eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o komisjach lekarskich podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych

Rządowy projekt ustawy o komisjach lekarskich podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych

projekt dotyczy systemowego uregulowania organizacji struktur orzecznictwa lekarskiego oraz nadania rangi ustawowej przepisom prawnym statuującym ich funkcjonowanie

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2614
  • Data wpłynięcia: 2014-07-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o komisjach lekarskich podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych
  • data uchwalenia: 2014-11-28
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1822

2614

Przewiduje się, iż przedmiotowe rozporządzenie zacznie obowiązywać z dniem wejścia w życie projektowanej ustawy o
komisjach lekarskich podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych.


12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?

Nie przewiduje się mechanizmów ewaluacji efektów projektu.



13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)






























06/06/BS
28

Projekt
R O Z P O R Z Ą Ź Z ź N I ź
M I N I S T R A S P R AW W ź W N T R Z N Y C H
z dnia
w sprawie sposobu i trybu działania komisji lekarskich podległych ministrowi
właściwemu do spraw wewnętrznych

Na podstawie art. 16 ust. 4 ustawy z dnia ... o komisjach lekarskich podległych
ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych (Dz. U. poz. …) zarządza się, co następujeŚ
§ ń. Rozporządzenie określa sposób i tryb działania komisji lekarskich podległych
ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych.
§ 2. Działalność każdej komisji lekarskiej wspomaga co najmniej jeden pracownik
ją obsługujący.
§ 3. 1. Do zadań przewodniczącego komisji lekarskiej należyŚ
1) przewodniczenie posiedzeniom komisji lekarskiej;
2) organizowanie i nadzorowanie pracy członków komisji lekarskiejś
3) reprezentowanie komisji lekarskiej na zewnątrzś
4) podejmowanie decyzji o wyłączeniu lekarza – członka komisji lekarskiejś
5) kierowanie wniosków o odwołanie członka komisji lekarskiejś
6) badanie stanu zdrowia osób skierowanych do komisji lekarskiejś
7) kierowanie osób skierowanych do komisji lekarskiej na badania specjalistyczne, w tym
psychologiczne lub na obserwację szpitalnąś
8) wydawanie orzeczeń komisji lekarskiej.
2. Do zadań lekarza – członka komisji lekarskiej należyŚ
1) badanie stanu zdrowia osób skierowanych do komisji lekarskiejś
2) występowanie, w uzasadnionych przypadkach, z wnioskami o skierowanie osób na badania
specjalistyczne, w tym psychologiczne lub na obserwację szpitalnąś
3) prowadzenie rejestru orzeczeń lekarskich.
3. Do zadań pracownika obsługującego komisję lekarską należyŚ
1) prowadzenie dokumentacji związanej z orzecznictwem komisji lekarskiej;
2) prowadzenie listy obecności osób biorących udział w pracach komisji lekarskiejś
3) doręczanie orzeczeń komisji lekarskiej osobom badanym oraz właściwym podmiotomś
– 2 –

4) prowadzenie rejestru orzeczeń lekarskich.
§ 4. 1. Centralna Komisja Lekarska może wydawać wytyczne w zakresie orzecznictwa
lekarskiego, w celu ujednolicenia sposobu orzekania, które są wiążące dla rejonowych
komicji lekarskich.
2. Przewodniczący rejonowych komisji lekarskich mogą zwracać się do Centralnej
Komisji Lekarskiej z zapytaniami w zakresie orzecznictwa lekarskiego.
3. Centralna Komisja Lekarska udziela odpowiedzi na zapytania, w terminach
określonych w ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego
(Dz. U. z 2013 r. poz. 267 oraz z 2014 r. poz. 183).
§ 5. 1. W przypadku konieczności zapewnienia szybkiego dostępu do komisji lekarskiej
posiedzenia rejonowych komisji lekarskich oraz Centralnej Komisji Lekarskiej, a także
badania lekarskie, badania specjalistyczne, badania psychologiczne oraz badania pomocnicze
mogą odbywać się poza miastem będącym siedzibą komisji.
2. Posiedzenia rejonowych komisji lekarskich oraz Centralnej Komisji Lekarskiej mogą
również odbywać się poza miastem będącym siedzibą komisji, jeżeli jest to podyktowane
interesem osób badanych.
§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.

MINISTER SPRAW WźWN TRZNYCH


– 3 –

UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie sposobu i trybu
działania komisji lekarskich stanowi realizację upoważnienia ustawowego zawartego
w art. 14 ust. 4 ustawy z dnia ... o komisjach lekarskich podległych ministrowi właściwemu
do spraw wewnętrznych (Dz. U. poz. …).
W dotychczasowym stanie prawnym komisje lekarskie podległe ministrowi właściwemu
do spraw wewnętrznych działają na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Spraw
Wewnętrznych z dnia 9 lipca 1991 r. w sprawie właściwości i trybu postępowania komisji
lekarskich podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 79, poz. 349,
z późn. zm.). Rozporządzenie to reguluje między innymi sposób i tryb działania komisji
lekarskich. Wyżej wymienione rozporządzenie utraci moc z dniem 1 stycznia 2015 r. na
skutek uchylenia z tym dniem przepisów stanowiących upoważnienie ustawowe do wydania
tego aktu wykonawczego.
Kwestie regulowane obecnie w wyżej wymienionym rozporządzeniu uzyskały rangę
przepisów ustawowych i zostały przeniesione po odpowiednim ich zmodyfikowaniu
do ustawy z dnia ... o komisjach lekarskich podległych ministrowi właściwemu do spraw
wewnętrznych Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 14 ust. 4 wyżej wymienionej
ustawy, akt wykonawczy ma określić sposób i tryb działania komisji lekarskich, ponieważ
jednak tryb postępowania komisji lekarskich został zasadniczo uregulowany w dziale IV
wyżej wymienionej ustawy, projektowane rozporządzenie precyzuje jedynie praktyczne
aspekty działania komisji lekarskich. Rozwiązania zaproponowane w projektowanym
rozporządzeniu nie są w większości obecnie uregulowane w przepisach prawnych
dotyczących działania komisji lekarskich, jednak w celu właściwego i sprawnego działania
komisji lekarskich, ich uregulowanie wydaje się być niezbędne.
Projektowany § 2 jednoznacznie wskazuje, że pracę komisji lekarskiej wspomagają
pracownicy obsługi. Obecnie większość komisji lekarskich jest wspomagana pracownikami
biurowo-administracyjnymi, jednak wskazane jest jednoznaczne przesądzenie tej kwestii
w przepisach prawnych.
Projektowany § 3 wskazuje zadania przewodniczącego i członków komisji lekarskich
oraz pracowników obsługujących te komisje, w celu jednoznacznego podziału zadań
poszczególnych osób.
Projektowany § 4 przewiduje możliwość wydawania wytycznych przez Centralną
Komisję Lekarską w zakresie orzecznictwa oraz zadawania zapytań przez rejonowe komisje
– 4 –

lekarskie w tym zakresie, w celu ujednolicenia orzecznictwa lekarskiego oraz zapewnienia
komisjom rejonowym uzyskiwania odpowiedzi na swoje zapytania.
Projektowany § 5 umożliwia odbywanie posiedzeń rejonowych komisji lekarskich
oraz Centralnej Komisji Lekarskiej, a także przeprowadzanie badań lekarskich, badań
specjalistycznych, badań psychologicznych oraz badań pomocniczych poza miastem
będącym siedzibą komisji, w przypadku konieczności zapewnienia szybkiego dostępu
do komisji lub gdy jest to podyktowane interesem osoby badanej.
Projektowany § 6 reguluje możliwość przeprowadzenia badań w miejscu pobytu osoby
skierowanej, a także badań zaocznych emerytów i rencistów policyjnych zamieszkałych
za granicą, tylko na podstawie załączonej do skierowania dokumentacji, a ponadto obliguje
komisje lekarskie do wypełnienia dokumentów niezbędnych w celu właściwej realizacji
przepisów unijnych dotyczących koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego. Badania
w miejscu pobytu osoby skierowanej oraz badania zaoczne uregulowane są analogicznie
w przepisach powszechnych dotyczących orzecznictwa lekarskiego, tj. w rozporządzeniu
Ministra Polityki Społecznej z dnia 14 grudnia 2004 r. w sprawie orzekania o niezdolności
do pracy (Dz. U. Nr 273, poz. 2711 oraz z 2011 r. Nr 286, poz. 1683). W obecnej praktyce
badania lekarskie emerytów i rencistów policyjnych zamieszkałych za granicą również
są przeprowadzane w trybie zaocznym, ponieważ koszty stawiennictwa tych osób przed
komisjami lekarskimi byłyby niewspółmiernie wysokie do kosztów badań, a ponadto stan
zdrowia tych osób w wielu przypadkach uniemożliwia daleką podróż zagraniczną.
Projektowany § 7 dotyczy badań kontrolnych inwalidów i przenosi rozwiązania w tym
zakresie z obecnie obowiązującego rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia
16 stycznia 1995 r. w sprawie zasad orzekania o inwalidztwie funkcjonariuszy Policji, Urzędu
Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Więziennej,
emerytów i rencistów policyjnych, trybu postępowania i właściwości komisji lekarskich
w tych sprawach, sposobu przeprowadzania kontrolnych badań lekarskich oraz wzywanie
inwalidów na te badania (Dz. U. Nr 8, poz. 41), które utraci moc z dniem 1 stycznia 2015 r.
na skutek uchylenia upoważnienia ustawowego do jego wydania.
Projektowany § 8 precyzuje kwestię orzekania o potrzebie udzielenia urlopu
zdrowotnego, wzorując się w tym zakresie na rozwiązaniu obowiązującym w rozporządzeniu
Ministra Obrony Narodowej z dnia 25 czerwca 2004 r. w sprawie orzekania o zdolności do
czynnej służby wojskowej oraz trybu postępowania wojskowych komisji lekarskich w tych
sprawach (Dz. U. Nr 151, poz. 1595, z późn. zm.).
strony : 1 ... 10 ... 50 ... 59 . [ 60 ] . 61 ... 70 ... 85

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: