowych wpłynęło
z umożliwieniem reprezentacji
reprezentowani
niemal 27 tys. spraw,
pracodawcy w postępowaniu
w postępowaniu
sądów okręgowych
sądowym przez pracownika
sądowym przez
ok. 138 tys. spraw
niebędącego radcą prawnym,
pracownika niebędącego pierwszoinstancyjnych
pośrednie poprzez poprawę
z zakresu ubezpieczeń
36
radcą prawnym
społecznych
realizacji funkcji sądów
wojewódzkie zespoły do W 2013 r. do sądów
Statystyki MS
przyznanie zdolności sądowej
spraw orzekania
wpłynęło ok. 10 000
i procesowej
o niepełnosprawności
spraw z zakresu
ubezpieczeń
społecznych
dotyczących
wojewódzkich
zespołów ds. orzekania
o niepełnosprawności
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
W ramach konsultacji społecznych, projekt został przekazany do zaopiniowania Sądowi Najwyższemu,
Krajowej Radzie Sądownictwa, sądom powszechnym, Krajowej Radzie Notarialnej, Krajowej Radzie
Komorniczej oraz Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych. Wyniki konsultacji
społecznych omówiono w odrębnym dokumencie (raport z konsultacji publicznych).

6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny bieżące)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0-5)
Dochody ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












Wydatki ogółem












BP:
BP:
BP:
BP:







BP: -6,91
-3,8
-1,31
-1,33
-0,47

budżet państwa


UE:
UE: -7,26
-7,26
JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












BP:
BP:
BP:
BP:







BP: -6,91

-3,8
-1,31
-1,33
-0,47

Saldo ogółem


UE:
UE: -7,26
-7,26
budżet państwa












JST
























pozostałe jednostki (oddzielnie)

37
Wskazane kwoty „Wprowadzenia e-usług w zakresie ksiąg wieczystych” w ramach budżetu cz. 37
oraz budżetu cz. 15:
Rok 2014
● zaplanowano następujące zadania i kwoty:
– § 6060 zadanie: „Wdrożenie e-usług w zakresie ksiąg wieczystych - zakup sprzętu
komputerowego” – kwota 2 000 000,00 zł
– § 6060 zadanie: „Wdrożenie e-usług w zakresie ksiąg wieczystych - zakup licencji

i oprogramowania – kwota 500 000,00 zł – to zadanie zostało zwiększone do kwoty 1 800 000,00 zł
Rok 2015
● realizacja umowy nr 38 z dnia 25.11.2013 r. – AMG.net – kwoty zaplanowane w budżecie na rok
2015
Środki z budżetu cz. 37
– § 4300 – kwota 8 655,48 zł
Środki z budżetu cz. 15
– § 4300 – kwota 1 035 776,88 zł
– § 6060 – kwota 260 760,00 zł
Rok 2016
● realizacja umowy nr 38 z dnia 25.11.2013 r. – AMG.net – kwoty zaplanowane w budżecie na rok
2016
Źródła finansowania
Środki z budżetu cz. 37
– § 4300 – kwota 8 655,48 zł
Środki z budżetu cz. 15
– § 4300 – kwota 1 035 776,88 zł
– § 6060 – kwota 293 355,00 zł
Rok 2017
● realizacja umowy nr 38 z dnia 25.11.2013 r. – AMG.net – kwoty zaplanowane w budżecie na rok
2017
Środki z budżetu cz. 37
– § 4300 – kwota 3 606,45 zł
Środki z budżetu cz. 15
– § 4300 – kwota 431 573,70 zł
– § 6060 – kwota 32 595,00 zł
Wyżej wymienione koszty zostaną pokryte w ramach dotychczasowych środków zabezpieczonych
w części 15 „Sądy powszechne” i w części 37 „Sprawiedliwość” i nie będą stanowiły tytułu do
zwiększania budżetu części 15, jak i części 37 zarówno w roku wejścia w życie projektowanej
regulacji, jak i w latach następnych.
Ponadto, w roku 2014, w ramach POKL „Wprowadzenie e-usług w resorcie sprawiedliwości” na
realizację całego zadania 3 - Wprowadzenia e-usług w zakresie ksiąg wieczystych, zabezpieczono
kwotę 7 967 160,00 zł. Z tego na realizację umowy z firmą AMG.net zabezpieczono kwotę
6 197 540,00 zł (6 117 540,00 zł na przygotowanie systemu w zakresie e-usług i nadzór nad
38
strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 20 ... 28

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: