Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli
projekt dotyczy usunięcia upoważnienia przedstawiciel NIK do przetwarzania danych osobowych danych ujawniających m.in. pochodzenie rasowe, poglądy polityczne, przekonania religijne lub filozoficzne, przynależność wyznaniową lub związkową, jak również danych o stanie zdrowia, kodzie genetycznym, nałogach lub życiu seksualnym
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 257
- Data wpłynięcia: 2012-01-31
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli
- data uchwalenia: 2015-03-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 684
257
Druk nr 257
Warszawa,
31
stycznia
2012
r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o Najwyższej Izbie
Kontroli.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Artura Ostrowskiego.
(-) Romuald Ajchler; (-) Leszek Aleksandrzak; (-) Marek Balt; (-) Anna
Bańkowska; (-) Jacek Czerniak; (-) Tomasz Garbowski; (-) Tadeusz Iwiński;
(-) Dariusz Joński; (-) Ryszard Kalisz; (-) Tomasz Kamiński; (-) Witold
Klepacz; (-) Krystyna Łybacka; (-) Zbigniew Matuszczak; (-) Leszek Miller;
(-) Grzegorz Napieralski; (-) Cezary Olejniczak; (-)
Artur Ostrowski;
(-) Stanisława Prządka; (-) Małgorzata Sekuła-Szmajdzińska; (-) Tadeusz
Tomaszewski; (-) Jerzy Wenderlich; (-) Bogusław Wontor; (-) Stanisław
Wziątek; (-) Zbyszek Zaborowski; (-) Ryszard Zbrzyzny.
USTAWA
z dnia 2012 r.
o zmianie ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli
Art. 1.
W ustawie z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli (Dz. U. z
2012 r., poz. 82) w art. 29 wprowadza się następujące zmiany:
1) w ust. 1 w pkt 2 w lit. h przecinek zastępuje się kropką i uchyla się lit. i;
2) uchyla się ust. 2.
Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Uzasadnienie
Obydwa uchylane niniejszą ustawą przepisy zostały dodane przez art. 1 pkt 21
ustawy z dnia 22 stycznia 2010 r. o zmianie ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli
(Dz. U. Nr 227, poz. 1482 i Nr 238, poz. 1578), z dniem 2 czerwca 2012 r. i zostały
już uwzględnione w tekście jednolitym ogłoszonym w Dz. U. z 2012 r. pod poz.
82.
Zmiany dokonano w ten sposób, że nadano nowe brzmienie całemu art. 29,
dzięki czemu dodawane zapisy były mniej widoczne („ginęły” w większym
tekście).
1. Przepis oznaczony jako lit. i w art. 29 ust. 1 pkt 2 upoważnia
przedstawicieli NIK do przetwarzania danych osobowych, w tym danych, o
których mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych („danych
wrażliwych”), to znaczy danych ujawniających m. in. pochodzenie rasowe, poglądy
polityczne, przekonania religijne lub filozoficzne, przynależność wyznaniową lub
związkową, jak również danych o stanie zdrowia, kodzie genetycznym, nałogach
lub życiu seksualnym.
Przepis ten, w połączeniu z art. 29 ust. 1 pkt 1 (przesądzającym, że
kierownicy jednostek, o których mowa w art. 2 i 4, mają obowiązek przedkładać
na żądanie NIK wszelkie dokumenty i materiały niezbędne do przygotowania lub
przeprowadzenia kontroli, a także umożliwić dostęp do baz danych) mógłby być
wykorzystany np. do zażądania od Kancelarii Sejmu wrażliwych danych
dotyczących posłów, choćby danych o przynależności wyznaniowej, o stanie
zdrowia, kodzie genetycznym, nałogach lub życiu seksualnym. Należy, bowiem
mieć świadomość, że inwencja urzędników w wykorzystaniu nieprecyzyjnego
prawa nie zna granic.
Należy, więc mieć na uwadze, że tak ogólnikowo zbudowany przepis,
umożliwiający bez ograniczeń pozyskiwanie danych o obywatelach, jest niezgodny
z art. 51 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, który stanowi, że „władze
publiczne nie mogą pozyskiwać, gromadzić i udostępniać innych informacji o
obywatelach niż niezbędne w demokratycznym państwie prawnym”. W
konsekwencji jest on niezgodny również z art. 2 Konstytucji w myśl, którego
„Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym,
urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej”.
2. Ust. 2 w art. 29 stanowi, że „Dostęp Najwyższej Izby Kontroli do
dokumentów i materiałów potrzebnych do ustalenia stanu faktycznego w zakresie
kontrolowanej działalności, lecz zawierających informacje stanowiące tajemnicę
ustawowo chronioną może być wyłączony lub ograniczony jedynie na podstawie
innych ustaw”.
Tak zredagowany przepis „za jednym zamachem” i bez niezbędnej analizy
złamał na użytek NIK (lex posterior derogat legi priori) regulacje ustawowe
dotyczące ok. 40 tajemnic prawnie chronionych1), czego nie uzyskały nawet służby
specjalne. Jest, więc on niezgodny z przepisami wspomnianych wyżej art. 51 ust. 2
1) Tajemnice te przedstawiają i opisują R. i M. Taradejna, w książce „Ochrona informacji w działalności
gospodarczej, społecznej i zawodowej oraz życiu prywatnym”, PIKW, Warszawa 2004.
i art. 2 Konstytucji. Należy też uwzględnić fakt, że pojedyncze nowelizowanie
kilkudziesięciu ustaw ustanawiających prawną ochronę różnych informacji, by
spełnić wymóg ustanowiony w art. 29 ust. 2 – zajęłoby nawet kilka lat i mogłoby
nastąpić pod warunkiem, że zdecyduje się na to którykolwiek z podmiotów
uprawnionych do inicjatywy ustawodawczej.
3. Ponieważ omawiane przepisy wejdą życie z dniem 2 czerwca 2012 r.,
ogłoszenie niniejszej ustawy powinno nastąpić w takim terminie, by weszła w
życie nie wcześniej niż w tym dniu.
Wejście w życie tej ustawy nie powoduje ujemnych skutków dla budżetu
państwa.
Przedłożony projekt ustawy nie był poddany konsultacjom społecznym w
rozumieniu art. 34 ust. 3 Regulaminu Sejmu RP.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 257 › Pobierz plik