Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej
projekt dotyczy poprawy warunków wykonywania działalności gospodarczej, m.in. poprzez uproszczenie regulacji, redukcję niektórych obowiązków informacyjnych, doprecyzowanie zagadnień budzących wątpliwości, wsparcie inwestycji oraz podniesienie efektywności pracy
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2606
- Data wpłynięcia: 2014-07-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej
- data uchwalenia: 2014-11-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1662
2606
interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacji indywidualnej) przed dniem wejścia
w życie niniejszej ustawy, organ podatkowy wydaje postanowienie o pozostawieniu tego
wniosku bez rozpatrzenia.
Art. 37. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
06/03rch
UZASADNIENIE
Celem projektowanej regulacji jest poprawa warunków wykonywania działalności
gospodarczej. Służyć temu będzie uproszczenie regulacji, redukcja niektórych
obowiązków informacyjnych, doprecyzowanie zagadnień budzących wątpliwości,
wsparcie inwestycji oraz podniesienie efektywności pracy.
Projekt stanowi kontynuację wcześniejszych działań legislacyjnych mających na celu
ułatwienie i uproszczenie regulacji prawnych dotyczących wykonywania działalności
gospodarczej (w latach 2011–2013 weszły w życie trzy ustawy o charakterze
deregulacyjnym, w ramach których dokonano łącznie 284 zmiany w 109 ustawach).
W projekcie ustawy zawarto ponad 40 rozwiązań z zakresu prawa gospodarczego
(wszystkie rozwiązania zostały szerzej opisane w dalszej części uzasadnienia). Ustawy
te upraszczają wykonywanie działalności gospodarczej w różnych obszarach.
Wprowadzanie kolejnych rozwiązań „krok po kroku” jest wynikiem przyjętej koncepcji
doskonalenia regulacji gospodarczych na podstawie konkretnych problemów
zidentyfikowanych w praktyce wykonywania działalności gospodarczej.
Realizacja założonych celów projektowanego aktu wymaga wprowadzenia zmian
w 30 ustawach. Propozycje mają charakter powszechny, będą korzystnie oddziaływać
w szczególności na małe i średnie przedsiębiorstwa. Bilans wprowadzanych rozwiązań
dla przedsiębiorców jest pozytywny i powinien wynieść ok. 0,9 mld zł (oszczędności
dla przedsiębiorców wynikające w szczególności z redukcji obowiązków
informacyjnych) w pierwszym pełnym roku obowiązywania ustawy.
Wprowadzanie rozwiązań o charakterze deregulacyjnym, uproszczeniowym jest
pożądane zarówno z punktu widzenia rozwoju przedsiębiorczości, jak i rozwoju całej
gospodarki. Znoszenie barier administracyjnych, ograniczanie obowiązków
informacyjnych bądź uproszczenie procedur administracyjnych jest efektywnym, często
bezkosztowym sposobem na wyzwolenie mechanizmów rozwojowych przedsiębiorstw.
Uproszczenie regulacji i procedur odciąży przedsiębiorstwa i ich pracowników od
wykonywania niektórych zbędnych formalności administracyjnych, co w konsekwencji
1) Ustawa z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli
i przedsiębiorców (Dz. U. Nr 106, poz. 622, z późn. zm.), ustawa z dnia 16 września 2011 r.
o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. Nr 232, poz. 1378) i ustawa
z dnia 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (Dz. U.
poz. 1342).
umożliwi zwiększenie efektywności gospodarowania posiadanymi zasobami
i koncentrację na podstawowej działalności przedsiębiorcy. Dla gospodarki oznacza to
wzmocnienie konkurencyjności i jej efektywności, co powinno wpłynąć pozytywnie na
wzrost PKB.
Jednym z istotnych celów regulacji jest zwiększenie konkurencyjności polskich portów
morskich i terminali przeładunkowych (Szczecin – Świnoujście, Gdynia, Gdańsk)
wobec ośrodków zagranicznych (Holandia, Niemcy, Rosja). Służyć temu powinno
obniżenie barier dla przepływów towarów i uproszczenie procedur związanych z ich
odprawami przez skrócenie czasu kontroli oraz zbliżenie formy rozliczania podatku
granicznego VAT do modelu niemieckiego i holenderskiego (propozycje w zakresie
art. 10, art. 16, art. 18, art. 20, art. 23 i art. 26). Celem tych propozycji jest, aby towary
krajowych importerów były odprawiane w polskich portach. Zaproponowane
rozwiązania zwiększą obroty towarowe w portach morskich, przyspieszą obrót
importowanym towarem i skrócą czas składowania towarów do niezbędnego minimum,
obniżą koszty transportu towarów importowanych przez przedsiębiorców do miejsc
docelowych, przyspieszą rozwój otoczenia okołoportowego oraz zwiększą aktywność
polskich portów w systemie sieci logistycznej Europy i Azji (wpływ tych propozycji na
gospodarkę, przedsiębiorców oraz rynek pracy został szerzej opisany w załączonej
ocenie skutków regulacji).
W celu oceny wpływu niektórych z proponowanych rozwiązań na działalność małych
i średnich przedsiębiorstw przeprowadzony został tzw. test MŚP. Zgodnie z Programem
Lepsze Regulacje 2015 celem testu MŚP jest określenie bilansu wpływu istniejących
i projektowanych regulacji: kosztów i korzyści przedsiębiorstw z wprowadzonych
zmian, oszacowanie skutków dla MŚP nowego lub istniejącego prawa i jego
egzekwowania, zwrócenie szczególnej uwagi na konsekwencje nowych lub istniejących
regulacji dla MŚP oraz przygotowanie propozycji legislacyjnych, których celem jest
wyeliminowanie, zapobieżenie lub minimalizacja negatywnych skutków bezpośrednich
lub ubocznych dla MŚP w istniejących lub nowych aktach prawnych. Informacje
wynikające z testu MŚP uwzględniono w ocenie skutków regulacji.
I.
Zakres regulacji
Projekt wprowadza zmiany m.in. w zakresie procedur kontrolnych w polskich portach
morskich, prawa celnego, prawa podatkowego, ubezpieczeń społecznych, prawa
2
ochrony środowiska, administrowania danymi osobowymi oraz przepisów regulujących
podpis elektroniczny. W projekcie proponuje się także dalsze ograniczanie obowiązków
informacyjnych, co zdecydowanie ułatwi kontakty przedsiębiorców z organami
administracji. Jest to również wyraz zaufania instytucji państwowych do
przedsiębiorców. Zmniejszenie obciążeń w tym zakresie ograniczy koszty dopełniania
procedur administracyjnych, a tym samym koszty wykonywania działalności
gospodarczej w Polsce.
Projekt zawiera propozycje Ministerstwa Gospodarki zmian przygotowanych m.in. we
współpracy z innymi resortami, a także organizacjami przedsiębiorców zajmującymi się
sprawami gospodarczymi.
Wprowadza głównie rozwiązania upraszczające,
doprecyzowujące lub zmieniające przepisy, tak by nie naruszały systemu rozwiązań już
istniejących. Analiza przepisów i doświadczenie nabyte w ramach prac nad trzema
wcześniejszymi ustawami o charakterze deregulacyjnym potwierdzają, że tego rodzaju
zmiany w przepisach, doprecyzowanie normy czy dopuszczenie większego zaufania
organów wobec przedsiębiorców umożliwiają poprawę warunków funkcjonowania
przedsiębiorstw w gospodarce.
II. Zasadnicze kwestie wymagające uregulowania w przedmiotowym akcie
Prowadzone przez Ministerstwo Gospodarki cykliczne badania
ankietowe
przedsiębiorców wskazują, że skomplikowane przepisy stanowią jedną z barier
w działalności gospodarczej, dlatego istnieje potrzeba ciągłej realizacji inicjatyw
mających na celu uproszczenie regulacji prawnych.
Projektowane zmiany koncentrują się na następujących zagadnieniach:
– poprawie płynności finansowej przedsiębiorców oraz wsparciu inwestycji,
– ograniczeniu obowiązków informacyjnych,
– społecznej odpowiedzialności biznesu oraz sprawnej administracji.
Realizacji tych celów służyć mają m.in. następujące propozycje:
− „Pakiet portowy” – skrócenie czasu trwania kontroli granicznych w portach
morskich do 24 godzin, wydłużenie terminu na rozliczenie VAT w imporcie przez
upoważnionych przedsiębiorców (AEO),
2) Ministerstwo Gospodarki, Departament Strategii i Analiz, Trendy Rozwojowe sektora MSP w ocenie
przedsiębiorców.
3
− zwolnienie z PIT wartości świadczenia z tytułu bezpłatnej pomocy prawnej
udzielanej osobom niezamożnym (zwiększenie dostępności bezpłatnych porad
prawnych dla osób niezamożnych),
− umożliwienie zachowania ważności orzeczenia lekarskiego przy zmianie
pracodawcy (uproszczenie procedur związanych z zatrudnianiem pracownika),
− zniesienie obowiązku uzyskiwania potwierdzenia zgłoszenia rejestracyjnego dla
celów VAT (zmniejszenie kosztów rozpoczynania działalności gospodarczej),
− rozszerzenie możliwości udzielania poręczeń dla przedsiębiorców przez Narodowy
Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) oraz
wojewódzkie FOŚiGW (ułatwienie dostępu przedsiębiorców do finansowania
inwestycji, m.in. objęcie dopłatami opłat ustalanych w umowach leasingu),
− zwolnienie z podatku dochodowego wartości świadczenia dowozu do zakładu pracy
transportem zbiorowym organizowanym przez pracodawcę (zmniejszenie
obowiązków ewidencyjnych, ułatwienie rozliczeń podatkowych),
− ograniczenie obowiązków statystycznych dla mikroprzedsiębiorców (zwolnienie
z obowiązku przekazywania danych w roku rozpoczęcia działalności),
− zmniejszenie obowiązków płatników w zakresie ZUS (zniesienie obowiązku
sprawdzania prawidłowości danych przekazywanych do ZUS, zniesienie obowiązku
przekazywania informacji z raportów miesięcznych osobom bezrobotnym),
− zmiany mające na celu zwiększenie dostępności ubezpieczeń eksportowych
gwarantowanych przez Skarb Państwa (m.in. rozszerzenie delegacji ustawowej
umożliwiającej wprowadzenie zmian przepisów dot. określenia maksymalnego
procentowego udziału składników pochodzenia zagranicznego w przychodzie netto
z realizacji kontraktu eksportowego),
− umożliwienie wydawania niepreferencyjnych świadectw pochodzenia przez inne niż
organy celne podmioty, tj. Krajową Izbę Gospodarczą (zapewnienie możliwości
wyboru przez eksportera miejsca uzyskania świadectwa, ułatwienie dostępu do tej
usługi),
− kontynuacja prac nad tzw. „kulturą oświadczeń” (zmiany w zakresie kolejnych
ustaw umożliwiające składanie oświadczeń w miejsce dotychczas wymaganych
zaświadczeń),
− uproszczenie rozliczeń podatkowych, w przypadku gdy przyjmowanie zaliczek
rejestrowane jest za pośrednictwem kasy rejestrującej (fakultatywne ujednolicenie
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2606
› Pobierz plik