Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej
projekt dotyczy poprawy warunków wykonywania działalności gospodarczej, m.in. poprzez uproszczenie regulacji, redukcję niektórych obowiązków informacyjnych, doprecyzowanie zagadnień budzących wątpliwości, wsparcie inwestycji oraz podniesienie efektywności pracy
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2606
- Data wpłynięcia: 2014-07-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej
- data uchwalenia: 2014-11-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1662
2606
w szczególności przez:
a)
sprawdzanie zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami
o ochronie danych osobowych oraz opracowanie w tym zakresie
sprawozdania dla administratora danych,
b)
nadzorowanie opracowania i aktualizowania dokumentacji, o której mowa
w art. 36 ust. 2, oraz przestrzegania zasad w niej określonych,
c)
zapewnienie zapoznania osób upoważnionych do przetwarzania danych
osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych,
2)
prowadzenie jawnego rejestru zbiorów danych przetwarzanych przez
administratora danych, zawierającego nazwę zbioru oraz informacje, o których
mowa w art. 41 ust. 1 pkt 2–4a i 7.
3. Administrator danych może powierzyć administratorowi bezpieczeństwa
informacji wykonywanie innych obowiązków, jeżeli nie naruszy to prawidłowego
wykonywania zadań, o których mowa w ust. 2.
4. Administratorem bezpieczeństwa informacji może być osoba, która:
1)
ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych,
2)
posiada odpowiednią wiedzę w zakresie ochrony danych osobowych,
3)
nie była karana za przestępstwo popełnione z winy umyślnej.
5. Administrator danych może powołać zastępców administratora bezpieczeństwa
informacji, którzy spełniają warunki określone w ust. 4.
6. Administrator bezpieczeństwa informacji podlega bezpośrednio kierownikowi
jednostki organizacyjnej lub osobie fizycznej będącej administratorem danych, którzy
zapewniają środki i organizacyjną odrębność administratora bezpieczeństwa informacji
niezbędne do niezależnego wykonywania przez administratora bezpieczeństwa
informacji zadań, o których mowa w ust. 2.
7. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze
rozporządzenia:
1)
tryb i sposób realizacji zadań, o których mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a i b,
2)
sposób prowadzenia rejestru zbiorów danych, o którym mowa w ust. 2 pkt 2
– uwzględniając prawidłowość realizacji zadań administratora bezpieczeństwa
informacji oraz niezależność i organizacyjną odrębność w wykonywaniu przez niego
zadań.
– 11 –
Art. 36b. W przypadku niepowołania administratora bezpieczeństwa informacji,
zadania określone w art. 36a ust. 2 pkt 1, z wyłączeniem obowiązku sporządzania
sprawozdania, o którym mowa w art. 36a ust. 2 pkt 1 lit. a, wykonuje administrator
danych.
Art. 36c. Sprawozdanie, o którym mowa w art. 36a ust. 2 pkt 1 lit. a, zawiera:
1)
oznaczenie administratora danych i adres jego siedziby lub miejsca zamieszkania,
2)
imię i nazwisko administratora bezpieczeństwa informacji,
3)
wykaz czynności podjętych przez administratora bezpieczeństwa informacji w toku
sprawdzenia oraz imiona, nazwiska i stanowiska osób biorących udział w tych
czynnościach,
4)
datę rozpoczęcia i zakończenia sprawdzenia,
5)
określenie przedmiotu i zakresu sprawdzenia,
6)
opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku sprawdzenia oraz inne informacje
mające istotne znaczenie dla oceny zgodności przetwarzania danych z przepisami
o ochronie danych osobowych,
7)
stwierdzone przypadki naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych
w zakresie objętym sprawdzeniem wraz z planowanymi lub podjętymi działaniami
przywracającymi stan zgodny z prawem,
8)
wyszczególnienie załączników stanowiących składową część sprawozdania,
9)
podpis administratora bezpieczeństwa informacji, a w przypadku sprawozdania
w postaci papierowej dodatkowo parafy administratora bezpieczeństwa informacji
na każdej stronie sprawozdania,
10) datę i miejsce podpisania sprawozdania przez administratora bezpieczeństwa
informacji.”;
5)
tytuł rozdziału 6 otrzymuje brzmienie:
„Rejestracja zbiorów danych osobowych oraz administratorów bezpieczeństwa
informacji”;
6)
w art. 43:
a)
w ust. 1 w pkt 11 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 12 w brzmieniu:
„12) przetwarzanych w zbiorach, które nie są prowadzone z wykorzystaniem
systemów informatycznych, z wyjątkiem zbiorów zawierających dane,
o których mowa w art. 27 ust. 1.”,
– 12 –
b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Obowiązkowi rejestracji zbiorów danych osobowych, z wyjątkiem
zbiorów zawierających dane, o których mowa w art. 27 ust. 1, nie podlega
administrator danych, który powołał i zgłosił Generalnemu Inspektorowi
administratora bezpieczeństwa informacji, z zastrzeżeniem art. 46e ust. 2.”;
7)
po art. 46a dodaje się art. 46b–46f w brzmieniu:
„Art. 46b. 1. Administrator danych jest obowiązany zgłosić do rejestracji
Generalnemu Inspektorowi powołanie i odwołanie administratora bezpieczeństwa
informacji w terminie 30 dni od dnia jego powołania lub odwołania.
2. Zgłoszenie powołania administratora bezpieczeństwa informacji do rejestracji
zawiera:
1)
oznaczenie administratora danych i adres jego siedziby lub miejsca zamieszkania,
w tym numer identyfikacyjny rejestru podmiotów gospodarki narodowej, jeżeli
został mu nadany,
2)
dane administratora bezpieczeństwa informacji:
a)
imię i nazwisko,
b)
numer PESEL lub, gdy ten numer nie został nadany, nazwę i numer
dokumentu stwierdzającego tożsamość,
c)
adres do korespondencji, jeżeli jest inny niż adres, o którym mowa w pkt 1,
3)
datę powołania,
4)
oświadczenie administratora danych o spełnianiu przez administratora
bezpieczeństwa informacji warunków określonych w art. 36a ust. 4 i 6.
3. Zgłoszenie odwołania administratora bezpieczeństwa informacji zawiera:
1)
dane, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a i b,
2)
datę i przyczynę odwołania.
4. Na żądanie administratora danych lub administratora bezpieczeństwa informacji
Generalny Inspektor wydaje zaświadczenie o zarejestrowaniu administratora
bezpieczeństwa informacji.
5. Administrator danych jest obowiązany zgłosić Generalnemu Inspektorowi
zmianę informacji objętych zgłoszeniem, o którym mowa w ust. 2, w terminie 14 dni od
dnia zmiany. Do zgłaszania zmian stosuje się odpowiednio przepisy o zgłoszeniu
powołania administratora bezpieczeństwa informacji.
– 13 –
Art. 46c. Generalny Inspektor prowadzi ogólnokrajowy, jawny rejestr
administratorów bezpieczeństwa informacji, zawierający informacje, o których mowa
w art. 46b ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a i c.
Art. 46d. 1. Wykreślenie administratora bezpieczeństwa informacji z rejestru
administratorów bezpieczeństwa informacji następuje po powiadomieniu o jego
odwołaniu, o którym mowa w art. 46b ust. 1, albo w przypadku jego śmierci.
2. Generalny Inspektor z urzędu wydaje administratorowi danych decyzję
o wykreśleniu administratora bezpieczeństwa informacji z rejestru administratorów
bezpieczeństwa informacji, jeżeli:
1)
administrator bezpieczeństwa informacji nie spełnia warunków określonych
w art. 36a ust. 4 lub 6,
2)
administrator bezpieczeństwa informacji nie wykonuje zadań określonych
w art. 36a ust. 2,
3)
administrator danych nie powiadomił o odwołaniu administratora bezpieczeństwa
informacji.
3. Do administratora danych będącego adresatem decyzji, o której mowa w ust. 2,
nie stosuje się zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1a.
Art. 46e. 1. W przypadku ponownego zgłoszenia przez administratora danych do
rejestracji Generalnemu Inspektorowi powołania administratora bezpieczeństwa
informacji wykreślonego z rejestru administratorów bezpieczeństwa informacji,
Generalny Inspektor, w drodze decyzji administracyjnej:
1)
wpisuje administratora bezpieczeństwa informacji do rejestru administratorów
bezpieczeństwa informacji po stwierdzeniu, że nie zachodzą przyczyny
wykreślenia z rejestru,
2)
odmawia wpisania administratora bezpieczeństwa informacji do rejestru
administratorów bezpieczeństwa informacji, jeżeli nie zostały usunięte przyczyny
wykreślenia z rejestru.
2. Do administratora danych, który ponownie zgłosił do rejestracji administratora
bezpieczeństwa informacji, zwolnienie z obowiązku rejestracji zbioru określone
w art. 43 ust. 1a stosuje się po wpisaniu zgłoszonego administratora bezpieczeństwa
informacji do rejestru administratorów bezpieczeństwa informacji.
Art. 46f. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze
rozporządzenia, wzory zgłoszeń administratora bezpieczeństwa informacji, o których
– 14 –
mowa w art. 46b ust. 2 i 3, uwzględniając konieczność zapewnienia Generalnemu
Inspektorowi informacji niezbędnych do prawidłowego realizowania jego zadań.”;
8)
art. 48 otrzymuje brzmienie:
„Art. 48. 1. W przypadkach innych niż wymienione w art. 47 ust. 2 i 3, przekazanie
danych osobowych do państwa trzeciego, które nie zapewnia na swoim terytorium
odpowiedniego poziomu ochrony danych osobowych, może nastąpić po uzyskaniu
zgody Generalnego Inspektora, wydanej w drodze decyzji administracyjnej, pod
warunkiem że administrator danych zapewni odpowiednie zabezpieczenia w zakresie
ochrony prywatności oraz praw i wolności osoby, której dane dotyczą.
2. Zgoda Generalnego Inspektora nie jest wymagana, jeżeli administrator danych
zapewni odpowiednie zabezpieczenia w zakresie ochrony prywatności oraz praw
i wolności osoby, której dane dotyczą, przez:
1)
standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez
Komisję Europejską zgodnie z art. 26 ust. 4 dyrektywy 95/46/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób
fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu
tych danych (Dz. Urz. WE L 281 z 23.11.1995, str. 31, z późn. zm.; Dz. Urz. UE
Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 15, str. 355, z późn. zm.) lub
2)
prawnie wiążące reguły lub polityki ochrony danych osobowych, zwane dalej
„wiążącymi regułami korporacyjnymi”, które zostały zatwierdzone przez
Generalnego Inspektora zgodnie z ust. 3–5.
3. Generalny Inspektor zatwierdza, w drodze decyzji administracyjnej, wiążące
reguły korporacyjne przyjęte w ramach grupy przedsiębiorstw do celów przekazania
danych osobowych przez administratora danych lub podmiot, o którym mowa w art. 31
ust. 1, do należącego do tej samej grupy innego administratora danych lub podmiotu,
o którym mowa w art. 31 ust. 1, w państwie trzecim.
4. Generalny Inspektor przed zatwierdzeniem wiążących reguł korporacyjnych
może przeprowadzić konsultacje z właściwymi organami ochrony danych osobowych
państw należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, na których terytorium
mają siedziby przedsiębiorstwa należące do grupy, o której mowa w ust. 3, przekazując
im niezbędne informacje w tym celu.
5. Generalny Inspektor, wydając decyzję, o której mowa w ust. 3, uwzględnia
wyniki przeprowadzonych konsultacji, o których mowa w ust. 4, albo jeżeli wiążące
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2606
› Pobierz plik