Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej
projekt dotyczy poprawy warunków wykonywania działalności gospodarczej, m.in. poprzez uproszczenie regulacji, redukcję niektórych obowiązków informacyjnych, doprecyzowanie zagadnień budzących wątpliwości, wsparcie inwestycji oraz podniesienie efektywności pracy
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2606
- Data wpłynięcia: 2014-07-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej
- data uchwalenia: 2014-11-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1662
2606
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI
z dnia
w sprawie sposobu prowadzenia przez administratora bezpieczeństwa informacji
rejestru zbiorów danych osobowych
Na podstawie art. 36a ust. 7 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych
osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rejestr zbiorów danych osobowych, o którym mowa w art. 36a ust. 2 pkt 2 ustawy
z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, zwany dalej „rejestrem”, składa
się z ksiąg rejestrowych.
§ 2. 1. Księga rejestrowa prowadzona jest osobno dla każdego zbioru danych
osobowych.
2. Księgę rejestrową prowadzi się w formie pisemnej – pismem drukowanym lub
w formie elektronicznej.
§ 3. Księga rejestrowa składa się z następujących rubryk:
1) rubryka pierwsza – numer kolejny wpisu oraz numer wersji księgi rejestrowej;
2) rubryka druga – data wpisu, data zmiany treści wpisu albo data wykreślenia wpisu;
3) rubryka trzecia – nazwa zbioru danych osobowych;
4) rubryka czwarta – nazwa administratora danych i adres jego siedziby albo jego
nazwisko, imię i adres miejsca zamieszkania oraz numer identyfikacyjny rejestru
podmiotów gospodarki narodowej, jeżeli został mu nadany;
5) rubryka piąta – nazwa przedstawiciela administratora danych, o którym mowa w art. 3la
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, i adres jego siedziby
albo nazwisko, imię i adres miejsca zamieszkania;
6) rubryka szósta – nazwa podmiotu, któremu powierzono przetwarzanie danych na
1) Minister Administracji i Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej – administracja publiczna, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Administracji i Cyfryzacji (Dz. U. Nr 218, poz. 1479).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy ogłoszono w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2004 r. Nr 25, poz. 219
i Nr 33 poz. 285, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, z 2007 r. Nr 165, poz. 1170 i Nr 176, poz. 1238, z 2010 r. Nr 41, poz. 233,
Nr 182, poz. 1228 i Nr 229, poz. 1497, z 2011 r. Nr 230, poz. 1371 oraz z 2014 r. poz. ....
podstawie art. 31 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
i adres jego siedziby albo nazwisko, imię i adres miejsca zamieszkania;
7) rubryka siódma – podstawa prawna upoważniająca do prowadzenia zbioru danych
osobowych;
8) rubryka ósma – cel przetwarzania danych w zbiorze;
9) rubryka dziewiąta – opis kategorii osób, których dane dotyczą;
10) rubryka dziesiąta – zakres danych osobowych przetwarzanych w zbiorze;
11) rubryka jedenasta – informacja o przetwarzaniu danych osobowych, o których mowa
w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych,
i podstawa prawna przetwarzania tych danych;
12) rubryka dwunasta – sposób zbierania danych do zbioru;
13) rubryka trzynasta – sposób udostępniania danych ze zbioru;
14) rubryka czternasta – odbiorcy lub kategorie odbiorców, którym dane mogą być
przekazywane;
15) rubryka piętnasta – informacja dotycząca ewentualnego przekazywania danych do
państwa trzeciego;
16) rubryka szesnasta – wzmianka o wykreśleniu wpisu;
17) rubryka siedemnasta – uwagi.
§ 4. 1. Wpis zbioru danych osobowych do rejestru powinien nastąpić niezwłocznie po
rozpoczęciu przetwarzania danych w zbiorze.
2. Zmiana w zbiorze danych w zakresie informacji wymienionych w art. 41 ust. 1
pkt 2–4a i 7 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych wymaga
zmiany treści wpisu w księdze rejestrowej.
3. Zmiana treści wpisu w księdze rejestrowej powinna nastąpić niezwłocznie po
dokonaniu zmiany w zbiorze danych, o której mowa w ust. 2.
4. Zmiany treści wpisu w księdze rejestrowej dokonuje się poprzez założenie kolejnej
wersji księgi rejestrowej zawierającej aktualne informacje określone w § 3 oraz oznaczenie
w poprzedniej wersji księgi rejestrowej rubryk, których treść uległa zmianie.
§ 5. 1. Każda wersja księgi rejestrowej prowadzonej w formie pisemnej powinna być
zaopatrzona w podpis administratora bezpieczeństwa informacji lub jego zastępcy.
2. W przypadku prowadzenia rejestru w formie elektronicznej, wydruki ksiąg
rejestrowych sporządza się na bieżąco i potwierdza podpisem administratora
2
bezpieczeństwa informacji lub jego zastępcy.
3.Wpis zbioru danych oraz zmiana treści wpisu w księdze rejestrowej prowadzonej
w formie elektronicznej wymaga autoryzacji przez dokonującego wpisu.
4. Wykreślenie zbioru danych osobowych z rejestru następuje niezwłocznie po
zaprzestaniu przetwarzania danych w zbiorze.
5. Wykreślenia zbioru danych osobowych z rejestru dokonuje się poprzez założenie
kolejnej wersji księgi rejestrowej, w której zamieszcza się odpowiednią wzmiankę
w rubryce szesnastej.
§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
MINISTER ADMINISTRACJI
I CYFRYZACJI
3
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia wynikającego z art. 36a ust. 7
pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r.
Nr 101, poz. 926, z późn. zm.).
Na podstawie powołanego przepisu prawa minister właściwy do spraw administracji
został zobowiązany do określenia, w drodze rozporządzenia, sposobu prowadzenia przez
administratora bezpieczeństwa informacji jawnego rejestru zbiorów danych przetwarzanych
w jednostce organizacyjnej administratora danych osobowych.
Wydając to rozporządzenie, minister właściwy do spraw administracji uwzględnia
sprawność wykonywania zadań przez administratora bezpieczeństwa informacji oraz
konieczność zapewnienia jego niezależności i organizacyjnej odrębności.
Projekt rozporządzenia określa sposób prowadzenia przez administratora
bezpieczeństwa informacji jawnego rejestru zbiorów danych przetwarzanych przez
administratora danych.
Zgodnie z projektem rozporządzenia rejestr będzie składał się z ksiąg rejestrowych,
zakładanych osobno dla każdego zbioru danych, prowadzonych w formie pisemnej lub
elektronicznej.
W rejestrze będą zamieszczane informacje określone w art. 41 ust. 1 pkt. 2–4a i 7
ustawy o ochronie danych osobowych, zgodnie z treścią art. 36a ust. 2 pkt 2 tej ustawy
(w rubrykach 3–15 księgi rejestrowej), informacje o charakterze porządkowym (w rubryce 1
i 2), wzmianka o wykreśleniu zbioru z rejestru (w rubryce 16) oraz ewentualne uwagi
(w rubryce 17).
Rozporządzenie wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
Rozporządzenie nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.)
i w związku z tym nie wymaga notyfikacji.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), projekt rozporządzenia podlega
udostępnieniu w Biuletynie Informacji Publicznej z chwilą przekazania projektu do
uzgodnień z członkami Rady Ministrów.
4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie
Projektowane rozporządzenie oddziałuje na administratorów danych oraz administratorów
bezpieczeństwa informacji.
2. Konsultacje społeczne
Projekt będzie przedmiotem konsultacji międzyresortowych i społecznych.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projektowane rozporządzenie nie spowoduje obciążenia budżetu państwa i budżetów
jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
konkurencyjność, gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację
i rozwój regionów.
7. Ocena pod względem zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.
13-06-dg
5
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2606
› Pobierz plik